Yle: Sukupolvi X kyllästyi wokeen
100 % samaa mieltä. Ja me olemme se suvaitsevaisin sukupolvi. Me arvioimme ihmiset heidän sisäisten, ei ulkonaisten ominaisuuksien mukaan.
Kommentit (656)
Nykyaika on todella politisoitunutta. Itse muistan 80 luvulta 2000 luvulle, että jos joku puhui politiikasta niin häntä katsottiin ihmeissään että ihan oikeastiko sua kiinnostaa joku politiikka? Koska oli paljon hauskempiakin asioita mihin käyttää aikaansa. En tiennyt että se oli poikkeuksellista aikaa. Luulin että se vain jatkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo aika oli vielä ns yhtenäiskulttuurin aikaa. Kaikki katsoivat samoja ohjelmia ja kuuntelivat samaa musiikkia. Mitään omia uniikkeja mielipiteitä ja ajatuksia ei sallittu, ei ollut oikein mahdollisuutta löytää oikeasti kiinnostavaa luettavaa tai katsottavaa.
Jokainen katsoi telkkarista sitä mitä itse halusi. Kanavia ei ollut kuin muutama, mutta kaikkea ohjelmaa mitä lähetettiin, ei tarvinnut katsoa.
Ihmisillä oli erilaisia mielipiteitä, erilaisia elämäntapoja, erilaisia pukeutumistyylejä, ja ihmiset saivat rauhassa olla erilaisia.
Kirjastoista löytyi monenlaista lukemista ja musiikkiakin. Ei ollut pakko lukea ja kuunnella samaa kuin muut.
Joissakin uskonnollisissa piireissä saattoi olla eri tavalla. Toiset olivat hyväksyviä ja toiset eivät. Sellaista se on niissä piireissä nykyäänkin.
Ajatuksiani ei kukaan valvonut. Nykyään sen sijaan pitää olla tarkkana puheissaan. Ettei vaan kukaan pääsisi tulkitsemaan mitään sellaisella tavalla mitä ei nykypäivänä hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se että omassa lapsuudessa fanitettiin esim. monia tummaihoisia urheilijoita, artisteja yms. Ja jos nyt heistä tehdään jotain dokumentteja ne ovat täynnä ihonväriin keskittyvää identiteettipolitiikkaa ikään kuin olennaisinta olisi ollut se että he tekivät mitä tekivät tietyn ihonvärin edustajina eikä yksilöinä. Ei kukaan 80-00 luvuilla puhunut että siistiä kun Michael Jordan on niin hyvä musta urheilija, vaan kaikki keskittyivät siihen miten hyvä urheilija hän oli. Silloin oli fokus OIKEIN ja nyt se on täysin perseellään. Nykyinen woketus on täyttä rasismia ja sellaista rasismia mitä vuosikymmenet sitten nuoruuden eläneet ovat aina halveksuneet.
Silloiset sukupolvet olivat samaa mieltä Martin Luther Kingin kanssa siitä että rasisminvastaisuutta on se ettei ihonväri ole merkittävä ominaisuus ihmisessä vaan se minkälainen hän on ihmisenä. Nykyiset wokettajat ovat täysin eri mieltä. Heidän mielestään ihonväri on merk
Tämän takia ei oikein jaksa edes katsoa mitään amerikkalaista viihdettä enää. Aina sinne pitää tavalla tai toisella saada mukaan joku sorrosta vinkuminen ja valkoisten ja heteroiden haukkuminen vaikkei se liittyisi juoneen mitenkään. Aina niin päälleliimatun oloista.
Lisätään vielä se, että maapallon väestöstä enemmistö on värillisiä. Tuo vähemmistöajattelu länsimaissa on järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suvaitsevaista se on, jos vastustaa tietoisuutta vähemmistöjä polkevista rakenteista?
Ainoa systemaattisen polkeva rakenne tuppaa löytymään siitä (vasemmisto) porukasta joka yrittää raivopäisen väkisin ajaa ties kenen asiaa noiden asianajettavien sitä pyytämättä.
Ja taas toisaalta, jos esim. musliminainen avaa julkisesti suunsa ja kertoo kulttuurissaan vallitsevasta naisten sortamisesta ym. hänet pyritään vaientamaan, sillä intersektionaaliset feministit kyllä tietävät paremmin, miten asiat ovat kuin musliminaiset itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvien eetos on erilainen.
X- ja osalle Y - sukupolvista suvaitsevaisuus merkkisi kaikkien hyväksymistä sellaisena kuin olet.
