Vanha äitini tarvii apua ja ja autankin, mutta
ärsyttää, että jääräpäisesti pitää tehdä asiat hankalamman kautta. Esim ruoka- ja apteekkiostokset, laskujenmaksut. Ja se ihan jatkuva valitus. Joku kerta vielä paukautan sisään mennessä, että tänään ei sitten saa valittaa mistään!
Varmaan alkavaa muistisaurautta myös, kun kaikki lääkärit valehtelee ja huvikseen teettää tutkimuksia, esim verikokeita ja tähystyksiä. Ja näytteet satavarmasti vaihtuneet, kun ei hänellä voi olla alhainen hemoglobiini kosks syö parsakaalia.
Miten te muut jaksatte jäärienne kanssa?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan vanhuksista, minkä ikäisiä tarkoitatte? Ihan vain uteliaisuudesta kyselen. Olen itse 76 ja käyn yleensä vain yhdessä kaupassa, mutta jos joku tuote on huomattavan alennettuun hintaan, menen sitten sinne (viereinen kauppa). Joskus ihan vaihtelun vuoksi menen muihinkin kauppoihin ja kauppakeskuksiin päiväkahville. Laskuni/pankkiasiani hoituvat "itsestään", koska ovat pääasiassa e-laskuina. Olen jo niin vanha, että haluan asioiden menevän mahdollisimman helposti ja yksinkertaisesti.
Äitini täyttää 92 kohta puoliin
en vastaa aina puhelimeen,kotihoito käy siellä 3 päivässä, joten tiedän hänen olevan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläke ei ole 1300 jos on leskeneläke lisäksi, hyvä laps. Likikään kaikki eivät asu omistusasunnossa, esimerkkini oli tutustani. Tuossa vieressä on kaupungin vuokratalo, mummoja ja pappoja näyttää asukkaat etupäässä olevan, yhtää. Lasta en ole koskaan pihassa nähnyt.
Kylöä nyt pitää vanhoja kaivertaa, etkö ees häpeä?"
Minun äidillä oma eläke leskeneläkkeen kanssa on vajaat 1400 euroa nettona. Ihan hyvin hän sillä rahalla pärjää vaikka maksaa omakotitalon kulut, ruuat ja ostaa palveluja kotiin.
Minä "laps" olen kuusikymppinen. Miehen kanssa ollaan puhuttu, että jos tässä myöhemmin myydään tämä meidän asunto ja muutetaan vuokralle. Kaupungin vuokratalo on ihan hyvä vaihtoehto, jos asunnon saa sieltä mistä haluaa. Kummasti kuvittelet, että kaikki vuokralla asuvat ovat köyhyysloukussa.
Joku täällä paasasi vanhusten isoista eläkkeistä.
Jos olet sama joa kertoi äitinsä saavan eläkettä n. 1400 sisältäen leskeneläkkeen, ilmeisesti siis nettosumma.
Onko eläkkeet sitren niin "jätti" jos äitis saama brutto on silloin n 1900. Leskeneläkettä saa enintään puolet vainajan eläkkeestä.
Kyllä tuokin summa kertoo ettei ne vanhusten eläkkeet mitään suuria ole. Jos leskeneläke vaikka 1000 euroa, äitisi tel 900 euroa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä ahneutta. Ei malteta odottaa ees vanhuksen kuolemaa vaan jankutetaan hyvistä eläkkeistä, vois rahat antaa lapsilleen. Minkäikäisiä on vanhuksen lapset? Iltapuolen ahneita ihmisiä.
Multa meni tässä ketjussa nyt ihan ohi, missä vanhuksen pitäisi antaa rahat lapsilleen. Eenmmän on tainnut olla kyse siitä, että vanhus käyttäisi rahansa palveluiden ostamiseen sen sijaan, että hyppyyttää lapsiaan milloin mitäkin tekemässä. Jos vanhuksella on rahaa ja kotiovelta pääsee autoon asti, niin taksi tuo ja taksi vie. Taksilla kauppakeskukseen ja sitten voi viettää kauppakeskuksessa vaikka 6 tuntia kierrellen kaikki kaupat läpi, jos kerran on niin tärkeää saada joku 20 senttiä halvemmalla kuin mitä toisessa kaupassa on.
