Miksi jotkut ihmiset haluaa olla köyhiä tai pienituloisia?
Minä en ainakaan haluaisi olla joten siksi opiskelin ja menin töihin. Tienaan hyvin, saan myös sijoitettua eikä rahasta ole pulaa. Osakesalkkuni on +200k euroa.
Minulla on rahaa ihan hyvin siis, olen tyytyväinen elämään. Köyhänä ei olisi niin kivaa, onneksi suomessa köyhyys ja rikkaus on aina oma valinta.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
a) täältä ei saa mitään mukaansa
b) riittää että mulla on rahaa välttämättömimpään
c) arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa
Sama mulla eli vapaa-aikaa arvostan enemmän kuin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen tyytyväinen elämään näin pienituloisena. Saan ostettua kaiken mitä haluan eli ei ole tarvetta saada enempää rahaa 👍
Terveisin Petteri Orpo😉
Miten Orpo liittyy mun viestiin? Tämä sun viesti ei nyt oikein menny perille.
Ap malliesimerkki siitä, miksi ihmiskunta voi pahoin. Vauraus on hyvästä, mutta ap vain nauttii siitä eikä tee mitään olennaista sen eteen. Vaikka todellakin niin kuvittelee.
Kurjisteluun pyrkiviäkin on, mutta heitä on äärimmäisen vähän. Sen sijaan kurjassa asemassa eläviä valtavasti, ihan jo Suomessa. Puhumattakaan muualla maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaus ja köyhyys on niin suhteellista.Joku haluaa yksityis lentokoneen ja avaruusaluksen toiselle riittää Fiat Punto menopeliksi jne...
Tiedän yhden henkilön jolla on rahaa ja omaisuutta hyvänlaisesti autona hänellä on Opel Astra F pari vuotta sitten hän etsi eteen vasenta ajovaloumpiota minulla sattui sellainen olemaan pyysin siitä 10€ hän piti sitä kalliina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen tyytyväinen elämään näin pienituloisena. Saan ostettua kaiken mitä haluan eli ei ole tarvetta saada enempää rahaa 👍
Terveisin Petteri Orpo😉
Olen eri, mutta täytyy olla vähän tyhmä, jos ei ymmärrä oikeiston aivopesevän köyhälistöä juurikin tuollaiseen illuusioon. Itse siitä hyötyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset arvostaa eri asioita. Itseni onnelliseksi tekee se että asun maalla ja on oma sauna ,hyvä tietokone,pleikka 5 ,videotykki ja leffateatterimainen tila (lattiasta kattoon musta) ym. Jotkut arvostaa ravintoloita,matkustelua ,autoja,kelloja,puhelimia ym. mutta itse en arvosta. Sekä kaikille se raha ei ole niin tärkeä asia kuin toisille.
Minä arvostan kirjoitustaitoa.
No sitten arvostat. Minä en arvosta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin Petteri Orpo😉
Olen eri, mutta täytyy olla vähän tyhmä, jos ei ymmärrä oikeiston aivopesevän köyhälistöä juurikin tuollaiseen illuusioon. Itse siitä hyötyen.
Mihin illuusion? Ei mulla mitään illuusiota ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varsinaisesti halua olla köyhä. Mutta en tarvitse mitään rikkauksiakaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hyviin koulutuksiin ja isoihin palkkoihin. Teoriassa ehkä, mutta ei kaikilla ole sellaisia taitoja, vaikka mahdollisuudet olisikin. Olen ihan ok köyhyyteni kanssa, kun on vastineeksi vapaus. Pienen rahan eteen pitäisi uhrata kaksi kolmasosaa koko elämästään, ei kiitos.
Itse taas ajatellen niin, että raha tuo vapautta.
Nobelkirjailija Nawal El-Saadawi kirjoittaa "en pelkää mitään, en toivo mitään, en halua mitään, olen vapaa". Rahan perässä juokseminen ei tuo vapautta niin kauan kun joudut tekemään asioita saadaksesi sitä. Et ole vapaa niin kauan kun haluat jotain. Eri juttu jos saat töitä tekemättä rahaa niin paljon, ettei sinun tarvitse tehdä (juurikaan) mitään ja voit vapaasti VALITA tehdä HALUAMIASI asioita. Rahan tuoma vapaus on illuusio niin kauan kun joudut tekemän valintoja, mihin käytät sitä tai miettimään, mihin rahasi riittävät. Tai elämäsi palikat ovat kiinni rahasta, ts jos menetät rahasi, menetät myös ne palikat.
