Luuleeko joku, että hoikat on jatkuvasti kitudieetillä ja liikkuvat aamusta iltaan?
Mulla paino pysyy 60 kilon kieppeillä ihan normaaleilla elintavoilla, herkkujakin syön usein enkä harrasta liikuntaa päivittäin.
Kommentit (120)
Kun asiaa on tutkittu, on huomattu etteivät yksilälliset erot ole niin suuria kuin ihmiset väittävät. Myös suosikkimyytti säästöliekistä on kumottu - todellisuudessa sen vaikutus ei kumoa kalorivajetta, vaan vähemmän syömällä laihtuu.
Juju on siinä, että tutkimuksissa joka ikinen suupala monitoroidaan. Se "lihava joka ei koskaan syö mitään" ei voi napostella kotimatkalla 400 kcal suklaapatukkaa pikku välipalana, eikä "laiha joka syö hevosen annoksia" (salaattia ja kasviksi) voi olla lähestulkoon syömättä loppuiltaa.
Mututieto on ihan turhaa, ellei oikeasti tarkkaile sitä toista ihmistä jokainen sekunti 24/7 kuukausien ajan.
Työpaikan lihavin ei koskaan ottanut tarjottavia "Koska yritän pudottaa painoa". Ahmi ainoastaan, kun kukaan ei ollut näkemässä. Eikä koskaan laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas geenilotossa voittaneet nostavat itseään muiden yläpuolelle.
Ja seuraavaksi joku selittelee omia kilojaan painavilla luilla?
Vierailija kirjoitti:
Kun asiaa on tutkittu, on huomattu etteivät yksilälliset erot ole niin suuria kuin ihmiset väittävät. Myös suosikkimyytti säästöliekistä on kumottu - todellisuudessa sen vaikutus ei kumoa kalorivajetta, vaan vähemmän syömällä laihtuu.
Juju on siinä, että tutkimuksissa joka ikinen suupala monitoroidaan. Se "lihava joka ei koskaan syö mitään" ei voi napostella kotimatkalla 400 kcal suklaapatukkaa pikku välipalana, eikä "laiha joka syö hevosen annoksia" (salaattia ja kasviksi) voi olla lähestulkoon syömättä loppuiltaa.
Mututieto on ihan turhaa, ellei oikeasti tarkkaile sitä toista ihmistä jokainen sekunti 24/7 kuukausien ajan.
Mutta noissa tutkimuksissa keskitytään vain kaloreihin. Se ei ole ainoa tekijä. Jonkun keho voi ottaa vastaan enemmän kaloreita lihomatta, ja tottua siihen. Todella paljon vaikuttaa esim. hormonitoiminta, suoliston toiminta ym. Itse olen saanut hormonitoiminnan tasapainotettua, ja laihtunut 20 kg vähentämättä syömistä tai lisäämättä liikuntaa yhtään. Nykyään syön jopa enemmän kuin lihavana, mutta en liho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit ja ikä. Jos olet nainen, tule kertomaan vaihdevuosien jälkeen miten paino ei kerry
Ei kerry. Vaihdevuosien aikana ja sen jälkeen täytyy vain liikkua vähän enemmän ja syödä järkevämmin. Olen nyt itseasiassa hoikempi kuin ennen vaihevuosia.
No tämäpä se on, hoikkana pysyminen vaatii paljon enemmän kuin ennen. Ei vähän vaan paljon. Itse pysyn samoissa liikkumalla tuplasti enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan lihavin ei koskaan ottanut tarjottavia "Koska yritän pudottaa painoa". Ahmi ainoastaan, kun kukaan ei ollut näkemässä. Eikä koskaan laihtunut.
Tarkkailitko kaikkien syömisiä vaiko vain sen lihavan?
Vierailija kirjoitti:
175/60 ei ole hoikka.
Painoindeksi 19,6. Ja 18 on alipaino.
