Millä perusteella yksityiset vuokranantajan päättävät kenelle vuokraavat yksiön?
Olen aiemmin asunut vain opiskelija-asunnoissa, joihin ei mitään näyttöjä järjestetty. Onko heillä tapana udella yksityisasioita vai meneekö se ihan pärsrtäkertoimen mukaan?
Kommentit (140)
Itse en sukupuolen perusteella anna pisteitä. Miehet ovat usein epäsiistejä eläjiä mutta ei niin epäsiistejä että asunnon kunto olisi vaarassa. Naisilla on taas se että ihan kunnollisen oloinen nainen saattaa tuoda kämpille jonkun ihan käsittämättömän narkkisian joka sit alkaa asumaan siinä kuin omassaan. Yksinäisillä naisilla myös usein koira joka saattaa olla vahingoksi.
Luottotiedot pitää olla kunnossa ja säännölliset (työ)tulot. Ei liian huonot että pystyy vuokran maksamaan eikä liian hyvät koska se on sitten todennäköisesti lyhytaikainen vuokralainen joka ostaa oman heti kun hyvä löytyy. Paras joku keskituloinen 3-5k/kk tienaava.
Vierailija kirjoitti:
Jätin menemättä näyttöön, kun sitä sopiessa vuokranantajaehdokas kysyi suoraan, että onko työpaikkaa ja miten on maksukyvyn laita. Ymmärrän kyllä sen, että vuokranantaja haluaa varmistaa saavansa rahansa, mutta tuo oli niin tökerösti kysytty, että meni maku.
Ja sinulla ei ollut varaa maksaa pyydettyä vuokraa, jonka näin tökerösti vuokranantajaehdokkaalle ilmaisit.
Aivan kuten meillekin.
Mitä enempi vaikuttaa jonkin ääripolitiikan tai liikkeen harrastajalta niin sen epätodennäköisempää on vuokrasoppari. Ihan perus työssäkäyvä ja täysijärkinen ihminen pääsee pitkälle. Bonusta saa kun pukeutuu edes jotenkin siististi ja ei tule paikalle oppimisvaikeusvaatteissa tai päihteiden vaikutuksen alaisena.
Vierailija kirjoitti:
Palkkakatiedot ja kuitit ei kuulu vuokranantajalle uittuakaan
Ei kuulu, mutta vuokranantaja voi näitä kysyä. Takuulla joku ne toimittaa ja asunnon tällöin todennäköisesti saa.
Mä pidän asuntoni AirBnB:ssä, niin ei tartte mietriä hulluja vuokralaisia. Saa enempi rahaa ja näkee asunnon muutaman päivän välein, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei mene jakeluun, mitä hyödyttää kysellä työpaikkaa tai palkkakuittia, koska tänä päivänä kuka tahansa voi joutua lomautetuksi tai työttömäksi. Otan mieluummin Kelan asiakkaan niin, että Kela maksaa vuokran suoraan mulle. En ymmärrä myöskään, mikä mielikuva Kelan asiakkaista ihmisillä on, suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat hoitaa asiansa.
Niinpä. Eihän se kerro muusta kuin sen hetken tilanteesta. Vuokrasin kesällä asunnon ja mulla oli vuokrasopimusta tehdessä vakituinen työpaikka. Kuukautta myöhemmin irtisanouduin ja nyt olen kaikkien pelkäämä kelaelätti, yksinhuoltajakin vielä.
Eikö tämä ole jo petos? Väittää että on vakituinen työpaikka vaikka tietää, ettei sitä seuraavassa hetkessä ole. En katsoisi hyvällä, jos olisin vuokranantaja ja pyrkisin irtisanomaan sopparin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enempi vaikuttaa jonkin ääripolitiikan tai liikkeen harrastajalta niin sen epätodennäköisempää on vuokrasoppari. Ihan perus työssäkäyvä ja täysijärkinen ihminen pääsee pitkälle. Bonusta saa kun pukeutuu edes jotenkin siististi ja ei tule paikalle oppimisvaikeusvaatteissa tai päihteiden vaikutuksen alaisena.