Z-sukupolville ja nuoremmille suvaitsevaisuus merkitsee intersektionaalista feminismiä. Suvaitsevaisuutta on se, että tunnustetaan ihmisten sisäisen kokemisen tapa asioista ohi vakiintuneiden stereotypioiden, luokittelujen ja ulkoisen todellisuuden. Suvaitsevaisuutta on omien etuoikeuksien tiedostaminen ja sen hyväksyminen, että toiset ovat enemmän sorrettuja kuin toiset, mikä tekee heidän asemastaan erityisemmän kuin toisten. Suvaitsevaisyyteen kuuluu se, että ihmisen voivat luokitella ja määritellä itsensä haluamallaan tavalla.
Muita ei vain voi pakottaa suostumaan samaan luokitteluun kuin itse haluaa. Vaikka itse kokisit itsesi täysin muuksi kuin miksi ympäristö sinut kokee, niin ei se ole kuin sinun ongelmasi.
Tuo on juuri todella suvaitsematonta. Eli pakkoluokitellaan henkilö johonkin muuhun ryhmään kuin mihin hän itse kokee samaistuvansa.
Höpö höpö, sinö vain nostat itsesi jalustalle ja oman kokemuksesi muiden kokemusten yläpuolelle. Jos minä koen sinut mieheksi ja sinä itsesi naiseksi, niin miksi sinun kokemuksesi on tärkeämpi?
"Tuo on juuri todella suvaitsematonta. Eli pakkoluokitellaan henkilö johonkin muuhun ryhmään kuin mihin hän itse kokee samaistuvansa."
Vihervassut: sukupuolen voi valita itse!
Vihervassut: etnisyyttä ei voi vaihtaa!
Tamponit poistetaan Facebookin konttoreiden miestenvessoista.
Miettikää, jos olisitte lukeneet tämän uutisen 20 vuotta sitten. Toki edelleen on jokseenkin vaikea tajuta, mitä ne tamponit siellä miestenvessassa oikein tekivät. Miehillä nimittäin ei ole kuukautisia, kuten kaikki tietävät.
Huippu!
Kyllä nauroin ja höröttelen vieläkin
Me olimme ja olemme edelleenkin suvaitsevaisin sukupolvi.
Terv. X
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ja sama juttu liittyen vaikkapa homoihin. Ennen jos joku oli homo, niin hän sai olla homo ja paljon sitä enemmän hän oli ihan vaan ihminen. Homous ei määrittänyt hänen identiteettiään. Nykyään homon on oltava kaikkea nimenomaan homona, käytävä pride-jutuissa ja mentävä joka paikkaan homous edellä.
Öö ei. Olet väärässä. Nykyään nimenomaan ulistaan kurkku suorana että pitääkö joka paikassa olla sitä ja tätä. Kun oli ennenkin, nykypäivän internet-kulttuuri on vaan tehnyt siitä ulisemisesta paljon helpompaa ja huomattavasti nopeammin tapahtuu joukkolynkkaukset, toisin kuin "ennen", jolloin tieto kulki suusta suuhun, lehden, radion ja uutisten kautta. Ei ollut tietoakaan tällaisista paskanjauhanta-alustoista kuten esim tämä palsta. "Pride-juttuja" on ollut vuosikymmeniä jo ennen kuin ihmiset keksi alkaa valittaa netissä että miksi näitä on joka paikassa. Kappas kummaa, vastakkainasettelu vaan paheni ja paheni. Ja nyt ollaan tässä pisteessä että osa ulisee sitä että yhyy woke, kun KOKO AJAN on ollut tavoitteena juuri tuo sinun "ennen vanhaan" kun kaikki saivat olla edes näennäisesti rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Hauskakirjoitus. Niin tuttu, niin tuttua.
todellakin: elä ja anna muidenkin elää. Hyvin yksinkertaista.vm
////
Tämä. Totesin 18 - vuotiaana, että mottoni on: elä ja anna muidenkin elää.
Ja toinen mottoni oli: sinä olet ok ja minä olen ok.
Nämä motot pätevät vieläkin.
Me äksät eroamme buumereista siten, että osaamme pitää somessa turpamme kiinni, jos jokin asia ei miellytä. Vai osaammeko sittemkään?
Vierailija kirjoitti:
Me äksät eroamme buumereista siten, että osaamme pitää somessa turpamme kiinni, jos jokin asia ei miellytä. Vai osaammeko sittemkään?
50-70v ihmiset ovat ainakin facessa nykyään pahimpia päänaukojia. Täysin pokkana solvataan ja sitten uhriudutaan ja aletaan itkeä jos huomautetaan että ei ollut korrektia käytöstä.
50-70 ??? Siinä on aika iso ikähaarukka :D
Sama kuin toteaisi 10-30-vuotiaiden olevan tietyn tyylisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ysärillä oli nuorison (usein musiikkiin nojaavia ja sitä kautta asennetta edustavia) alakulttuureja kuin nyt. Minäkin olin marginaalissa ja sain olla rauhassa sitä, mitä olin. Sanoisin, että enemmän nykyään on "yhtenäiskulttuuria" - ainakin nuorisolaisilla - kuin omassa nuoruudessani.