Ahneenmpaa sukupolvea, kuin nykyiset vanhukset, ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule olemaan. Yksikään sukupolvi ennen eikä jälkeen, tule saavuttamaan heidän elintasoaan tai eläketasoaan. Mutta siitäpä se kauhea pelko tuleekin, että joku haluaisi rahaa tai että rahaa pitäisi käyttää vaikkapa palveluihin. Eihän tässäkään ketjussa kukaan ole sellaista sanonut. Mutta se pelko takuu näiden senioireiden takaraivossa koko ajan, niin ei edes ehdi huomata, että nyt oltiin taas omissa kuvitelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä ahneutta. Ei malteta odottaa ees vanhuksen kuolemaa vaan jankutetaan hyvistä eläkkeistä, vois rahat antaa lapsilleen. Minkäikäisiä on vanhuksen lapset? Iltapuolen ahneita ihmisiä.
Multa meni tässä ketjussa nyt ihan ohi, missä vanhuksen pitäisi antaa rahat lapsilleen. Eenmmän on tainnut olla kyse siitä, että vanhus käyttäisi rahansa palveluiden ostamiseen sen sijaan, että hyppyyttää lapsiaan milloin mitäkin tekemässä. Jos vanhuksella on rahaa ja kotiovelta pääsee autoon asti, niin taksi tuo ja taksi vie. Taksilla kauppakeskukseen ja sitten voi viettää kauppakeskuksessa vaikka 6 tuntia kierrellen kaikki kaupat läpi, jos kerran on niin tärkeää saada joku 20 senttiä halvemmalla kuin mitä toisessa kaupassa on.
Ahneenmpaa sukupolvea, kuin nykyiset vanhu
Onhan täällä kovasti moitittu kun äiti/vanhemmat ei ole rahojaan jakanut ei myöskään auteta. "Vaikka helpossa tehdastyössä tienanneet suunnattomat eläkkeet".
Sitten totuus paljastuu, joku saa omaa ja leskeneläkettä yhteensä 1400 euroa.
Itse kerroin tutusta, sinkusta, joka sentään saa ihan omaa tel-eläkettä 1300.
Semmonen on se totuus, ei ne jättieläkkeet.
Täällä on monta kirjoittajaa, ei pidä olettaa keskustelevansa vain yhden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on varmasti väitetty monenlaista. Ehkä kuitenkin olisi selvempää, jos tässä ketjussa viitattaisiin niihin kommentteihin, jotka on tässä ketjussa todettu. Olen lukenut ketjun huolella läpi, enkä ole nähnyt yhtään vaatimusta rahasta tai ennakkoperinnöistä. Sen sijaan on viitattu toiveeseen siitä, että ikääntyvät vanhemmat ostaisivat enemmän tarvitsemiaan palveluita, eivätkä vaatisi tätä palvelua lapsiltaan. Lisäksi on toivottu, että lapset saisivat auttaa vanhempiaan niillä keinoilla, jotka olisivat heille mahdollisimman sopivia. On peräänkuulutettu joustoa asioihin.
Mitä tulee eläkkeiden suuruuteen. Suuri ja pieni on aina suhteellista. Varmaankaan nykyeläkeläinen ei pidä eläkettään suurena. Asiat ovat kalliita ja eläke on kalliimpi, kuin se palkkatulo, johon ehti aikanaan tottua. Samaan aikaan on täysi fakta, että nykyiset työssäkäyvät eivät koskaan tule saamaan samassa suhteessa yhtä hyvää eläkettä, kuin nykyeläkeläisille on mahdollista. Yhtä totta on myös se, että jos tämän hetken vanhuspalvelut eivät ole kehuttavia, ne ovat paljon parempia kuin ne palvelut, joita työssäkäyvä tulee itse saamaan ikääntyessään.
Nro 106: "Ahneenmpaa sukupolvea, kuin nykyiset vanhukset, ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule olemaan. Yksikään sukupolvi ennen eikä jälkeen, tule saavuttamaan heidän elintasoaan tai eläketasoaan. Mutta siitäpä se kauhea pelko tuleekin, että joku haluaisi rahaa tai että rahaa pitäisi käyttää vaikkapa palveluihin. Eihän tässäkään ketjussa kukaan ole sellaista sanonut. Mutta se pelko takuu näiden senioireiden takaraivossa koko ajan, niin ei edes ehdi huomata, että nyt oltiin taas omissa kuvitelmissa."
