Julkinen terveydenhuolto Suomi vs Espanja
Kodit molemmissa päissä. Espanjassa kun pitkittynyt flunssa, yksi soitto josta saa ajan, samana päivänä lääkärin kautta labra, seuraavana aamuna määräsivät antibiootit. - Nyt Suomessa soitto, josta automaatti vastaa että sinulle soitetaan takaisin. Vastasoitto seuraavan päivän iltapäivällä. Pitäisi kuulema potea kotona. Pitkän kinumisen jälkeen käskee sitten mennä päivystykseen. No menen sinne 50 kilometrin päähän jonottamaan. Jonotusta 5 tuntia muiden sairaiden joukossa, lähete labraan, jonne seuraavana päivänä uusi reissu. Nyt labratuloksia odoteltu reilu vuorokausi, sitten varmaan taas uusi kierros että pääsee lääkärin puheille jos vaikka antibioottia saisi.
Mikä mättää? Suomessa verotus kaikinpuolin kovempi, mutta julkisia palveluja ei saada toimimaan. Huonommaksi vaan menee.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 19 sairaanhoitajaa 1000 asukasta kohti. Suomessa on 3,5 lääkäriä 1000 asukasta kohti.
Espanjassa on 6 sairaanhoitajaa 1000 asukasta kohti. Espanjassa on 4,5 lääkäriä 1000 asukasta kohti.
Espanjassa vanhukset ja vammaiset hoidetaan kotona, Suomessa ei.
On se vielä varsinkin maaseudulla, jossa naiset on kotona, tavallista tosiaan. Mutta kyllä sielläkin on julkinen järjestelmä kotihoidosta ja hoivakoteja. Nämä hoivakodit on erään katsomani dokumentin mukaan samantapaisia "kuivattamoja" kuin Suomessakin tosin, siellä niillä on asiakkaista kilpailu koska ne on yksityisiä yrityksiä, joiden hoivalaskut sitten tosin valtio maksaa. Markkinoivat itseään ihanana paikkana jossa iloiset vanhukset pelaa korttia ja pitää juhlia, mutta käytännössä lääkitään liikkumattomksi vuodepotilaaksi
Minulla on työkaveireina espanjalaisia hoitajia, kertovat Suomen ja Espanjan vanhusten hoivan olevan kuin yö ja päivä. Espanjassa saattaa olla 50 vanhusta kahden tai kolmen hoitajan hoidettavana. Samoin sanovat hoitokulttuurin olevan täysin erilainen, Suomessa on enemmän potilaslähtöisyyttä ja kokonaisvaltaista huolenpitoa, espanjassa vain perustarpeiden hoito mahdollisimman nopeasti. Ensin ihastuivat Suomen palkkatasoon mutta pettymys heillä tuli nopeasti kun selvisi elämän kustannukset, kertovat hoitajan elintason olevan Espanjassa parempi.
Vähän riippuu myös asuinkunnasta Suomessa. Joillain pienemmillä paikkakunnilla saa palvelua saman tien, ei välttämättä kai tarvitse edes mitään labratestejä aina, vaan kirjoitetaan resepti suoraan apteekkiin. Isommilla paikkakunnilla ongelmia varmaan on.
Suomessa käytetään Apottia mihin on palanut kaikki rahat. Se on myös umpisurkea.
Miten pitkään vielä kestää se poliittinenkarenssi, jonka jälkeen voidaan muuttaa päätöksiä, ja räjäyttää sekä sote- että terveyskeskushelvetti?
Ja kopioida tilalle ihan mistä tahansa muusta EU-maasta siellä oleva järjestelmä, koska nehän ovat EU-maissa lähes samanlaisia kaikki keskenään? Paitsi tämä meidän itse ideoima himmeli?
Heh, just tuon takia Espanjassa on paljon pahempi antibiootturesistenssi kuin Suomessa. Flunssaan antibiootti! No tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Tätä myös ihmettelen, että kun mulla on vuodessa maksava satasen matkavakuutus joka on jatkuva, niin se kattaa kaikki sairastapaukset ja tapaturmat, matkatavaroiden ym peruuntumisten lisäksi, jolloin voin jokaista uutta sairautta ja tapaturmaa hoidattaa ulkomailla yksityissairaaloissa sillä sekunnills minimiomavastuulla. Pitäisi vissiin matkailla jatkuvasti niin saisi ensiluokkaista hoitoa heti.
