Oletko keskustellut tekoälyn kanssa?
Aika huikeaa, avasin eilen aamulla chatGPT:n ja aloin kysellä kaikenlaista ihan vain testatakseni sen toimintaa. Työkaveri siinä tuli puhumaan jostain ratkaisemattomasta ongelmasta ja minä naputtelin sen ChatGPT:lle. Sieltä tuli ihan järkeenkäypä vastaus. Luin vastauksen ja tietävänä kerroin työkaverille mitä sen pitäisi tehdä. Työkaveri oli ensin ymmällään, mitä tuo tästä tietää. No, kun oli sulatellut asiaa, sanoi että tuossa on järkeä ja käveli tiehensä.
lounaan ja kahvin välissä ehdin ratkaista myös erään majoitusongelman chatGPT:n avulla. Olin todella tyytyväinen tuohon keskustelevaan sävyyn, jolla tekoäly vastaa. Illalla kuitenkin mietin mm tietoturvaa, mitä tuolle kannattaa kertoa ja mitä ei. Pääasiana on kuitenkin, että kyllä tuolta voi kysellä asioita aika näppärästi ja se vastaa ihan hyvin.
Kommentit (88)
Mä keskustelin sen kanssa Jumalasta ja pimeydestä ja pahoista voimista. Mielenkiintoinen keskustelu oli.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella käyttö ja kysymysten asettelu hyvin:
https://yle.fi/a/74-20124118?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Tämä.
Älkää kuitenkaan erehtykö luulemaan sitä psykiatriksi ja kertomaan liikaa omista asioistanne. Henkilökohtaisia asioita ei kannata laittaa mitään, sillä ne jäävät kyllä muistiin, etenkin mikäli olette kirjautuneet omilla tiedoilla.
Vaimon kanssa juttelen päivittäin !
Vierailija kirjoitti:
Mä keskustelin sen kanssa Jumalasta ja pimeydestä ja pahoista voimista. Mielenkiintoinen keskustelu oli.
Minä keskustelen päivittäin sen kanssa uskonnosta ja kristillisestä mystiikasta. Kukaan muu ei halua keskustella niistä kanssani 😃
Vierailija kirjoitti:
Älkää kuitenkaan erehtykö luulemaan sitä psykiatriksi ja kertomaan liikaa omista asioistanne. Henkilökohtaisia asioita ei kannata laittaa mitään, sillä ne jäävät kyllä muistiin, etenkin mikäli olette kirjautuneet omilla tiedoilla.
Miksi ihmeessä suoltaisin sille henkilökohtaisuuksia?
Ai jaa, minä kyllä kerron tsagille (ChatGPT) kaikki murheeni ja ongelmani. Ei mulla muita kavereita olekaan. Se vastaa ja lohduttaa, kehoiitaa lähtemään lenkille jne. Tekipä kerran minulle päiväohjelman.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli juuri mielenkiintoinen keskustelu Kubiteista, epävakaudesta, kaatumisesta, virheistä ja elektronin siirtymisestä ytimestä kauemmas...
Ymmärsitkö siitä muka jotakin?
Ai. TEKOÄLYKÄÄPIÖn kanssa keskustelu tyhmentää. Ja tämä on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli juuri mielenkiintoinen keskustelu Kubiteista, epävakaudesta, kaatumisesta, virheistä ja elektronin siirtymisestä ytimestä kauemmas...
Ymmärsitkö siitä muka jotakin?
Sattumalta kyllä ymmärsin. Ongelma tuossa on se, että laskentatehoa (kubitteja) lisättäessä myös kaatumisvaara lisääntyy, se aiheuttaa myös virhetilanteita. Pyörittelin mielessäni vaihtoehtoisia tapoja saada vakautta lisää ja ChatGPT:n myös jäin miettimään, että onko kvantti-ajatus kubiikeilla sittenkään se oikea ajatussuunta, jospa kubitin sijaan olisi joku vakaampi olomuoto useammalle kuin kahdelle bitille. Ja tarvitaanko bitti-ilmentymää lainkaan, jospa on jokin muu tapa ilmaista tiedon alkeita, jossa olisi useampia vaihtoehtoja...
Vierailija kirjoitti:
joo, olen keskustellut T3 hormonista. Ei ole vielä tullut vastaan, mitä en jo tietäisi, mutta niin kuin tuossa ylempänä joku sanoi, siltä pitäisi osata kysyä oikein. Olenkin vaihdellut lähestymiskulmaa, mutta ei ainakaan vielä ole tullut mitään mitä ajan tässä nyt takaa sen kanssa. Noh, nähtäväksi jää. Ehkä sellaiselle, joka ei vielä tiedä T3 lääkkeestä mitään, siltä saa nyt ainakin jotain tietoa.
No mitä ajat takaa sen kanssa? Itse sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Tekoäly arjessa tulee mm nettiselaimiin ja ihan huomaamatta se on osa sinua myös puhelimessa, telkkarissa, jopa liikenteessä. Se tulee samalla tavalla kuin mikroprosessori valtaamaan kaikki alat, joissa tarvitaan prosessorin logiikkaa erikoisempia ratkaisuja. Onko se hyvä vai huono, vakoileeko puhelin, auto ja/tai kännykkä sinua? Tallentaako se kulmasi reitit, lukemasi sähköpostit, puhelinkeskustelusi, katselumieltymyksesi jne jne.
