Kerro asia missä poikkeat muista suomalaisista. Minä aloitan:
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vähääkään kansallistunnetta ja koen suomalaisuuden pakotettuna ja vastenmielisenä. Tiedostin tämän tuntemuksen jo alle kouluikäisenä.
Samoin. Olen asunut kolmessa muussa maassa ja Helsinki on pienin kaupunki, jossa olen asunut. Kahdessa oli enemmän asukkaita kuin Suomessa. Suomalaiset ovat todella nurkkakuntaisia, myös Helsingissä.
Ihanaa, että vastaavalla tavalla kokeviakin on! Minulla sama homma. Olen asunut useissa muissa maissa suurkaupungeissa ja viihtynyt huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Asun osan vuodesta Hgissä, osan muualla. Harkitsen pysyvää poismuuttoa. Täällä tosiaan on nurkkakuntaista. Pienen pitäjän meininki.
Samoin harkitsen pysyvää poismuuttoa. Lapseni eivät asu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää törmätä toisiin suomalaisiin ulkomailla, enkä varsinkaan jutella heille.
Minä luulin, että tuo on tyypillistä suomalaisille.
No kyllähän suomalaiset änkeää ulkomailla aina niihin paikkoihin, missä suomeliput liehuu (vrt. Heikin Baari Alaniassa), ettei tarvitsisi sönköttää sitä rallienglantia vaan kenellekään. Itse pyrin välttämään tällaisia paikkoja ja jos siltikin törmään suomalaisiin (jotka tunnistaa jo kaukaa olemuksesta), niin vaihdan maisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää törmätä toisiin suomalaisiin ulkomailla, enkä varsinkaan jutella heille.
Minä luulin, että tuo on tyypillistä suomalaisille.
No kyllähän suomalaiset änkeää ulkomailla aina niihin paikkoihin, missä suomeliput liehuu (vrt. Heikin Baari Alaniassa), ettei tarvitsisi sönköttää sitä rallienglantia vaan kenellekään. Itse pyrin välttämään tällaisia paikkoja ja jos siltikin törmään suomalaisiin (jotka tunnistaa jo kaukaa olemuksesta), niin vaihdan maisemaa.
Anttaisin monta peukkua, jos voisin.
En ole ylipainoinen. Osaan hyvin ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Kielitaidolla eroaa helposti suomalaisista. Nuorten naisten rallienglanti ja keski-ikäisten naisten viha englantia kohtaan on koomista.
Olen miettinyt aina, miksi "rallienglantia" dissataan? Minä puhun mielestäni sujuvasti (ralli)englantia ja en häpeä sitä. Sitä täytyy kuitenkin puhua niin laitan sitten vaan menemään ylpeästi. Pitäisikö ennemmin puhua suomalaisesta aksentista? Eivät muunkaan maalaisrt häpeä omaa aksenttiaan, ei pitäisi meidänkään! :)
N34
Rallienglanti on karmeaa. En ymmärrä, miten on niin vaikeaa toistaa kuulemaansa. Samoin G:n korvaaminen K:lla, F => V, D => T.
Miten voi olla niin vaikeaa lausua asioita oikein?
Usein ihmiset, jotka kysyvät tätä, eivät ole valmiita kuulemaan selitystä. Voin silti kertoa sen. Suomen kielessä ei ole soinnillisuusoppositiota. Eli: konsonantteihin kuuluvat soinnittomat klusiilit k, p ja t sekä niiden soinnilliset vastineet g, b ja d. Suomen kielessä klusiilin soinnillisuus tai soinnittomuus ei erota kahta eri sanaa toisistaan. Esim. meillä ei ole sellaisia sanapareja kuin pappa ja babba, tuli ja duli tai keko ja gego. Se, että klusiilin soinnillisuus erottaisi kaksi sanaa toisistaan, ei siis kuulu kielemme järjestelmään. Tästä syystä emme myöskään välttämättä vieraita kieliä puhuessamme aina osaa tehdä riittävän selkeää eroa vaikkapa sanojen by ja pie välille. Kielessämme ei myöskään esiinny noita soinnillisia klusiileja kovinkaan paljon. Nykyään d t:n heikkona asteena on puheessakin ihan tavallinen, mutta kaksi muuta ovat harvinaisempia. Usein nuo soinnilliset klusiilit ääntyvät puolisoinnillisina mediaklusiileina.
