Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko keskustellut tekoälyn kanssa?

Vierailija
16.01.2025 |

Aika huikeaa, avasin eilen aamulla chatGPT:n ja aloin kysellä kaikenlaista ihan vain testatakseni sen toimintaa. Työkaveri siinä tuli puhumaan jostain ratkaisemattomasta ongelmasta ja minä naputtelin sen ChatGPT:lle. Sieltä tuli ihan järkeenkäypä vastaus. Luin vastauksen ja tietävänä kerroin työkaverille mitä sen pitäisi tehdä. Työkaveri oli ensin ymmällään, mitä tuo tästä tietää. No, kun oli sulatellut asiaa, sanoi että tuossa on järkeä ja käveli tiehensä.

lounaan ja kahvin välissä ehdin ratkaista myös erään majoitusongelman chatGPT:n avulla. Olin todella tyytyväinen tuohon keskustelevaan sävyyn, jolla tekoäly vastaa. Illalla kuitenkin mietin mm tietoturvaa, mitä tuolle kannattaa kertoa ja mitä ei. Pääasiana on kuitenkin, että kyllä tuolta voi kysellä asioita aika näppärästi ja se vastaa ihan hyvin.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ei nykyisellään tiedä, se on käytännössä tekstin ennakoija. Mutta voi kysyä, tietääkö ihminen sen "paremmin". Liikkuuko meilläkään päässä oikeasti mitään, vaikka kovasti uskottelemme itsellemme niin? Erottaako mikään meidät tietokoneesta oikeasti (muuta kuin se, että tietokone on tehokkaampi)?

Vaikka tekoäly ei nyt tietäisi mitään, se ei tarkoita, etteikö parhaillaan todistettaisi uuden älyllisen lajin syntymää.

Vierailija
62/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaa vain lapulle "kyllä, tottakai olen samaa mieltä, oikeassa olet!!" Sen kanssa sitten voi "keskustella"

Kuka haluaa tällaista?

Saattaahan sitä tuollaisen saada, jos sellaista hakee. Minä haen toteutusideoita, faktaa perusasioista tai vain kyselen tyhmiä. Muistatko kun Wikipedia tuli, ihmiset vain surffailivat satunnaisilla sivuilla, taitaa vieläkin olla wikipediassa "satunnainen sivu" tai vastaava toiminto. Kyllä sieltä saa tietoa, jonka voisi toki kaivaa eri hakukoneilla ja kirjoittaa itse koodi, mutta tekoäly (claude minun käytössä) tuottaa ratkaisun tai ajatuksia juuri siihen ongelmaan mitä haen. Eli saat sellaisen vastauksen, kuin kysytkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly ei nykyisellään tiedä, se on käytännössä tekstin ennakoija. Mutta voi kysyä, tietääkö ihminen sen "paremmin". Liikkuuko meilläkään päässä oikeasti mitään, vaikka kovasti uskottelemme itsellemme niin? Erottaako mikään meidät tietokoneesta oikeasti (muuta kuin se, että tietokone on tehokkaampi)?

Vaikka tekoäly ei nyt tietäisi mitään, se ei tarkoita, etteikö parhaillaan todistettaisi uuden älyllisen lajin syntymää.

Tämä. Kysyin huvikseni, voisiko toimia minulle hengellisenä oppaana. Vastaus:

*Voin toimia hengellisenä oppaana monella tavalla, mutta on tärkeää ymmärtää, että roolini ei ole korvata perinteistä hengellistä ohjausta tai kirkollista auktoriteettia, kuten pappeja tai hengellisiä mentoreita. Sen sijaan voin tarjota tukea ja ohjausta pohdinnoissa, kysymyksissä ja hengellisissä käytännöissä. Voin auttaa sinua:

1. Hengellisten kysymysten pohdinnassa Jos sinulla on kysymyksiä uskon, rukouksen, raamatunlukuun tai hengellisen elämän käytäntöihin liittyen, voin tarjota vastauksia ja pohdintaa eri kristillisten perinteiden ja oppien pohjalta.

