Paskaduunin työpaikkailmoituksessa vaadittiin videota, jossa esittelee itsensä ja kertoo osaamisestaan
Ihan älyvapaata pelleilyä. Tämä siis kirjallisen hakemuksen ja cv:n lisäksi. En ole tekemässä, jos palkka on luokkaa 11€/tunti. Mihin noita videoita tarvitaan?
Miksi työnhausta tehdään tälläista?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Saadaan karsittua ujot pois
Aika huono tapa. Pystyn esiintymään videolla tosi uskottavasti, mutta oikeissa tilanteissa olen ihan eri ihminen. Pelkkä kuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä saa näppärästi seulottua pois esim. raskautumisiässä olevat.
Ja mikä tärkeintä ei tarvitse edes vaivautua esittämään sitä sopimatonta ja kiellettyä kysymystä (jonka vastaus kuitenkin merkkaa ehkä eniten).
Eipä siitä videosta voi päätellä että onko videolla esiintyvän naisen suunnitelmissa hankkia lapsia vai ei mikäli hän ei videon kuvaushetkellä satu olemaan raskaana. Sehän taas on asia jonka näkisi myös työhaastattelussa paikan päällä. Jos jättää raskaana olevan hakijan valitsematta niin sitten saa varautua siihen että perustelee sen pätevästi Miksi valitsi jonkun toisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kutsua valittuja haastatteluun, voi valita parhaan jo videolta.
Juu sen joka on videolla valmiiksi syvimmässä kyykyssä.
Kysehän oli 11€/h "työpaikasta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuteet pois ja helikopteri käyntiin.
Mä tein näin kerran, mutta jostain syystä mulle sanottiin, että älä ikinä enää hae tämän yrityksen paikkoja
https://www.vauva.fi/keskustelu/5494377/tyonantajana-voin-sanoa-ihan-su…
Elokuvamaailmasta esimerkki vuosien takaa: Lars von Trier pyysi Shia LaBeoufilta cv:tä mutta Shia lähetti hänelle sen sijaan dickpicin ja kysyi että riittääkö kokemus. Lars sanoi että riittää ja palkkasi hänet elokuvaansa. Näinkin voi töitä saada.
Perustellumpi olisi työnantajan itsensä julkiseksi laittama video itsestään esittelemässä/tekemässä tuota 11€ työtä.
Muuten turha lässyttää mistään työnilosta, viihtyisyydestä ja muista arvoista kuin kapitalistisesta voitontavoittelusta.
Ehkä tuolla yritetäänkin karsia liian vanhat hakijat pois koska ne ei suostu tohon pelleilyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu sen joka on videolla valmiiksi syvimmässä kyykyssä.
Kysehän oli 11€/h "työpaikasta"
Nauroin :D. Voisikin kuvata videon kyykyssä ja kamera mahdollisimman ylhäällä, jotta varmasti osoittaa alamaisuutensa.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mä ymmärrän tosi hyvin miksi noita videoita halutaan. Moni voi yrittää töihin hakemuksella, jota ei itse edes ole kirjoittanut. Videolta näet, osaako ihminen esim. puhua suomea, osaako ilmaista itseään puheella normaalisti. Nämä eivät ole itsestäänselvyyksiä.
Mitä se kertoo hakijasta, jos vasta 50. otto on sellainen, että sen kehtaa lähettää? Katsooko haastattelijat, että siinäpä on sanavalmis ja hyvä esiintyjä? Hakija on voinut käyttää ensin päivän harjoitellessaan puhetta.
No siinä tapauksessa ahkeruus ja paneutuminen palkitaan!
Sopii mulle, jos töissäkin saa kuluttaa päivän siihen, minkä muut hoitaa tunnissa.
Olen työssäni osallistunut työnhakijoiden palkkaamiseen; olen ensin lukenut työnhakijan työhakemuksen, sitten katsonut hakijan videon ja tämän jälkeen valinnut ne jotka kutsun haastatteluun. Tähän mennessä en ole koskaan havainnut videosta olevan mitään hyötyä palkkaamisen kannalta. Asiat jotka hakija tuo esillevideolla, käyvät ilmi jo hakemuksesta. Haastattelu sen sijaan on tärkeä; haastattelussa käsitykseni hakijasta on voinut muuttua kovastikin, koska saan itse kysyä työn kannalta oleellisia asioita. Sen sijaan video ohjaa liikaa epäoleellisiin asioihin, kuten ulkonäköön, jolla tässä työssä ei ole mitään merkitystä. Mielestäni video on täysin turha, kuormittava ylimääräinen painolasti työnhakuprosessissa.
Luulisin näin vanhana kokeneena ihmisenä, että haluavat katsoa pärstäkertoimen kun eihän kukaan halua ottaa töihin ihmistä, joka ei ole kivan näköinen.
Jokainen voi sitten miettiä, minkälainen työpaikka on kyseessä kun ulkonäöllä on noin suuri merkitys että oikein video vaaditaan hakemukseen.
Olen ollut töissä, joissa työkavereina on ollut sellaisia ulkonäön ja suuvärkin perusteella palkattuja hemmoja. Lähdin pois, koska toistuvasti jouduin joko pitämään heitä kädestä tai peräti kokonaan tekemään heidänkin työnsä omani lisäksi.
