Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha äitini tarvii apua ja ja autankin, mutta

Vierailija
18.01.2025 |

ärsyttää, että jääräpäisesti pitää tehdä asiat hankalamman kautta. Esim ruoka- ja apteekkiostokset, laskujenmaksut. Ja se ihan jatkuva valitus. Joku kerta vielä paukautan sisään mennessä, että tänään ei sitten saa valittaa mistään!

Varmaan alkavaa muistisaurautta myös, kun kaikki lääkärit valehtelee ja huvikseen teettää tutkimuksia, esim verikokeita ja tähystyksiä. Ja näytteet satavarmasti vaihtuneet, kun ei hänellä voi olla alhainen hemoglobiini kosks syö parsakaalia.

Miten te muut jaksatte jäärienne kanssa?

Kommentit (222)

Vierailija
61/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun onneksi satojen kilometrien.päässä. Äiti valittaa puhelimitse yli tunnin.puheluita ihan kaikista vääryyksistä mitä hänen omasta mielestään häntä kohtaan on tehty.

Niitä sitten muuten riittää, mitään hyvää ei ole yli 80 vuoden aikana tapahtunut. Mikään ei ole ikinä koskaan milloinkaan ollut hänen omaa syytään.

Narsistinen ja harhaluuloinen ihminen. 

Kun katsot äitiäsi, näet oman vanhuutesi.

Niinkö, olen toivoakseni tullut isääni. Lapseni ovat edelleen.puheväleissä kanssani, toisin oli äitini kanssa kun olin heidän iässään.

Äitiinnw on ilmeisimmin sairastunut jo ajat sitten ja se valitus ym. kuuluu tuohon sairauteen. Oletteko hakeneet hänelle apua? 

Vierailija
62/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun onneksi satojen kilometrien.päässä. Äiti valittaa puhelimitse yli tunnin.puheluita ihan kaikista vääryyksistä mitä hänen omasta mielestään häntä kohtaan on tehty.

Niitä sitten muuten riittää, mitään hyvää ei ole yli 80 vuoden aikana tapahtunut. Mikään ei ole ikinä koskaan milloinkaan ollut hänen omaa syytään.

Niinkö, olen toivoakseni tullut isääni. Lapseni ovat edelleen.puheväleissä kanssani, toisin oli äitini kanssa kun olin heidän iässään.

Mieti myös omaa osuuttasi asiaan. Äitisi kertomana asia saattaisi kuulostaa erilaiselta. 

Ihan varmasti kuulostaa. Äidillä on ihan virallisesti diagnosoitu harhaluuloisuushäiriö. Äärettömän negatiivinen ihminen, joka syyttää koko maailmaa. Häntä ei oikein jaksa kuunnella kukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä on niin ylivoimaista maksaa taksista, jos on hyvä eläke ja kymmien tuhansien säästöt. Voisivat mummut kyläillä ja kahvitella toistensa luona, käydä vaikka kimpassa kaupassa. Mut ei. Tytär on se jota juoksutetaan

Koska tytär on rakas, ne muut mummut eivät ole. 

Todellakin naulan kantaan. Vanhukset toivovat yhteyttä omiin lapsiin ja lapsenlapsiin. 

Ei toiset samanikäiset merkitse mitään. 

Samaiset vanhukset ovat voineet olla ihan kadoksissa omilta lapsiltaan, kun ovat olleet 45-75 v. kun on se vanhuksen oma seurapiirielämä vienyt ihan mennessään, eikä mitään apua ole omille lapsille tullut edes pyydettäessä. 

Sitten yhtäkkiä pitäisi päivystää 24/7/365 vai

Tässä hiomataan. Nykyiset vanhukset ovat kasvattaneet aikuissukupolven jota olisi pitänyt auttaa. Koko ajan. Antaa rahaa, hoitaa lapsenlapset, käydä siivoamassa.  Jos lapsi ei ole kasvanut missään välissä omilla jaloillaan seisovaksi ihmiseksi ei varmaan edes empatiaa tunne  sitä vanhusta , josta ei enää hyötyä, kohtaan.

Vierailija
64/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiinnw on ilmeisimmin sairastunut jo ajat sitten ja se valitus ym. kuuluu tuohon sairauteen. Oletteko hakeneet hänelle apua? 

Hän ihan itse lopettaa kaikki sovitut palvelut  katsoa tuo itsemääräämisoikeus oikeus on yllättävän kova. 

Vierailija
65/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti myös omaa osuuttasi asiaan. Äitisi kertomana asia saattaisi kuulostaa erilaiselta. 