Mikä on "oppimisvaikeusvaate"? Ikinä kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Luottamuksen herättäminen on kaiken a ja o. Ja siinä kannattaa vedota ihan suurimpiin stereotypioihin siitä millaiset ihmiset ovat luotettavia.
Esim. kun aikanaan etsittiin mieheni kanssa ensimmäistä yhteistä asuntoa niin sanottiin aika heti että minä olen opettaja ja mies DI. Oli todellisuus sitten mitä vain niin tuo on sellainen kunnollisen pariskunnan perikuva.
Ja saatiin kyllä juuri se asunto joka halutiinkin ja vielä seuraavakin ennen kuin sitten ostettiin oma.
Ja valehtelitte omaa etua ajaessanne kautta linjan? Juuri ruollaisille ei pitäisi antaa yhtään mitään.
Syksyllä vuokrasin asunnon hyvältä paikalta Helsingistä yksityiseltä pitkäaikaistyöttömänä keski-ikäisenä miehenä.
Homma on hyvin aluekohtaista. Ns. huonoilta alueilta saa helposti asunnon kuka tahansa. Kävin 31 näytössä. Noin puolet hylkäsin ja puolia en saanut, kunnes tärppäsi. Hyvä kämppä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamuksen herättäminen on kaiken a ja o. Ja siinä kannattaa vedota ihan suurimpiin stereotypioihin siitä millaiset ihmiset ovat luotettavia.
Esim. kun aikanaan etsittiin mieheni kanssa ensimmäistä yhteistä asuntoa niin sanottiin aika heti että minä olen opettaja ja mies DI. Oli todellisuus sitten mitä vain niin tuo on sellainen kunnollisen pariskunnan perikuva.
Ja saatiin kyllä juuri se asunto joka halutiinkin ja vielä seuraavakin ennen kuin sitten ostettiin oma.
Ja valehtelitte omaa etua ajaessanne kautta linjan? Juuri ruollaisille ei pitäisi antaa yhtään mitään.
"Luottanuksen herättäminen on kaiken a ja o"
Herätätte luottamusta valehtelemalla?
Ei ole eläkeläisillä helppoa, kun maksukykyisenä pidetään ainoastaan työpaikan omaavia.
Sulla on kolmen tonnin eläke ja saat kuulla kerta toisena jälkeen ettei sulla ole maksukykyä. Huvittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuokralaisina luottotiedottomia, jotka ovat itse kertoneet asiasta avoimesti. Näillä kaikilla vuokran on maksanut kokonaan Kela ja olen ollut erittäin tyytyväinen näihin vuokralaisiin.
Jos vuokralainen laittaa kämpän paskaksi, maksaako Kela remppakulut ja?
Kuka tahansa vuokralainen voi tuhota vuokrakämpän.
Oon käyttänyt välittäjää ja hänen ammattitaitoaan/intuitiota. Luottotiedot tsekataan, elämäntilannetta kysytään (maksukykyä), kelan maksusitoumuksia en huoli. Työssäkäyviä opiskelijoita olen vuokralle saanut tässä vuosien varrella
Mua ei sinänsä ole se pitkäaikaisuuskaan ollut perusteena, asunto tulee muutaman vuoden kuluttua omaan käytöön, niin ikävähän se olisi joku eläkemummo kissoineen potkia ulos.
Suomenkielen taito ja naisten kätteleminen on sitten ne edellytykset joista ei ääneen puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eläkeläisillä helppoa, kun maksukykyisenä pidetään ainoastaan työpaikan omaavia.
Sulla on kolmen tonnin eläke ja saat kuulla kerta toisena jälkeen ettei sulla ole maksukykyä. Huvittavaa.
Eläkeläinen on juurikin paras vuokralainen. Hän osaa kyllä jo laskea mihin rahat riittävät eikä ole lähdössä ihan heti. Lisäksi hänen tulonsa ovat varmat. Meillä on tälläkin hetkellä vuokralla eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuokralaisina luottotiedottomia, jotka ovat itse kertoneet asiasta avoimesti. Näillä kaikilla vuokran on maksanut kokonaan Kela ja olen ollut erittäin tyytyväinen näihin vuokralaisiin.
