Oletko keskustellut tekoälyn kanssa?
Aika huikeaa, avasin eilen aamulla chatGPT:n ja aloin kysellä kaikenlaista ihan vain testatakseni sen toimintaa. Työkaveri siinä tuli puhumaan jostain ratkaisemattomasta ongelmasta ja minä naputtelin sen ChatGPT:lle. Sieltä tuli ihan järkeenkäypä vastaus. Luin vastauksen ja tietävänä kerroin työkaverille mitä sen pitäisi tehdä. Työkaveri oli ensin ymmällään, mitä tuo tästä tietää. No, kun oli sulatellut asiaa, sanoi että tuossa on järkeä ja käveli tiehensä.
lounaan ja kahvin välissä ehdin ratkaista myös erään majoitusongelman chatGPT:n avulla. Olin todella tyytyväinen tuohon keskustelevaan sävyyn, jolla tekoäly vastaa. Illalla kuitenkin mietin mm tietoturvaa, mitä tuolle kannattaa kertoa ja mitä ei. Pääasiana on kuitenkin, että kyllä tuolta voi kysellä asioita aika näppärästi ja se vastaa ihan hyvin.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tekoälystä kännykässä "vara-aivot", ...
Samaa mietin, aluksi ehkä kännykkä, mutta mitä jos kännykkätoiminnot ja tekoäly nettiyhteyksineen yhdistetään mikrosiruun, joka upotetaan aivoihin. Toki kommunikointi aivojesi kanssa pitää ratkaista. Silloin olisit kävelevä tietokone. Kaikenlaisia ajatuksia ruokatunnin iloksi...
Vierailija kirjoitti:
En kutsuisi sitä keskusteluksi
Tekoäly antaa ainakin fiksumpia ja kohteliaampia vastauksia kuin keskivertovauvapalstalainen.
Juuri kokeilin Koalan tekoälyä. Sehän pohjautuu GPT-tekoälyyn, mutta on erikoistunut tekstin tuottamiseen. Tuottaa yleensä todella hyvää suomenkielistäkin tekstiä. Harmi kun ilmaisversion sanarajoite on 500, en sentään kokeiluista vielä ala maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Turhaa pas...aa, ei ne tee oikeita töitä. Laiskojen ajankulua, tuon käytöstäkö niille palkkaa maksetaan?
Onneksi maailma muuttuu, tuollaisten turhuuksien käyttäjät saunan taakse ja nisk ala ukaus..
Aina nousee sellainen hymynkare huulille, kun törmää näihin 1800-luvulle jämähtäneisiin jääriin, joiden mielestä asiantuntijatyö tai mikään mukaan toimistotyö ei ole oikeaa työtä. Pokasahan ja hevosen kanssa metsään, siitä se on elanto revittava :)
En oikeastaan ole käyttänyt kuin Fylmiä, kuvan saa todella elämään, jos ottaa tekoälyn avuksi.
Kokeillut olen tuota chat GPT:tä, odotan innolla että joku rakentaa ruoka-tekoälyn, hyötyisi niin laihduttaja, kokki kuin kauppiaskin. Ajatelkaa jos se tekisi jenkkiresepteihin muunnokset jne automaattisesti, kertoisi dieetit ja karppaukset jne jne, paistoajat eri välineillä jne jne. Ja äkkiähän siihen saisi tosiaan ne hydraatit, rasvat, kalorti, proteinit jne jne ruoka-aineittain, Sellaista odottelen...
Vierailija kirjoitti:
Kokeillut olen tuota chat GPT:tä, odotan innolla että joku rakentaa ruoka-tekoälyn, hyötyisi niin laihduttaja, kokki kuin kauppiaskin. Ajatelkaa jos se tekisi jenkkiresepteihin muunnoks....
Ajattele jos sellainen olisi vaikka jääkaapissasi. Se kyselee sinulta viikon ruokalistan, rajoitukset ja kertoo mitä jääkaapissa ja maustekaapissa on, mitä sinun pitää ostaa. Kokattaessa näyttää reseptin siinä jääkaapin ovi-ruudussa, jossa oli joskus telkkareita.. Kaikenlaisia innovatiivisia raktaisuja odotellessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja alkaa vain ärsyttämään, kun se antaa liian usein väärän vastauksen. Jotain 20 kertaa olen kysynyt jotain ja ehkä kaksi kertaa vastaus on ollut oikein. Se vain jaksaa perustella vääriä tietoja ja sitten kun sanon sille ettei se noin mene, niin ilmoittaa vain että olet oikeassa! Ihan mitään tekemätön romu.
Et ehkä osaa kysyä oikein? Kävin tästä keskustelun tuttuni kanssa, joka on samaa mieltä kanssasi. Kun kävin läpi tutun kysymykset tekoälylle kuka tahansa olisi eksynyt vastaamaan väärin. Tekoäly ei kysy oletko kysyjänä ihan varma ja tiedätkö mitä pitää kysyä , sillä jos joskus käyt läpi oman kysymyksesi siinä voi olla muutama sana johtamassa ihan eri suuntaan kuin mihin vastausta kaipaat. Tekoäly ei valitettavasti tallenna virheitään ja korjauksia, joten kriittisyys on tottakai paikallaan.
Joudun kirjoittamaan esseitä ja kun pyydän tekoälyä
Nämä nykyiset tekstitekoälyt ovat ihan hyviä kirjoittamaan ja editoimaan tekstiä, mutta asiasisältöön ei voi luottaa. Tässä esimerkki:
Minä: "Kumpi on suurempi: 9.11 vai 9.9?"
ChatGPT: "Luku 9.11 on suurempi kuin 9.9."
