Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella yksityiset vuokranantajan päättävät kenelle vuokraavat yksiön?

Vierailija
16.01.2025 |

Olen aiemmin asunut vain opiskelija-asunnoissa, joihin ei mitään näyttöjä järjestetty. Onko heillä tapana udella yksityisasioita vai meneekö se ihan pärsrtäkertoimen mukaan?

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisia huteja vuokranantajat tekevät. Ainakin kun katselee ip-lehdistä vuokralaisten tuhoamia asuntoja. 

Niin ja voi käydä myös huono tuuri vuokralaiselle, jos vuokraaja osoittautuukin tarkistuskäyntejä tekeväksi tai irtisanookin vuokrasopimuksen yhtäkkiä, koska haluaa itse muuttaa asuntoon.

Myös pihit vuokranantajat kurjia, kun mitään kodinkoneita tai rempnttia ei suostuta tekemään, mutta vuokra kyllä nousee.

Näin ihan vuokralaisenkin näkökulmasta kerron esimerkkejä.

Vierailija
102/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vuokrasin viimeksi vuokralaiselle, joka esitti työsopimuksen, palkkakuittinsa ja jolla oli puhtaat luottotiedot. 

Näitä voi olla hakijoissa useampikin ja silloin menee ulkoisen olemuksen ja persoonan miellyttävyyden mukaan. 

Olin viime vuonna vuokra-asuntonäytössä, jossa oli paljon katsojia. Useimmat saapuivat paikalle jossain kulahtaneissa pieruverkkareissa tukka lintassa eivätkä jutelleet vuokranantajan kanssa mitään. Itse puin nätit vaatteet, laitoin kevyen meikin ja hiukset kauniisti, ja juttelin vuokranantajan kanssa mukavia. Varmaan arvaatte kuka sen asunnon sai. (Tiedoksi niille, jotka väittävät ettei ulkonäöllä ole merkitystä elämässä).

Tämä. Kannattaa vähintään pukeutua siististi niin edes näyttää siltä että elämänhallinta on jokseenkin kunnossa. Ja katsoa silmiin ja kätellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ristiriitaista vaatia/toivoa vakaita palkkatuloja ja pitkäaikaista vuokralaisuutta. Eiköhän moni vakaatuloinen suunnittele vakavasti omistusasunnon hankkimista ja vuokra-asuminen on vain lyhytaikainen ratkaisu. 

Vierailija
104/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata antaa palkkakuittia. Jos vuokranantaja tietää palkkataso, alkaa hän lypsämään enemmän vuokraa, koska tietää suunnilleen maksukattosi.

Pötyä. Jokainen vuokranantaja tietää, ettei tänä päivänä voi nyhtää isompaa vuokraa, kuin mitä voi olettaa, koska harvalla on hyviä vuokralaisia jonoksi ja vuokralainen lähtee hyvin hanakasti muualla jos kokee tuleensa hyväksikäytetyksi. Kyllä vuokralaiset ovat hyvin tietoisia, mikä on asiallinen vuokrataso. Eikä ainakaan mua kiinnosta vuokralaiseni tulot tai tulonlähteet muutenkaan, niin kauan kun vuokra tulee ajallaan ja kämppä pysyy siistinä. 

Off the topic - en uskalla korottaa vuokraa koska pelkään,että vuokralainen irtisanoo sopparin. Sitten tulisi ainakin yksi tyhjä kuukausi, ei todellakaan kannata. Vesimaksut on nousseet viime vuonna, noista

Ja mä alensin vuokraa 10€ kun hyvä vuokralainen. Kela siis jollain yhtäkkisellä päätöksellä alensi osuuttaan tuolla kympillä. Vuokralaisen (nuori opiskelija) vanhemmat lupautuivat maksamaan sen kympin, mutta päätin tulla pikkuisen vastaan, koska hyvä vuokralainen. 

Tyhjät kuukaudet on todellakin riski. 

