Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaiset, turhat vai ei?

Vierailija
16.01.2025 |

Olen keskustellut monen henkilön kanssa hautajaisista ja lähes jokainen on sanonut ettei halua niitä itselleen järjestettävän. Tänä päivänä perheet ovat pieniä, suku ei ole enää niin läheinen kuin ennen, eikä hautajaisiin kutsuta koko kylää kuten ennen ollut tapana. 

Itsekään en hautajaisia tai hautapaikkaa itselleni halua. Tuhkaus ja tuhkat luvan kanssa paikkaan jonne haluan. Omat lapset tuskin asuvat kuolemani jälkeen edes tässä maassa, niin ketä se muistokivi palvelisi?

Kiinnostaisi tietää mitä mieltä olette asiasta?

Haluatko että sinulle järjestetään hautajaiset?

Vaihtoehdot

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellinen vaihtoehto "ei kiinnosta/en välitä" puuttuu.

Mielestäni täysin omaisten päätäntävallassa oleva asia. Itse olen sanonut (vaikka kuolema toivottavasti on vielä vuosikymmenien päässä), että järjestätte tismalleen sellaiset kuin haluatte tai olette järjestämättä. Heitä vartenhan ne hautajaiset ovat, ei minua, joka en tuossa vaiheessa ole edes olemassa.

Mutta jos sinulta ei jää yhtään rahaa, ts. kuolinpesä todetaan varattomaksi, ja omaiset haluavat järjestää sinulle hautajaiset, he joutuvat maksamaan ne.

Järjestävät sitten sellaiset, minkä verran haluavat maksaa. Arkkuhautaus yksinkertaisessa arkussa on halvin. Tuhkaus lisää kustannuksia.

Eri

Tuhkaus on halvin, kun ei tarvita hautapaikkaa. 

PIenillä paikkakunnilla hautamaksu on nimellinen. Tuhkaukseen taas tarvitsee arkun, kuljetuksen krematorioon ja krematoriomaksut. Ja tilapäisen uurnan.

Vierailija
42/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua hautaa enkä hautajaisia. Enkä varsinkaan siunausta, pappia, kirkkoa enkä ristisymbolia mihinkään. 

Toki jos perhe haluaa keskenään kahvitella ja muistella, niin se on heidän asiansa, mutta mitään tummiin pukeutuneiden sukulaisten kokoontumista en halua. 

Jonnekin sinut on haudattava, sori vaan. Mutta jos et halua kirkollisia hautajaisia, tee siitä paperi ennen kuolemaasi. Muuten perheesi tekee oman mielensä mukaan.

Tuhkat voidaan sirotella hautausmaan muistolehtoon. Sitä varten ei tarvita edes uurnahautauspaikkaa, ei hautakiveä tai edes nimilaattaa mihinkään.

Olen käsittänyt, että toisinaan tuhkat on siroteltu vaikka metsään, mökille tai mereen. Näiden luvallisuuksista en tiedä.

Tarvitaan maanomistajan lupa, ja tuhkan sijoittamisesta sovitaan krematoriossa ennen kuin tuhka luovutetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uurnat voisi olla uusiokäyttöisiä tai pahvia"

Kumpiakin on. 

Vierailija
44/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni täysin omaisten päätäntävallassa oleva asia. Itse olen sanonut (vaikka kuolema toivottavasti on vielä vuosikymmenien päässä), että järjestätte tismalleen sellaiset kuin haluatte tai olette järjestämättä. Heitä vartenhan ne hautajaiset ovat, ei minua, joka en tuossa vaiheessa ole edes olemassa.

Mutta jos sinulta ei jää yhtään rahaa, ts. kuolinpesä todetaan varattomaksi, ja omaiset haluavat järjestää sinulle hautajaiset, he joutuvat maksamaan ne.

Järjestävät sitten sellaiset, minkä verran haluavat maksaa. Arkkuhautaus yksinkertaisessa arkussa on halvin. Tuhkaus lisää kustannuksia.

Eri

Arkun hautaus ja hautapaikka maksavat varmasti enemmän kuin tuhkaus

Krematorioita ei ole joka paikkakunnalla. Mits luulet, onko vainajan kuljettaminen ilmaista?

