Yle: Sukupolvi X kyllästyi wokeen
100 % samaa mieltä. Ja me olemme se suvaitsevaisin sukupolvi. Me arvioimme ihmiset heidän sisäisten, ei ulkonaisten ominaisuuksien mukaan.
Kommentit (656)
Vierailija kirjoitti:
Se, että joku kyllästyy suvaitsevuuteen on aika kylmäävää luettavaa.
Että nyt sitten mennään koviin arvoihin, koska muuten lumihiutaleet kärsii?
Just.
Lumihiutaleiden pillin mukaan menty tähän asti
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on kepua äänestäviä, kerron teille, miksi Kepun uskottavuus meni:
Annika Saarikko on syntynyt 1983 ja hän kuuluu Z- sukupolveen.
Hän teki kepusta woken ja sen myötä puolueeltanne meni kokonaan uskottavuus.
Monet luulevat vielä äänestävänsä boomereiden kepua, mutta se oli ja meni.
Tässä koko juttu pähkinänkuor
/////
Korjaus: Saarikko on milleniaali.
Ja niin wokettaja kuin on mahdollista olla Kepun sisällä. Tämä on syy ex - Maaseudun puolueen romahdukseen. Siirtykää äänestämään vihervassareita, persuja tai kokoomusta. Tai kristillisiä.
Tosi noloa että kepusta tuli woke.
Saan nykyään allergisen reaktion kaikesta mikä muistuttaa wokesta, olen niin kurkkuani myöten täynnä.
Kuulun X - sukupolveen ja edelleenkin olen epäpoliittinen. En äänestä enää ollenkaan. Äänestämällä ei voi vaikuttaa mihinkään . Siitä huolimatta kyllä seuraan aikaani.
Toi Platonin luolavertaus oli hyvin osuva. Mua surettaa todella paljon nykylasten puolesta, että heillä ei ole sitä lapsuuden taikamaailmaa, joka meillä oli kun hilluttiin metsissä ja kallioilla ja luettiin oikeita kirjoja. Lapsuus älylaitteella ja Youtubessa on niin ankea.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin... oliko siinä jotain hienoa että joskus muinoin kiusaaminen oli rajumpaa ja fyysisempää? Oma mieheni, joka on noin viisikymppinen eli tuota ikäluokkaa, kertoo aina juuri tuosta että häntä on uitettu vessanpöntössä ja lyöty. Eikä todellakaan ikävöi noita aikoja. Taitaa tuo kirjoittaja olla itse juuri noita kiusaajia. Varmaan heillä sitten oli helppoa ja mukavaa kun saivat perseillä ihan urakalla. Nyt sitten harmittaa kun mitään ei enää saa tehdä.
Olen 80-luvun alussa syntynyt ja muistan että noita vessanpöntössä uittamisia lopetettiin aktiivisesti koulussa silloin kun olin itse nuori. Eli en itse niitä kokenut eikä kukaan muukaan tuntemani samanikäinen. Silloin opettajat puhuivat että se voi olla vaarallista ja kielsivät meitä tekemästä niin. Muistan olleeni helpottunut etten joutunut sellaista kokemaan, mutta samalla mietin jo silloin että siinä oli jotain harmillista että kaikkeen puututtiin niin paljon mitä ennen sai tehdä. Nythän sitä polkua ollaan kuljettu jo niin pitkälle että enää ei saisi edes sanoa "vääriä" mielipiteitäkään ja kaikenlaiset mikroaggressiot ovat muka kamalaa väkivaltaa.
Ennen sai sanoa mielipiteensä ja todellakin sai sanoa myös että toinen on idiootti, jos ei siitä mielipiteestä tykännyt. Kyllä silloinkin vastustettiin sellaista mikä oli omia arvoja vastaan. Mutta silloin se oli sitä että sanottiin vastaan tai näytettiin jotenkin ettei pidetä toisen arvoista. Kukaan ei sanonut että et saa olla jotakin mieltä (paitsi omille lapsille), koska vapaus oli tärkeimpiä arvoja ja siihen kuului vapaus olla jotakin typerää mieltä asioista. Nythän se on sitä että valvotaan ettei vain kukaan sano väärää mielipidettä kuin jossakin Neuvostoliitossa aikoinaan.
Ah, joku ilmoittautui taas kokonaisen sukupolven viralliseksi edustajaksi. That helps.
Perussuomalaisia kannattaa alle 900.000 kaikista äänestysikäistä. Se on noin 1/6 kaikista äänestysikäisistä suomalaisista. Kannattajilla on heterogeeninen sosioekonominen tausta eli kaikki eivät suinkaan ole matalasti koulutettuja tai vain suorittavaa työtä tekeviä. Aika moni Suomalainen kannattaa perussuomalaisia arvoja. 😊
Naisena muistan nuo ajat kourimisena, ulkonäön kommentointina, huo rit teluna, maa han muuttaja taustaisten päivittäisenä pahoinpitelynä ja ra sis tisena haukkumisena ja niin edelleen. Sinänsä hyvä kirjoitus, että se demonstroi miten x -sukupolven valkoinen heteromies oli ja on ilmeisesti edelleen sokea omalle etulyöntiasemalleen. Tarvitsisi vähän heräämistä eli sitä w-kea hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika on todella politisoitunutta. Itse muistan 80 luvulta 2000 luvulle, että jos joku puhui politiikasta niin häntä katsottiin ihmeissään että ihan oikeastiko sua kiinnostaa joku politiikka? Koska oli paljon hauskempiakin asioita mihin käyttää aikaansa. En tiennyt että se oli poikkeuksellista aikaa. Luulin että se vain jatkuisi.