Ihan sama juttu kuin se, että aikuisena suomea oppiville ihmisille on usein vaikea oppia pitkän ja lyhyen vokaali ja konsonantin eroa. Harvassa kielessä nuo ovat merkitystä erottavia piirteitä, mutta suomessa ovat. Meillä sanat tuuli, tuli ja tulli tarkoittavat ihan eri asioita. Aluksi muunkielisellä ihmisellä voi olla jopa vaikeuksia kuulla eroa. Vaikeita äänteitä ovat myös ä, ö ja y sekä tavunloppuinen h (tähti, kahdeksan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten et eroa muista suomalaisista, koska on paljon suomalaisia jotka ei pidä saunomisesta.
Suomessa on 3,2 miljoonaa saunaa. Eli kyllä se siitä kertoo että iso osa suomalaisista tykkää saunomisesta
Paljonko saunojen lukumäärä kertoo siitä, että saunotaanko?
8-kymppisellä äidilläni on kt-asunnossa sauna, varastoi siellä tavaraa, lämmennyt viimeksi kun asuin vielä kotona.
Omassa kt-asunnossa sauna, viime vuonna lämmitin kerran (poikkeustilanne avokin poismenon takia), yleensä talvella lämmitän saunan pari kertaa viikossa. En löylyttelyn takia vaan koska inhoan olla kylmässä tilassa suihkussa. Käyn nopeasti lauteilla lämmittelemässä ja sitten pesulle.
En syö ikinä grillimakkaraa en tykkää. Enkä ole ikinä syönyt makkaraperunoita
En pidä kalan mausta yleensä. Loimulohi on kyllä hyvää mutta muut kalaruoat eivät.
Juttelen ihmisille, tuntemattomillekin, tilanteen mukaan.
Jääkiekko ei voisi vähempää kiinnostaa.
En välitä saunomisesta.
En juo alkoholia.
En ole ylipainoinen (vaikka olen usean lapsen keski-ikäinen äiti)
En erityisesti tykkää kesästä vuodenaikana.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan jääkiekkoa, maastohiihtoa, mäkihyppyä, yleisurheilua ja erityisesti pesäpalloa. M61
Formulat ja rallin vois lisätä myös listalle. Täysiä marginaalilajeja harrastajamääriltään, siksi Suomi pärjääkin niissä ja joku MTV3 hehkuttaa kuin kysees olis kyllä kovatkin saavutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Kielitaidolla eroaa helposti suomalaisista. Nuorten naisten rallienglanti ja keski-ikäisten naisten viha englantia kohtaan on koomista.
Olen miettinyt aina, miksi "rallienglantia" dissataan? Minä puhun mielestäni sujuvasti (ralli)englantia ja en häpeä sitä. Sitä täytyy kuitenkin puhua niin laitan sitten vaan menemään ylpeästi. Pitäisikö ennemmin puhua suomalaisesta aksentista? Eivät muunkaan maalaisrt häpeä omaa aksenttiaan, ei pitäisi meidänkään! :)
N34
Rallienglanti on karmeaa. En ymmärrä, miten on niin vaikeaa toistaa kuulemaansa. Samoin G:n korvaaminen K:lla, F => V, D => T.
Miten voi olla niin vaikeaa lausua asioita oikein?
Usein ihmiset, jotka kysyvät tätä, eivä
Perusteellinen vastaus, kiitos tästä. Tästä huolimatta en ymmärrä sitä, että näiden äänteiden erottaminen toisistaan ja niiden tuottaminen voi olla niin vaikeaa. Ääneiden muodostamisessa on usein kyse kielen positiosta; G:ssä ja D:ssä kieli on taaempana kuin vastaavissa kovissa äänteissä. Hulluinta on se, että ihmiset laittavat soinnilliset vastineet paikkoihin, joihin ne eivät kuulu. Esimerkisi PUB => BUB. Näitä esimerkkejä on paljon. Samoin minua ärsyttää erilaiset väännökset, kuten sipsi ja jukurtti. Silloin aikanaan kun Taffel toi perunalastut markkinoille, ne olivat nimenomaan Taffel Chips:ejä. Myös jogurtti kuuluu näihin raiskattuihin sanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan jääkiekkoa, maastohiihtoa, mäkihyppyä, yleisurheilua ja erityisesti pesäpalloa. M61
Formulat ja rallin vois lisätä myös listalle. Täysiä marginaalilajeja harrastajamääriltään, siksi Suomi pärjääkin niissä ja joku MTV3 hehkuttaa kuin kysees olis kyllä kovatkin saavutukset.