Paradoksi on se, että yleensä eniten tekevät töitä ne jo parhaiten ansaitsevat, joiden ei edes tarvitsisi tehdä (paljon) töitä. Tätäkö on vapaus?
Ihan masentavimpia lukea on erillaiset sijoitus- ja säästämisryhmät (tarkoitan säästämisellä, että sitä käytetään vaurastumiseen, en sukan varteen säästämistä), joissa aamusta iltaan mietitään rahaa ja odotetaan päivästä toiseen sijoitusten poikivan joskus, yleensä eläkkeellä, lisätuottoa. Saahan silleen toki tehdä, mutta ei siinä dollarin kuvien pyöriessä silmissä riippumattomia tai vapaita todellakaan olla. Se on loppujen lopuksi todella harva, joka kykenee jättämään työelämän sijoitustensa tai säästöjensä turvin, jolloin olisi ehkä edes jotenkin "vapaa".
Köyhille vaikuttaa olevan kova paikka se fakta, että Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jossa on tasavertaiset mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei tajua, että hänen varansa ovat peräisin jostakin, ja se mikä hänellä on, on muilta pois.
Tukien varassa elävät ei tajua että heidän saamansa tuet ovat peräisin jostakin ja se minkä he saavat on joiltain muilta pois. Kuten afrikan nälkää näkeviltä lapsilta.
Jälleen yksi, joka ei tajua valtiontaloudesta hölkäsen pölähdystä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhille vaikuttaa olevan kova paikka se fakta, että Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jossa on tasavertaiset mahdollisuudet.
Ei se ainakaan mulle ole kova paikka. En ole koskaan edes ajatellut tuota asiaa eikä se asia mua edes kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi köyhille kova paikka ja millä perusteella niin päättelet?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas sain tästä keskustelusta sen käsityksen, että rikkaille tuntuu olevan kova paikka kun köyhät eivät ksadehdikaan heitä, vaan porskuttavat tyytyväisinä menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin Petteri Orpo😉
Ai sekä on muka illuusio että pienituloinen on onnellinen ja saaostettua kaiken halauamansa? :D t:eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas sain tästä keskustelusta sen käsityksen, että rikkaille tuntuu olevan kova paikka kun köyhät eivät ksadehdikaan heitä, vaan porskuttavat tyytyväisinä menemään.
Miksi köyhät valittaa kun heidän tukiaan leikataan? Me keskituloiset ja hyvätuloiset olemme ne jotka maksamme ne teidän kelarahat tai sossurahat. Minun mielestä hyvä että tukia leikataan koska se tuntuu olevan ainoa keino kannustaa työttömiä töihin tai pienituloisia tekemään enemmän töitä laiskottelun sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin Petteri Orpo😉
Ai sekä on muka illuusio että pienituloinen on onnellinen ja saaostettua kaiken halauamansa? :D t:eri
Jos joku niin ajattelee että se on illuusio niin tarvitsee ammattiapua koska se kuulostaa siltä ettei kaikki ole päässä kotona. Tuo kuulostaa siltä jos asia on noin että sitä ei voida hyväksyä että köyhä on onnellinen ja siitä pahoitetaan mieli niin kovasti että se asia halutaan ajatella ja kääntää illuusioksi jotta itselle tulisi parempi mieli.
Vähän sama asia kuin jos joku ei pidä jostain esim. autosta niin se asia käännetään omassa päässä sen toisen kateudeksi jotta itselle tulisi parempi mieli koska sitä ei voida hyväksyä jos joku ei pidä samoista asioista kuin itse pitää .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman käsityksen sain minäkin ja juuri niin se asia taitaakin olla :)
Minimalismi on itselle semmoinen elämäntapa ja Buddhhismin sekä Zenhabitsin kautta on tullut itselle paljolti näkemystä että minulla on jo kaikki mitä minä tarvitsen.
Miltähän maailma näyttäisi ilman siivoajia, kouluavustajia, omaishoitajia, sairaanhoitajia, raksamiehiä, kokkeja, keittäjiä, tarjoilijoita, myyjiä, kaupan kassoja jne jne jne???
Mahdatko ymmärtää ap että nekin työt pitää jonkun tehdä???? Eikä ole heidän vikansa että ko työt on aliarvostettuja ja -palkattuja!
Se että sinä et pienillä tuloilla pystyisi tekemään muuta kuin olemaan kotona ei tarkoita sitä että muut myöskään eivät pysty ja toiseksi mitä muuta pitäisi pystyä tekemään? Ei kaikki halua tehdä muuta.
Itse käyn osa-aikatyössä mutta muun ajan haluan olla nimenomaan kotona ja pelailla sekä katsoa leffoja.