Varmasti suurimman osan kohdalla ihan totta. Omat vanhempani ovat syntyneet 1920-luvulla eivätkä ole olleet mitään pihejä. Kun isä on halunnut uusia vaikkapa musiikin kuunteluun tarvittavia laitteita, niin oikeastaan mitään kattohintaa niille ei ole ollut. Olen tiennyt, että vanhemmillani on ollut ihan hyvin varaa ostaa mitä erilaisimpia palveluita. Mutta kun ei. Mikään, mitä ehdotin heidän vanhuuspäiviensä helpottamiseksi, ei käynyt. Ei sen takia, että niistä olisi pitänyt maksaa, vaan siksi, että ilman ulkopuolista apua saadaan Reipas ja tunnollinen lammas juoksemaan siellä öisinkin. Vasta sitten, kun lakkasin vastaamasta työpäivän aikana isän puheluihin ja laitoin illalla kännykän äänettömälle, isä suostui hankkimaan turvarannekkeen. Joka maksaa noin 60€/kk. Ihan pikkuhiluja mun vanhemmilleni. Äidin kuoleman jälkeen perunkirjoituksessa selvisi, että äidillä oli pelkästään pankkitilillä lojumassa lähes neljännesmiljoona rahaa. Mutta tosiaan heille oli mukavampaa, että Reipas ja tunnollinen lammas nousee klo 3 yöllä sängystään, pukee päälleen ja rientää sinne, kuin että turvapalvelusta olisi tullut joku tuntematon apuun. Ja sitten Lammas istuu siellä aamukuuteen asti ja lähtee viemään koiran ulos ja sitten zombina päivän ensimmäiseen teams-palaveriin. Ja tätä siis tapahtui monta kertaa viikossa. Paljon mieluummin olisin suonut, että olisivat käyttäneet vaikka kaikki rahansa ulkopuoolisen avun hankkimiseen. Mulla kun meinasi omakin terveys jo mennä, kun vuosi takaperin verenpaineet oli tyaas tasoa 230/190. Edellisen kerran kun olivat pidempään sitä tasoa, mulla repesi munuaisvaltimo aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon ja on onnellisten sattumusten summa, että selvisin ylipäätään hengissä. Tietyllä tavalla olen edelleen vihainen isälleni, että hän täysin turhaan omilla vaatimuksillaan vaaransi mun hengen ja terveyden. Kun ei olisi ollut mikään pakko.
Vanhuksilla korkeampi elintaso kuin koskaan kenelläkään, yleisti joku.
Kenellä on, kenellä ei. Meistä vaatimattomista oloista halveksittua tehdastyötä/lattiatason työtä tehneistä sanoisin että koulutettujen viiskymppisten lasten elintaso on nut jo korkeampi.
Jos vanhuksilla maaseutukaupungissa kerrostaloasunto tai 70-luvun omakotitalo jonka arvo on kolmion arvoinen. On lapsillamme pääkaupunkiseudulla 3xkalliimpi asunto maksettuna, tulot kolminkertaiset omaan työelämäämme verrattuna.