Me tunnemme äitivammasi. Voisitko antaa suunvuoron välillä muille joilla kuitenkin on normaali äitisuhde?   Jossa ei äiti ja tytär ole "rajattomia narsisteja."

Vierailija
66/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistin taas lädet ristiin. Olen 80, ajan autoa, pärjään, pää toimii.  Otan maksettua apua jos tarvitsen.

Lapset on kaukana, toivottavast kuolen saappaat jalassa kuten sisarukseni ja mieheni, en ehdi taakaksi olla.

Kuuntelin yhden ikäisesi leskirouva juttelua. Hän sanoi että koettaa hoitaa itseään niin että ei lapset joutuisi häntä auttamaan. Hän kertoi olleensa miehensä omaishoitaja  ja sanoi tietävänsä kuinka vaativaa se voi olla. Olenkin nähnyt hänet usein sauvakävelyllä ja uimahallissa.

Vierailija
67/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä on niin ylivoimaista maksaa taksista, jos on hyvä eläke ja kymmien tuhansien säästöt. Voisivat mummut kyläillä ja kahvitella toistensa luona, käydä vaikka kimpassa kaupassa. Mut ei. Tytär on se jota juoksutetaan

Todellakin naulan kantaan. Vanhukset toivovat yhteyttä omiin lapsiin ja lapsenlapsiin. 

Samaiset vanhukset ovat voineet olla ihan kadoksissa omilta lapsiltaan, kun ovat olleet 45-75 v. kun on se vanhuksen oma seurapiirielämä vienyt ihan mennessään, eikä mitään apua ole omille lapsille tullut edes pyydettäessä. 

Ihan itse hoidimme asiamme, mutta ei sitten.pidä olla apua vailla ja kieltäytyä kotihoidosta, kun töissä käyvät satojen kilometrien päässä asuvat lapset eivät ehdi, eivätkä kyllä lopulta ede halua siihen henkiseen pahoinpitelyyn mitä siellä on vastassa. 

Vierailija
68/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten pihejä vanhukset on! Välillä ihan monttu auki ihmettelen.

Jos sinäkin saisit  1300 kuussa voisit olla pihi.

Siitä vuokra, lääkkeet, ruoka, puhelin ym

Monelta vanhukselta jää kuitenkin iso perintö, jota olisivat hyvin voineet eläessään käyttää palveluihin ja helpottaa siten lastensakin elämää.

Vierailija
69/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo on hyvin haastavaa aikaa, kun itse vielä on työelämässä ja vanhus ei välttämättä sen vaatimuksia ymmärrä. Meilläkin kehtasi välillä esittää, että ota sairaslomaa ja tule kaveriksi.

Täytyy vain laittaa rajoja omalle jaksamiselleen. Ei ole pakko hypätä monessa kaupassa ja toteuttaa kaikkia kohtuuttomia vaatimuksia. 

Voidaan ihan hyvin sopia kauppaan mennessä, että nyt valitset, missä kaupassa käydään. Ja siinä se.

Eikä mihinkään yleiseen edunvalvontaan noin vain pääse ainakaan noin hyväkuntoinen vanhus, niin kuin jotkut kuvittelevat.

Kaupoilla on kyllä kotiintoimituspalveluita, varmaan ihan vaikka puhelimella voi tilata tavaroita kotiin, jos ulkona on liukasta, ei siihenkään välttämättä omaista tarvitse.

Arvostan todella aloittajaa ja kaikkia, jotka jaksavat kuitenkin auttaa vanhuksiaan asioissa. Ajoissa pitäisi tehdä valtakirjat esim. rahojen nostoon pankista ym.

Tuo aika kuluu kuitenkin nopeasti. Sitten aletaan vaivata omia lapsia auttamaan meitä.

Vierailija
70/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

63: nykyiset vanhukset ovat tyyränneet omat vanhempansa vanhainkoteihin aikaisin, antaneet omien lastensa hoitaa itse itsensä ja kesäisin pitäneet leireillä ja mummoloissa, että saavat rauhassa toipua työstä, johon ei ole tarvinnut mitään koulutusta ja johon on päässyt, jos on osannut kävellä tehtaanovesta sisään. Lapset on saatu maailmalle ja todettu, että pärjäilkää, niin mekin teimme aikanaan. Lapsenlapset käydään kuvaamaan Facebookkiin. Teneriffalta käsin on hankala ollut sen kummemmin osallistua. 