Vierailija kirjoitti:
Heh, just tuon takia Espanjassa on paljon pahempi antibiootturesistenssi kuin Suomessa. Flunssaan antibiootti! No tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
PITKITTYNYT flunssa on usein bakteeriperäinen poskiontelo- tai keuhkoputkentulehdus, joka hoidetaan antibiooteilla.
Verot nousevat + palvelut heikkenevät = joku vetää välistä ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Verot nousevat + palvelut heikkenevät = joku vetää välistä ja paljon.
Keräävät sotakassaa, jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kokemuksia Saksasta, jossa olen synnyttänyt yhden lapsenkin, ja briteistä. Molemmissa paremmat kokemukset terveydenhuollon palveluista kuin Suomessa. Olen tosin lukenut, että brittien NHS olisi mennyt viimeisen 5 vuoden aikana huonommaksi, sääli jos näin on. Silloin toimi hyvin.
Saksassa synnyttäminen ja sen jälkihoito taas oli aivan eri tasoa kuin Suomessa Salon aluesairaalassa. Erityisen mukavaa oli se valta, mikä potilaana Saksassa oli itse valita omasta hoidostaan. Esim. raskausaikana seurantoja oli kerran kuussa, loppuraskaudessa 2 vkon välein. Asiakas itse saa valita lääkärinsä, tai kätilön, tai valita väilllä käydä kätilöllä ja välillä lääkärillä. Itse valitsin käydä suurimman osan kätilön, koska ei ollut erityisiä riskejä todettu, ja se vastaanotto oli ihanan lämmin: raskautta pidettiin luonnollisena iloisena tapahtumana, ei keskitytty vain lääketieteeseen ja riskeihin. Siellä juotiin yhdessä teetä ja jutusteltiin, sen
Salon aluesairaalan saa lakkauttaa vaikka kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Suomi on 🤮🤮🤮🤮 maa
Suomi on terveydenhuollossa ollut 90-luvulla varmaan parhaimmistoa mutta se ei ole sitä enää! ihmiset on viime aikoina heränneet siihen että minkälainen on meidän "maailman paras maa"
onneksi itse olen tämän tajunnut kauan aikaa sitten! suomi on paskalandia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ne meidän rahat menee sinne epsanjaan.
Budjetin terveydenhuoltokulut menevät terveydenhuoltoon.
Budjetti on pienempi tästä syystä.
Omituista on kuitenkin se että Suomessa on verot sitä varten että on terveydenhuolto. Mutta silti rahat ei riitä ja sairaaloita lakkautetaan ja toimintoja supistetaan?? Minne meidät rahat katotaa jatkuvasti!
Vierailija kirjoitti:
Omituista on kuitenkin se että Suomessa on verot sitä varten että on terveydenhuolto. Mutta silti rahat ei riitä ja sairaaloita lakkautetaan ja toimintoja supistetaan?? Minne meidät rahat katotaa jatkuvasti!
Hallitushan ohjailee rahaputket kohti yksityisiä firmoja, sinne ne katoaa.
Ei täällä ole pakko olla,mene vaikka Venäjälle!!
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksien syöpähoitoihin kyllä rahaa riittää...
Niin pitääkin, uliset ihan turhaan. Ihmettele enemmän sitä että täällä elätetään muista maista tulevia joilla ilmainen terveydenhoito ja jotka ei ole suomen hyväksi laittaneet edes tikkua ristiin, sama koskee eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PITKITTYNYT flunssa on usein bakteeriperäinen poskiontelo- tai keuhkoputkentulehdus, joka hoidetaan antibiooteilla.
No ei todellakaan ole. Poislukien jotkin kroonista keuhkosairautta sairastavat tai immuunipuutteiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut jonkin aikaa Espanjassa ja palvelu oli hyvää ja nopeaa.
Kyllä, suomalaisten veromaksajien veroista maksettua, ollaan täällä itse ilman hoitoja että saatte espanjassa hyvää hoitoa. Nerokasta, eikö olekin?
Suomentasoista erikoissairaanhoitoa saa vain yksityissairaaloissa käteistä tai vakuutusta vastaan, vakuutuksissakin on päivä- tai hintaraja, minkäverran ne korvaavat ja se ei ole yleensä paljoa.