Millä perusteella yksityiset vuokranantajan päättävät kenelle vuokraavat yksiön?
Olen aiemmin asunut vain opiskelija-asunnoissa, joihin ei mitään näyttöjä järjestetty. Onko heillä tapana udella yksityisasioita vai meneekö se ihan pärsrtäkertoimen mukaan?
Kommentit (140)
Kysyn mimmiltä hoituuko vuokra välillä nahkavisalla ja jos tämä käy niin tervetuloa.
Olin maanantaina asuntonäytössä jossa oli samaan aikaan monta ihmistä. En ymmärrä ollenkaan että miksi ei järjestetä yksityisnäyttöjä. Sitten vielä tämä välittäjä tokaisi että asunto on jo luvattu jollekin. Mitä vi..... järjestät näytön enää jos tosiaan jo valittu uusi vuokralainen.
Jätin menemättä näyttöön, kun sitä sopiessa vuokranantajaehdokas kysyi suoraan, että onko työpaikkaa ja miten on maksukyvyn laita. Ymmärrän kyllä sen, että vuokranantaja haluaa varmistaa saavansa rahansa, mutta tuo oli niin tökerösti kysytty, että meni maku.
Nimestä ensinnäkin että suomalainen, someprofiileista katson olemusta ja voin kyselllä esim mitä opiskelee (ihan ohimennen, jutusteluna).
Vuokraan sitten suomalaisille ryhdikkään oloisille jotka opiskelee arvostettua alaa.
koneen säätiöstä on tullut niin paljon maine haittaa kone yhtiölle että säätiö myy koneen osakkeensa ja sijoittaa rahat asunto bisnekseen. pelkkä valokuva kadulla istuskelusta riittää asunnon saantiin. KYSELE SIELTÄ
Vierailija kirjoitti:
Nimestä ensinnäkin että suomalainen, someprofiileista katson olemusta ja voin kyselllä esim mitä opiskelee (ihan ohimennen, jutusteluna).
Vuokraan sitten suomalaisille ryhdikkään oloisille jotka opiskelee arvostettua alaa.
Mikäli henkilöllä on someprofiili ei tule minun asuntooni vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuokralaisina luottotiedottomia, jotka ovat itse kertoneet asiasta avoimesti. Näillä kaikilla vuokran on maksanut kokonaan Kela ja olen ollut erittäin tyytyväinen näihin vuokralaisiin.
Jos vuokralainen laittaa kämpän paskaksi, maksaako Kela remppakulut ja?
Sitä varten noilla loisilla on Kelan antama vakuus. Vakuus vaikuttaa olevan o.k. ja Kela laittaa sen vaikka rahana tilille jos niin haluaa. Siinä vakuudessa on kuitenkin ehtona, että sen käyttäminen edellyttää Kelan hyväksyntää. Eli se ei ole mikään vakuus.
Vierailija kirjoitti:
Jätin menemättä näyttöön, kun sitä sopiessa vuokranantajaehdokas kysyi suoraan, että onko työpaikkaa ja miten on maksukyvyn laita. Ymmärrän kyllä sen, että vuokranantaja haluaa varmistaa saavansa rahansa, mutta tuo oli niin tökerösti kysytty, että meni maku.
No jos vuokralainen on niin kermaperse että tuollaisesta mielensä pahoittaa niin ei mitään asiaa minun omistamaan asuntoon. Mahdollisesti sitä tuossa haettiinkin ja potentiaalinen kaikesta marisija karsiutui.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei mene jakeluun, mitä hyödyttää kysellä työpaikkaa tai palkkakuittia, koska tänä päivänä kuka tahansa voi joutua lomautetuksi tai työttömäksi. Otan mieluummin Kelan asiakkaan niin, että Kela maksaa vuokran suoraan mulle. En ymmärrä myöskään, mikä mielikuva Kelan asiakkaista ihmisillä on, suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat hoitaa asiansa.
Sinulla on siis vuokra-asuntoja joissa on halpa vuokra. Meidän vuokra-asunnot ovat laadukkaita ja hyvällä paikalla, ei niitä millään kelavuokrilla makseta. Toivottavasti asuntotukileikkaukset eivät iske sinun vuokralaisiin. Muuten voi olla nihkeetä saada vuokraa kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Kylläpäs se oli niiiin törkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan saisi sanoa, mutta miehille en vuokraa.