Kai se kertoo sekä yhtenäisyydestä (esim kansallistunne), perustyytyväisyydestä, yhteisistä normeista ja arvoista, talouden vakaudesta..hyvistä tulevaisuusnäkymistä.
Yksilötasolla oli toki onnettomuutta mutta jokin isompi kertomus ja tunnelma oli toiveikas, kehitysoptimistinen.
Jotenkin ikävästi ysärillä rappioilmiöt oikein purskahtivat mm mainonnassa naamalle. Joku Kate Moss ikonina vaikka. Semmoinen ällöttävä flirttailu kaikella masentavalla. Ja tähän sai vain virnuilla kyynisen ironisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin... oliko siinä jotain hienoa että joskus muinoin kiusaaminen oli rajumpaa ja fyysisempää? Oma mieheni, joka on noin viisikymppinen eli tuota ikäluokkaa, kertoo aina juuri tuosta että häntä on uitettu vessanpöntössä ja lyöty. Eikä todellakaan ikävöi noita aikoja. Taitaa tuo kirjoittaja olla itse juuri noita kiusaajia. Varmaan heillä sitten oli helppoa ja mukavaa kun saivat perseillä ihan urakalla. Nyt sitten harmittaa kun mitään ei enää saa tehdä.
No kuule, enpä muista esim. sellaista, että olisi hakattu kaveri kuoliaaksi leikin varjolla tai raiskailtu tyttöjä koulun vessoissa. Nuorten välinen kunnioitus oli ihan eri tasolla.
Ei ollut kyllä yhtään. Kaupunginosien välisiä joukkotappeluita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, enpä muista esim. sellaista, että olisi hakattu kaveri kuoliaaksi leikin varjolla tai raiskailtu tyttöjä koulun vessoissa. Nuorten välinen kunnioitus oli ihan eri tasolla.
Olit ilmeisesti kantispoika? Ainakin meidän koulussa jokainen päivä oli selviytymistä jos et ollut yksi luokan kingi-pojista. Hintelät nörtit, tytöt, ma mut, mus ta laiset, aakkoslapset jne olivat jatkuvan uhan alla.
Vierailija kirjoitti:
btw elon musk on kieltänyt twatterissä mm. sanan cis-gender käytön. se siitä "radikaalista sananvapaudesta" idiootit
Muskin sananvapaus on sellaista missä saa olla samaa mieltä vain hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta moni sana.
Lisäisin tuohon kyllä sen, että tunne reiluudesta ja oikeudenmukaisuudesta oli ja on GenX:llä vahvempi. Vaikka käytettiin epäkorrekteja sanoja, "heikompien" kimppuun ei käyty. Pojat eivät lyöneet tyttöjä, porukalla ei piesty yhtä. Ei ryöstelty ohikulkijoita. Oli myös buumereilta opittu velvollisuudentunne, itse itsensä elättämisen oletus. Ja se, ettei olisi tullut kuuloonkaan esitellä prsettään tms. kaikelle maailmalle. Kapinoinnista, villistä huumorista ja vapaudesta huolimatta.
Kaipaan niin nuoruuteni asennetta.
Niinpä. Homoseksuaaleja ja muita poikkeavia vaan kiusattiin hen giltä, rais kattuja syytettiin kevytkenkäisyydestä ja muunlainen seksuaalinen ahdistelu kuitattiin sanomalla "leikkiä se vaan oli". Mutta helppoa on valkoisen hetero(miehen) olla sitä mieltä, että tuo oli hienoa aikaa.
T. 1981
Juuri näin. Sukupolvi X on kaikkein ahdasmielisin, nurkkakuntaisin ja raa'in sukupolvi tähän asti. Suurin osa heistä on itsekeskeisiä pskkasoja, jotka eivät suvaitse niin yhtään mitään itse määrittämästään normista poikkeavaa. Tästä syytetään boomereita, mutta he ovat huomattavasti X:ää avomielisempi sukupolvi. He ovat niitä, jotka elävät ja antavat muiden elää, ei sukupolvi X.
Ja jos X:ien lapset on joku pilannut, niin he ihan itse surkealla vanhemmuudellaan. Syytetään älylaitteita, koska se on helppoa. Ainoa, mikä kolumnissa oli totuudenmukaista, oli toteamus "tiedettiin, muttei välitetty". Se pätee sukupolvi X:ään täysin ja kaikessa. He tietävät, mutteivät piittaa mistään muusta kuin itsestään.
