Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Susi vaani lapsia koulun pihassa

Vierailija
18.01.2025 |

Eivät uskalla päästää lapsia edes välitunnilla pihalle, koska joutuisivat susien ruuaksi. Nuo pitäisi kaikki lopettaa, Suomessa ei tuollaisia petoja tarvita.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010972480.html

Kommentit (217)

Vierailija
121/217 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susi on täysin vaaraton persuihin verrattuna. Persut tappaa köyhän ja sairaan nälkään hitaasti mutta varmasti.

Susi ei kato puoluetta jos se ettii ruokaa.

Vierailija
122/217 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkari ja harjanvarsi. Susi pelkää pamauksia? Kannattaa ehkä opettajien ja välituntivalvojien katsoa. Vanhempien myös. Yleensä susi kiertää, liekö utelias tai hajujen perässä. Roskiksia? Ruokala?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpäs jos annettaisiin susien pitää kuitenkin henkensä ja siirrettäisiin ne Vihreiden pihapiireihin?

Mielummin nistejä päivystämään koulujen pihoille mutkat taskussa. Se on sitä parempaa väijymistä.

Vierailija
124/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakos kertaa susi on Suomessa käynyt kenenkään kimppuun muualla kuin Aku Ankassa? Siis 1900 luvulta lähtien? Niinpä..

Katsopa vaikka 1700-luvulta lähtien. Sitten onkin jo n. 250. 

Vierailija
125/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susien suojelijoilta on todellisuuden taju paennut.

Hyvää tarkoittaviahan nämä susien suojelijat usein ovat, mutta usein myös naiiveja ja tietämättömiä. Susi mielletään kivaksi metsien koiraksi, ei suurpedoksi, ja suojelua perustellaan vaikkapa söpöillä videoilla sudenpennuista tai tuodaan kehiin intiaanit, täysikuu ja huilumusiikki. Voisi olla parempi kaikille, jos nämä henkilöt pitäytyisivät yksisarvisissa ja kristelleissa. Ei millään pahalla. 

Vierailija
126/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vuonna susi söi viimeksi Suomessa lapsen. Minä en millään muista tähän hätään? m39

1800-luvulla on viimeksi käynyt ihmisen kimppuun. 

Olen varma, että hyökkäyksiä tapahtuu ainakin vuosittain ja ruumiitakin niissä tulee. Lehdet ovat vain saaneet ohjeet ettei niistä saa kirjoitella. Täällä päin yhdellä miehellä on susi repinyt kasvot pahaan kuntoon mutta ei saa puhua asiasta. 

Vierailija
127/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vuonna susi söi viimeksi Suomessa lapsen. Minä en millään muista tähän hätään? m39

Olen varma, että hyökkäyksiä tapahtuu ainakin vuosittain ja ruumiitakin niissä tulee. Lehdet ovat vain saaneet ohjeet ettei niistä saa kirjoitella. Täällä päin yhdellä miehellä on susi repinyt kasvot pahaan kuntoon mutta ei saa puhua asiasta. 

Euroopan tasolla kun katsoo niin sattuuhan näitä hyökkäyksiä ja kuolemia välillä. Niistä ei vaan täällä pahemmin uutisoida. 

Moni tuntuu olevan myös täysin tietämätön nykytilanteesta. 

Ihmiset hokevat vain "susi ei ole tappanut ihmistä sataan vuoteen"-mantraa ajattelematta ollenkaan miksi näin on. Suomessa ei ollut susia, joten eivät tietenkään voineet ketään tappaakaan. Susien määrän kasvaessa ja ihmisarkuuden vähetessä, ongelmia on tulossa. 

Ihmisten kannattaisi tuntea edes vähän historiaa ja soisin, että ihmiset luottaisivat ennemmin susitutkijoihin kuin youtubeen tässä asiassa. Tulevista ongelmista on varoiteltu jo pitkään. 

Vierailija
128/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin poliisi on käskenyt SRVA-metsäsäjiä suorastaan esittämään vaihtoehtoisina faktoina susihommat "kolarihirvien lopettamisiksi". Sillä seurauksella että metsästäjät irtisanoutuvat SRVA-kuvioista, koska eivät voi sietää että pitäisi susikarkoitusten olevan muuta kuin mitä on.

Kuka siis hyötyy tällaisesta?

Vierailija
129/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura lehdessä taisi aikoinaan olla kertomukset noista 1800 luvun lapsiin kohdistuneista hyökkäyksistä.Tuolloin paimenessa olo oli pitkälti lasten työtä johon kaverit ja pikkusisaret sitten lähti mukaan.Sudet sitten otti mukaansa yleensä alle 6 vuotiaita lapsia ja kovahermoisimmat lähti etsimään sitten mitä oli jäänyt jäljelle.Yleensä pää ja jalat oli ensin purtu poikki kantamisen takia.

Vierailija
130/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin poliisi on käskenyt SRVA-metsäsäjiä suorastaan esittämään vaihtoehtoisina faktoina susihommat "kolarihirvien lopettamisiksi". Sillä seurauksella että metsästäjät irtisanoutuvat SRVA-kuvioista, koska eivät voi sietää että pitäisi susikarkoitusten olevan muuta kuin mitä on.

Kuka siis hyötyy tällaisesta?

Veikkaisin myös, että jos Suomessa jonkun lapsi joutuisi uhriksi, asiasta ei uutisoitaisi ja perhettä kiellettäisiin julkaisemasta asiaa, ettei ihmisille tulisi vääriä ajatuksia ja mielipiteitä. Jos perhe erehtyisi tuomaan kuitenkin asiaa esille, luonnonsuojelijat aloittaisivat massiivisen viha-ja maalituskampanjan vaientaakseen heidät. 

Vierailija
131/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Susiongelma johtuu liiasta suojelusta.

Jos rakennetaan koulu metsään jossain syrjäseuduilla niin unohditko sinä että siellä on myös susia. Niitä on muuallakin ollut ihan koulun pihalla kun, mutta ihmiset ei hysterisoi. Niitä oli myös mökin lähellä olevassa metsässä lapsuudessani, me lapset ei saatu yksin mennä metsään eikä liikkua ulkona hämärän tultua, se oli siinä susiongelma, hienon kuulosta oli yöllä lauman ulvonta, ja yhtään sutta en nähnyt vaikka muutaman sadan metrin päässä lauma eli 

Ei Lounais-Suomi ole Suomen mittakaavassa miltään kohdalta todella umpimetsää/erämaata. Et ole varmaan esim. Kainuussa tai edes pohjoisessa Keski-Suomessa käynytkään.

Sudet tarvitsevat laajan reviirin ja kulkevat pitkiä matkoja päivässä. Lounais- ja Etelä-Suomessa tämä tarkoittaa, että vähän väliä ovat jonkun pihalla tai jossakin keskustassa. Välillä niitä eksyy jo jopa Kehä III sisäpuolelle, mikä tarkoittaa sitä, että ne yrittävät olla alueilla, jossa ei niille sopivaa umpimetsää ole.

Ovat ihan väärään paikkaan eksyneet.

On myös jännä, kuinka muualta Euroopasta sudet on voitu hävittää, mutta miksi täällä niitä pitää pitää asutuksen seassa? Ennen ne sentään pysyivät siellä, missä on oikeasti ei esim. 50km säteellä ole yhtäkään taajamaa, mutta nyt pyörivät alueella, missä on taajamia tuon tuosta. Esim. Kirkkonummi hyvänä esimerkkinä.

Vierailija
132/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää tarkoittaviahan nämä susien suojelijat usein ovat, mutta usein myös naiiveja ja tietämättömiä. Susi mielletään kivaksi metsien koiraksi, ei suurpedoksi, ja suojelua perustellaan vaikkapa söpöillä videoilla sudenpennuista tai tuodaan kehiin intiaanit, täysikuu ja huilumusiikki. Voisi olla parempi kaikille, jos nämä henkilöt pitäytyisivät yksisarvisissa ja kristelleissa. Ei millään pahalla. 

Jostain kumman syystä nämä susien suojelijat myös usein itse asuvat esim. Kalliossa. Jos ne sudet on niin kivoja ihmisten pihoilla, niin luulisi, että nää suojelijat muuttaisi sellaisiin paikkoihin, missä itsekin saisivat ihastella susia omilla pihoillaan.

Vierailija
133/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain ajan kysymys kun susi syö lapsen. Metästyksen puute on tehnyt susista vaarallisia.

On vain ajan kysymys, kun joku lapsi jää auton alle, tai vanhus, kuka vaan. Auto tappaa vuosittain satoja suomalaisia. Mitä tehdään?

On vain ajan kysymys, kun joku ihminen tapetaan, kotiinsa, kadulla, metsässä. Kymmeniä vuosittain. Mitä tehdään?

Susi ei ole ihmisen päälle käynyt, toki se on mahdollista. Se, että susi syö kotieläimiä, on enemmän ihmisen syytä, kuin suden. Ei pidä jättää eläimiään alttiiksi nälkäiselle sudelle.

