Oletko keskustellut tekoälyn kanssa?
Aika huikeaa, avasin eilen aamulla chatGPT:n ja aloin kysellä kaikenlaista ihan vain testatakseni sen toimintaa. Työkaveri siinä tuli puhumaan jostain ratkaisemattomasta ongelmasta ja minä naputtelin sen ChatGPT:lle. Sieltä tuli ihan järkeenkäypä vastaus. Luin vastauksen ja tietävänä kerroin työkaverille mitä sen pitäisi tehdä. Työkaveri oli ensin ymmällään, mitä tuo tästä tietää. No, kun oli sulatellut asiaa, sanoi että tuossa on järkeä ja käveli tiehensä.
lounaan ja kahvin välissä ehdin ratkaista myös erään majoitusongelman chatGPT:n avulla. Olin todella tyytyväinen tuohon keskustelevaan sävyyn, jolla tekoäly vastaa. Illalla kuitenkin mietin mm tietoturvaa, mitä tuolle kannattaa kertoa ja mitä ei. Pääasiana on kuitenkin, että kyllä tuolta voi kysellä asioita aika näppärästi ja se vastaa ihan hyvin.
Kommentit (88)
En. Joskus johonkin googlaukseen olen saanut tekoälyn vastauksen, mutta en oikein luota niihinkään.
https://www.sytyke.org/green-ict/tekoalyn-julkinen-salaisuus/
Tekoälyn käyttö kuulostaa hölmölöisten peiton jatkamiselta. Ongelmia ratkoessaan tekoäly luo lisää ongelmia energian ja veden tuhlauksen muodossa...
Itsekin olen luonut chatgpt:llä iltasatuja lapsille lapsen antamien toiveiden mukaisesti. Niissä ei tarvitse huolehtia totuudenmukaisuudesta. Täytyy siirtyä nyt takaisin ympäristöystävällisiin kirjastosta lainattuihin kirjoihin...
Viimeksi kolme minuuttia sitten.
Vastausten taso vaihtelee paljon. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä se väittää. Hankalinta on, ettei se tiedosta, milloin ei tiedä jostakin asiasta yhtään mitään. Vaikka ei tietäisi, se sinnikkäästi koettaa kyhätä jotain vastauksentapaista.
Joka päivä tuntien ajan työn puitteissa, käytän kolmea tällä hetkellä
Jos ohjeistuksena on 'Älä kysy mitään, minkä todenperäisyyttä et tiedä tai pysty tarkistamaan', onko tekoälyn käytössä mitään järkeä? Kuten tuolla linkin tekstissä sanottiin tekoälyn osalta on vain vähän todellisia käyttökohteita, muutoin kuin kokousmuistioiden tiivistäminen, raporttien luominen ja tietokonekoodauksen avustaminen. ja "Tekoälyteknologia on poikkeuksellisen kallista, ja kustannusten oikeuttamiseksi teknologian on pystyttävä ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia, mihin sitä ei ole suunniteltu,
Itse olen saanut erinomaisia vastauksia arkipäivän ongelmiin. Kerää todella nopeasti tiedon monesta lähteestä. Paljon nopeampi kuin google.
Vierailija kirjoitti:
Jos ohjeistuksena on 'Älä kysy mitään, minkä todenperäisyyttä et tiedä tai pysty tarkistamaan', onko tekoälyn käytössä mitään järkeä? Kuten tuolla linkin tekstissä sanottiin tekoälyn osalta on vain vähän todellisia käyttökohteita, muutoin kuin kokousmuistioiden tiivistäminen, raporttien luominen ja tietokonekoodauksen avustaminen. ja "Tekoälyteknologia on poikkeuksellisen kallista, ja kustannusten oikeuttamiseksi teknologian on pystyttävä ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia, mihin sitä ei ole suunniteltu,
Olen saanut moneen käytännön pulmaan hyviä vinkkejä, esimerkiksi erilaisiin tietokoneen asetusten säätöongelmiin. Paljon selväkielisempi kuin Microsoftin huonolle suomelle käännetyt ohjesivut. Vastauksen todenperäisyyden pystyn tarkistamaan kokeilemalla, toimiiko annettu ohje. Tai olen voinut kuvailla jotain esinettä, jolloin tekoäly on osannut kertoa, mikä sen nimi on, ja nimen perusteella olen voinut etsiä hakukoneella ohjeita tai vaikkapa ostopaikkoja.
Ohjelmointiinkin (="tietokonekoodaus") olen tekoälyä käyttänyt, mutta silloin varsinkin on syytä lukea itse se koodi ja ymmärtää, mitä se tekee ja normaalisti testata toimivuus. Kyllä se osaa syytää myös ihan bugista soopaa.
Nyt pelottaa. Pitäisi käydä Powerparkissa tänä kesänä. Junkerissa en ole käynyt vielä, kukahan sitä ohjaa? Pelottaa ajatus, että ohjeita kysellään tekoälyltä. M51