Vaatimukset on olleet todella alhaiset niin vanhemmuudessa, kuin työelämässä. Kummassakin on onnistunut, jos on ollut suurin piirtein selvin päin enimmäkseen. Samalla on kääritty huippueläkkeet, joista nyt ei voi käyttää penniäkään, kun lapset ovat ilmaista työvoimaa, eikä heitä juoksuttaessa edes muistu mieleen, että lapsenlapsetkin saattaisivat tarvita vanhempiaan.

Vierailija
71/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa aloitus huolella. Sietäisittekö te tuollaista käytöstä muilta kuin omalta äidiltänne? Narsistimummon tarpeet menevät ap:n omien lasten ja työnteon edelle. Se ei voi olla oikein. Ap on ensisijaisesti vastuussa omasta perheestään, ei oikuttelevasta äidistään. Avuntarjoajalla on oikeus asettaa ehdot ja pitää kiinni rajoistaan.

Lähdettekö te muut kesken työpäivän kuljettamaan rakasta äitiänne marketista toiseen tarjousten perässä?

Vierailija
72/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo on hyvin haastavaa aikaa, kun itse vielä on työelämässä ja vanhus ei välttämättä sen vaatimuksia ymmärrä. Meilläkin kehtasi välillä esittää, että ota sairaslomaa ja tule kaveriksi.

Täytyy vain laittaa rajoja omalle jaksamiselleen. Ei ole pakko hypätä monessa kaupassa ja toteuttaa kaikkia kohtuuttomia vaatimuksia. 

Voidaan ihan hyvin sopia kauppaan mennessä, että nyt valitset, missä kaupassa käydään. Ja siinä se.

Eikä mihinkään yleiseen edunvalvontaan noin vain pääse ainakaan noin hyväkuntoinen vanhus, niin kuin jotkut kuvittelevat.

Kaupoilla on kyllä kotiintoimituspalveluita, varmaan ihan vaikka puhelimella voi tilata tavaroita kotiin, jos ulkona on liukasta, ei siihenkään välttämättä omaista tarvitse.

Arvostan todella aloittajaa ja kaikkia, jotka jaksavat kuitenkin auttaa vanhuksiaan asioissa. Ajoissa pitäisi tehdä valtakirjat esim. rahojen nostoon pankista ym.

Tuo a

Totta, aika aikansa kutakin. Yhden vanhuksen kohdalla tämä vaihe kestänee n 5-10 vuotta. Meillä niitä vanhuksia on 4. Siitä sitä aikaa alkaa jo sitten kertyäkin.

Vierailija
73/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaiset vanhukset ovat voineet olla ihan kadoksissa omilta lapsiltaan, kun ovat olleet 45-75 v. kun on se vanhuksen oma seurapiirielämä vienyt ihan mennessään, eikä mitään apua ole omille l

Jos vanhempasi ovat täyspäisiä anna hoitaa itse heidän asiansa.  Minusta tuntuu näissä keskusteluissa että moni esittää teatteria, muks hoitaa vanhempiensa asioita.

En vielä keksi, huomenna voi olla toisin jos joku salama iskee, mihin tarvitsisin lapsiani.  Jos en jaksa mennä kauppaan, soitan k-ruokatilauksen. Apteekkiasiat voi ennakoida kolmen viikon janalla. Siivousta voi ostaa jos ei jaksa. Valmisruokia saa jos ei jaksa keittää.  Pyykkikoneeseen pyykin laitto ei paljon rasita.

Vierailija
74/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

63: nykyiset vanhukset ovat tyyränneet omat vanhempansa vanhainkoteihin aikaisin, antaneet omien lastensa hoitaa itse itsensä ja kesäisin pitäneet leireillä ja mummoloissa, että saavat rauhassa toipua työstä, johon ei ole tarvinnut mitään koulutusta ja johon on päässyt, jos on osannut kävellä tehtaanovesta sisään. Lapset on saatu maailmalle ja todettu, että pärjäilkää, niin mekin teimme aikanaan. Lapsenlapset käydään kuvaamaan Facebookkiin. Teneriffalta käsin on hankala ollut sen kummemmin osallistua. 

Vaatimukset on olleet todella alhaiset niin vanhemmuudessa, kuin työelämässä. Kummassakin on onnistunut, jos on ollut suurin piirtein selvin päin enimmäkseen. Samalla on kääritty huippueläkkeet, joista nyt ei voi käyttää penniäkään, kun lapset ovat ilmaista työvoimaa, eikä heitä juoksuttaessa edes muistu mieleen, että lapsenlapsetkin saattaisivat tarvita vanhempiaan.