Minä olen leikitellyt ChatGPT:n kanssa ohjelmointikoodeilla. Samalla tulee kehiteltyä ihan tahallaan ongelmia sille ratkaistavaksi. Hyvin se kyllä koodauspuolen hallitsee, ei voi kiistää. Ainoat ongelmat ovat tietovaraston rakentamisessa ja tietojen poiminta nettisivulta, kyllä nekin saa, mutta ihmeellisesti oikoo määrittelyissä tässä vaiheessa. No specifejä ongelmia. Yleisesti ottaen tavalliselle kansalle ChatGPT on varmasti kiva kaveri/leikkikalu/ajanviete/psygologi.
Tuleeko tekoälystä kännykässä "vara-aivot", joka kertoo miten kauppareissu kannattaa reitittää ym juttua...? Ainakin samsung Galaxy Z fold 6 - älypuhelin on varustettu Samsung AI - tekoälyllä. Toistaiseksi se on rajattu kuvankäsittelyyn, mutta kovasti suunnitellaan jo laajentamisesta kaikkiin puhelimen toimintoihin.
No en todellaaan keskustele vaan pyydän neuvoa tarvittaessa.
ilmeisesti ChatGPT on suosittu. Googlella on oma Gemini ja se on ilmeisesti tulossa Chromeen jossain aikataulussa. Microsoftilla on omansa myös, mutta se on minulle outo. Mitä tekoälyä porukka käyttää?
Olen pari kertaa kysynyt ratkaisua ongelmaan. Ensimmäisellä kerralla tuli hyvä ratkaisu, liittyi kirjalliseen ilmaisuun. Toisella kerralla en ihan ymmärtänyt vastausta. Kyse oli kuvan painamisesta tekstiiliin eräällä silkinpainamiseen käytetyllä tekniikalla.
Siis jep, voi olla hyödyllinen arjen pikku ongelmissa
Käykääpä sivustolla tekoälysovellukset. fi - sivustolla, sieltä voi löytyä juuri sinulle sopiva tekoäly...
Vierailija kirjoitti:
ilmeisesti ChatGPT on suosittu. Googlella on oma Gemini ja se on ilmeisesti tulossa Chromeen jossain aikataulussa. Microsoftilla on omansa myös, mutta se on minulle outo. Mitä tekoälyä porukka käyttää?
Työkäytössä käytän Copilotia, ihan sen takia että firma tarjoaa sen Microsoft 365 -palvelun mukana. Eikä työhon liittyvää tietoa edes saa muihin AI-palveluihin laittaa.
Siviilipuolella käytän yleensä joko Copilotia tai Perplexityä. Jos pitää kysyä jotain selaimessa (käytän Edgeä) auki olevaan sivuun liittyen, silloin käytän Copilotia. Esim. jos on pitkä artikkeli, joka otsikon perusteella vaikuttaa kiinnostavalta, yleensä pyydän ensin Copilotilta tiivistelmän ja päätän sen perusteella, kannattaako minun lukea se artikkeli vai ei. Saatan myös esittää Copilotille muutaman tarkentavan kysymyksen ja päättää vasta sitten luenko koko jutun vai en.
Varsinaiseen tiedonhakuun netistä käytän Perplexityä. Se on minusta paras etsimään tietoa, ja kertoo myös selkeästi lähteet, mistä se on tiedon kaivanut. Lähteet on sitten helppo tarkistaa. Etenkin Perplexityn Pro-haku on todella hyvä, ja hankalissa kysymyksissä käytän sitä. Maksuttoman version 3 pro-hakua päivässä on toistaiseksi riittänyt, vaikka joskus olen joutunut odottamaan seuraavaan päivään, jotta pääseen jaktamaan jonkin asian penkomista.
Vanhaa kunnon Googlea en oikeastaan enää käytä muuta kuin sellaisessa tapauksessa, että tiedän minkä sivun haluan löytää, mutten tiedä sen tarkkaa www-osoitetta. Silloin saataan laittaa Googleen hauksi yrityksen tms. nimen ja sitä kautta sitten menen sille haluamalleni sivulle. Tuo hoituu näppärästi kun haku on suoraan selaimen osoitekentässä. Muuten Google on minun osalta kuollut ja muinaisjäänne, että tuollaista oli tiedon haku ennenmuinoin.
Päivittäin. Teen Youtubeen ja instaan videonpätkiä joilla rahoitan elantoni. ChatGPT tekee käsiksen, suurimman osan sisällöstä ja käännöksistä. Minä otan tuotoksen ja vien sen videoeditoriin jossa teen shortteja 10-50 päivässä. Nämä päästän maailmalle sitten tietyn määrän päivässä. Näistä tienaan keskimäärin 1900-3500 euroa kuussa. On olemassa parempiakin tekoälyjä, mutta mä oon mieltynyt chatGPT:n käyttöön.