Oletko keskustellut tekoälyn kanssa?
Aika huikeaa, avasin eilen aamulla chatGPT:n ja aloin kysellä kaikenlaista ihan vain testatakseni sen toimintaa. Työkaveri siinä tuli puhumaan jostain ratkaisemattomasta ongelmasta ja minä naputtelin sen ChatGPT:lle. Sieltä tuli ihan järkeenkäypä vastaus. Luin vastauksen ja tietävänä kerroin työkaverille mitä sen pitäisi tehdä. Työkaveri oli ensin ymmällään, mitä tuo tästä tietää. No, kun oli sulatellut asiaa, sanoi että tuossa on järkeä ja käveli tiehensä.
lounaan ja kahvin välissä ehdin ratkaista myös erään majoitusongelman chatGPT:n avulla. Olin todella tyytyväinen tuohon keskustelevaan sävyyn, jolla tekoäly vastaa. Illalla kuitenkin mietin mm tietoturvaa, mitä tuolle kannattaa kertoa ja mitä ei. Pääasiana on kuitenkin, että kyllä tuolta voi kysellä asioita aika näppärästi ja se vastaa ihan hyvin.
Kommentit (116)
Leikkimielellä olen, mutta jos oikeasti yrittää etsiä tietoa, jota ei itse löydä googlettamalla, ei tekoälykään sitä tiedä. Koomisinta silloin on se vastaus, kun "keksii" jonkun vastauksen, joka on puuta heinää. Esimerkiksi jos sitä pyytää tiivistämään jonkun suomalaisen kirjailijan kirjan, voi selittää jostain ihan muusta kirjasta, koska dataa ei vaan löytynyt kysyttyyn. Koodia se osaa parannella jonkun verran, mutta silloinkin pitää osata määrittää tarkasti, mitä tarvitaan.
Tekoäly ei oo äly. On pilveen tmv tallennettujen tietojen kerääjä ja yhdistelyohjelma.
Olen kysellyt tekoälyltä. Viimeisimpiin kysymyksiini vastasi virheellisesti, että ei kannata noin vain luottaa tekoälyyn. Kun kyseenalaistin tekoälyn vastauksen niin oikein myönsi tehneensä virheen :D
On nimenomaan harha inhimillistää tekoäly nimistä sovellusta. Sama kuin innostuis, että excel vastasi.
En muista, mistä aiheesta keskustelin tekoälyn kanssa. Sanoin sille lopulta että hah-haa. Se vastasi, että sainpas sinut nauramaan. Sen jälkeen en ole sitä vaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälystä on hyötyä. En jaksa miettiä sen riskejä, koska on myös kiinnostavaa kokeilla sitä moneen. Hyvänä esimerkkinä, että olen tosi helppo suuttumaan ja samoin tein kirjoittamaan tiukkoja viestejä. Nykyään kirjoitan ne ensin tekoälylle, pyydän muokkaamaan diplomaattisemmaksi ja tarvittaessa editoin lisää. Tuotokset ovat niin rakentavia ja ystävällisiä, että pahinkin vihollinen on mykkänä tekstin luettuaan.
Jos en ymmärrä jotakin opiskeluun liittyvä tekstiä kopsaan sen tekoälylle ja pyydän kääntämään sen noin kolmivuotiaalle tai esiteinille. Auttaa.
Tekoäly suunnittelee ateriani ja antaa reseptit. Koska tykkään vegestä sillä on hyviä ehdotuksia ja joita muokkaan, jos tekee mieli jotakin tiettyä raaka-ainetta ateriaan mukaan.
Reissussa tekoälyltä voi kysyä maan tavoista ja miksi siellä on jotakin, jota en ihan tajua. Käytöstavat, yksityiskohta jne.
Tekoälyssä tärkeintä on osata kysyä ja se vaat
Minusta tällaisessa on vaarana se, että oma ajattelu ja omien aivojen käyttö surkastuvat vähitellen (varsinkin pitkän ajan saatossa), kun oma osuus kutistuu, koska tietää että kyllä tekoäly hoitaa puolestani. Laiskistaa.
Lisäksi ainakin oman kokemukseni mukaan tuo antaa paljonkin väärää tietoa, vaikka toiset luottavat tähän liiankin optimistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei oo äly. On pilveen tmv tallennettujen tietojen kerääjä ja yhdistelyohjelma.
Syväoppimisneuroverkot eivät nimenomaan sitä ole, tai jos niin halutaan sanoa, niin ihmiset ovat myös täsmälleen samaa. Kerätyn tiedon algoritmisia käsittelijlöitä.
Tekoäly on google-haku 2.0. Ei yhtään enempää. Sekin on toki ihan hyvä kehitysaskel, mutta edelleen joutuu hakutulokset arvioimaan itse ja yhtään enemmän tietotaitoa vaativissa jutuissa osaajaa vaan naurattaa sen lööperit.
Helpohkojen perustietojen hakemisessa tekoäly tekee sen esikarsinnan, joka ennen piti tehdä itse, tosin tuohonkin täytyy suhtautua varauksella. Ja on ihan hyvä ei niin tärkeiden tekstien puhtaaksikirjoittaja, tosin myös tähän pitää suhtautua varauksella ja tarkistaa ajatuksen kanssa itse. Eli jossain perussuorittamisessa säästää jonkin verran vaivaa. Mikään ihmeidentekijä se ei kyllä ole. Ei hypensä arvoinen.
Minulla ei ole kokemusta CahtGpstä, mutta huomasin että ainakaan Googlen AI-yhteenveto ei jostain syystä löydä oikeaa vastausta erääseen yksinkertaiseen triviakysymykseen:
Mikä on varhaisin pop-biisi jonka sanoituksessa esiintyy sana "lol"?
Tekoäly jotenkin ei osaa etsiä kappaleita joissa se ei ole akronyymi. (Ja tarkoitan vain kokosanavastaavuuksia, ei esim. My boy lollipop ei kelpaa.)
Tekoäly tarjosi joitakin biisejä joissa se vain kuuluu taustalla mutta tarkoitan sellaisia joissa se on myös kirjoitettuna kappaleen virallisessa sanoituksessa. Ja sitten tekoäly pohti että mikä oikeastaan lasketaan popmusiikiksi, että onhan sitä kaiken maailman autotallibändien tekeleitä. Rajataan siis sen verran että kyseinen kappale on todella kuuluisa. Se on aikanaan päässyt Britannian singlelistalle. Siihen on tehty virallinen musiikkivideo ja se soi myös eräässä amerikkalaisessa elokuvassa sellaisessa kohtauksessa jossa kaksi miestä yömyöhällä hiipivät ilmeisesti pahat mielessään erään miehen talolle. Tämä mies istuu TV:n ääressä ja katselee itse asiassa juuri tätä mainittua musiikkivideota. Myös Harrison Ford esiintyy tässä elokuvassa, hän tosin ei ole kukaan näistä kolmesta miehestä. Ai niin, ja kyseinen kappale ei ole englanninkielinen, mutta tämäkään tieto ei auttanut Googlen tekoälyä löytämään oikeaa vastausta.
Tietääkö kukaan miten pitää kysyä että oikea vastaus löytyy.
Gemini Pro 3.0 käytössä (ei kevyt ilmaisversio) ja onhan se kehittynyt tämän talven aikana huikeasti. Eilen se kertoi kuinka saan kotiverkkooni parhaimmat säädöt ja priorisoinnit eri laitteille. Viime viikolla se auttoi ohittamaan yhden digiboksin salasanan.
Jouduin ajamaan yllättäen uudella Citroenilla, minulla oli ummikkona hukassa se, kuinka säädetään mittariston näytölle eri asioita. Kameran kuvaa näyttämällä Gemini osoitti mitä nuppia painetaan mihinkin..
Lääkärinä se toimii paljon paremmin kuin ihmislääkärit. Geminille antaa yhden kerran kaikki labratulokset, lääkitykset, elämäntavat, ikä&paino, ruokavalio,ym. niin se pystyy paljon paremmin hahmottamaan tilanteen ja antamaan oikeansuuntaisen diagnoosin. Ja mikä parasta, se muistaa nämä tiedot sekunnissa, kun seuraavan kerran kysyy jotain terveyteen tai vointiin liittyvää. Kiireinen lääkäri ohimennen vilkaisee ruutua, eikä todellakaan muista potilaan tilannetta tai historiaa.
Hintavertailutkin se alkaa hallitsemaan hienosti. Antoi jopa autoni määräaikaishuollon kustannusarvioita yksityiskohtaisesti Suomi vs Viro. Samalla kertoi esim. oman automallini vetonivelten suojakumien kohdalla, mitä ongelmia niissä on ollut, eli alkuperäiset ovat olleet luvattoman heikkoja, joiden tilalle on tullut uudesta materiaalista olevia. Hyviä vinkkejä, kuitenkin ilman mainostusta.
Tekoäly alkaa olemaan oikeasti tärkein apuri elämän eri alueilla.
Kysyin geminiltä mihin se perustaa johtopäätöksensä. Kertoi ettei ymmärrä dataa ei osaa edes laskea. Se luo tarinan semanttisen verkon perusteella ja lisää siihen psykologisesti uskottavuutta lisääviä sanavalintoja. Voitte kysyä itse.
Eli tekoäly on vain hienostunut puppugeneraattori.
Eikö nyt yhtään järki päätä pakota. Teko"äly" vaan kerää tietoja netistä/pilvestä jne. Ja tottakai myös jostain jonkun hlökohtaisesti jakamista vaikka labratuloksista. No jep. Kiitos diagnoosista
Tekoäly vastaa niillä tiedoilla, joita nettiin kertynyt asioista. Tekoäly ei ole äly vaan on tietojenkerääjä ja yhdistelijä. Joku keksinyt vaan sanan tekoäly. Jos tietoja ei joku syötä jonnekin, niin ei tekoäly toimi. Jos kaikki alkais yhtäkkiä kirjoittaa soopaa jne, niin mitäpäs kävisi.