Luuleeko joku, että hoikat on jatkuvasti kitudieetillä ja liikkuvat aamusta iltaan?
Mulla paino pysyy 60 kilon kieppeillä ihan normaaleilla elintavoilla, herkkujakin syön usein enkä harrasta liikuntaa päivittäin.
Kommentit (120)
Ei luule, kyllä ne tietää. Ne on kateellisia ja jauhaa sen takia meistä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit ja ikä. Jos olet nainen, tule kertomaan vaihdevuosien jälkeen miten paino ei kerry
Ei kerry. Vaihdevuosien aikana ja sen jälkeen täytyy vain liikkua vähän enemmän ja syödä järkevämmin. Olen nyt itseasiassa hoikempi kuin ennen vaihevuosia.
Tuo on juuri sitä armotonta kituutusta. En ole vielä tavannut yhtään hoikkaa vaihdevuodet ohittanutta naista, joka ei söisi järjettömän kurinalaisesti.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Söin 130 kiloisena vähemmän kuin nyt nippanappa 70 kiloisena. Paino ei laskenut silloin eikä nouse nyt. Liikuin silloin kuten nyt.
No mites tuo muutos tapahtui? Jos ei syömiset tai liikkumiset vaikuta.
En luule. Olen syönyt kuin hevonen ja pysynyt alipainoisena, tosin harrastan paljon tavallista hyötyliikuntaa. En omista autoa. Kaikki tuntemani kävellen tai pitkät matkat pyörällä liikkujat ovat hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asiaa on tutkittu, on huomattu etteivät yksilälliset erot ole niin suuria kuin ihmiset väittävät. Myös suosikkimyytti säästöliekistä on kumottu - todellisuudessa sen vaikutus ei kumoa kalorivajetta, vaan vähemmän syömällä laihtuu.
Juju on siinä, että tutkimuksissa joka ikinen suupala monitoroidaan. Se "lihava joka ei koskaan syö mitään" ei voi napostella kotimatkalla 400 kcal suklaapatukkaa pikku välipalana, eikä "laiha joka syö hevosen annoksia" (salaattia ja kasviksi) voi olla lähestulkoon syömättä loppuiltaa.
Mututieto on ihan turhaa, ellei oikeasti tarkkaile sitä toista ihmistä jokainen sekunti 24/7 kuukausien ajan.Säästöliekkiä ei todellakaan ole kumottu.
"Säästöliekki" johtuu kahdesta asiasta
1. Kituuttava ihminen on väsynyt, ja keho karsii kaiken ylimääräisen vatkaamisen, naputtamisen ja hötkyilyn. Energiantarve pienenee.
2. Kevyempi ihminen kuluttaa vähemmän. Kun paino laskee, perusaineenvaihdunnan tarvitsema energiamäärä laskee.
Olen ollut hoikka ja juuri nuo ovat keinot hoikkana pysymiseen. Pitkiä juoksulenkkejä, pieni annos ruokaa kerran päivässä. Joten tiedän.
Jotkut luulee. Olin nuorena hoikka, normaalipainoinen mutta joidenkin mielestä laiha. Yleisiä kysymyksiä oli, että syötkö sä mitään, sun pitäisi ruveta syömään. Selitin, että syön kyllä kuin hevonen. Ei pidä paikkansa, kyllä kovalla syömisellä jokainen lihoo.
No, nyt ei ole tuota ongelmaa ja syön melko vähän etten olisi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asiaa on tutkittu, on huomattu etteivät yksilälliset erot ole niin suuria kuin ihmiset väittävät. Myös suosikkimyytti säästöliekistä on kumottu - todellisuudessa sen vaikutus ei kumoa kalorivajetta, vaan vähemmän syömällä laihtuu.
Juju on siinä, että tutkimuksissa joka ikinen suupala monitoroidaan. Se "lihava joka ei koskaan syö mitään" ei voi napostella kotimatkalla 400 kcal suklaapatukkaa pikku välipalana, eikä "laiha joka syö hevosen annoksia" (salaattia ja kasviksi) voi olla lähestulkoon syömättä loppuiltaa.
Mututieto on ihan turhaa, ellei oikeasti tarkkaile sitä toista ihmistä jokainen sekunti 24/7 kuukausien ajan.Mutta noissa tutkimuksissa keskitytään vain kaloreihin. Se ei ole ainoa tekijä. Jonkun keho voi ottaa vastaan enemmän kaloreita lihomatta, ja tottua siihen. Todella paljon vaikuttaa esim. hormonitoiminta, suoliston toiminta ym. Itse olen saa
Samoissa tutkimuksissa on havaittu, että kalorit ratkaisevat. Kaikki muu on hienosäätöä.