Nää on yksilöjuttuja, ei sukupolvijuttuja.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa meni tässä ketjussa nyt ihan ohi, missä vanhuksen pitäisi antaa rahat lapsilleen. Eenmmän on tainnut olla kyse siitä, että vanhus käyttäisi rahansa palveluiden ostamiseen sen sijaan, että hyppyyttää lapsiaan milloin mitäkin tekemässä. Jos vanhuksella on rahaa ja kotiovelta pääsee autoon asti, niin taksi tuo ja taksi vie. Taksilla kauppakeskukseen ja sitten voi viettää kauppakeskuksessa vaikka 6 tuntia kierrellen kaikki kaupat läpi, jos kerran on niin tärkeää saada joku 20 senttiä halvemmalla ku
Hyvin perustelit miksi pitää kiukutella vanhemmilleen. Heillähän on asiat hyvin. Toista lapsparoilla joiden ikä on nyt 60-+
Nro 112: "Hyvin perustelit miksi pitää kiukutella vanhemmilleen. Heillähän on asiat hyvin. Toista lapsparoilla joiden ikä on nyt 60-+"
Jos tämä oli mulle kommenttiini 110, niin voin kertoa, että sen 1,5 vuoden aikana mä todella, todella monta kertaa mietin, pitäisikö mun tehdä huoli-ilmoitus. Koska selvää oli, ettei isästä ollut muistisairaan äitini hoitajaksi. Kauan sitten äiti kuitenkin mulle kertoi, että hänen toiveensa olisi saada olla loppuun asti kotona. Äiti oli jo nuorena sellainen, ettei pitänyt lainkaan tuntemattomista ihmisistä. Ei koskaan halunnut tutustua yhtään millään tasolla edes naapureihinsa. Vain sukulaiset äiti hyväksyi. Tiesin myös äidin hoitotahdosta, koska äiti oli kertonut sen mulle. Valitettavasti vaan se hoitotahto oli paperilla (allekirjoitettu 1990-luvulla) ja isä piti koko paperin piilossa äidin kuolemaan asti. Moni asia, mitä äidin viimeisinä elinkuukausina tapahtui, oli täysin äidin hoitotahdon vastaista. Mutta minkäs tein, kun mulla ei ollut mustaa valkoisella.
Sen 1,5 vuoden aikana puhuin kuin ruuneperi. Kun lopulta sain isän suostumaan siihen, että palvelutarpeenohjaaja tulee käymään (koska isä oli vähän aiemmin kertonut, että äiti on käynyt suihkussa viimmeksi 3 kuukautta tai mahdollisesti jopa puoli vuotta sitten), niin silloinkin isä sille ohjaajalle kirkkain silmin selitti, että ei ole mitään ongelmaa. Ja tunti palaverin jälkeen soitti taas mulle, että tule äkkiä tänne, en pärjää äidin kanssa.
Mun vanhemmillani asiat olisi olleet ihan hemmetin hyvin, jos olisivat niin halunneet. Mutta kun ei. Mikään järkevä ratkaisu ei kelvannut. Mikään ulkopuolinen apu ei kelvannut. Ennenkuin vasta sitten, kun mun oma terveyteni romahti. Sittewn isän oli pakko hyvksyä ulkopuolinenkin apu.
Mulla ei ole oman talouteni osalta mitään ongelmia. Mulla on jopa isompi asuntokin kuin mun vanhemmilla. Hyväpalkkainen työkin ja omat eläkepäivät lähestyy kovaa vauhtia. Eläkekertymänikin on ollut jo vuosia sellainen, että pärjäisin sillä ihan hyvin. Säästöjä ja sijoituksiakin löytyy. Joten en ole mikään "lapsparka". Paitsi jos sellaisella tarkoitat henkilöä, joka ihan mielellään olisi hengissä vielä ensimmäisenä eläkepäivänäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon havainnut, että vanhukset haluaa hoitaa kaiken "paikan päällä" ja ihan ymmärrettävää. Sehän on tuttua heille. Ja bonuksena se, että saa aikuisen lapsen/muun seuralaisen mukaan ja viettämään aikaa kanssaan. Mikäs sen inhimillisempää.
Mutta kun tiistaina aamu on alkanut sillä, että vanhus soittaa kesken aamupalaverin 5 kertaa (no mutta sinähän olet kotona, itse kerroit että et mene toimistolle, mikä ihmeen etä ja mikä ihmeen tiimssi" ja kertoo, että tänään on lääke x loppu. Eikä käy kannassa uusia, kun apteekissa nämä asiat hoidetaan, niin tänään on mentävä. Ja siinä meni sen päivän ylityöt ja näköjään sitte pilatestuntikin, vaikka oli maksettu. Onneksi teini pääsee omiin harkkoihin kaverin kyydillä, kunhan muistan muistuttaa että sopii kaverin kanssa ajoissa. Ja parempi, että tänään tiistaina kuin huomenna, sillä silloin on kuopuksen fysioterapia. Ja ehjä tässä saisi samalla muorin kauppa-asiat hoidett
Ei tuollaiseen tarvitse suostua. Rajat!
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset kaipaa seuraa ja juoksuttaa omaisia myös omaksi turvakseen. Mukaan johonkin eläkeläiskerhoon, että löytyy sisältöä päiviin.