Mikäs siis "lasketaan" hoikaksi jos ei tuo?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nämä hoikat, jotka "voi syödä mitä vaan", eivät syö mitä vaan. Ne syö pienempiä annoksia, usein jättää aamupalan syömättä jne. Jos lounas on ollut iso, niin illalla on vielä niin masu täynnä, ettei pysty syömään mitään. Hoikat myös syövät julkisesti ne "herkkunsa" ja lihavat syövät ne yksin. Tämä antaa vaikutelman, että hoikat mättää koko ajan jotain rasvaista ja lihottavaa, vaikka ovat sitten syömättä seuraavaan päivään ihan huomaamatta, koska ei ole nälkä. Hoikat ihmiset eivät vain yksinkertaisesti tajua, miten vähän he syövät verrattuna lihaviin ihmisiin ja kun sitten tulee syötyä ihan kokonainen kerrosateria kaksi päivää peräkkäin lounaaksi, ovat itsekin ihan äimänä ja julistavat syövänsä "mitä vaan". Not.
Mun yksi hoikka kaveri voi vaikuttaa ulkopuolisille siltä, että syö ihan normaalisti ja vetelee päivittäin herkkuja, mutta kun asuin hänen kanssaan, huomasin, ettei hän syönyt "julkisen" syömisen lisäksi kotona mitään. Hän saattoi olla päiviäkin syömättä, jos oli vapaalla, ja arkisin söi vain töissä lounaalla ja kavereiden kanssa ulkona. Eli ei syönyt koskaan illallista tai aamupalaa esimerkiksi.
En tiedä lasketaanko se kitudieetiksi, mutta joidenkin hoikkien kokonais kalorinsaanti saanti on todella matala, vaikka se voi ulkopuoliselle näyttää normaalilta tai jopa suurelta.
En luule, että kaikki, mutta osa kyllä. Minulla on hoikkia työkavereita, jotka syövät lounaalla normaalisti ja ottavat kahvileipää, kun sitä on tarjolla, mutta on niitäkin, jotka tekevät kurinalaisesta syömisestään numeron, syövät lounaaksi jogurtin ja appelsiinin, kieltäytyvät palaveripullasta tarjottavien kaloreja kauhistellen. Yhden tällaisen työkaverin kanssa erehdyin kerran lähtemään vapaa-ajalla ulos syömään, ja kerta oli ikävimpiä ravintolakokemuksiani. Ruokalista syynättiin tarkasti läpi eri annosten kalorimääriä arvuutellen. Seuralaiseni päätyi lopulta tilaamaan pelkän alkusalaatin. Minulle, koska haluan myös nauttia ruoasta enkä viitsi ravintolassa kytätä ravintoarvoja, ilta oli ankea. Työkaverini on toki hoikempi kuin minä, mutta on pakko sanoa, että en kadehdi hänen itsekurilla saavutettua kroppaansa yhtään, päinvastoin säälin häntä hänen aika ilottomalta vaikuttavan elämänsä vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas geenilotossa voittaneet nostavat itseään muiden yläpuolelle.
Älä jaksa lylleröpyllerö. Jätä suklaa kauppaan ja raahan se perseesi joskus lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit ja ikä. Jos olet nainen, tule kertomaan vaihdevuosien jälkeen miten paino ei kerry
Ei kerry. Vaihdevuosien aikana ja sen jälkeen täytyy vain liikkua vähän enemmän ja syödä järkevämmin. Olen nyt itseasiassa hoikempi kuin ennen vaihevuosia.
No tämäpä se on, hoikkana pysyminen vaatii paljon enemmän kuin ennen. Ei vähän vaan paljon. Itse pysyn samoissa liikkumalla tuplasti enemmän kuin ennen.
Tai sitten iän myötä passivoituu pikkuhiljaa. Liikuntaa voi olla vaikeaa aloittaa tai lisätä, kun kremppaa tulee. Moni luovuttaa vaivojen kanssa, ja ajattelevat ettei kipeillä nivelillä saisi liikkua. Minulla nivelvaivat helpottuivat liikunnalla. Mitään tuplaliikkumisia ei todellakaan tarvita, ellei aikaisemmin liikunta ole tarkoittanut vain parin kilometrin kävelylenkkejä. Iän myötä tarvitaan lihasharjoittelua, eikä senkään tarvitse olla erityisen raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Syön normaalisti, mutta en herkuttele yhtenään.