Meillä on ollut vuokralaisina kaksi nuorta miestä. Asunto on vielä talossa jossa on paljon vanhuksia. Kummastakaan ei ole koskaan valitettu, vuokrat ovat tulleet aina ajallaan ja asunto pysynyt siistinä. Voisin vuokrata asuntoni miehelle koska tahansa. Nykyään ei ole mikään tae että vuokralainen on nainen.
Vähän kun setelinippua vilauttaa vuokralordille, niin alkaa estot lähteä. Rahalla pääsee kaiken edelle.
Isotissiselle naiselle, jolle sopii vuokranmaksu luonnossa. Monelle köyhälle opiskelijatytölle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tökerösti vaan työttömät jäävät surutta rannalle. Mitä sitä kiertelemään ja kaartelemaan, heti luulot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemuksen perusteella ja luottotietojen tarkistuksen pohjalta lähinnä.
Luottotiedot ovat. Mutta pitääkö niissä hakemuksissa kertoa koulutusta, ammattia tai työpaikkaa yms.?
Monilla vuokranantajilla on valmis lomake. Siinä nuo asiat kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei mene jakeluun, mitä hyödyttää kysellä työpaikkaa tai palkkakuittia, koska tänä päivänä kuka tahansa voi joutua lomautetuksi tai työttömäksi. Otan mieluummin Kelan asiakkaan niin, että Kela maksaa vuokran suoraan mulle. En ymmärrä myöskään, mikä mielikuva Kelan asiakkaista ihmisillä on, suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat hoitaa asiansa.
Niinpä. Eihän se kerro muusta kuin sen hetken tilanteesta. Vuokrasin kesällä asunnon ja mulla oli vuokrasopimusta tehdessä vakituinen työpaikka. Kuukautta myöhemmin irtisanouduin ja nyt olen kaikkien pelkäämä kelaelätti, yksinhuoltajakin vielä.
Muutama vuosi sitten mieheni haki asuntoa työpaikan paikkakunnalta, arkiviikkoasumiseen. Vuokranantajat suorastaan tappelivat hänestä! Joku oli valmis jopa perumaan jo sovitun vuokrauksen. Kukapa ei haluaisi pitkää työpäivää tekevää, hyvässä työssä olevaa tyyppiä, joka on vielä viikonloputkin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuokralaisina luottotiedottomia, jotka ovat itse kertoneet asiasta avoimesti. Näillä kaikilla vuokran on maksanut kokonaan Kela ja olen ollut erittäin tyytyväinen näihin vuokralaisiin.
Jos vuokralainen laittaa kämpän paskaksi, maksaako Kela remppakulut ja?
Sitä varten noilla loisilla on Kelan antama vakuus. Vakuus vaikuttaa olevan o.k. ja Kela laittaa sen vaikka rahana tilille jos niin haluaa. Siinä vakuudessa on kuitenkin ehtona, että sen käyttäminen edellyttää Kelan hyväksyntää. Eli se ei ole mikään vakuus.
Jo hakemuksessa maininta Kelasta aiheuttaa hylkäyksen.
Vuokraan useaa erilaista asuntoa. Kaikkiin niihin hhaen ihmistä, jonka voin kuvitella asuvan siinä asunnossa mahdollisimman tyytyväisenä mahdollisimman pitkään. Toisin sanoen, perhemuoto, elämäntyyli, varallisuus, ja tulot ovat sellaiset, että k.o. asunto sopii niille. En vuokraa yksiötä lapsiperheelle, enkä kallista jugendasuntoa työttömälle, tai asuntoa hissittömän talon ylimmästä kerroksesta vanhukselle tai sylivauvan vanhemmalle. EI se vuokrasuhde kuitenkaan kestäisi pitkään. Toivon, että ihmisellä on työ- tai opiskelupaikka tällä paikkakunnalla. Palkkatietoja en kysele, mutta en kyllä myöskään ymmärrä, mikä into joillain ihmisillä on pyrkiä asumaan asunnoissa, joihin rahat ei riitä. Luottotiedottomille en vuokraa.
Pyrin keskustelemaan näistä vuokralaisen kanssa - jos hän kertoo itse, miksi juuri tämä asunto sopisi hänen tarpeisiinsa, hyvä. Mutta en minä niihin selityksiin välttämättä sinällään usko. En usko myöskään suosituksiin edelliseltä vuokranantajaltakaan. MIkään ei takaa mitään - mutta jotenkin yritän vakuuttua siitä, että oikea asunto ja oikea vuokralainen löytävät toisensa.
Ja jos yhtä hyviä tarjokkaita on useampia samaan aikaan, valitsen niistä yleensä ensimmäisen.