Varoisin nykyään hakemasta moisiin paikkoihin, mutta koska olen 60+ kysymys on akateeminen. Tänä vuonna haen eläkettä. Vihdoinkin pääsen eroon koko karusellista.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssäni osallistunut työnhakijoiden palkkaamiseen; olen ensin lukenut työnhakijan työhakemuksen, sitten katsonut hakijan videon ja tämän jälkeen valinnut ne jotka kutsun haastatteluun. Tähän mennessä en ole koskaan havainnut videosta olevan mitään hyötyä palkkaamisen kannalta. Asiat jotka hakija tuo esillevideolla, käyvät ilmi jo hakemuksesta. Haastattelu sen sijaan on tärkeä; haastattelussa käsitykseni hakijasta on voinut muuttua kovastikin, koska saan itse kysyä työn kannalta oleellisia asioita. Sen sijaan video ohjaa liikaa epäoleellisiin asioihin, kuten ulkonäköön, jolla tässä työssä ei ole mitään merkitystä. Mielestäni video on täysin turha, kuormittava ylimääräinen painolasti työnhakuprosessissa.
Kiitos sinulle perustellusta mielipiteestäsi. Voisitko sinäkin vielä puhua tästä ääneen, jotta tämä videoottihullutus kuopattaisiin ja korkeintaan joskus nolostellen muisteltaisiin.
Jos vaaditaan työntekijältä ulkonäköä niin vaatimuksen pitäisi perustua johonkin muuhunkin kuin missikisamaisesti sössötettyyn "hihii kivampi katsella" ja se pitäisi pystyä perustelemaan ja myös palkan olla ulkonäkökorjattu ylöspäin. Miksi kukaan normijärkinen markkinatalouden lait (kysyntä vs tarjonta) ymmärtävä myisi ulkonäkönsä alihintaan 11€?
Jos haetulta uudelta/uusilta työntekijöiltä vaaditaan ulkonäköä, pitäisi sitten kaikki rumeliinikonkarit ja pomot pakenevine hiusrajoineen/kaljukupoleineen, rekkamiehenhymyineen, riihipirunpercenaamoineen ja elintasovatsoineen myös viimeistään samalla päivittää linjan mukaiseksi, koska muu on ulkonäköperusteista syrjintää, jota ei saa meillä Suomessa rangaistuksetta harjoittaa.
Johonkin elintarviketehtaaseen piti olla esittelyvideo. Miksi? Onko nekin hommat jo sellaisia, että pitää olla edustava? Miten monelta on jäänyt hakematta, kun ei yksinkertaisesti pokka riitä jonkin tubettajan esittämiseen? Itse olen niin kamerakammoinen ja muutenkin nolo, että en edes harkitsisi moiseen pelleilyyn ryhtymistä.
Niille videoille nauretaan firman pikkujouluissa ja äänestetään top 3 😂
Vierailija kirjoitti:
Nuoret muodokkaat naiset helppo valita videon perusteella 👍
no justiinsa. jos on niin persaukinen työnantaja, ettei ole varaa maksaa normaalia palkkaa, niin tekee videon, jossa hieman kritisoidaan työnantajaa ja levitetään sitä pitkin nettiä. 11 eurolla saisi minulta noin 15min työpanoksen/tunti. hyi mitä persaukisia kokomuslaisia nuo työnantajat onkaan. kauheita klovneja kaikki. ja köyhiäkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin elintarviketehtaaseen piti olla esittelyvideo. Miksi? Onko nekin hommat jo sellaisia, että pitää olla edustava? Miten monelta on jäänyt hakematta, kun ei yksinkertaisesti pokka riitä jonkin tubettajan esittämiseen? Itse olen niin kamerakammoinen ja muutenkin nolo, että en edes harkitsisi moiseen pelleilyyn ryhtymistä.
Olin joskus elintarviketehtaassa kesätöissä. Veikkaan ettei yksikään sen eineslinjan äärellä istuneista olisi saanut työtä jos olisi aikanaan pitänyt tehdä videohakemus. Silti työnteko sujui vaikka naama olikin aika tavanomainen keskivertonaama eikä kukaan ollut mediakoulutettu esiintyjä.
Eli suomeksi sanottuna työnhaku muuttuu aina vaan typerämmäksi kun firmat käyttää hakijatulvan pelossa konsulenttifirmoja jotka taas veloittaa ekstraa ja tekee hausta tarpeettoman monimutkaisen sirkuksen tarpeisiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä saa näppärästi seulottua pois esim. raskautumisiässä olevat.
Ja mikä tärkeintä ei tarvitse edes vaivautua esittämään sitä sopimatonta ja kiellettyä kysymystä (jonka vastaus kuitenkin merkkaa ehkä eniten).
Eipä siitä videosta voi päätellä että onko videolla esiintyvän naisen suunnitelmissa hankkia lapsia vai ei mikäli hän ei videon kuvaushetkellä satu olemaan raskaana. Sehän taas on asia jonka näkisi myös työhaastattelussa paikan päällä. Jos jättää raskaana olevan hakijan valitsematta niin sitten saa varautua siihen että perustelee sen pätevästi Miksi valitsi jonkun toisen.
Jos hakijoita on tuhat niin aika kehnot on perusteet perustella että just se raskaana oleva olisi ilman raskauttaan tullut valituksi.