Puoliso väheksyy liikuntaharrastuksia
Itse harrastan liikuntaa n. neljästi viikossa, eri lajeja mutta suhteellisen säännöllisesti ja kovalla intensiteetillä. Ollaan jo yli nelikymppisiä ja itse olen ikäisekseni tosi hyvässä kunnossa. Puolisoni sitten taas ei, on kertynyt ylipainoa ja lähes aina se sohva ja tv kiinnostaa enemmän kuin lenkkipolku tai kuntosali. Kotityöt jakautuvat tasan ja molemmat ovat työssäkäyviä, eli siitä ei ole kyse. Ja lapset ovat sen verran isoja, että ei tarvitse olla niitä koko aikaa hoitamassa. Joka päivä on molemmilla mahdollisuus mennä ja tehdä. Itse olen ehkä aina ollut energisempi, eli en koe niin pahaa väsymystä työpäivän jälkeen. Tai jos koen, niin tiedän liikunnan auttavan siihen kun saan vaan itseni liikkeelle.
Mutta mikä ärsyttää on se, että puoliso väheksyy liikuntaharrastuksiani. Ei nyt ihan suoraan päin naamaa kiellä menemästä tai kommentoi ivallisesti, mutta huomaan sen ilmeistä ja eleistä, että häntä selkeästi ärsyttää kun menen harrastuksiini. Ja joskus saattaa epäsuorilla kommenteilla antaa ymmärtää, että ei arvosta näitä harrastuksia.
Onko muilla vastaavaa tilannetta?
Kommentit (113)
Tuollainen kuulostaa jonkun 10v pojan elämältä. 4 päivää harrastamista viikossa on ammattitasolle tähtäämistä ja kunnon kohottamista, siinä missä kerran pari ylläpitävää. Entä järjestätkö aktiviteettia perheelle, teettekö yhdessä asioita, vai kohteletko vaimoasi muutenkin kuin äitiäsi, joka on vaan käyttötavaraasi? Miten parisuhteenne voi, ylläpidätkö sitä edes 10% siitä intensiteetistä, millä omia pikku lihaksiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole 4 kertaa viikossa mikään paha, ellei kyse ole tuntikausien golfkierroksesta. Ehkä puoliso on yksinäinen tms. Hieman ylimielisyyttäkin kuuluu aloituksesta, kun ap kuvailee puolisonsa ylipainoa jne.
Meillä liikkuu molemmat lähes joka päivä. Enimmäkseen erikseen. Kyllä nyt kolme varttia aikuinen ihminen selviää itsekseen.
Se ei ikinä ole vain kolme varttia. Usein se urheilu vie käytännössä koko sen ajan illasta, jolloin lasten kanssa oleminen ja kotityöt tapahtuvat.
Tämä sitten herättää kysymyksen siitä, menevätkö ne kotityöt tasan. Sukupuolta on kysytty, koska miehet tyypillisesti yliarvioivat omat kotityönsä aika rajusti, naiset taas vähättelevät tekemäänsä määrää ihan järkyttävällä tavalla. Jos on palstaakin hetken seurannut, niin tietää nämä kätevät emänn
Mulle se ainakin on juuri se kolme varttia. Treenaan kotona lähes joka päivä reilun puolen tunnin lihastreenin, jonka jälkeen nopea suihku ja päivän muihin hommiin. Enkä todellakaan suostu syyllistymään, että lasteni lapsuus on nyt pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yh kahdelle lapselle, 10v ja 13v ja minulla on aikaa harrastaa 6xvko. Ja pyöritän koko taloutta yksin ilman tukiverkkoa, ja käyn kokopäivätöissä. Ap sanoo, että osallistuu kotihommiin ainakin puolet kuormasta, ja silloin asia pitää olla ok. Jos minä yksin saan lapset, talous ja harrastukset hoidettu, aivan varmasti heillä kahdestaan onnistuu hommat, kun ap harrastaa ainoastaan 4xvko.