Vierailija
45/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee suora tuhkaus. Siitä on sovittu hautaustoimiston kanssa. Ainoa jälkeläiseni vihaa hautajaisia ja ylipäätään kaikkia juhlia, ja haluan säästää häntä. Kuoleminen tulee kalliiksi joka tapauksessa, vaikka minulla on jo arkku, uurna ja hautapaikka valmiina.

Mikä tuon jälkeen vielä maksaa ? Kahden tonnin kuolinilmoitukset on out.

Kreikassa pienemmillä paikkakunnilla laitetaan kuolinilmoitus nastoilla puhelintolppiin. Hautajaissaattueessa kulkee kyläläisiä aivan tavallisissa asuissaan.

Vierailija
46/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"PIenillä paikkakunnilla hautamaksu on nimellinen. Tuhkaukseen taas tarvitsee arkun, kuljetuksen krematorioon ja krematoriomaksut. Ja tilapäisen uurnan."

Arkku ja kuljetus tarvitaan molemmissa. Uurnan saa kierrätettynä, jopa lainaksi, myös voi tehdä itse vaikka paperimassasta. Se voi olla myös vaikka kangaspussukka. 

Krematoriomaksu vs. hautapaikka ja haudan kunnossapitokustannukset kymmeniksi vuosiksi? Useimmat hommaavat myös kiven tai jos kivi on ennestään, siihen pitää lisätä nimi yms. jutut. 

Veikkaanpa että tuhkauksen eduksi menee kevyesti. 

Vierailija
47/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt pakko hautaaminen järjestää. Ei mitään bakkanaaleja tarvitse, mutta ei vainajaa voi jättää hautaamattakaan.

Tuhkat voi sirotella esimerkiksi mereen ilman mitään seremonioita.

Kuka ne sirottelee?

Varmaan ne samat jotka muutoin  olisi hautaamassakin🤔 

Varmaan myös seurakunta järjestää tuon, kuten hautaamisenkin jos kukaan muu ei sitä tee.

Vierailija
48/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt pakko hautaaminen järjestää. Ei mitään bakkanaaleja tarvitse, mutta ei vainajaa voi jättää hautaamattakaan.

Paikat lienee määrätty, ei mihin tahansa ja se pitää kertoa uurnaa ns kunastaessa.

Vierailija
49/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Tarvitaan maanomistajan lupa, ja tuhkan sijoittamisesta sovitaan krematoriossa ennen kuin tuhka luovutetaan."

Meillä, kuten useilla muillakin, on pari plänttiä omaa maata, joten lupa-asiat on kunnossa 😀

Vierailija
50/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikat lienee määrätty, ei mihin tahansa ja se pitää kertoa uurnaa ns kunastaessa.

Mikä ongelma se on? Eikä kukaan tiedä, mihin sen tuhkan tosiasiassa laittaa. 

Vierailija
51/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti, joten en todellakaan halua ruumistani makaamaan kirkon maille. Haluan ruumiini halpaan arkkuun, tuhkaukseen, tuhkat pahvilaatikkoon ja tuhkat siroteltaisiin mökille. Ei mitään typeriä kukka asetelmia, pappeja, lauluja, sanoja, hautaamisia, yms. 

N.25

Vierailija
52/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Säästäkää etukäteen ns kirsturahat, taas kerran tämäkin asia kulminoituu rahaan.

Vierailija
53/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Luuletko että arkkuhautapaikka on ilmainen?

No. Meillä on ilmainen hautapaikka, vielä noin 10 vuotta. Olen haudannut siihen lapseni (tuhkauurnassa). Tuon jälkeen tuli lakimuutos, ja seurakuntien jäsenten ilmaiset hautapaikat loppuivat ( vaihtoehtona on, että myös seurakuntaan kuulumattomat saavat ilmaisen hautapaikan, en tiedä yhtään seurakuntaa, joka olisi valinnut tämän, eli nyt kaikki maksavat). Hautapaikka ei ole ikuinen, ennen se oli 30v, nykyään yleensä 20v.

Luuletko, että jollain täällä kirjoittavalla ei olisi tietoa?

Meillä oli kallein vaihtoehto: tuhkaus ja uurna arkkuhautapaikkaan ja hautakivi. Halvin olisi ollut arkkuhautaus pelkällä puisella seurakunnan toimittamalla ristillä, vaikka hautaustoimisto ei edes laskuttanut lapsenarkun kuljettamisesta (muista palveluista kyllä).

