Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella yksityiset vuokranantajan päättävät kenelle vuokraavat yksiön?

Vierailija
16.01.2025 |

Olen aiemmin asunut vain opiskelija-asunnoissa, joihin ei mitään näyttöjä järjestetty. Onko heillä tapana udella yksityisasioita vai meneekö se ihan pärsrtäkertoimen mukaan?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se heikko materiaali vuokraa asunnon yksityiseltä. Parhaat asukkaat saa muualta asunnon.

Vierailija
122/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisia huteja vuokranantajat tekevät. Ainakin kun katselee ip-lehdistä vuokralaisten tuhoamia asuntoja. 

Niin ja voi käydä myös huono tuuri vuokralaiselle, jos vuokraaja osoittautuukin tarkistuskäyntejä tekeväksi tai irtisanookin vuokrasopimuksen yhtäkkiä, koska haluaa itse muuttaa asuntoon.

Myös pihit vuokranantajat kurjia, kun mitään kodinkoneita tai rempnttia ei suostuta tekemään, mutta vuokra kyllä nousee.

Näin ihan vuokralaisenkin näkökulmasta kerron esimerkkejä.

Tarkistuskäyntejä voi ja pitääkin tehdä.

Remppaa ei ole pakko tehdä vuokraisen pyynnöstä, rikkinäiset koneet jotka sisältyy soppariin on pakko korjata.

Vuokranantajan elämäntilanne voi muuttua niin, että vuokra-asunnon tarvitsee itselleen. Paska tilanne kummalekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoista riskiä on tänä päivänä vuokrata asunto jollekin tuntemattomalle, jos ei kämppää tuhota, niin ainakin vuokrat jää saamatta ja kaiken huipuksi häätö prosessi voi kestää jopa vuoden.

Vierailija
124/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät valita mahdollisimman köyhän ja kiltin ihmisen, joka ei uskalla vastustaa vuokranantajaa.

Vierailija
125/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia ennakkoluuloja ja yleistyksiä. Ensinnäkin ihan tiedoksi, että kaikki yksityiset ei peri kovaa vuokraa ja vielä harvempi nostaa vuokraa. Tiedän useita vuokralaisia, jotka asuu puoli-imaiseksi Helsingin parhailla paikoilla. Ja suurin osa ihmisistä on onneksi kunnollisia, eivätkä tuhoa esimerkiksi asuntoa.

Vierailija
126/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enempi vaikuttaa jonkin ääripolitiikan tai liikkeen harrastajalta niin sen epätodennäköisempää on vuokrasoppari. Ihan perus työssäkäyvä ja täysijärkinen ihminen pääsee pitkälle. Bonusta saa kun pukeutuu edes jotenkin siististi ja ei tule paikalle oppimisvaikeusvaatteissa tai päihteiden vaikutuksen alaisena.

Mitä ihmettä on oppimisvaikeusvaatteet? Etten vahingossa laita asuntonäyttöön.

Vierailija
127/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun piti kirjoittaa lyhyt esittelykirje itsestäni, minkä perusteella vuokranantaja valitsi. Asunto oli kiintesitövälityksen kautta tarjolla eli en ole edes tavannut vuokranantajaa koskaan.

Sama mulla, vuokranantaja ei koskaan halunnut nähdä mua, vaikka tiettyjä asioita hoidettaessa kutsuin käymään, mutta kävi vaan laittamassa (uudet avaimet tms.) postiluukusta sisään.

Vierailija
128/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemuksen perusteella ja luottotietojen tarkistuksen pohjalta lähinnä.

Luottotiedot ovat. Mutta pitääkö niissä hakemuksissa kertoa koulutusta, ammattia tai työpaikkaa yms.?

Onhan se hyvä ainakin kertoa että työpaikka on ja  vuokranmaksu kykyä on. Enpä usko että koulutus kiinnostaa.

Vierailija
129/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän tyhjillään asuntoni, käytän sitä itse satunnaisesti vuokralaiset voi puolestani mennä niihin Saton Lumon tai Koijaamon lääviin. 

Vierailija
130/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillä pärstäkertoimella ja fiiliksellä. Samoin kuin työpaikoissakin.