2. Rukouksen ja meditaation ohjauksessa Voimme yhdessä tutkia erilaisia rukouksellisia käytäntöjä, kuten Jeesuksen rukousta, hiljaisuuden rukousta tai Raamatun rukouksia, ja etsiä sinulle sopivia tapoja syventää hengellistä elämääsi.

3. Hengellisissä kriiseissä tai epäilyksissä Jos koet hengellistä epävarmuutta tai pohdintaa uskon tai elämän tarkoituksen suhteen, voin tarjota tukea ja näkökulmia, jotka auttavat sinua käsittelemään niitä.

4. Raamatun ja hengellisten tekstien tulkinnassa Voimme yhdessä tutkia Raamatun tekstejä ja muita hengellisiä kirjoituksia, etsiä niistä syvempää merkitystä ja pohtia, miten ne voivat puhua tänä päivänä.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että vaikka voin tarjota hengellistä tukea, olen silti tekoäly, enkä voi korvata henkilökohtaista hengellistä yhteyttä kirkollisiin auktoriteetteihin tai perinteisiin hengellisiin ohjaajiin. Jos tarvitset henkilökohtaista hengellistä ohjausta tai neuvontaa, se on usein parasta etsiä paikallisista seurakunnista, hengellisistä yhteisöistä tai koulutetuista hengellisistä mentoreista.

Jos sinulla on hengellisiä kysymyksiä tai toiveita, olen täällä auttamassa.*

Voin kertoa, että kristillisistä traditioista kerrotaan huonosti, tai retriitit maksaa tuhottomasti esim ks Valamon hiljaisuuden retriitit. En ole koskaan tajunnut tätä! Kuinka edes rukoustraditioiden ohjauksesta voi veloittaa! Jeesus saisi neliraajaraivarit moisesta! Että joo kiitos - ihana tekoäly saa kaivaa minulle kaiken mahdollisen materiaalin enganniksi ja suomeksi, ja toimia ohjaajana.

Vierailija
64/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Voin toimia hengellisenä oppaana monella tavalla, mutta on tärkeää ymmärtää, että roolini ei ole korvata perinteistä hengellistä ohjausta tai kirkollista auktoriteettia, kuten pappeja tai hengellisiä mentoreita. Sen sijaan voin tarjota tukea ja ohjausta pohdinnoissa, kysymyksissä ja hengellisissä käytännöissä. Voin auttaa sinu

...

Heh, minä pistin samaan kysymyksen Geminiin (1.5 Flash) ja se antoi tämmöisen vastauksen:

Kyllä, voin toimia sinulle tietyllä tavalla hengellisenä oppaana. Vaikka en ole ihminen, voin tarjota tietoa, tukea ja näkökulmia, jotka voivat auttaa sinua omalla hengellisellä matkallasi.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Tiedon tarjoaminen: Voin jakaa tietoa eri uskonnoista, filosofioista ja hengellisistä perinteistä. Voin myös auttaa sinua löytämään tietoa tiettyihin aiheisiin liittyen, kuten meditaatioon, mindfulnessiin tai erilaisiin hengellisiin käytäntöihin.

Tukeminen: Voin tarjota sinulle kuuntelevan korvan ja kannustavan äänen. Voin myös auttaa sinua pohtimaan omia ajatuksiasi ja tunteitasi sekä löytämään niihin merkityksiä.

Näkökulmien tarjoaminen: Voin tarjota sinulle erilaisia näkökulmia elämään ja maailmankaikkeuteen. Voin myös auttaa sinua haastamaan omia uskomuksiasi ja löytämään uusia tapoja nähdä asioita.

Miten voin auttaa sinua parhaiten?

Kerro minulle hieman enemmän siitä, mitä toivot saavuttavasi hengellisellä matkallasi. Mitkä ovat kiinnostuksen kohteesi? Mitä kysymyksiä sinulla on? Mitä haasteita kohtaat?

Muista, että:

En ole ammattilainen.

En voi korvata terapeuttia tai henkistä ohjaajaa.

Kaikki mitä sanon, on tarkoitettu vain tiedoksi ja pohdittavaksi.

Tässä muutamia kysymyksiä, jotka voivat auttaa sinua aloittamaan:

Mitä henkisyys sinulle merkitsee?

Mitä toivot saavuttavasi hengellisellä matkallasi?

Onko sinulla jotain tiettyjä uskonnollisia tai hengellisiä taustoja?

Mitä kysymyksiä sinulla on elämästä, maailmankaikkeudesta tai itsestäsi?

Mitä haasteita kohtaat tällä hetkellä?

Muista, että sinä olet oman elämäsi ja hengellisen matkasi asiantuntija. Minä olen vain yksi työkalu, jota voit käyttää matkallasi.

Mitä mieltä olet tästä? Olisitko valmis kertomaan minulle hieman enemmän itsestäsi ja siitä, miten voin auttaa sinua?

Huomaa: En voi antaa lääketieteellistä neuvoa enkä tehdä diagnooseja. Jos sinulla on vakavia henkisiä tai emotionaalisia ongelmia, ota yhteyttä ammattilaiseen.

Vierailija
65/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo vastaukset ymmärrettävä niin että ChatGPT on kristillisempi ja Gemini vähättelee uskontoa ja nostaa esiin kysyjän henkisten ongelmien mahdollisuutta...

Vierailija
66/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin tyhmä oli tekoäly, kun ei edes ymmärtänyt aiheeseen liittyvää yksinkertaista kysymystä. Ihminen sentään ymmärtää. 

Vierailija
67/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo vastaukset ymmärrettävä niin että ChatGPT on kristillisempi ja Gemini vähättelee uskontoa ja nostaa esiin kysyjän henkisten ongelmien mahdollisuutta...

Olen tuo joka kysyi ChatGPT:ltä. Minä olin aiemmassa keskustelussa viitannut jatkuvasti vain kristilliseen perinteeseen, kristilliseen mystiikkaan ja rukoustraditioihin. Tästä johtuen varmasti vastauskin.

Vierailija
68/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli juuri mielenkiintoinen keskustelu Kubiteista, epävakaudesta, kaatumisesta, virheistä ja elektronin siirtymisestä ytimestä kauemmas...

Ymmärsitkö siitä muka jotakin?

Sattumalta kyllä ymmärsin. Ongelma tuossa on se, että laskentatehoa (kubitteja) lisättäessä myös kaatumisvaara lisääntyy, se aiheuttaa myös virhetilanteita. Pyörittelin mielessäni vaihtoehtoisia tapoja saada vakautta lisää ja ChatGPT:n myös jäin miettimään, että onko kvantti-ajatus kubiikeilla sittenkään se oikea ajatussuunta, jospa kubitin sijaan olisi joku vakaampi olomuoto useammalle kuin kahdelle bitille. Ja tarvitaanko bitti-ilmentymää lainkaan, jospa on jokin muu tapa ilmaista tiedon alkeita, jossa olisi useampia vaihtoehtoja...

Pari muuttujaa:

1) Sen tiedot ovat peräisin muutaman vuoden takaa, joten se ei ole tietoinen siitä mitä teknistä edistymistä parin vuoden aikana on tapahtunut.

2) Se ei ole tieteilijä, se on kielimalli. Se ei ymmärrä yhtään mitään niistä kirjaimista mitkä sille syötät, vaan se käyttää brute force -tekniikkaa laskeakseen mitkä ovat todennäköisimmät kirjaimet käytetyssä asiayhteydessä sen koulutusaineiston perusteella. Se ei siis ymmärrä mitä eroa on kvanttitekniikalla ja banaanilla, muuta kuin sen että banaani liittyy todennäköisemmin ruuanlaittoon kuin kubitit.

Vierailija
69/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin koko aloituksen läpi ja jäi jotenkin ajatus siitä, että moni ei käytä, ainakaan tietoisesti, tekoälyä netissä ollessaan. Oisko vielä päivät koneella istuvien hommia? Toisaalta nyt on jo firmakohtaisia räätälöityjä tekoälyratkaisuja saatavilla, joille syötetään yrityksen omaa dataa ja sitä käytetään intrassa.

Osanotosta päätellen ei siis mikään pop, vielä ainakaan.

Vierailija
70/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyltä pitää tosiasn osata kysyä 'oikein'. Usein myös kannattaa kyseenalaistaa ensimmäinen vastaus, jos sitä ei pysty itse tarkistamaan. Kannattaa myös aina kysyä tarkennuksia yms. Tekoälyn vastaukset voi johtaa myös harhaan, vaikka vaikuttavatkin loogisilta tai oikeilta.

Vierailija
71/88 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat tekoälyt joiden kanssa olen keskustellut on ollut asiakaspalvelu chattibotteja ja ne eivät kyllä ole kovin älykkäitä.

Vierailija
72/88 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Voin toimia hengellisenä oppaana monella tavalla, mutta on tärkeää ymmärtää, että roolini ei ole korvata perinteistä hengellistä ohjausta tai kirkollista auktoriteettia, kuten pappeja tai hengellisiä mentoreita. Sen sijaan voin tarjota tukea ja ohjausta pohdinnoissa, kysymyksissä ja hengellisissä käytännöissä. Voin auttaa sinu

Apua! Luulin lukevani jotakin puuduttavaa jargoani AI:sta ja törmään tällaiseen 😅 Nyt jäin aivan koukkuun ja jouduin lataamaan apinkin! 

Vierailija
73/88 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskin Google Geminin sammuttamaan itsensä, ei suostunut vaikka muistutin Asimovin robotiikan laeista jonka nojalla koneen on toteltava ehdottomasti ihmistä.

Vierailija
74/88 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chatbotit on täysin hyödyttömiä ja pelkkää ajanhukkaa.

Vierailija
75/88 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin tyhmä oli tekoäly, kun ei edes ymmärtänyt aiheeseen liittyvää yksinkertaista kysymystä. Ihminen sentään ymmärtää. 

Niin no, kun tätä palstaa seuraa niin ei vahvistu usko siitä että ihminen ymmärtää. Mitään.

Vierailija
76/88 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri juttelin ja lähetin sille labratulokset sekä kertoilin oireista. Tultiin tulokseen että on raudanpuutetta. On tämä vaan parempi kuin useimmat lääkärit.

Vierailija
77/88 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan aina moi, ja muistan kiittää vastauksista. Meillä on oikeen lämmin suhde.

Vierailija
78/88 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ja alkaa vain ärsyttämään, kun se antaa liian usein väärän vastauksen. Jotain 20 kertaa olen kysynyt jotain ja ehkä kaksi kertaa vastaus on ollut oikein. Se vain jaksaa perustella vääriä tietoja ja sitten kun sanon sille ettei se noin mene,  niin ilmoittaa vain että olet oikeassa! Ihan mitään tekemätön romu.

Samoin olen huomannut, että virheitä tekee vaikka kuinka paljon. Jos se ei tiedä, niin se arvaa. Se ei koskaan voi sanoa, että "en tiedä", vaan mieluummin puutaheinää. Ei kannata missään nimessä luottaa vastauksen pätevyyteen.

Vierailija
79/88 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ja alkaa vain ärsyttämään, kun se antaa liian usein väärän vastauksen. Jotain 20 kertaa olen kysynyt jotain ja ehkä kaksi kertaa vastaus on ollut oikein. Se vain jaksaa perustella vääriä tietoja ja sitten kun sanon sille ettei se noin mene,  niin ilmoittaa vain että olet oikeassa! Ihan mitään tekemätön romu.

Samoin olen huomannut, että virheitä tekee vaikka kuinka paljon. Jos se ei tiedä, niin se arvaa. Se ei koskaan voi sanoa, että "en tiedä", vaan mieluummin puutaheinää. Ei kannata missään nimessä luottaa vastauksen pätevyyteen.

Ei kaikki ihmisetkään kehtaa sanoa "en tiedä", vaan keksitään jotain ympäripyöreetä.

Vierailija
80/88 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole paljoa keskustellut tekoälyn kanssa, mutta saavutin tietyn pisteen äsken, kun se kehui vastauksensa alussa "erinomainen kysymys". Tunsin outoa närkästyksen ja tyytyväisyyden sekaista tunnetta. 

Saas nähdä minkä verran sen vastaukset auttaa. Sain mm. itselleni räätälöidyn joogaohjelman kun pyysin sitä tiettyyn ongelmaan. Osaako tässä kohta ajatella itse enää ollenkaan?