Luuleeko joku, että hoikat on jatkuvasti kitudieetillä ja liikkuvat aamusta iltaan?
Mulla paino pysyy 60 kilon kieppeillä ihan normaaleilla elintavoilla, herkkujakin syön usein enkä harrasta liikuntaa päivittäin.
Kommentit (120)
Varmaan riippuu ihmisestä. Minun paino pysyy alle 60 kg kun syön tosi vähän. Välillä syön herkkujakin, mutta vastaavasti viikossa on yleensä pari päivää kun syön vain jogurttia ja pari leipää tai mikrokeiton tms. eli kalorit jäävät alle 1000. Minulle ei usein maistu ruoka, enkä jaksa vaivautua jos ei tarvitse ruokkia ketään muuta.
Urheilen kesäisin tosi paljon, talvella vähemmän, mutta arkiliikuntaa saan paljon ympäri vuoden. Ikää vähän päälle 40 ja pituus 163.
Laiha läski termiä on viimeiset 10 vuotta käytetty. Yleensä se koskee niitä. Jotka eivät liiku ja syövät mitä sattuu. Rasvamaksan riskit yhtä suuret kuin ylipainoisella ja veriarvot päin peetä. Siihen toki vaikuttaa se mitä syö.
Mut ei eletä pelkässä netissä. Kavereissa on läpipaskoja ja niitä. Joiden kroppaan ei rasva jää. Parikymppisenä lihakset kasvavat puolitoista kertaa pienemmällä treenillä. Kuin nelikymppisenä. Ikää tulee kroppamuuttuu. Ikänsä laihakin. Voi alkaa turvota.
Kuka tahansa lihoo, jos syö täysin holtittomasti. Kuka tahansa laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa.
Keskimäärin hoikat, erityisesti naiset, ovat korkeammin koulutettuja ja varakkaampia ja syövät laadukkaampaa ruokaa. Eli pystyvät käymään hyvissä ravintoloissa, ostamaan kalaa ja sisäfilettä, tuoreita marjoja ja yrttejä. Lihavat syövät edullista, ravintoköyhää ruokas ja useammin vielä kruunaavat terveytensä tuhoamisen tupakoimalla ja istumalla sohvalla katsomassa lineaarista tv:tä, kuten Suomen Huutokauppakeisari.
Olet onnekas. En laihdu vaikka liikun, syön hyvin terveellisesti ja nukun tarpeeksi. Ne taas ovat yleensä ihan tikkuja jotka vetää lonkeroa, syö roskaruokaa, juo limuja eikä liiku
Vierailija kirjoitti:
Geenit ja ikä. Jos olet nainen, tule kertomaan vaihdevuosien jälkeen miten paino ei kerry
On nuo geenit jännä asia, kun vielä 50 vuotta sitten harva oli läs ki, mutta nykyään jo puolet väestöstä on. Nopeasti ovat geenit mutatoituneet.
Mä oon 164cm ja paino on vuosia ollut 49-53 kilon paikkeilla. Parikymppisenä oli vielä vähemmän. Usein kun paino lähenee 54, alkaa luonnollisesti tehdä vähemmän mieli herkkuja ja annoskoot pienenee. Kyllä mä silti olen huomannut, että annoskoot on valtavia verrattuna isokokoisempiin työkavereihin.
Mikään lihaksikas en ole, mutta peruskunto ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Olet onnekas. En laihdu vaikka liikun, syön hyvin terveellisesti ja nukun tarpeeksi. Ne taas ovat yleensä ihan tikkuja jotka vetää lonkeroa, syö roskaruokaa, juo limuja eikä liiku
Niin kauan kun kuvittelee sen olevan onnesta eikä omasta vaivannäöstä kiinni niin muutosta ei tule. Itkettävän ikävä fakta. Olen törmännyt tähän faktojen kieltämiseen monen lihavan osalta. "Syön liian vähän, liikunta ei vaikuta" jne. Väittävät elävän terveellisesti mutta ovat jääneet kiinni herkkujen syönnistä. Ja kun huomaavat jääneensä kiinni, alkaa huvittavin osuus. Selittelyn MM-kisat. Viihdyttävää
Lihavat syövät aterioiden välillä. En ymmärrä tätä tapaa. Syökää lautasmallin mukaan normaalit ateriat. Ei tarvitse kituuttaa. Laihduttaminen lihottaa, nälkävelka pistää ahmimaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat syövät aterioiden välillä. En ymmärrä tätä tapaa. Syökää lautasmallin mukaan normaalit ateriat. Ei tarvitse kituuttaa. Laihduttaminen lihottaa, nälkävelka pistää ahmimaan.
Vaikka söisi lautasmallin mukaan niin ei se auta jos ruokaa lapataan lautaselle jäätävä keko
Vierailija kirjoitti:
Söin 130 kiloisena vähemmän kuin nyt nippanappa 70 kiloisena. Paino ei laskenut silloin eikä nouse nyt. Liikuin silloin kuten nyt.
Mikä on muuttunut?
Oikeat valinnat varmaan ruan suhteen. Syökö nälkäänsä vai huvin vuoksi.
Ei luule. Mutta jotkut hoikat taitaa luulla, että painon ylläpito vaatii saman effortin kuin merkittävän ylipainon tiputtaminen. Ei vaadi.
Geenit ja aineenvaihdunta vaikuttaa ja ikä tietty. Tunnen ihmisiä jotka pysyvät hoikkina, vaikka eivät juuri liiku tai tarkkaile syömisiään. Itselle normaalipainossa pysyminen vaatii jatkuvaa liikuntaa ja tarkkuutta syömisissä. Sukulaiset on pyöreitä.
Olin ylipainoinen, nyt normaalipainossa. Normaalipainon ylläpito vaatii minulta jatkuvaa syömisen seurantaa, ja nälkä yli puolet hereilläoloajasta. Liikuntaa harrastan noin tunnin päivässä.
Luulen. Osalla on jonkin sortin syömishäiriö, juostaan, tupakoidaan ettei lihota, jankataan jenkkakahvoista yms
Voipi olla läpipasko, diagnoimaton keliakia tms
Nuorena sairastettu anoreksia. Siitä ei pää selviä koskaan.
Psyykelääkityksen aloittamisen jälkeen lihoin 10 kg lyhyessä ajassa. En ymmärrä miten tämä oli mahdollista, koska opiskelijana oli hyvin rajallisesti rahaa käytettävissä ruokaa ja söin samoja ruokia samoilla annoksilla kuin aiemminkin. Osaako joku selittää?