Anteeksi, mutta en näe mitään hienoa siinä, että tukiverkoton yksinhuoltaja harrastaa kuutena päivänä viikossa töiden päälle. Ei tässä ole kysymys sinun suorituksistasi vaan lastesi lapsuudesta, joka jatkuu vielä muutamia vuosia.
Olen kyllä ihan päinvastaista mieltä. Esimerkin voima on vahva, eikä terveytensä uhraava yh ole mikään hyvä esimerkki. Ei tuon ik
Individualisti ukko ansaitsee individualisti naisen. Koitapa pysyä jonkun sanna marinin perässä, kun tämä käy pumppailemassa pyllyään ja illallistamassa maailman rikkaimpien ja vaikutusvaltaisiempien kanssa 4 kertaa viikossa. Mies itkisi silmänsä päästään ja saisi loppuelämän raivarit ja katkeruuden, jos nainen suhtautuisi tähän yhtä välinpitämättömästi, kuin mitä itse suhtautuu naiseen. Ja myös tilaa tätä itselleen halveksiessaan läsnäolevaa kumppania
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yh kahdelle lapselle, 10v ja 13v ja minulla on aikaa harrastaa 6xvko. Ja pyöritän koko taloutta yksin ilman tukiverkkoa, ja käyn kokopäivätöissä. Ap sanoo, että osallistuu kotihommiin ainakin puolet kuormasta, ja silloin asia pitää olla ok. Jos minä yksin saan lapset, talous ja harrastukset hoidettu, aivan varmasti heillä kahdestaan onnistuu hommat, kun ap harrastaa ainoastaan 4xvko.
Anteeksi, mutta en näe mitään hienoa siinä, että tukiverkoton yksinhuoltaja harrastaa kuutena päivänä viikossa töiden päälle. Ei tässä ole kysymys sinun suorituksistasi vaan lastesi lapsuudesta, joka jatkuu vielä muutamia vuosia.
Olen kyllä ihan päinvastaista mieltä. Esimerkin voima on vahva, eikä terveytensä uhraava yh ole mikään hyvä esimerkki. Ei tuon ik
Niin, yhtenä lapsena muiden joukossa. Etkö ymmärrä, mikä tässä menee mönkään? Nainen on perheen ainoa aikuinen, joka kaitsee harrastelevaa ja hauskaa pitävää kakaralaumaa
Tod näk sitä vaan vituttaa oma saamattomuus ja purkaa sen suhun kun sä jaksat ja hän ei. Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Lienee jonkinlaista korrelaatiota lasten väkivaltaisuudella ja ahdistuneisuudella sen kanssa, että vanhemmat tekevät paljon töitä ja harrastavat lisäksi. Perheet joissa lasten kanssa ei oikein viihdytä ja malteta, ovat kyllä kylmiä kasvupaikkoja. Ite tein olkkarista kuntokeitaan niin ei tarvii lähteä vaan siinä hoituu lihakset, kehonhuolto ja malli liikunnasta.
Jep. Korporaatioissa näkyy näitä kovia suorittajaperheitä, missä kaikki harrastavat kovan intensiteetin lajeja ja työskentelevät johtoportaassa. He ovat käveleviä räjähteitä ja meininki kotona varmasti sen mukaista. Näissä perheissä myös yleensä kaikki lapset poikia, sillä suoritus-testo-vammastelu raskauden aikana tuottaa naisen stressaantuneessa kehossa vain poikalapsia.
Liikunnan harrastaminen ei ole himoliikkumista vaan lähinnä kunnon ylläpitämistä. Ihminen on luotu liikkumaan ei sohvaperunoitumaan ja sitten vanhana 70v hih laitokseen. ns vanhainkotiin. No kun olin laiska pska aikoinaan. Nähty on.
Itselle ei kiitos sellanen kohtalo. Pidän kunnostani huolta ja haluan lähteä viimeiselle matkalle kotonani tai mikä parempaa liikkuessani luonnossa.