Minulla ekassa vuokra-asunnosa on luottotiedoton (velkajärjestely silloin päällä, tiesin tämän vuokraajan työmaani kautta). Ei yhtäkään ongelmaa ole ollut.
Toisessa asunnossa yh, luottottotiedot kunnossa. Vuokrat nyt ulosotossa.
Eli ei voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti luottotiedot kunnossa, valitettavasti. Työ- tai opiskelupaikka on oltava, ei väliä kumpi. Opiskelijalla mielellään vanhemman/ vanhempien takaus jos ei mitään lisätuloja.
Oma kokemus, että opiskelijat on parhaat vuokralaiset. Asuvat pari vuotta ja sitten lähtevät ja jättävät siististi eletyn asunnon. Välillä oikeasti ihmettelen, miten kiltisti nykyiset opiskelijat elävät.
Tämän päivän luottarit ei kerro yhtään mitään. Vuokralainen voi huomenna hakea vippejä niin paljon kuin sielu sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa palkkakuittia. Jos vuokranantaja tietää palkkataso, alkaa hän lypsämään enemmän vuokraa, koska tietää suunnilleen maksukattosi.
Pötyä. Jokainen vuokranantaja tietää, ettei tänä päivänä voi nyhtää isompaa vuokraa, kuin mitä voi olettaa, koska harvalla on hyviä vuokralaisia jonoksi ja vuokralainen lähtee hyvin hanakasti muualla jos kokee tuleensa hyväksikäytetyksi. Kyllä vuokralaiset ovat hyvin tietoisia, mikä on asiallinen vuokrataso. Eikä ainakaan mua kiinnosta vuokralaiseni tulot tai tulonlähteet muutenkaan, niin kauan kun vuokra tulee ajallaan ja kämppä pysyy siistinä.
Off the topic - en uskalla korottaa vuokraa koska pelkään,että vuokralainen irtisanoo sopparin. Sitten tulisi ainakin yksi tyhjä kuukausi, ei todellakaan kannata. Vesimaksut on nousseet viime vuonna, noista laitan korotuksen (unohdin tsekata, nyt hokasin kun teen veroimoitusta). Toivottavasti ei lähde tuon parin euron takia, veikkaan että vesi on kalllistunut muulakin.
Minun piti kirjoittaa lyhyt esittelykirje itsestäni, minkä perusteella vuokranantaja valitsi. Asunto oli kiintesitövälityksen kautta tarjolla eli en ole edes tavannut vuokranantajaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun piti kirjoittaa lyhyt esittelykirje itsestäni, minkä perusteella vuokranantaja valitsi. Asunto oli kiintesitövälityksen kautta tarjolla eli en ole edes tavannut vuokranantajaa koskaan.
Ja olin silloin työtön ja silti sain asunnon. Vaihdoin paikkakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Sano ensi kerralla, että maksat koko vuoden vuokran etukäteen. Itse olen aina saanut vuokra-asunnon tällä tavalla.
Kyllä se aika fiilispohjalla menee. Tapaan mielelläni ehdokkaat kasvotusten näytön merkeissä ja jutellaan niitä näitä, en varsinaisesti esitä mitään suoria kysymyksiä, vaan lähinnä kuuntelen mitä vuokralainen kertoo itsestään.
Tärkeintä on, että tyyppi antaa itsestään fiksun ja vastuuntuntoisen kuvan. Tällaiset yleensä tuovat ilmi olleensa pitkään samassa vakityössä, avaavat yleensä hieman syitä, miksi etsivät uutta asuntoa ja yleisluontoisesti kertovat tulevaisuuden suunnitelmistaan (=tarkoitus asua pidempään) jne. Sekin on ihan positiivista, jos osaavat esittää myös kysymyksiä, koska usein siitä selviää, että ovat perillä myös "vastuistaan" ja suunnittelevat asuvansa pidempään. Eihän sitä koskaan tiedä, kuinka paljon joku valehtelee tai mitä jättää kertomatta, mutta hyvin vähän on ongelmia ollut joten ei syytä muuttaa prosessia.