Mun mummu ei huolinut mummokerhoa tai maksettua apua. Vain omien tyttärien apu ja seura kelpasi.
Äitini sai 10 vuotta sitten käteen 2200 euroa/kk (synt. 40-luvulla). Itse saan nyt tk-eläkettä 2050 e/kk. Minun urani on ollut vaativampi, koulutus myös ja palkka suhteessa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten pihejä vanhukset on! Välillä ihan monttu auki ihmettelen.
Jos sinäkin saisit 1300 kuussa voisit olla pihi.
Siitä vuokra, lääkkeet, ruoka, puhelin ym
Monella on omistusasunto. Kerrostalohuoneiston vastike on noin 200-300 euroa, jos kyseessä on kaksio. Hyvin 1300 euroa riittää ja monella on vielä lisäksi leskeneläke ja säästöjä.
Monella juu. Monella ei ole.
Ihmeellistä yleistystä.
Hyvin moni vanhus on vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
"Eläke ei ole 1300 jos on leskeneläke lisäksi, hyvä laps. Likikään kaikki eivät asu omistusasunnossa, esimerkkini oli tutustani. Tuossa vieressä on kaupungin vuokratalo, mummoja ja pappoja näyttää asukkaat etupäässä olevan, yhtää. Lasta en ole koskaan pihassa nähnyt.
Kylöä nyt pitää vanhoja kaivertaa, etkö ees häpeä?"
Minun äidillä oma eläke leskeneläkkeen kanssa on vajaat 1400 euroa nettona. Ihan hyvin hän sillä rahalla pärjää vaikka maksaa omakotitalon kulut, ruuat ja ostaa palveluja kotiin.
Minä "laps" olen kuusikymppinen. Miehen kanssa ollaan puhuttu, että jos tässä myöhemmin myydään tämä meidän asunto ja muutetaan vuokralle. Kaupungin vuokratalo on ihan hyvä vaihtoehto, jos asunnon saa sieltä mistä haluaa. Kummasti kuvittelet, että kaikki vuokralla asuvat ovat köyhyysloukussa.
Vanhusten lapset on kuuskymppisiä, 90-vuotiaalla voi olla jopa 70-vuotias lapsi.
jollaain 60- vuotiaalla vielä voi nippa nappa olla hoitoa tarvitsevia lapsia kuten kommenteista on ilmennyr.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla korkeampi elintaso kuin koskaan kenelläkään, yleisti joku.
Kenellä on, kenellä ei. Meistä vaatimattomista oloista halveksittua tehdastyötä/lattiatason työtä tehneistä sanoisin että koulutettujen viiskymppisten lasten elintaso on nut jo korkeampi.
Jos vanhuksilla maaseutukaupungissa kerrostaloasunto tai 70-luvun omakotitalo jonka arvo on kolmion arvoinen. On lapsillamme pääkaupunkiseudulla 3xkalliimpi asunto maksettuna, tulot kolminkertaiset omaan työelämäämme verrattuna.
Nää on yksilöjuttuja, ei sukupolvijuttuja.
.
Kuitenkin isovanhemmillani 10-luvulla syntyneillä kouluttamattomilla ihmisillä oli viisikymppisinä tontti ja kerrostaloasunto Espoossa, oma auto ja sitten kuusikymppisinä tontti vaihtui kesäasuntoon 25 min päässä kodista. Vaikka seuraavat polvet ovat rikkaampia, ei tuo välttämättä ole ihan helposti toisinnettavissa tämän hetken kouluttamattomille orvoille.
Vierailija kirjoitti:
Äitini sai 10 vuotta sitten käteen 2200 euroa/kk (synt. 40-luvulla). Itse saan nyt tk-eläkettä 2050 e/kk. Minun urani on ollut vaativampi, koulutus myös ja palkka suhteessa parempi.
Eipä tuossa isoa eroa ole. Verotus ym vaikuttaa nettoon. Työuran pituus.
Kyllä minun äiti on ollut töissä, saa työeläkettä ja leskeneläkettä. Minun oma työkyttömyyseläke on pienempi ja pärjään sillä ihan hyvin. Rahaa on ollut opiskelevien lasten auttamiseenkin. Olen kyllä taitava käyttämään rahaa, pidän sitä positiivisena asiana.