Tuosta vanhenemisesta. Omassa lähipiirissä himourheilijat ovat vanhentuneet huonosti. Tulee kaikenlaista kremppaa, tekoniveliä, stressisairauksia. Ne sohvaperunat sen sijaan ovat eläneet toimintakykyisinä korkeaan ikään, miehet jonnekin 88v tienoille, naiset yli 90-vuotiaiksi, jokainen omassa kodissaan ja täysin itsenäisesti, kaikki alkuperäiset osat kuten polvet ja lonkat tallella. Esimerkiksi kaupassa käyminen itse on onnistunut näiltä aivan viimeisiin viikkoihin asti.
En ole ollenkaan vakuuttunut runsaan liikunnan hyödyllisyydestä. Sen sijaan reipas arkielämä on ollut yhteinen tekijä hyvin vanheneville. Nämä sohvaperunat ovat sukupuolesta riippumatta käyneet itse ruokakaupassa, tehneet kotitöitä, käyneet kävelyllä ja ulkoilleet lapsenlasten kanssa. Puuhanneet pihalla, lämmittäneet puusaunaa ja niin edelleen. Semmoista melko matalan intensiteetin tasaista aktiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten sukupuoleni vaikuttaa tilanteeseen?
-Ap
Miesvihan kannalta. Jos olet nainen haukutaan puolisosi ja jos olet mies sinut haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kummallista mustavalkoajattelua täällä kommenteissa, et jos vanhempi kertoo liikkuvansa 4h viikossa niin lapset (ja puoliso) olis heitteillä tai ihminen on joku hullu suorittaja😅Ite ajattelen, vanhemman hyvinvointi on vaan lapsen parhaaksi. Itse ainakin jaksan olla hyvä JA läsnäoleva vanhempi kun teen myös omia juttuja.
Mulle ei riitä neljätuntia viikossa. Pikemminkin päivässä. Aamulla 2h ja illalla ainakin tunti, mutta mielelläään 2h. Tunnin päälle kerkeää ihan hyvin käydä nopeat venyttelyt läpi.
Lähtee pienistä luvuista ja siirrytään sellaisiin lukuihin että hyvin huomaa hormonitoiminnasta jos on tullut tehtyä liikaa.
Iskee väsymys ja haluttomuus kaikkea muuta kohtaan kuin liikkumista.
Aloittaja ei kertonut liikkuvansa 4h viikossa, vaan neljä kertaa viikossa. Kun aloittaja kuulostaa melko fanaattiselta urheilunsa suhteen, hän saa liikuntakertaan melko varmasti kulumaan paljon yli tunnin.
Tunnissahan pystyy lähinnä käymään kotoa käsin juoksulenkillä tai vaikka sauvakävelemässä. Muu liikunta vie yleensä ainakin kaksi tuntia: siirtymät liikuntapaikalke ja vaatteiden vaihdot/varustautuminen vievät tunnin, vaikka olisivat sujuviakin. Fanaattisen ihmisen treeni kestää myös pitkään. Jos itse liikuntaa onkin tunti, siinä ohessa halutaan verrytellä, venytellä ja ehkä tehdä vielä jotain lihaskunto-osuutta. Salilla saadaan menemään puoli päivää, kun joka sarjan välissä palautellaan huolella.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kuulostaa jonkun 10v pojan elämältä. 4 päivää harrastamista viikossa on ammattitasolle tähtäämistä ja kunnon kohottamista, siinä missä kerran pari ylläpitävää. Entä järjestätkö aktiviteettia perheelle, teettekö yhdessä asioita, vai kohteletko vaimoasi muutenkin kuin äitiäsi, joka on vaan käyttötavaraasi? Miten parisuhteenne voi, ylläpidätkö sitä edes 10% siitä intensiteetistä, millä omia pikku lihaksiasi?
Ammattitasolle🤣 vähimmäismäärä mitä ihmisen pitää liikkua terveyden kannalta.
Jep ja sitä voi vaikka itse harrastaa samalla kuin lapset harrastaa. Viikonloppuisin tunnin treeni tuskin pilaa kenenkään lapsuutta, kun on koko loppupäivä perheelle. Ihan naurettavaa väittää, että lapsuus menee pilalle kun vanhempi pitää itsestään ja kunnostaan huolta. Monet herää myös aamulla treenaamaan ennen päivän touhuja. Ihme tuomitsemista.