Ei luule. Kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset ymmärtävät että me olemme kaikki yksilöitä ja usein ne hoikkana helposti pysyvät, eivät tee sen eteen mitään, kun taas moni vähän pulskempi on jatkuvalla kitudieetillä ja liikkuu paljon.
Olen ikäni ollut normaalipainoinen, mutta lomalla saattaa paino nousta 5 kiloa viikossa, kun ajattelen, ettei sitä lomalla ole niin väliä ja syön sen mukaisesti. Ja tuo 5 kiloa häviää heti, kun alan taas loman jälkeen syödä normaalin terveellisesti. Nälkää en näe koskaan, kiitos vihannesten. Painaisin vuodessa 300 kiloa, jos söisin aina kuin lomaviikolla.
En luule, koska tiedän että kaikille ruuatta olo ja liikunta ei ole kituuttamista ja että muun muassa geenit vaikuttaa painoomme vähintään yhtä paljon kuin syömämme asiat. Ihan vaikkapa jo pituus: pidempi ihminen kuluttaa enemmän. Puhumattakaan siitä, että toisia ei vain ruoka kiinnosta, kun taas osa ei muuta ajattelekaan kuin ruokaa. Tämäkin osittain geneettistä tutkimusten mukaan.
Kuitenki tiedän, että osa hoikista kituuttaa ja liikkuu hulluna, koska jos itse tahtoisin olla reilusti normaalipainon puolella, joutuisin katsomaan todella tarkkaan mitä syön ja liikkumaan päivittäin useamman tunnin. Haluan kuitenkin harrastaa muutakin kuin liikunnallisia asioita ja haluan silloin tällöin syödä pari keksiä tai suklaapatukan, joten tyydyn osaani normaalipainon ja lievän ylipainon rajapinnassa.
Mä olen viiskymppinen ja aina ollut hyvin hoikka. Tottakai mä voisin julistaa että voin syödä mitä tahansa lihomatta mutta totuus on se että niitä ruokia joista pidän ja joita syön, voin syödä lihomatta. En ole koskaan välittänyt makeasta, en myöskään syö sipsejä tai sen tyyppisiä ruoka-aineita. Syön paljon salaatteja, joissa jokin proteiininlähde kuten kananmuna, broileri tai kala. Punaista lihaakaan en välttele. Itsetehty tomaattikeitto mozzarellalla on mun suuri suosikki. Hedelmiä syön jonkin verran.
Kun olen mun syömisistä kertonut niin mua pidetään henkilönä, joka on kitukuurilla koko ajan. Itse en näin koe mutta ymmärrän tilanteen. Multa vaan ne kahvihuoneen pullat jää siksi syömättä että en pidä niistä, se on se syy eikä lihomisen pelko.
En oo ikinä painanu yli 52kg. Syömishäiriötä tai kitudieettiä ei ole. Joskus vaan unohdan syödä tai ei ole aikaa tehdä ruokaa ja korvaan aterian välipalalla. Herkkuja syön melko harvoin, ehkä 5€/kk menee niihin, ei vaan ole mun juttu.
N29/163/49
Itse syön karkkia, leivoksia ym JOKA IKINEN päivä ja olen lihaksikas hyväkuntoinen. Mutta olenkin mies.
t. 190/95/19
En luule, koska olen nähnyt että ihmisten aineenvaihdunta ym. lihomiseen vaikuttavat seikat ovat todella yksilöllisiä. Näin voi olla jopa sisaruksilla. Minä joudun katsomaan hyvin tarkkaan syömiset ja liikkumaan päivittäin, jos haluan olla hoikka. Olen tullut äitini helposti lihovaan sukuun. Sisareni on isäni siroa, hoikkaa sukua, ja hän pystyy syömään todella rennosti lihomatta eikä liiku koskaan yhtään.
On totta, että joillekin hoikkana pysyminen on vaikeampaa ja nämä ihmiset joutuvat tekemään valintaa siitä kuinka tärkeää hoikkuuden ylläpito heille on. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki hoikat joutuisivat tekemään yhtä isoa valintaa hoikkuuden ja ruuasta nauttimisen välillä.