Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaiset, turhat vai ei?

Vierailija
16.01.2025 |

Olen keskustellut monen henkilön kanssa hautajaisista ja lähes jokainen on sanonut ettei halua niitä itselleen järjestettävän. Tänä päivänä perheet ovat pieniä, suku ei ole enää niin läheinen kuin ennen, eikä hautajaisiin kutsuta koko kylää kuten ennen ollut tapana. 

Itsekään en hautajaisia tai hautapaikkaa itselleni halua. Tuhkaus ja tuhkat luvan kanssa paikkaan jonne haluan. Omat lapset tuskin asuvat kuolemani jälkeen edes tässä maassa, niin ketä se muistokivi palvelisi?

Kiinnostaisi tietää mitä mieltä olette asiasta?

Haluatko että sinulle järjestetään hautajaiset?

Vaihtoehdot

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vähän perusteluja kannallenne. Miksi ei tai miksi kyllä.

Vierailija
2/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua hautaa enkä hautajaisia. Enkä varsinkaan siunausta, pappia, kirkkoa enkä ristisymbolia mihinkään. 

Toki jos perhe haluaa keskenään kahvitella ja muistella, niin se on heidän asiansa, mutta mitään tummiin pukeutuneiden sukulaisten kokoontumista en halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on elossa olevia läheisiä varten, mulle ihan sama järjestetäänkö niitä minulle vai ei.

Vierailija
4/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä tosiaan hiipuva perinne. En keksi ketä omiin hautajaisiini edes tulisi 🤷🏻 Työkaverit?

Vierailija
5/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellinen vaihtoehto "ei kiinnosta/en välitä" puuttuu.

Mielestäni täysin omaisten päätäntävallassa oleva asia. Itse olen sanonut (vaikka kuolema toivottavasti on vielä vuosikymmenien päässä), että järjestätte tismalleen sellaiset kuin haluatte tai olette järjestämättä. Heitä vartenhan ne hautajaiset ovat, ei minua, joka en tuossa vaiheessa ole edes olemassa.

Vierailija
6/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt haudoilla, joten en näe mitään syytä hautapaikkaa itsellenikään. Hautajaisiin ei ole mitään kantaa, mutta en kyllä keksi kuka ne minulle edes järjestäisi.

Vierailija
7/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee suora tuhkaus. Siitä on sovittu hautaustoimiston kanssa. Ainoa jälkeläiseni vihaa hautajaisia ja ylipäätään kaikkia juhlia, ja haluan säästää häntä. Kuoleminen tulee kalliiksi joka tapauksessa, vaikka minulla on jo arkku, uurna ja hautapaikka valmiina.

Vierailija
8/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua hautajaisia. En halua myöskään kuolinilmoitusta ja nimeä ei laiteta edes kirkollisiin. Haluan vaan hävitä pois täältä kaikessa hiljaisuudessa.

Vierailija
9/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt pakko hautaaminen järjestää. Ei mitään bakkanaaleja tarvitse, mutta ei vainajaa voi jättää hautaamattakaan.

Vierailija
10/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellinen vaihtoehto "ei kiinnosta/en välitä" puuttuu.

Mielestäni täysin omaisten päätäntävallassa oleva asia. Itse olen sanonut (vaikka kuolema toivottavasti on vielä vuosikymmenien päässä), että järjestätte tismalleen sellaiset kuin haluatte tai olette järjestämättä. Heitä vartenhan ne hautajaiset ovat, ei minua, joka en tuossa vaiheessa ole edes olemassa.

Mutta jos sinulta ei jää yhtään rahaa, ts. kuolinpesä todetaan varattomaksi, ja omaiset haluavat järjestää sinulle hautajaiset, he joutuvat maksamaan ne.

Vierailija
11/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Miksi ihmisten pitäisi kokoontua mihinkään minua suremaan? Surkoon jokainen keskenään niin kuin suree. Kammottaa ajatuskin jostain kahvitilaisuuksista. En myöskään halua mitään muistomerkkejä minnekään. Haluan lähteä ja hävitä, koska niin se vain tapahtuu.

Vierailija
12/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua hautaa enkä hautajaisia. Enkä varsinkaan siunausta, pappia, kirkkoa enkä ristisymbolia mihinkään. 

Toki jos perhe haluaa keskenään kahvitella ja muistella, niin se on heidän asiansa, mutta mitään tummiin pukeutuneiden sukulaisten kokoontumista en halua. 

Jonnekin sinut on haudattava, sori vaan. Mutta jos et halua kirkollisia hautajaisia, tee siitä paperi ennen kuolemaasi. Muuten perheesi tekee oman mielensä mukaan.

Vierailija
13/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa että on vielä kavereita elossa ja hyvässä kunnossa niin haluaisin pienen muistotilaisuuden. Ihan sama tietty jos kaikki on jo kuolleita tai dementikkoja. 

Vierailija
14/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset on elossa olevia läheisiä varten, mulle ihan sama järjestetäänkö niitä minulle vai ei.

Hautajaiset maksetaan kuolinpesän rahoista.

Vierailija
15/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käynyt haudoilla, joten en näe mitään syytä hautapaikkaa itsellenikään. Hautajaisiin ei ole mitään kantaa, mutta en kyllä keksi kuka ne minulle edes järjestäisi.

Minne sinun ruumiisi sitten pannaan? Joku siitä päättää.

Minä käyn kuolleen lapseni haudalla joka päivä. Hautausmaa on hieno paikka.

Vierailija
16/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja kaukana myös miehen suvusta, tässä kylässä ei ole kehittynyt yhtään ystävyyssuhdettakaan joten aika tyhjiä olisivat kirkonpenkit siinä tilaisuudessa.

Mies kyllä tietää etten halua mitään kuolinilmoitustakaan saati hautajaisia.

Kävin muutama vuosi sitten isäni haudalla eivätkä paikkakunnalla asuneet sisarukseni olleet silloinkaan välittäneet sitä hoitaa, joten se menee varmaan pian poistoon ja uusiokäyttöön. Sääli kaunista kiveä, jossa on kaiverrettuna mänty ja kivessä on myös isäni vanhempien nimet.

Mutta kaikkihan me pianaikaa vaivumme unholaan täältä.

Pulvis et umbra sumus. (Olemme pölyä ja varjoa.)

Ei, kyllä minusta on paras kun vain häviämme täältä maan päältä niin kuin tuhannet sukupolvet ennen meitä.

Sitä paitsi oman kokemukseni mukaan hautajaiset ovat hirveitä tilanteita varsinkin lähiomaisille. Kuka sellaisia edes haluaa kokea. Muistelee sitten päässään kuka haluaa muistella, siihen mitään paikkaa tarvita.

Vierailija
17/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä tosiaan hiipuva perinne. En keksi ketä omiin hautajaisiini edes tulisi 🤷🏻 Työkaverit?

Miksi tulisivat?

Vierailija
18/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua. Miksi ihmisten pitäisi kokoontua mihinkään minua suremaan? Surkoon jokainen keskenään niin kuin suree. Kammottaa ajatuskin jostain kahvitilaisuuksista. En myöskään halua mitään muistomerkkejä minnekään. Haluan lähteä ja hävitä, koska niin se vain tapahtuu.

Ethän sinä voi estää perhettäsi järjestämästä sinulle hautajaisia, varsinkaan jos et ole esittänyt mitään KIRJALLISTA toivetta. Turha siitä on täällä länkyttää, eivät he tätä lue.

Vierailija
19/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset maksetaan kuolinpesän rahoista.

Niin?

Vierailija
20/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut voi laittaa samaan kuormaan joka viedään ongelmajätelaitokselle.