Vierailija
131/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huppari tai verkkarit/collarit = ei asuntoa

Näkyviä tatuointeja tai lävistyksiä = ei asuntoa

Huono ryhti tai laahustaa = ei asuntoa

Pälyilee oudosti tai ei katso silmiin keskustellessa = ei asuntoa

Pätkätöissä, osa-aikatöissä = ei asuntoa

Vierailija
132/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman luottotietoja ei saa asuntoa vaikka olisi päihteetön. Ja samalla näkyy kaikenlaiset päihde hemmot ja muun kieliset saa uudet asunnot että silleen, joku maksaa ne heille suoraan. Eivät edes rikosrekisteria katsoa. Voisi olla tärkeä. 

Vierailija
133/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei mene jakeluun, mitä hyödyttää kysellä työpaikkaa tai palkkakuittia, koska tänä päivänä kuka tahansa voi joutua lomautetuksi tai työttömäksi. Otan mieluummin Kelan asiakkaan niin, että Kela maksaa vuokran suoraan mulle. En ymmärrä myöskään, mikä mielikuva Kelan asiakkaista ihmisillä on, suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat hoitaa asiansa.  

Niinpä. Eihän se kerro muusta kuin sen hetken tilanteesta. Vuokrasin kesällä asunnon ja mulla oli vuokrasopimusta tehdessä vakituinen työpaikka. Kuukautta myöhemmin irtisanouduin ja nyt olen kaikkien pelkäämä kelaelätti, yksinhuoltajakin vielä.

Eikö tämä ole jo petos? Väittää että on vakituinen työpaikka vaikka tietää, ettei sitä seuraavassa hetkessä ole. En katsoisi hyvällä, jos olisin vuokranantaja ja pyrkisin

Työ voi olla osa aikainen siivous, ruokalähetti jne. Joka sitten loppuu, sitä ei kerrota. Aina tuollainen otetaan ensin. Jos on suomalainen ilman luottotietoja ei todellakaan ole etusijalla pk-seudulla alinta kastia. Muilla ei ole väliä kunhan joku keksitty työ ja luottotiedot. Aivan kuin ne kertoisi kaiken miten henkilö elää ja siivoaa. Siivous voi olla kerran vuodessa ja meluava vaikka olisi työ jota ei joka päivä ole. Sitä saa mitä tilaa. Kovat vaatimukset pikku asunnoille ja tuota sitten saavat niihin. 

Vierailija
134/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eläkeläisillä helppoa, kun maksukykyisenä pidetään ainoastaan työpaikan omaavia.

Sulla on kolmen tonnin eläke ja saat kuulla kerta toisena jälkeen ettei sulla ole maksukykyä. Huvittavaa.

Sama jos on rahaa mutta ei luottotiedot ei kelpaa asukkaaksi. 

Vierailija
135/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollekin jolla on vakaat tulot ja tarkoitus asua pitkään.

Sitten ei voi asua pitkään, jos vuokranantaja päättääkin vuokrata asunnon tutulleen. Toisinpäin nämä ehdot eivät aina tunnu täyttyvän.

Vierailija
136/140 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kunta eii vuokraa työttömälle. Yritin 10 vuotta saada kunnalta vuokra asuntoa.

Vierailija
137/140 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos vanhan kansan vuokrantajalle selviää jo vuokrasopimuksen laatimisen jälkeen, että vuokralainen onkin parisuhteessa samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa ja tämä ei sovi vuokrantajan henkilökohtaisiin arvoihin?

Vierailija
138/140 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedot, työpaikka, suosittelijat yms.

Suosittelijat? Siis keitä pitää pyytää suosittelijoiksi?

Vierailija
139/140 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me katsotaan luottotiedot, tyypin yleisilme ja ykköseksi menee aina tietyn ainejärjestön opiskelija =)

Vierailija
140/140 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina vuokrannut asuntoni kunnollisen ammatin omaavalle työssäkäyvälle akateemiselle. Vakityö takaa vuokranmaksun ja olen halunnut pitkäaikaista vuokralaista. Luottotiedot tietenkin täytyy olla.