Susi kuuluu suomen metsiin. Erämaita halkovat metsäautotiet häiritsevät suden ja muidenkin eläinten elämää, niillä ei ole rauhaa siellä, missä ne haluavat olla. Elinpiirit on pirstaloituneet.

Mikähän laji tähän on syyllinen? Mihin syyttävä sormi osoittaa?

Vierailija
134/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkkari ja harjanvarsi. Susi pelkää pamauksia? Kannattaa ehkä opettajien ja välituntivalvojien katsoa. Vanhempien myös. Yleensä susi kiertää, liekö utelias tai hajujen perässä. Roskiksia? Ruokala?

Olisko niin, että susi pelkää pamauksia metsästyksen seurauksena, kun on perimään tullut, että joku kupsahtaa pamauksen jälkeen. Mutta kun ei metsästetä, moinen muistijälki ei kovinkaan monella sudella varmaan enää ole.

Vierailija
135/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähän meidän tiluksille tulee sudet pyörimäään niin lähtö tulee niille samantien, en kyselisi keneltäkään yhtään mitään, enkä kenellekään kertoisi. Lapset on 3, 5 ja 8. Ärsyttää jo muutenkin kuskata tuota esikoista kouluun autolla susien takia. Vielä ei ole lähdetty niitä jahtaamaan, mutta voihan sekin aika tulla jos ne tulee takaisin.

Vierailija
136/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Eikö tosiaan ylittänyt uutiskynnystä edes paikallislehdessä?

Vierailija
137/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä nämä susien suojelijat myös usein itse asuvat esim. Kalliossa. Jos ne sudet on niin kivoja ihmisten pihoilla, niin luulisi, että nää suojelijat muuttaisi sellaisiin paikkoihin, missä itsekin saisivat ihastella susia omilla pihoillaan.

Tässä meillä on susia ja karhujakin ihan parin kilsan päässä asutuksesta. Lähimmillään susi käynyt 200 metrin päässä, peuran jäljillä näytti olleen. Monta vuotta jo lauma kulkenut täällä, mitään vahinkoa ei ole tullut. Lapset kävelee kouluun, lenkkeilijät kulkee metsäteillä, ei mitään ongelmaa. Ei ole sairaalloista pelkoa ja vihaa. Jos pihoilla alkaisivat kiertää, niin sitten täytyisi varmaan puuttua jotenkin.

Vierailija
138/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain ajan kysymys kun susi syö lapsen. Metästyksen puute on tehnyt susista vaarallisia.

On vain ajan kysymys, kun joku lapsi jää auton alle, tai vanhus, kuka vaan. Auto tappaa vuosittain satoja suomalaisia. Mitä tehdään?

On vain ajan kysymys, kun joku ihminen tapetaan, kotiinsa, kadulla, metsässä. Kymmeniä vuosittain. Mitä tehdään?

Susi ei ole ihmisen päälle käynyt, toki se on mahdollista. Se, että susi syö kotieläimiä, on enemmän ihmisen syytä, kuin suden. Ei pidä jättää eläimiään alttiiksi nälkäiselle sudelle.

Susi kuuluu suomen metsiin. Erämaita halkovat metsäautotiet häiritsevät suden ja muidenkin eläinten elämää, niillä ei ole rauhaa siellä, missä ne haluavat olla. Elinpiirit on pirstaloituneet.

Tuollainen lapsellinen pskanjauhanta loppuu kun täytyis laittaa omat lapset kävelemään kilometri koulubussille ja sudet on edellisenä yönä tappaneet naapurin pystykorvan.

Meneppä silittelemään sudenpentua, niin sen emo tappaa sinut. Mitäpä minä teen jos susi edes uhkaa minun lastani? Minä voitan sen matsin, jos susi on fiksu, se häipyy vahvemman tieltä eikä näyttäydy niin saa kenties elää.

Vierailija
139/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenneturvallisuuden eteen tehdään paljonkin, jos et ole huomannut. Ja oletko kuullut esim. poliiseista? Googletapa kyseinen ammattiryhmä. Kyllä ihmisiä yritetään estää tappamasta toisiaan. 

Eli mielestäsi, jos ihmisiä kuolee esim. syöpään muutenkin, ei tulisi tehdä mitään hukkumiskuolemien välttämiseksi? 

Vierailija
140/217 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Eikö tosiaan ylittänyt uutiskynnystä edes paikallislehdessä?

Ei tuollaisista asioista saa uutisoida Suomessa. Et taida tajuta kuinka kontrolloitua uutisointi on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi