Millä perusteella yksityiset vuokranantajan päättävät kenelle vuokraavat yksiön?
Olen aiemmin asunut vain opiskelija-asunnoissa, joihin ei mitään näyttöjä järjestetty. Onko heillä tapana udella yksityisasioita vai meneekö se ihan pärsrtäkertoimen mukaan?
Kommentit (140)
Olen suosinut pohjoisesta duuniin tulleita.
Ovat rehellisiä ja tunnollisia niin asumisen kuin työnsäkin suhteen.
- stadi
Luottamuksen herättäminen on kaiken a ja o. Ja siinä kannattaa vedota ihan suurimpiin stereotypioihin siitä millaiset ihmiset ovat luotettavia.
Esim. kun aikanaan etsittiin mieheni kanssa ensimmäistä yhteistä asuntoa niin sanottiin aika heti että minä olen opettaja ja mies DI. Oli todellisuus sitten mitä vain niin tuo on sellainen kunnollisen pariskunnan perikuva.
Ja saatiin kyllä juuri se asunto joka halutiinkin ja vielä seuraavakin ennen kuin sitten ostettiin oma.
Vierailija kirjoitti:
Luottotietojen kysyminen ok, mutta palkkakuitit, työpaikka tai jotkut suosituskirjeet edellisiltä vuokranantajilta on liiallista urkkimista, ja en ikinä vuokraisi sellaiselta henkilöltä asuntoa.
No ihmisellä on oikeus tietää pystytkö maksamaan ja kysyä edelliseltä vuokranantajalta oletko maksanut ja onko iso remontti tulossa sinun jälkeen. Muualla maailmassa vuokranantajalta pitää olla suosittelu kirje, ja kyllä poikani on yksityisellä joka nyt möi asunnon, mutta suositteli häntä uudelle omistajalle
Vierailija kirjoitti:
Palkkakatiedot ja kuitit ei kuulu vuokranantajalle uittuakaan
Myöskään hänen asuntonsa ei kuulu sinulle uittuakaan.
Sen perusteella, kuka vaikuttaa luotettavimmalta asukkaslta. Eli kuka todennäköisemmin asuu siististi, eikä pilaa asuntoa, ja maksaa vuokransa ajallaan ja oikeassa määrin. Plussaa jos voi kommunikoida jollain yleisellä yhteisellä kielellä, mutta aina ei ole ollut siinä valinnanvaraa. Silloin on plussaa, jos umpikielitaidottomalla vuokralaisella on kaveri, joka voi toimia tulkkina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vuokrasin viimeksi vuokralaiselle, joka esitti työsopimuksen, palkkakuittinsa ja jolla oli puhtaat luottotiedot.
Näitä voi olla hakijoissa useampikin ja silloin menee ulkoisen olemuksen ja persoonan miellyttävyyden mukaan.
Olin viime vuonna vuokra-asuntonäytössä, jossa oli paljon katsojia. Useimmat saapuivat paikalle jossain kulahtaneissa pieruverkkareissa tukka lintassa eivätkä jutelleet vuokranantajan kanssa mitään. Itse puin nätit vaatteet, laitoin kevyen meikin ja hiukset kauniisti, ja juttelin vuokranantajan kanssa mukavia. Varmaan arvaatte kuka sen asunnon sai. (Tiedoksi niille, jotka väittävät ettei ulkonäöllä ole merkitystä elämässä).
Ihan ystävällistä, mutta miten saatkin tuon kuulostamaan niin halvalta ja typerältä.
Koska elämä on halpaa ja typerää. Tuolla tavalla ihmismieli toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotietojen kysyminen ok, mutta palkkakuitit, työpaikka tai jotkut suosituskirjeet edellisiltä vuokranantajilta on liiallista urkkimista, ja en ikinä vuokraisi sellaiselta henkilöltä asuntoa.
No ihmisellä on oikeus tietää pystytkö maksamaan ja kysyä edelliseltä vuokranantajalta oletko maksanut ja onko iso remontti tulossa sinun jälkeen. Muualla maailmassa vuokranantajalta pitää olla suosittelu kirje, ja kyllä poikani on yksityisellä joka nyt möi asunnon, mutta suositteli häntä uudelle omistajalle
Älapa joltain Hoasilta kyselemään suosittelikirjettä. Varmaan kirjoittavat.
Mulla on ollut vuokralaisina luottotiedottomia, jotka ovat itse kertoneet asiasta avoimesti. Näillä kaikilla vuokran on maksanut kokonaan Kela ja olen ollut erittäin tyytyväinen näihin vuokralaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkakatiedot ja kuitit ei kuulu vuokranantajalle uittuakaan
Myöskään hänen asuntonsa ei kuulu sinulle uittuakaan.
Totta. Kääntyisin ympäri samantien jos tälläistä kyselyä tulisi kohdalle. Kyykyttäköön jotain muuta.
Ehdottomasti luottotiedot kunnossa, valitettavasti. Työ- tai opiskelupaikka on oltava, ei väliä kumpi. Opiskelijalla mielellään vanhemman/ vanhempien takaus jos ei mitään lisätuloja.
Oma kokemus, että opiskelijat on parhaat vuokralaiset. Asuvat pari vuotta ja sitten lähtevät ja jättävät siististi eletyn asunnon. Välillä oikeasti ihmettelen, miten kiltisti nykyiset opiskelijat elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka sellaisia lyselee, ei ikinä vuokraisi asuntoaan sellaiselle joka ei niitä kykene esittämään, joten molemmat voittavat.
Kykenisin, jos haluaisin.
Yleensä vuokralainen kertoo jotain itsestään jo siinä viestissä kun ilmoittaa olevansa kiinnostunut vuokra-asunnosta. Tämä viestin perusteella voi karsia jo ne jotka ilmoittavat olevansa luottotiedottomia, kelan elättejä tai joiden elämäntilanne/ tulot eivät vaikuta asuntoon sopivalta. Sopivilta vaikuttavien kanssa sovitaan näyttö ja näytössä vuokralaiseksi haluava täyttää hakemuksen jossa kysytään mm. tuloja. Meidän vuokra-asunnot ovat uusia joten niissä vuokra on yleistä tasoa hieman korkeampi, siksi haluamme varmistua että vuokralaisella on oikeasti realistinen mahdollisuus maksaa vuokraa. Näytössä saamme myös muuten kuvan siitä millainen vuokralainen on. Meidän kaikki näytöt ovat johtaneet vuokralaisen löytymiseen, luultavasti onnistuneen alkukarsinnan takia.
Ei kannata antaa palkkakuittia. Jos vuokranantaja tietää palkkataso, alkaa hän lypsämään enemmän vuokraa, koska tietää suunnilleen maksukattosi.
Mulla ei mene jakeluun, mitä hyödyttää kysellä työpaikkaa tai palkkakuittia, koska tänä päivänä kuka tahansa voi joutua lomautetuksi tai työttömäksi. Otan mieluummin Kelan asiakkaan niin, että Kela maksaa vuokran suoraan mulle. En ymmärrä myöskään, mikä mielikuva Kelan asiakkaista ihmisillä on, suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat hoitaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa palkkakuittia. Jos vuokranantaja tietää palkkataso, alkaa hän lypsämään enemmän vuokraa, koska tietää suunnilleen maksukattosi.
Pötyä. Jokainen vuokranantaja tietää, ettei tänä päivänä voi nyhtää isompaa vuokraa, kuin mitä voi olettaa, koska harvalla on hyviä vuokralaisia jonoksi ja vuokralainen lähtee hyvin hanakasti muualla jos kokee tuleensa hyväksikäytetyksi. Kyllä vuokralaiset ovat hyvin tietoisia, mikä on asiallinen vuokrataso. Eikä ainakaan mua kiinnosta vuokralaiseni tulot tai tulonlähteet muutenkaan, niin kauan kun vuokra tulee ajallaan ja kämppä pysyy siistinä.
Tätä olen miettinyt, niin usein ip-lehdissä on juttua kauhuvuokralaisista.
Hain joitakin vuosia sitten yksityisiltä vuokranantajilta asuntoa, kun sen hetkinen asuntoni remontoitiin. Vuokra nousi remontin jälkeen niin suureksi, että oli pakko muuttaa.
Olisin halunnut jäädä sille alueelle asumaan. Olin työtön, ilmeisesti sen vuoksi en saanut asuntoa yksityiseltä. Luottotiedot kunnossa, olin asunut samalla vuokranantajalla n.15 vuotta, en polta, ei ole kotieläimiä, en käytä alkoholia. Olen uskova, kristitty.
Sain sitten samalta yhtiöltä, jonka asunto meni remonttiin asunnon muualta, ja olen nyt asunut samalla vuokranantajalla yli 20v, ilman häiriöilmoituksia ja maksan vuokran ajallaan. Kotini on siisti, puhdistan säännöllisesti lattiakaivot, ilmastointiluukut ym. Ei "työttömyys" ole synonyymi elämänhallintaongelmille.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos vuokraisin kämppäni, olisin supertarkka. Luottotiedot, edelliset vuokanrantajat (suositus), fiilis, pärstäkerroin. En todellakaan ottaisi riskiä jostain elänähallintaongelmaisen "kämppä paskaksi" - vuokralaisen ottamisesta.
Asuntoa etsivä voi aivan hyvin antaa sinulle jonkun ystävänsä yhteystiedot ja tämä sitten teeskentelee olleensa entinen vuokranantaja.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin jolla on vakaat tulot ja tarkoitus asua pitkään.
Todellisuus on sitä, että suurin osa yksityisten vuokra-asunnoista on yksiöitä, max kaksioita ja niissä ei yleensä kauaa asuta.. Toki poikkeuksiakin on.
Ihan ystävällistä, mutta miten saatkin tuon kuulostamaan niin halvalta ja typerältä.