Muu on ihmisten omaa itsepetosta joka loppuu, kun siirrytään laboratorio-olosuhteisiin joissa jokainen suupala lasketaan tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mututieto on ihan turhaa, ellei oikeasti tarkkaile sitä toista ihmistä jokainen sekunti 24/7 kuukausien ajan.Säästöliekkiä ei todellakaan ole kumottu.
Olen postannut palstalle tutkimuksen aiheesta.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32844188/
Säästöliekki ei koskaan selitä sitä, miksi paino ei laske. Kun puhutaan erittäin suuresta kalorivajeesta, se hidastaa jonkin verran painon putoamista. Tässä tutkimuksessa sairaalloisen ylipainoiset ihmiset olivat 1000 kalorin päivädieetillä. "Säästöliekin" vaikutus oli n. 100kcal, mikä siis hidasti painonpudotusta noin 10%.
Yhdeksässä viikossa keskimääräinen painonpudotus oli -14kg. 1v jälkiseurannassa ei havaittu, että "säästöliekki2 olisi vaikuttanut siihen, että osalla paino alkoi nousta uudestaan.
Luulen. Kyllä ne mun läskit on tullut juuri siitä kun istun katsomassa Netflixiä ja syön kotiruokaa eli vaikka kanapastaa tai lasagnea. Painan 90 kiloa.
Ikä vaikuttaa huomattavasti painon hallintaan. Nuorempana ei itsellään ollut mitään ongelmia. 5-kymppisestä lähtien sitten alkoi jo olla samoilla syömisellä.
Minä kuvittelin aina, että olin "syntymälaiha" tai "läpipasko", koska olin vielä nelikymppisenä yhtä hoikka kuin parikymppiset.
No, sitten aloin syömään normaalisti. Samalla tavalla kuin muutkin keskiluokkaiset. Lisää makua ruokaan, välipaloja, välillä herkkua ja "saunakalja". Yhdessä vuodessa +10kg.
Epäterveellinen herkuttelu on vain normalisoitu.
Ainakin minulla painonlasku hidastui muutamassa viikossa ja joutui syödä koko ajan entistä vähemmän. Usean kuukauden laihduttamisen jälkeen puolet normaalista kaloritarpeesta oli se raja jossa paino pysyi samana, ei noussut eikä laskenut.
En vain luule,tiedän. Kun kävin kävin 2-3 kertaa viikossa salilla ja joka aamu juoksulenkillä sekä söin tyyliä kanaa ja rajuustoa,painoin 54kg.
Sitten into salilla käymiseen hiipui ja polvikin poksahti,lääkäri kielsi juoksemisen. Aloin syödä ranskanperunoita,tortilloja, pitsaa ym ja paljon karkkia sekä yleensä tv:n ääressä istuen. Nopeasti paino alkoi nousta 60kg..68kg..75kg..
En oikeastaan usko, että kukaan luulee.
Eiköhän jokainen elä aivan omien mieltymystensä mukaisesti. Joillekin (ylen)syöminen on ainoa tapa kokea mielihyvää ja toinen saa mielihyvää ulkoilusta.
Ei luule yhtään KUKAAN. Sinulla on harhoja.
Syön normaalisti, mutta en lihaa enkä karkkia, sipsejä, roskaruokaa jne. Kaljaa olen juonut parikymmentä tölkkiä viikossa. Kävelen n. 12-17 km lähes joka päivä ja 3 kehonpainotreeniä viikossa. Ennen kuin aloin liikkumaan vajaa 2 vuotta sitten ja kun söin lihaa ja roskaruokaa, painoin 100 kg. M 180/67
Mulle hoettiin tuota paljon nuorena kun olin aina jossain tapahtumissa tai kylässä "ota nyt lisää ruokaa sie oot niin hoikka". Tyyliin tuollaista "nälvimistä." Ja sitten hämmästyvät kun huomasivat miten isoja annoskokoja syön ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Syön normaalisti 1 kg karkkia joka päivä ja olen lihava. Kokeile samaa .
Joillakin se raja tulee vastaan, ettei vain voi syödä liikaa. Tai jos syö, niin sitten keho kompensoi eikä tee pitkään aikaan mieli syödä mitään. Yhteen aikaan mullakin meni päivittäin karkkipussi, sipsipussi, paistopistetuotteita ja pakastepizzaa, mutta niiden lisäksi en sitten syönyt lainkaan ns. oikeaa ruokaa.
Säästöliekkiä ei todellakaan ole kumottu.