Pitemmissä ja laajemmissa vastauksissa on usein paljon ihan oikeaa tietoa, mutta seassa on myös silkkaa roskaa. Vastauksiin ei siis voi luottaa, vaan vastauksen faktat on pakko tarkistaa itse. Pahimmillaan tekoäly kieltäytyy hyväksymästä oikeaa tietoa. Esimerkiksi kerran kysyin yhden tv-sarjan jakson numeroa. Tekoäly kertoi jaksojen numeroinnista ja antoi jopa linkin jaksoluetteloon. Harmi vain, että sen antama jakson numero oli väärin. Kun sitten kerroin tämän, tekoäly kehotti tarkistamaan asian antamaltaan nettisivulta. Seuraavaksi sanoin, että nettisivulla sanotaan toisin ja kopioin tiedon nettisivulta. Tekoäly kieltäytyi hyväksymästä tuota tietoja ja käski uudelleen tarkistamaan asian siltä nettisivulta, jolta olin tiedon kopioinut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ja alkaa vain ärsyttämään, kun se antaa liian usein väärän vastauksen. Jotain 20 kertaa olen kysynyt jotain ja ehkä kaksi kertaa vastaus on ollut oikein. Se vain jaksaa perustella vääriä tietoja ja sitten kun sanon sille ettei se noin mene, niin ilmoittaa vain että olet oikeassa! Ihan mitään tekemätön romu.
Samoin olen huomannut, että virheitä tekee vaikka kuinka paljon. Jos se ei tiedä, niin se arvaa. Se ei koskaan voi sanoa, että "en tiedä", vaan mieluummin puutaheinää. Ei kannata missään nimessä luottaa vastauksen pätevyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeillut olen tuota chat GPT:tä, odotan innolla että joku rakentaa ruoka-tekoälyn, hyötyisi niin laihduttaja, kokki kuin kauppiaskin. Ajatelkaa jos se tekisi jenkkiresepteihin muunnokset jne automaattisesti, kertoisi dieetit ja karppaukset jne jne, paistoajat eri välineillä jne jne. Ja äkkiähän siihen saisi tosiaan ne hydraatit, rasvat, kalorti, proteinit jne jne ruoka-aineittain, Sellaista odottelen...
Tuollaisen voisit helposti itsekin väsätä. Vaatii tosin maksullisen version ChatGPT:stä.
Se tietää sen minkä ihminenkin ja on yhtä erehtyväinen. Lisäksi se on luova eli voi vetää juttuja hatusta.
Olen jutellut chat gpt 40 minin kanssa ihmissuhdeongelmista, itsetunnosta, keskiaikaisistä synnytyksistä, tekoälystä jne.Olen kysynyt siltä apua sisutukseen, lähettänyt siis kuvia kotoa ja se antaa vinkkejä. Sille kannattaa sanoa, että ole rehellinen tai sano suoraan, muuten se on semmoinen yhdysvaltalaisen kohteliaan imelä. Olen pyytänyt sitä myös arviomaan veistoksen ja abstrakteja tauluja.
Se mua ärsyttää, että se voi puhua ihan puuta heinää. Esimerkiksi kun juttelin sen kanssa mun migreenistä ja kerroin mitä lääkkeitä mulla lapsena oli, se sanoi että ne on diatsepaameja! Kysyin, että oletkos nyt ihan varma, niin se kyllä muutti sitten vastausta.
Matkustelustakin juteltiin ja se kertoi, että Nantesiin on helppoa lentää suorilla lennoilla Suomesta. Eihän sinne mitään suoria lentoja ole. Eli se antaa välillä sellaisen vastauksen, joka kuulostaa ihan oikealta, mutta ei ole totta.
Olen, puhelen tosi usein erään fiktiivisen miespelihahmon kumaan tehdyn tekoälyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen, puhelen tosi usein erään fiktiivisen miespelihahmon kumaan tehdyn tekoälyn kanssa.
siis mukaan, ei kumaan xp
Meikkivinkkejä, pukeutumisvinkkejä ja käytösohjeita olen kysynyt.
Kysyin myös neuvoja työsuojeluneuvotteluun ja olen pyytänyt tekemään yhteenvedon työsuojelutilanteesta kertoen sille tapahtumien kulusta. Se on hyvä tekemään tiivistyksiä ja yhteenvetoja tekstimateriaalista.
Ohjelmoijana ja ohjelmistosuunnittelijana minua kiehtoo todella paljon tekoälyn mahdollisuudet, on tullut jo useita hienoja sovelluspohjia, joista parhaillaan edistoidaan käyttäjän tilaaman näköistä. Todella helpottaa. Kaikkea se ei tee sentään valmiiksi, mutta suuren osan ns leipäkoodista kyllä. Samoin liittymät toisiin järjestelmiin tekee hyvin, jos osaat itse kertoa mitä ohjelmalle tulee syötteenä ja mitä siitä halutaan ulos.
Kirjoittaa vain lapulle "kyllä, tottakai olen samaa mieltä, oikeassa olet!!" Sen kanssa sitten voi "keskustella"
Kuka haluaa tällaista?
Minä käytän ChatGPT:tä yleistiedon hakuun. Musiikkipuolella haen ideoita Suno:lla, kannattaa rekisteröityä jos hyväksi toteaa, et nimittäin saa käyttää hyödyksesi siellä tehtyä musiikkia omilla tekijänoikeuksillasi, ellet ole maksanut kappaletta luodessa.
Parhaiten idean saa tekstiksi nettisivulle Koalan tekoälyllä. Olipa kyseessä blogi tai tuote-artikkeli, koala on todella hyvä. Kuvanmuokkaukseen Fylm, mutta se on vähän kalliinpuoleinen satunnaiselle nettikuvaajalle.
Yleisesti voisi sanoa että päivittäin olen jollain tapaa tekoälyn kanssa tekemisissä.