'77
Totta. Kuplien sisällä on nykyään todella ahtaat raamit.
Jep. Jotenkin vinosti hymyilyttää kun nämä nykyajan "vaihtoehto"nuoret (lol) pukeutuvat kaikki keskenään samalla tavalla, syövät samalla tavalla, somettavat samalla tavalla, puhuvat ja ajattelevat ja julkistavat ajatuksiaan samalla tavalla... Ei mitään hajontaa.
Jos sattuisivat vinosta hymystäni pahastumaan (kuten heillä herkästi tapana on) niin sanon vain että kyseessä on tic-oire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan osuva kirjoitus kohdittain. Mun lapset kyllä leikkivät paljon ulkona. Ja ovat sekä milleniaaleja, että z ikäisiä. Eivät ole köyryselkiä vaan liikunnallisia.
Mutta se suvaitsevaisuuskohta oli just noin. Koko woke onkin tuntunut ihan mielisairaalle. Me annettiin ihmisten olla mitä ovat. Asiat riiteli, ei ihmiset. Eikä heikompien kimppuun käyty.
En usko hetkeäkään.
Onko sinulla itselläsi kokemusta tuosta ajasta?
Ei, mutta sinäkin voit saada kattavan kuvan 40-luvusta lukemalla eri kirjallisuuden lähteitä ja kuuntelemalla eri ihmisten kokemuksia siitä ajasta. Ja on ihan selvää että yksipuolisen ruusuinen kuva mistään vu
Ei. Woketukseen ei kuulu se, että kokemusasiantuntija tietää parhaiten, jos kokemusasiantuntijan kokemus on ristiriidassa senhetkisten voimassaolevien intersektionaalisten voimasuhteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lukuisien sukupuolten puolesta kyllä jaksavat taistella. Kertaakaan en ole kuullut taistelua mm. liikuntavammaisten, vanhusten, sairaiden tms. puolesta.
Todellisuudessa wokettajat eivät voi sietää liikuntavammaisia (liian epäseksikkäitä), vanhuksia (liian etuoikeutettuja/valkoisia), sairaita (liian vaativaa alkaa perehtyä niin kirjavan joukon vaatimuksiin).
On paljon helpompaa heidän veltoille sieluilleen imuroida tiktokeista tietoa (tai "tietoa") amerikkalaisen yhteiskunnan epäkohdista ja alkaa sitten raivopäisesti etsiä samoja epäkohtia meidän Suomestamme. Epäkohtien puuttuminen tarkoittaa heidän logiikallaan sitä, että ne kyllä ovat olemassa, mutta "näkymättöminä rakenteina".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan osuva kirjoitus kohdittain. Mun lapset kyllä leikkivät paljon ulkona. Ja ovat sekä milleniaaleja, että z ikäisiä. Eivät ole köyryselkiä vaan liikunnallisia.
Mutta se suvaitsevaisuuskohta oli just noin. Koko woke onkin tuntunut ihan mielisairaalle. Me annettiin ihmisten olla mitä ovat. Asiat riiteli, ei ihmiset. Eikä heikompien kimppuun käyty.
En usko hetkeäkään.
Se on sun ongelmasi.
Me tosiaan opittiin pitämään puolemme. Eikä jääty nurkkaan ruikuttamaan vaan mentiin eteenpäin. Oltiin villejä ja vapaita ja ollaan sitä yhäkin.
Eli itsekeskeisiä hapantuvia öykkäreitä
Ei vaan itsen
Jep. En edes nuorena naisena sen kummemmin ahdistunut ikävistä sanoista tai sovinistisesta käytöksestä, koska mulle niin isä kuin äitikin tekivät selväksi sen että kusipään käytös on kusipäästä itsestään johtuvaa. Minua ei mikään huorittelu luhista, lähinnä tympäisee, joskus jopa naurattaa. Eikä edelleenkään pelota.
Nykyiset zetamuikit eivät kestäisi viittä minuuttiakaan sellaista, mistä minä selvisin.
(Lainaustoiminto on muuten kustu harvinaisen lahjakkaasti.)
Onko tähän oikea ratkaisu se, että palkataan nämä vähemmistön edustajat aina ensisijaisesti ja tällainen menettely laitetaan pakolliseksi kaikille ja samalla harjoitetaan toisen ihmisryhmän syrjintää? Työnantajalla on oikeus päättää ketä se rekrytoi. Ainut oikea tapa vaikuttaa tilanteeseen on vaikuttaa syvempiin asenteisiin. Sen nämä ihmisryhmät joutuvat tekemään omalla käytöksellään meidän yhteiskunnassa. Jostain ne negatiiviset mielipiteet esim. roma neita kohtaan kumpuaa. Ei näitä asioita ratkaista millään dei-periaatteella, vaan päinvastoin tällä lisätään vain vastakkainasettelua ja rasis mia.