Jep. Samaa mieltä. Pesäpallo on suurin syy Suomen huonoon menestykseen jalkapallossa. Lajin uutisointi ja televisiointi pitäisi lopettaa. Sponsorit häviäisivät ja laji kokisi hitaan, mutta ansaitun kuoleman.
En valehtele toisista. En mustamaalaa ketään. Ja tuohan ei ole sitten sama kun se että puhuisi jotain negatiivista jostain joskus jos se on negatiivista ja kertoo miten asiat oikeasti on tai oman mielipiteensä
Inhoan Marimekkoa. Vaatteita, astioita,sisustusesineitä. Ihan kaikkea.
En ole koskaan halunnut perinteistä perhettä, 2 lasta, tyttö ja poika. Olisin halunnut useamman pojan, ja siis vain poikia, en ainuttakaan tytärtä. Elämä ei kuitenkaan aina mene niin kuin itse haluaa. On yksi lapsi, poika. N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oma ajattelukyky mä en seuraa mitään yleisiä trendejä, mä en lue valtamediaa, mä en puhu poliitikoista, mä en seuraa ketään, mä en alasaja ketään, mä en oo katkera, mä en oo vihanen, onhan näitä
Sana "valtamedia" paljastaa jo että kuulut Suomen tyhminpään 15%:Iin.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta kannattaisin sinunkin opetella suhtautumaan mediaan kriittisesti. Olen erään kiinnostuksenaiheeni myötä siirtynyt seuraamaan paljon podcasteja ja Twitteriä, ja välillä melkein pöyristyttää, millaiset aiheet jäävät Suomessa uutisoimatta, koska ne eivät sovi tiettyyn poliittiseen narratiiviin. Valitettavasti usko suomalaisten medioiden kykyyn tuottaa puolueetonta journalismia on sitä myötä karissut.
Tottakai pitää suhtautua mediaan kriittisesti. Se on tieto joka pitäisi kaikille opettaa jo alakoulussa. Jopa yleensä luotettavat mediat tekevät virheitä ja kaikilla julkaisuilla on oma toimituksellinen linjansa.
Mutta yleensä se, joka niputtaa kaikki tärkeimmät mediat käsitteen "valtamedia" alle ja ajattelee niillä olevan yhteinen salajuoni kansan erehdyttämiseksi, ei voi enää luottaa mihinkään muuhun kuin valitsemaansa hörhämediaan. Se mediakriittisyydestä.
Mua ei hävetä, jos teen virheen. Se on vain luonnollista. Tämän vuoksi en koskaan ahdistunut ajatuksesta pitää koulussa esitelmiä eri kielillä kuten ruotsiksi tai englanniksi, jotka suurelle osalle olivat noloja kokemuksia. Osaan myös nauraa itselleni.
Jos mua yritetään syyllistää kohautan vaan olkapäitä enkä välitä. Monesti kuulee suomalaisten pohtivan "mitä se tuollakin tarkoitti" ihan ku koko maailma pyöris heidän ympärillään. Tämän olen todennut kumpuavan jostain sisäisestä epävarmuudesta. Ei kaikkea tartte analysoida loputtomasti.
Mistä pidän suomalaisissa on tunnollisuus ja aikataulujen noudattaminen. En voi sietää sitä, kun sovitaan joku kellonaika ja toinen osapuoli tulee 40min myöhässä. Lähimmäisten kunnioitus on tärkeää.
Meillä mies ei tee kotitöitä.
No, vie roskat jos niitä on eteisessä ja laittaa omat astiat koneeseen, siivoaa omat jälkensä.
Esim ruuanlaittoon en halua mitään keittiöhierakkaa.