Julkinen terveydenhuolto Suomi vs Espanja
Kodit molemmissa päissä. Espanjassa kun pitkittynyt flunssa, yksi soitto josta saa ajan, samana päivänä lääkärin kautta labra, seuraavana aamuna määräsivät antibiootit. - Nyt Suomessa soitto, josta automaatti vastaa että sinulle soitetaan takaisin. Vastasoitto seuraavan päivän iltapäivällä. Pitäisi kuulema potea kotona. Pitkän kinumisen jälkeen käskee sitten mennä päivystykseen. No menen sinne 50 kilometrin päähän jonottamaan. Jonotusta 5 tuntia muiden sairaiden joukossa, lähete labraan, jonne seuraavana päivänä uusi reissu. Nyt labratuloksia odoteltu reilu vuorokausi, sitten varmaan taas uusi kierros että pääsee lääkärin puheille jos vaikka antibioottia saisi.
Mikä mättää? Suomessa verotus kaikinpuolin kovempi, mutta julkisia palveluja ei saada toimimaan. Huonommaksi vaan menee.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään paratiisia espanjassakaan ole. Ajan vastaanotolle saa samaksi päiväksi mutta mukaan tarvitset tulkin. Tutkimuslaitteet ovat 70-luvulta ja erikoissairaanhoito on tasolla käden lastoitus.
Talar de inte världsspråket finska, i spanska lasarett? Bättre är det för spanjorerna i Finland där hela vårdpersonalen talar flytande spanska och givetvis svenska med.
Vierailija kirjoitti:
Verot nousevat + palvelut heikkenevät = joku vetää välistä ja paljon.
Det är den 4/5 av befolkningen som inte arbetar inom den privata sektorn.
Suuret ikäluokat olivat nelikymppisiä kasarilla. Nyt kahdeksankymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kokemuksia Saksasta, jossa olen synnyttänyt yhden lapsenkin, ja briteistä. Molemmissa paremmat kokemukset terveydenhuollon palveluista kuin Suomessa. Olen tosin lukenut, että brittien NHS olisi mennyt viimeisen 5 vuoden aikana huonommaksi, sääli jos näin on. Silloin toimi hyvin.
Saksassa synnyttäminen ja sen jälkihoito taas oli aivan eri tasoa kuin Suomessa Salon aluesairaalassa. Erityisen mukavaa oli se valta, mikä potilaana Saksassa oli itse valita omasta hoidostaan. Esim. raskausaikana seurantoja oli kerran kuussa, loppuraskaudessa 2 vkon välein. Asiakas itse saa valita lääkärinsä, tai kätilön, tai valita väilllä käydä kätilöllä ja välillä lääkärillä. Itse valitsin käydä suurimman osan kätilön, koska ei ollut erityisiä riskejä todettu, ja se vastaanotto oli ihanan lämmin: raskautta pidettiin luonnollisena iloisena tapahtumana, ei keskitytty vain lääketieteeseen ja riskeihin. Siellä juotiin yhdessä teetä ja jutusteltiin, sen
Suomessa hoidetaan eläimiä paremmin kuin ihmisiä ja jos laiminlyö eläintenhoitoa ja terveyttä niin raastupa odottaa. Ihmisen kohdalla taas jos hoitovirhe ja potilas kuolee niin ollaan vaan "oho sori" ilman mitään jälkiseuraamuksia.
Ihan hyvä Suomessa on teho mikäli ei pientä ikärasismia lasketa. Lääkäri muistuttaa jatkuvasti meidän käydessä teholla katsomassa 74-vuotiasta isääni elvytyskiellosta ja vakavista vaaroista. Hoitajat ovat teholla olleet melko kannustavia ja mukavia. Alueemme hoitajista jää seuraavan kymmenen vuoden aikana paljon eläkkeelle, joten vähän huolettaa. Suomessa psykiatria on minusta läpensä mätä ja tehon ulkopuolinen julkinen hoito toimii monesti ikärasismilla ja muulla vähättelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi maksaa 6 miljoonaa euroa vuosi Espanjalle 2000 suomalaisen hoidosta.
Ei se mitään ilmaista ole.
Vai luuletteko te oikeasti, ettäne ilmaiseksi hoitaisi muiden maiden kansalaisia?
Portugalissa saatiin nämä veropakolaiset Suomen verotuksen piiriin mutta siihen se jäi demareillakin. Yel-maksuista ja etelän maissa asuvien julkisista eläkkeistä pitäisi säästää kotimaan terveydenhuollon sijaan.
Suomi maksaa 6 miljoonaa euroa vuosi Espanjalle 2000 suomalaisen hoidosta.
Ei se mitään ilmaista ole.
Vai luuletteko te oikeasti, ettäne ilmaiseksi hoitaisi muiden maiden kansalaisia?