Vierailija
54/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe. Jostain syystä itsekin miettinyt tätä. Ennen näkyi hautajaissaattueita liikenteessä, nyt en ole nähnyt sellaista enää vuosiin.

Tuhkaus kuulostaa fiksummalta kun ei vaadi mitään tilaa mistään. Ravinteita kasveille ja puille.

Vierailija
55/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se minulle itselleni on, järjestetäänkö hautajaisia. Mutta jotain eloonjäänyttä saattaa lohduttaa se, että hän pääsee osallistumaan hautajaisiini.

Vierailija
56/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättääkö alapeukuttajat läheisen vainajan niille sijoilleen makaamaan vai luuleeko, että yhteiskunta hoitaa veloituksetta hautaamisen?

Vierailija
57/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkan ripottelu ei ole hautaamista. 

Onpas, idiootti.

Eihän ole. Ei ole mitään hautaa, jos tuhka ripotellaan vaikka metsään tai niitylle. Tuhkaa ei laiteta hautaan eli sitä ei haudata, käsitätkö?

Seurakunnalla ainakin Vantaalla on oma kolkka uurnahautaukselle, jonne saa laittaa hautakiven tms. Varattomille ilmeisesti maahan upotus niin ettei kukaan tiedä missä on.

Vierailija
58/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aihe. Jostain syystä itsekin miettinyt tätä. Ennen näkyi hautajaissaattueita liikenteessä, nyt en ole nähnyt sellaista enää vuosiin.

Tuhkaus kuulostaa fiksummalta kun ei vaadi mitään tilaa mistään. Ravinteita kasveille ja puille.

Enemmän ravinteita siitä mätänevästä raadosta tulee kuin tuhkasta.

Vierailija
59/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuhkaus ja tuhkan sijoittaminen muistolehtoon on edullisempaa kuin perinteinen arkkuhautaus. Hintaero johtuu pääasiassa seuraavista tekijöistä.

Tuhkaus ja muistolehto

Arkku: Tuhkaukseen tarvitaan yksinkertaisempi ja edullisempi arkku.

Tuhkauksen hinta: Suomessa tuhkaus maksaa yleensä 300600 euroa.

Hautaustapa muistolehtoon: Muistolehdossa ei tarvita erillistä hautakiveä, vaan vainajan nimi voidaan kirjata yhteiseen muistomerkkiin. Usein muistolehdon käytöstä maksetaan kertakorvaus.

Kokonaiskustannukset: Tyypillisesti tuhkaus ja muistolehto maksavat yhteensä 10002000 euroa.

Perinteinen arkkuhautaus

Arkku: Perinteiseen arkkuhautaukseen tarvitaan usein kalliimpi arkku.

Hautapaikka: Perinteiseen hautaukseen kuuluu yleensä oma hautapaikka, jonka kustannus vaihtelee seurakunnittain ja alueittain.

Hautakivi: Hautakivi on merkittävä lisäkulu, joka maksaa usein 10005000 euroa riippuen materiaalista ja kaiverruksista.

Kokonaiskustannukset: Arkkuhautaus maksaa yleensä 30007000 euroa, mutta hinnat voivat vaihdella suuresti.

Tuhkaus ja muistolehto ovat lähes aina halvempi vaihtoehto, erityisesti jos halutaan välttää yksityiset hautapaikat ja hautakivet. Tarkat kustannukset vaihtelevat paikkakunnittain ja valituista palveluista riippuen.

Vierailija
60/98 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Krematorioita ei ole joka paikkakunnalla. Mits luulet, onko vainajan kuljettaminen ilmaista?"

Mitä luulet, kuoleeko se arkkuhaudattava aina sillä paikkakunnalla johon hänet tullaan hautaamaan? Edes samassa maassa? Mitäs luulet, onko kuljetus ilmaista? 

Ainakin tuhkauksen jälkeen on kuljetus halpaa, kun voi hakea tuhkat vaikka itse. Entä se hautaustoimistossa arkkuun pakatun vainajan kuljetus hautausmaalle? Ei taida onnistua itse?

Arkkuhautauksessa kalliita kuljetuksia tulee kaksi, eikä ole sanottua että kovin lähellä kuolee.