Tämä. Meillä on käynyt juuri tuolla tavalla. Nyt ihmettelee kun aikuistuneet lastenlapset eivät pidä yhteyttä eikä kukaan auta, yhyy. Apu ei kuitenkaan kelpaa, sillä kun menen vanhan äitini luo sovitusti imuroimaan tai pesemään ikkunat, hän onkin imuroinut ja pessyt ikkunat itse.

Vierailija
75/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa aloitus huolella. Sietäisittekö te tuollaista käytöstä muilta kuin omalta äidiltänne? Narsistimummon tarpeet menevät ap:n omien lasten ja työnteon edelle. Se ei voi olla oikein. Ap on ensisijaisesti vastuussa omasta perheestään, ei oikuttelevasta äidistään. Avuntarjoajalla on oikeus asettaa ehdot ja pitää kiinni rajoistaan.

Lähdettekö te muut kesken työpäivän kuljettamaan rakasta äitiänne marketista toiseen tarjousten perässä?

Ei. Aloittajankaan ei tarvitse.  Hän voi sanoa äidilleen, tilaa taksi.

Vierailija
76/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidilläni on 14 hammasta, jotka eivät osu yhteen. No problem, ihan hyvin voi olla ilman ruisleipää. SIlmälasit ovat nyt 24 v vanhat, niillä näkee ihan hyvin. Samanikäinen varapari on käyttämätön. Rinnassa oli patti vuosikaudet, mutta se meni pois kun odotti tarpeeksi kauan. Mitään lääkäreitä ei tarvita mihinkään kun ne ei tiedä mitään mistään.

Mun äitini on 77. Arjessa teräväpäinen, tosiaan näkee, hoitaa pankkiasiat ja sioitusasuntojensa veroilmoitukset ongelmitta, mutta toisaalta jo naapurin puhelinsoitto on "hirveää pyöritystä" ja monet asiat pitää jonkin ihmeellisen periaatteenvuoksi tehdä mahdollisimman hankalasti. Pihi on kuin itse saatana, tiesittekö te, että säkillinen (3000 kpl) käsipaperiliuskoja riittää VUOSIKSI, kun ne kuivattaa vesihanan päällä?

Näin meillä menee. Kauas on tultu jo fuusiokeittiökokeiluaikojen umpiolohesta ja salmiakkisilakoista, pääkköys on ja pysyy. Ja periytyy.

Vierailija
77/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on omistusasunto. Kerrostalohuoneiston vastike on noin 200-300 euroa, jos kyseessä on kaksio. Hyvin 1300 euroa riittää ja monella on vielä lisäksi leskeneläke ja säästöjä.

Vierailija
78/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä se taas tuli syvä halveksunta vanhuksia kohtaan.  Ja kliseet.

Omat vanhukseni kuolivat täyspäisinä , kumpilin 86-vuotiaana kotona asue. Ja itse asiansa hoitaen.  Asiaa tietysti auttoi etyä siihen aikaan oli "kirkolla" vielä pankkikonttori ja ruokakauppa vieressä. Heitä ri laitettu minnekään.  Eivät liioin hoitaneet kenenkään lapsia eivätkä antaneet rahaa kuten näytätte vanhuksiltanne vaativan. Pihejä kun eivät maksa autoja ja asuntoja meille .

Onko tehdastyö noin halveksittavaa vaikka sillä ovat vanhempanne ne lukiot maksaneet jotta maisteri voi vanhuksiaan halveksia?

Vierailija
79/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on omistusasunto. Kerrostalohuoneiston vastike on noin 200-300 euroa, jos kyseessä on kaksio. Hyvin 1300 euroa riittää ja monella on vielä lisäksi leskeneläke ja säästöjä.

Eläke ei ole 1300 jos on leskeneläke lisäksi, hyvä laps.  Likikään kaikki eivät asu omistusasunnossa, esimerkkini oli tutustani.  Tuossa vieressä on kaupungin vuokratalo, mummoja ja pappoja näyttää asukkaat etupäässä olevan, yhtää. Lasta en ole koskaan pihassa nähnyt.

Kylöä nyt pitää vanhoja kaivertaa, etkö ees häpeä?

Vierailija
80/222 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla vaikeimman kautta nuo sitten haluaa tehtävän?

Mun äitini kieltäytyy ehdottomasti turvarannekkeesta koska hän ei kuulemma voi kaatua. Jos kaatuu niin hän nousee itse ylös. 

Äitini säilytti turvarannekettaan lipastossa sokerikon alla...