T. Vm '84
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ysärillä oli nuorison (usein musiikkiin nojaavia ja sitä kautta asennetta edustavia) alakulttuureja kuin nyt. Minäkin olin marginaalissa ja sain olla rauhassa sitä, mitä olin. Sanoisin, että enemmän nykyään on "yhtenäiskulttuuria" - ainakin nuorisolaisilla - kuin omassa nuoruudessani.
'77
Totta. Kuplien sisällä on nykyään todella ahtaat raamit.
Jep. Jotenkin vinosti hymyilyttää kun nämä nykyajan "vaihtoehto"nuoret (lol) pukeutuvat kaikki keskenään samalla tavalla, syövät samalla tavalla, somettavat samalla tavalla, puhuvat ja ajattelevat ja julkistavat ajatuksiaan samalla tavalla... Ei mitään hajontaa.
Jos sattuisivat vinosta hymystäni pahastumaan (kuten heillä herkästi tapana on) niin sanon vain että kyseessä on tic-oire.
Ja tähän vielä se, että nää naikkoset myös näyttää kaikki samalta. Tekotissit, -tukat, -ripset ja - takapuolet. Tähän vielä pienet täyteaineet mm. huuliin niin avot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wokettajat, tajutkaa että te itse olette r a s i s t i s t i s i a ja suvaitsemattomia:
Osoittelette ihmisten ihonväriä ja seksuaalista suuntautumista. Korostatte ihmisten eroavaisuuksia.
Miksi?
Arvatkaapa mitä?
Ei kiinnosta. He ovat samanarvoisia ihmisiä ja miksi asiasta pitäisi vouhottaa?
Löysätkää pipoa ja kasvattakaa suhteellisuudentajua
Rento asenne ja huumori eivät olisi pahitteeksi.
tapa itses apina mee muualle inisemään
Totalitaristi.
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on kepua äänestäviä, kerron teille, miksi Kepun uskottavuus meni:
Annika Saarikko on syntynyt 1983 ja hän kuuluu Z- sukupolveen.
Hän teki kepusta woken ja sen myötä puolueeltanne meni kokonaan uskottavuus.
Monet luulevat vielä äänestävänsä boomereiden kepua, mutta se oli ja meni.
Tässä koko juttu pähkinänkuoressa.
Saarikko on puhdasverinen millenniaali. Z-sukupolven vanhimmat ovat syntyneet 90-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
kerta gen X:läiset on niin v**un kovia niin pitäskö ihan piruillessaan käydä laittamassa niiden audeista tuulilasit paskaks.
sehän vaan vahvistaa kun ei se tapa eiks ni
vai mitähän muuta sitä keksis
Tuleehan se punakapina esiin sieltä.
Woke eli valveutuneisuus painuu piiloon. Se ei ole kaikkien juttu eikä sitä kannata tyrkyttää vähä-älyisille. Eivätkä älykkäät sitä yleensä ole tyrkyttäneetkään vaan sellaiset jotka innostuvat jostain asiasta ja kuvittelevat että se on hyvä kaikkien ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit ilmeisesti kantispoika? Ainakin meidän koulussa jokainen päivä oli selviytymistä jos et ollut yksi luokan kingi-pojista. Hintelät nörtit, tytöt, ma mut, mus ta
Huoh. Olen edelleen nainen. Mikä ihme siinä on, että minua luullaan palstalla aina mieheksi? Ei ollut tällaista vaikkapa 10 vuotta sitten, mikä kyllä kertoo siitä, että ihmisiä pyritään nykyään lokeroimaan enemmän.
Ei ollut mitään sen kummempaa selviytymistä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa tolkun vassuja ja missä he luuraavat? Missä ovat Claes Anderssonin kaltaiset sivistysvassarit, onko heitä enää?
Ei niitä ole. Jos edes hieman poikkeaa vasemmiston riveistä yhdessäkään asiassa niin leimataan samantien persuksi.
Höpö höpö. Niin kuin kirjoituksestakin voit ehkä sisälukutaitoisena päätellä, väitän että yksikään meistä X-sukupolven vihervassarien äänestäjistä ei ole wokettaja. En ole kaikessa samoilla linjoilla äänestämäni puolueen kanssa, mutta muiden puolueiden kanssa olen vielä paljon vähemmän samoilla linjoilla.
Miten vihervassareiden moniäänisyys näkyy ulospäin? Täällä on jo tiedusteltu, missä ovat ne julkisesti Israelia tukevat ja sukupuolisekoilua kritisoivat vihervassut? Kyllä siinä tulee kengänkuva persiiseen ja natsileima ennen kuin ehdit cissua sanoa.
No, ainakin oma kouluni kasarilla oli varsinainen lintukoto nykyiseen meininkiin verrattuna. Toki pelottavat tapaukset oli laitettu viereiseen tarkkailukouluun. Väkivaltaa ei tarvinnut pelätä meidän koulussa oppilaiden eikä opettajien. Opettajille ei myöskään haistateltu, heillä oli auktoriteettiasema.