Vierailija
105/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot kunnossa ja työpaikka. Kelan vuokravakuussitoumus ei vielä toistaiseksi ollut minulle vuokranantajana este. Joillekin vuokralaisilleni Kela maksaa asumistukea, sitäkään en ole vielä pitänyt esteenä. Vuokralaiseksi haluavan kanssa keskustelen, siinä saa jo jonkinlaisen kuvan ihmisestä. Mitään perhesiteitä en kysele, ainoastaan maksukykyyn vaikuttavia asioita kysyn.

Vierailija
106/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on luottotiedoissa merkintä, enkä ole vielä saanut maksettua kokonaan velkaa pois, mutta olen vuokranantajani mielestä ollut malli vuokralainen.

Jää kyllä oikotiellä monet asunnot tyhjilleen, kun ei löydy kohta vuokralaisia, kun täytyy olla vakityö, puoliso ja luottotiedot kunnossa.

Suomessa on paljon kunnollisia ihmisiä ilman luottotietoja ja syitä on monia.

Myös tuo kelan maksusitoumus on monelle ainoa vaihtoehto, kun ei tosiaankaan kaikilla ole montaa sataa antaa roikkumaan vuokranantajan tilille.

Eiköhän ulkonäöstä  ja puheista jo huomaa ,jos joku on päihteidenkäyttäjä tms

Vierailija
107/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut vuokralaisina luottotiedottomia, jotka ovat itse kertoneet asiasta avoimesti. Näillä kaikilla vuokran on maksanut kokonaan Kela ja olen ollut erittäin tyytyväinen näihin vuokralaisiin. 

Jos vuokralainen laittaa kämpän paskaksi, maksaako Kela remppakulut ja?

Vaadin vuokralaiselta laajan kotivakuutukden, tämän lisäksi on vuokranantajan vakuutus.

Vierailija
108/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kannattaa pyytää kahden edillisen vuojranantajan tiedot, soittaa heille ja kysyä, millainen vuokralainen.. niin kaameita kuvia nähnyt lehdissä viime päivinä. 

1. Tapaa vuokralainen asuntonäytössä

2. Tarkasta luottotiedot.

3. Soita ainakin edelliselle vuojranantajalle. 

4. Pyydä 2kk vuokravakuus.

5. Tee määräaikainen sopimus ensin 3kk, sitten 6kk jne. 

Vierailija
109/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkastan luottiedot ja kysyn mistä saa tulot vuokran maksamiseen. Mikäli on Kelan elätti ei ole mitään asiaa minun asuntoon enkä todellakaan hyväksy Kelan vakuutta missä on täysin kohtuuttomat ehdot. Sen verran yritän arvioida keskustellessa, että osaako siivota ja pitää asunnon sekä kodinkoneet puhtaana ja kunnossa.

Mikä kelan vakuudessa mättää?

Vierailija
110/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jos vuokraisin kämppäni, olisin supertarkka. Luottotiedot, edelliset vuokanrantajat (suositus), fiilis, pärstäkerroin. En todellakaan ottaisi riskiä jostain elänähallintaongelmaisen "kämppä paskaksi" - vuokralaisen ottamisesta.

Ikinä en suostuisi tuohon. Meinaatko että kun ollaan asuttu asossa niin joku firma kirjoittaisi jotain suosituksia. Asuntoja saa vuokrattua firmoilta ja kukaan ei aja niistä pois. En kyllä ymmärrä että joku vuokraa yksityiseltä kämpän kun valinnanvaraa on.

Vierailija
111/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kannattaa pyytää kahden edillisen vuojranantajan tiedot, soittaa heille ja kysyä, millainen vuokralainen.. niin kaameita kuvia nähnyt lehdissä viime päivinä. 

Vuokra-asunnoista ei ole pulaa. Että voit vetää määräaikaiset persiisi.

