Hautajaiset, turhat vai ei?
Olen keskustellut monen henkilön kanssa hautajaisista ja lähes jokainen on sanonut ettei halua niitä itselleen järjestettävän. Tänä päivänä perheet ovat pieniä, suku ei ole enää niin läheinen kuin ennen, eikä hautajaisiin kutsuta koko kylää kuten ennen ollut tapana.
Itsekään en hautajaisia tai hautapaikkaa itselleni halua. Tuhkaus ja tuhkat luvan kanssa paikkaan jonne haluan. Omat lapset tuskin asuvat kuolemani jälkeen edes tässä maassa, niin ketä se muistokivi palvelisi?
Kiinnostaisi tietää mitä mieltä olette asiasta?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt pakko hautaaminen järjestää. Ei mitään bakkanaaleja tarvitse, mutta ei vainajaa voi jättää hautaamattakaan.
Tuhkan ripottelu ei ole hautaamista.
Turhat on. Katoavaa kansanperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt pakko hautaaminen järjestää. Ei mitään bakkanaaleja tarvitse, mutta ei vainajaa voi jättää hautaamattakaan.
Tervetuloa nykyaikaan! Ei ole pakko!
Vierailija kirjoitti:
Minut voi laittaa samaan kuormaan joka viedään ongelmajätelaitokselle.
Sinnekö sinä laitat myös omat vanhempasi, puolisosi, sisaresi ja lastesi ruumiit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas, idiootti.
Tuhkataan, tuhkat muistolehtoon ripotellen ilman mitään juhlallisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas, idiootti.
Eihän ole. Ei ole mitään hautaa, jos tuhka ripotellaan vaikka metsään tai niitylle. Tuhkaa ei laiteta hautaan eli sitä ei haudata, käsitätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellinen vaihtoehto "ei kiinnosta/en välitä" puuttuu.
Mielestäni täysin omaisten päätäntävallassa oleva asia. Itse olen sanonut (vaikka kuolema toivottavasti on vielä vuosikymmenien päässä), että järjestätte tismalleen sellaiset kuin haluatte tai olette järjestämättä. Heitä vartenhan ne hautajaiset ovat, ei minua, joka en tuossa vaiheessa ole edes olemassa.
Mutta jos sinulta ei jää yhtään rahaa, ts. kuolinpesä todetaan varattomaksi, ja omaiset haluavat järjestää sinulle hautajaiset, he joutuvat maksamaan ne.
Järjestävät sitten sellaiset, minkä verran haluavat maksaa. Arkkuhautaus yksinkertaisessa arkussa on halvin. Tuhkaus lisää kustannuksia.
Eri
Olen vakavasti sairas ja olen jo tehnyt selväksi, ettei minulle järjestetä hautajaisia. Ei ole kuin tytär, miehensä, heillä kaksi tyttöä, asuvat ulkomailla. Suomessa vain tyttärenpoika kaukana kotipaikastani. Uurnalehtoon tuhkat, kenenkään ei tarvitse tuntea minkäänlaista pakkoa tulla hautakiven äärelle. Muistavat minut varmaan muutenkin. Joitakin ystäviä, mutta parhaat ystävät juuri muuttaneet 500 km päähän minusta, kunto ei enää ystävilläkään niin hyvä, että pitkiin reissuihin kykenevät.
Meillä on itseasiassa tehty noin jo pitkään. Tuhkaus ja tuhkat yleiselle hautapaikalle, aiemmin niitä tuhkia ei saanut muualle laittaa. Isällä oli pienimuotoinen siunaustilaisuus, koska hän kuului kirkkoon, äidin vanhemmat ja äiti tuhkattiin ja ei ollut edes siunaustilaisuutta.
Isovanhemmilla oli sisaruksia, mutta nämä taisivat olla kaikki jo kuolleita niin paikalla on ollut vain lapset ja lapsenlapset, vanhemmat ovat sitä suurta ikäpolvea, mutta isä oli ainoa lapsi ja äidillä oli yksi sisko, serkkujakin oli vain kourallinen, vaikka isovanhemilla oli 6-12 sisarusta kullakin.
Vanhemmat ja isovanhemmat on Helsingistä, niin ei tosiaan koko kylää kutsuttu paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni täysin omaisten päätäntävallassa oleva asia. Itse olen sanonut (vaikka kuolema toivottavasti on vielä vuosikymmenien päässä), että järjestätte tismalleen sellaiset kuin haluatte tai olette järjestämättä. Heitä vartenhan ne hautajaiset ovat, ei minua, joka en tuossa vaiheessa ole edes olemassa.
Mutta jos sinulta ei jää yhtään rahaa, ts. kuolinpesä todetaan varattomaksi, ja omaiset haluavat järjestää sinulle hautajaiset, he joutuvat maksamaan ne.
Järjestävät sitten sellaiset, minkä verran haluavat maksaa. Arkkuhautaus yksinkertaisessa arkussa on halvin. Tuhkaus lisää kustannuksia.
Eri
Tuhkaus on halvin, kun ei tarvita hautapaikkaa.
En näe siinä mitään mieltä, että hautausmaalla ruumiit haudataan päällekkäin mätänemään. Sinua muistaa joku maksimissaan 100 vuotta ja sen jälkeen ei kukaan. Ellet ole joku merkkihenkilö.
Kivikin viedään lopulta pois.
Hautajaiset on aika turhat tänä päivänä, varsinkin niille joilla ei lähipiiriä juurikaan edes ole.
Tuhkaaminen ja tuhkat maahan ilman uurnaa. Uurnat voisi olla uusiokäyttöisiä tai pahvia.
Toki jos oma pieni lapsi kuolee, niin tilanne voisi olla eri. Tämäkin siis vanhempien kannalta, lapsihan ei enää siellä haudassa ole, vain ruumis ilman henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua hautaa enkä hautajaisia. Enkä varsinkaan siunausta, pappia, kirkkoa enkä ristisymbolia mihinkään.
Toki jos perhe haluaa keskenään kahvitella ja muistella, niin se on heidän asiansa, mutta mitään tummiin pukeutuneiden sukulaisten kokoontumista en halua.
Jonnekin sinut on haudattava, sori vaan. Mutta jos et halua kirkollisia hautajaisia, tee siitä paperi ennen kuolemaasi. Muuten perheesi tekee oman mielensä mukaan.
Tuhkat voidaan sirotella hautausmaan muistolehtoon. Sitä varten ei tarvita edes uurnahautauspaikkaa, ei hautakiveä tai edes nimilaattaa mihinkään.
Olen käsittänyt, että toisinaan tuhkat on siroteltu vaikka metsään, mökille tai mereen. Näiden luvallisuuksista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkat voi sirotella esimerkiksi mereen ilman mitään seremonioita.
Kuka ne sirottelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas, idiootti.
No ei sillä perinteisellä tavalla. Tuhkat eivät vaadi tilaa, eikä niille perusteta välttämättä mitään muistomerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Arkun hautaus ja hautapaikka maksavat varmasti enemmän kuin tuhkaus ja sirottelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Luuletko että arkkuhautapaikka on ilmainen?
Hautajaiset kyllä, vaan ei sukujuhlia. Uurna puolison viereen.
Tuhkat voi sirotella esimerkiksi mereen ilman mitään seremonioita.