Vierailija
112/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vuokrasin viimeksi vuokralaiselle, joka esitti työsopimuksen, palkkakuittinsa ja jolla oli puhtaat luottotiedot. 

Näitä voi olla hakijoissa useampikin ja silloin menee ulkoisen olemuksen ja persoonan miellyttävyyden mukaan. 

Olin viime vuonna vuokra-asuntonäytössä, jossa oli paljon katsojia. Useimmat saapuivat paikalle jossain kulahtaneissa pieruverkkareissa tukka lintassa eivätkä jutelleet vuokranantajan kanssa mitään. Itse puin nätit vaatteet, laitoin kevyen meikin ja hiukset kauniisti, ja juttelin vuokranantajan kanssa mukavia. Varmaan arvaatte kuka sen asunnon sai. (Tiedoksi niille, jotka väittävät ettei ulkonäöllä ole merkitystä elämässä).

Tämä. Kannattaa vähintään pukeutua siististi niin edes näyttää siltä että elämänhallinta on jokseenkin kunnossa. Ja katsoa silmiin

Asuntonäyttöön laittautunut on pahemman luokan red flag. Jokainen pankissa töissä ollut tietää, että niillä turhapuron näköisillä tili pullistelee rahasta.

Vierailija
113/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkastan luottiedot ja kysyn mistä saa tulot vuokran maksamiseen. Mikäli on Kelan elätti ei ole mitään asiaa minun asuntoon enkä todellakaan hyväksy Kelan vakuutta missä on täysin kohtuuttomat ehdot. Sen verran yritän arvioida keskustellessa, että osaako siivota ja pitää asunnon sekä kodinkoneet puhtaana ja kunnossa.

Mikä kelan vakuudessa mättää?

Se on vain max 2kk vuokraa vastaava summaeli 15tonnin remontissa ei paljoa lohduta ja luottotiedottomalta ei paljon pysty perimään 

Vierailija
114/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa elvistelyä. Viimeiseksi menee yksityisten kalliit murjut.

Vierailija
115/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sijoitusasuntoja. Ostamme nr vain hyviltä seuduilta, joten vuokralaista ei ole pulaa. Käytännössä luottotiedot tarkistetaan ja se onko työ/ opiskelupaikka. Eikä lemmikkejä. Hakijoista valitaan lähinnä musta tuntuu fiiliksillä.

Vierailija
116/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun salaa romanitaustansa, niin saa helpommin asunnon. Itselläni on ihan tarkoituksella suomalainen sukunimi, jotta rasisti-vuokranantajat eivät heitä vuokrahakemusta ö-mappiin, kun eivät tajua mustalaisuutta.

Vierailija
117/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko paljon ottaa päähän, että yksityiset ei hypi sun pillin mukaan ja joudut hakemaan vuokrayrityksistä aduntoa?

Vierailija
118/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei määräaikaisia sopimuksia. Ongelmatilanteissa ne sopimukset ei kuitenkaan pidä ja silloin on vain hyvä, että pääsee vuokralaisesta eroon. Kymmenkunta vuokralaista ollut toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella ja kaikki ovat olleet muutenkin vähintään sen yhden vuoden.

Vierailija
119/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko paljon ottaa päähän, että yksityiset ei hypi sun pillin mukaan ja joudut hakemaan vuokrayrityksistä aduntoa?

Ei tarvitse. 16 vuotta asunut asossa. Ikinä en menisi yksityiselle kun yrityksillä halvemmat ja ihan uusia kämppiä. Täytyy olla jotenkin vajaa jos vuokraa yksityiseltä kalliin asunnon ja mitään takuita ei ole ettei asuntoa myydä.

Vierailija
120/140 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan vähän kaupungista ja alueesta. Johonkin purkukuntoiseen taloon rappiolähiössä kelpuuttaisin melkein kenet tahansa (Kelan takauksella). Hyvämaineisella alueella taasen ihan eri tiukat kriteerit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi