Teini kieltäytyy koiralenkkivuorosta, miten toimin?
Perheen 15v kieltäytyy hoitamasta omaa koiran lenkkivuoroaan ja sanoo, ettei kiinnosta koko koira ja puolestaan myykää pois. Koira 7v ja alkuvuodet siis oli innoissaan koirasta ja sovittu vuorot jolloin jokainen käy lenkillä sen kanssa kerran päivässä.
Sanon, että se on elävä olento ja kotityö, vastuu on kannettava vaikkei huvittaisi. Kotitöitä ei hänelle ole liiaksi. Sanoo että ei kiinnosta koira, hoitakaa ketä kiinnostaa. Kun sanon että siinä tapauksessa en maksa muuta harrastusta karjuu etten voi uhkailla häntä: johon vastaan ettei ole uhkailua vaan rajat että jokainen tekee osansa ja mikäli laiskottaa sekin vähä ei liene energiaa muualle.
Mitä teen? Minulla (yh) eikä toisella nuoremmalla lapsella ole rahkeita hoitaa vielä hänenkin puolesta että hän voi senkin ajan maata puhelimella somessa. Argggh. Neuvoja?
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Pyysikö se sitä koiraa? Sehän on sen vastuulla huolehtia siittä koirasta joka sen koiran halusi
Pyysikö se tiskiharjaa? Tiskaaminen on siis sen vastuulla joka osti tiskiharjan, niinkö?
Onko teini alkanut ehkä käyttää huumeita tai jotenkin muuten sekaantunut johonkin, myynyt niitä tai jotain?
Ehkä kaukaa haettua, mutta varuiksi kysyn, jos kovin on käytös muuttunut. Tai uhkaileeko joku häntä, onko jotain jengejä tms., miksi ei halua mennä ulos, jos pelkää jotain kostoa eikä uskalla naamaansa näyttää yhtään ylimääräistä ulkona?
Vai onko ihan vilpittömästi tosissaan vain kyse siitä, ettei koira huvita enää?
Tuolla aiemmin tuli hyvä pointti, että jos pakottaa lenkille, eihän sitten kosta koiralle? Siltä kyllä pitää koira suojata ja koiralla oikeus hyvään kohteluun. Vaikka toisaalta olisin sitä mieltä, että rajat oltava kyllä ja toisaalta pitäisi hoitaa, kun koiran halunnut, vaikka vanhemmat periaatteessa viime kädessä aina vastuussa. Ehkä sitten tuo hyvä, että laittaa muihin kotitöihin koiralenkin verran ja vaikka vähän ekstraa päälle. Vapaaksi ei tuota aikaa saa, vaan jotain on tehtävä ja piste. Sinä voit sitten sen ajan käyttää koiraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sua ei enää huvita pestä hänen pyykkejään? Saa toki itse pestä jos haluaa. Teinin pahin pelko on tyyliin haista pahalle.
Tuo on paras, heittäydy sinä samanlaiseksi.
Kun teinisi huomaa, että hänellä ei ole puhtaita vaatteita ja tulee sinulle valittamaan, sanot, että sinua ei kiinnosta pyykin pesu..
Teini käy kertomassa tuon koulukuraattorille ja sitten ap ihmettelee, että miten hän huolehtii koirasta, kun lapset on viety sijoitukseen äidin masennuksen takia.
Teini tuskin haluaa leppoisista kotioloista sijoitukseen, eli tuskinpa menee kuraattorille!😂
Miksi oletat, että sijoituksessa on kamalaa? Ei normaalit nuoret päädy mihinkään nu
Näissä paikoissa nimenomaan on tehtävävuoroja ja arvaapa miksi? Koska, tadaa, se kuuluu nuoren elämään normaaleissa olosuhteissa. Toisin kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytyy???
Kieltäydy sinä vastineeksi rahoittamasta teinisi vapaa-aikaa.
Niin se työnantajakin tulee tekemään, kun teinisi töistään kieltäytyy.
Netti pois, maksulliset harrastukset pois, menköön töihin jos rahaa haluaa.
Rakki vai lapsi? Lapsi ei ole sisustustuote.
Rakki pois heti. Piikille.
Ei rakasta omaa lastaan. Lapsella eloa jäljellä 50 v ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Pyysikö se sitä koiraa? Sehän on sen vastuulla huolehtia siittä koirasta joka sen koiran halusi
olihan se aloitusteksti monta riviä pitkä, sikäli ymmärrettävää ettei jaksa ihan kokonaan lukea saati sisäistää
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinipoika tekee talvella lumityöt ja kesällä leikkaa nurmikon. Käyttää koiran joka päivä kunnollisella lenkillä, sillä haluaa pysyä itsekin hyvässä kunnossa.
Lisäksi tekee muitakin kotihommia - imuroi kerran viikossa, vie roskat ja pesee biojäteastian. Tarvittaessa pesee pyykitkin. Kantaa takkapuut liiteristä sisälle, hoitaa takan lämmityksenkin jos muut ei ehdi.
Ja kun on ikkunoiden pesun aika, pesee hankalimmat ja isoimmat, koska on pidempi kuin minä, jonka tarvitsee siirrellä porrasjakkaraa edes takaisin.
Tykkää myös paistaa lettuja, pannaria tai sämpylöitä.
Ei se poikasi ole sinun kumppani.
Harmi kun koira tuntuu riesalta. Ihan vaan koiran kannalta, se tajuaa tosi paljon. Tajuaa että siitä on riitaa ja ilmapiirin. Ota vaan itse siitä nyt koppi, ulkoilet ja hoidat sitä että pysyy nättinä. Anna välillä hoitoon, että siitä tule ikävä. Kenelle tulee kenelle ei.
Mutta ei ole koiran kannalta kiva pakottaa jotain sitä ulkoiluttamaan. Jos joku lapsen kaveri tykkää koirasta, kysy haluaako käyttää pikku lenkin. Innostaa omia lapsia takaisin koiranulkoilutukseen. Olen itse täti joka ulkoilutti tämmöisen perheen koiraa. Minulla ei ollut mahdollisuutta itse pitää koiraa, joten tykkäsin hoitaa sitä.
En lähtisi rangaistuksien kautta hoitamaan asiaa, siis koira-asiassa. Muita hommia voivat tehdä. Pyykkikone ei reagoi vaikka sen käytöstä riidellään.
Voihan koiralle etsiä uuden kodin, jossa sille on enemmän aikaa ja voimia. Sellainen varmasti löytyy.
Lemmikkiä hankittaessa ei voi koskaan lähteä siitä, että lapsi hoitaa ja sitoutuu siihen ikuisesti. Elämäntilanteet muuttuvat, jotkut lähtee jo peruskoulun jälkeen opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, mutta joka tapauksessa jossain vaiheessa muuttavat omilleen. Aikuinen on vastuussa ja pakko miettiä miten sen hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teini alkanut ehkä käyttää huumeita tai jotenkin muuten sekaantunut johonkin, myynyt niitä tai jotain?
Ehkä kaukaa haettua, mutta varuiksi kysyn, jos kovin on käytös muuttunut. Tai uhkaileeko joku häntä, onko jotain jengejä tms., miksi ei halua mennä ulos, jos pelkää jotain kostoa eikä uskalla naamaansa näyttää yhtään ylimääräistä ulkona?
Vai onko ihan vilpittömästi tosissaan vain kyse siitä, ettei koira huvita enää?
Tuolla aiemmin tuli hyvä pointti, että jos pakottaa lenkille, eihän sitten kosta koiralle? Siltä kyllä pitää koira suojata ja koiralla oikeus hyvään kohteluun. Vaikka toisaalta olisin sitä mieltä, että rajat oltava kyllä ja toisaalta pitäisi hoitaa, kun koiran halunnut, vaikka vanhemmat periaatteessa viime kädessä aina vastuussa. Ehkä sitten tuo hyvä, että laittaa muihin kotitöihin koiralenkin verran ja vaikka vähän ekstraa päälle. Vapaaksi ei tuota
Teiniä ei huvita käyttää koiraa lenkillä. Johtopäätös: teini on alkanut käyttämään huumeita. :D
On täällä vinksahtanutta porukkaa.
Ihme vellihousuja tämän ketjun kasvattajat... enkä nyt puhu ap:sta.
Vanhemman velvollisuus on kasvattaa lastaan niin, että lapsi oppii pitämään huolen itsestään. Siihen sisältyy kotitöiden tekeminen. Jokainen, joka kodissa asuu, on velvollinen hoitamaan oman osuutensa kodin hoitamisesta. Pienemmät lapset tekevät pienempiä asioita, teini-ikäiset kykenevät jo kaikkeen mihin aikuisetkin. Hyvä vanhemmuus ei tarkoita sitä, että tehdään kaikki lasten puolesta, maksetaan lapselle kaikki tämän haluamat asiat ja kannetaan valmiit ateriat nenän eteen vielä kaksikymppisellekin.
Teini-ikäinen hoitaa oman osuutensa vuorollaan pyykkäämällä, imuroimalla, valmistamalla aterioita, vahtimalla pikkusisaruksia esimerkiksi (yksinhuoltaja)vanhemman viikottaisen harrastuksen ajan ja lenkittämällä perheen yhteistä lemmikkiä. Kaikki nämä työt ovat teini-ikäisen kyvyille sopivia tehtäviä. Toki olisi hyvä opettaa myös lampun ja sulakkeen vaihtamista ja viemärien puhdistusta, ettei joudu sellaisia hommia tekemään ensimmäistä kertaa elämässään sitten aikanaan omassa kodissa.
Jos teiniä ei huvita kotitöiden tekeminen, hänelle ei tarvitse antaa mitään kummempia etuuksiakaan. Minimitöillä saa minimietuudet eli ruokaa hommataan kaappiin. Sieltä voi sitten itse hakea. Puhelintakaan ei tarvita, ei edes koulutyössä. Ennenkin pärjättiin ilman puhelimia, ajatelkaas. Sitä vain sovittiin jo koulussa, että ollaanko tänään yhdessä ja sopiiko viideltä ja tuunko mä teille vai tavataanko puistossa. Jos teini haluaa jotain enemmän, hän voi mennä vaikka kirjaston koneelle.
Jopa kasvatuspsykologit kehottavat teettämään lapsilla kotitöitä päivittäin. Teinille sopiva aika on 15-30 minuuttia päivässä. Parin korttelin ympäri käveleminen koiran perässä ei ole liikaa vaadittu. Jos koululäksyihin käyttää 30-60 minuuttia päivässä, vielä ehtii hyvin hengata kavereiden kanssa, vaikka kävisi harrastuksissakin.
Piikille. Siis koira, ei teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole mikään kotityö! Aikuinen ottaa koiran, tekee päätöksen ja sitoutuu siihen.
Koira ei ole kotityö, mutta koiran lenkitys on.
Koira on vain riesa jota täytyy palvella. Käydä joka päivä paskattamassa ja kusettamassa se ja kerätä sitten haisevat köntsät maasta. Niin retardia hommaa. Koira kerjää ja kyttää koko ajan kun ruokaa syöt kuola valuen. Kotia on aina siivottava kun se likaantuu likaisen haisevan koiran takia. Koira räksyttää ja murisee. Hyppii päälle.
Mikään muu eläin ei olen ole noin absurdi ja typerä kuin koira.
Juuri juttelin kahden sijaishuollon sostt:n kanssa siitä, kuinka koira halutaan usein hankaliin tilanteisiin mukaan - sekö nuoria että nuoren vanhempia ne auttavan usein merkittävästi stressaavassa tilanteessa.
mutta se oli toki vain asiantuntijoiden mielipide, sulla on tollanen oma näkemys joka perustuu tyhmyyteen?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun teini täyttää 18v, vastuu loppuu siihen jos se kysyy puhtaita alkkareita tai ruokaa. Sanot et kiinnostus meni jo ja sinun täytyy vanhasta koirasta huolehtia. Sanot että muuta vaikka pois.
Mä pistin omat lapseni huolehtimaan omista pyykeistään, kun siirtyivät ala-asteelta yläasteelle. Näytin kerran, miten pesukonetta käytetään ja lisäksi laitoin käyttöoppaan pesukoneen päälle. Sanoin myös, että jos tuntuu liian vaikelta vekottimelta käyttää, sitten otan pois tietokoneen, koska pesukone on paljon yksinkertaisempi laite käyttää kuin tietokone. Eihän teinin käyttöön tietenkään voi antaa liian monimutkaisia laitteita.
Yllättävän vittumaisia vanhempia sitä löytyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea juttu.
Mutta aikuisena olet vastuussa eläimestä, jos lapsi ei halua hoitaa niin sinun pitää hoitaa ja järjestää asia. Koira on sinun.
Aikuisella on vastuu eläimestä. Eihän kukaan usko niitä lasten lupauksia että aina hoidan. Eihän?
Juuri näin. Meilläkin on parhaimmillaan ollut isokokoinen koira, kaksi kissaa ja kaksi hamsteria samaan aikaan. Kaikki lemmikit oli lasteni toiveita, mutta päätös lemmikin ottamisesta oli minun. Ja nimenomaan sillä ajatuksella, että vastuu lemmikeistä on myös minun. Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että lapseni olisivat saaneet pelkästään oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Kun koira otettiin, mun poika oli vasta 5v. Ei hän olisi silloin sitä koiraa voinut ulkoiluttaakaan. Vasta teininä pystyi kuormanvetokoiraa viemään ulos. Mutta muita kotihommia pystyi tekemään jo 5-vuotiaanakin. Kuten esimerkiksi siivoamaan oman huoneensa, pesemään vessanpöntön ja lavuaarit, laittamaan tiskit tiskikoneeseen, pyyhkimään ruokapöydän jne. Kun poika meni kouluun, mä lähdin työn ohessa opiskelemaan ammattikorkeakoulussa toiselle alalle. Ei olisi tullut meillä kuuloonkaan, että mä olisin vielä ollut joku palvelijakin. Tytärtäni en koskaan edes pyytänyt viemään koiraa ulos, koska pienikokoisuutensa vuoksi se olisi ollut liian iso riski. Mutta hänellä oli sitten monia muita hommia. Kuten mm pikkuveljestään huolehtiminen silloin, kun mä olin iltaisin koululla. Ihan normaaleja ihmisiä heistä kasvoi, vaikka eivät saaneetkaan 18-vuotiaksi asti elää kuin ellun kanat.
Ap on itse koiransa hankkinut. Anna pois tai hoida se.
Vastuussa oleminen ei tarkoita, että hoitaisi sataprosenttisesti itse koko ajan. Se on vastuun ottamista, että huolehtii koiran pääsemisestä lenkille vaikkapa nyt sitten jakamalla lenkitysvuorot ja varmistamalla, ettei liian heiveröinen lapsi lenkitä liian voimakasta ja suurta koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuussa oleminen ei tarkoita, että hoitaisi sataprosenttisesti itse koko ajan. Se on vastuun ottamista, että huolehtii koiran pääsemisestä lenkille vaikkapa nyt sitten jakamalla lenkitysvuorot ja varmistamalla, ettei liian heiveröinen lapsi lenkitä liian voimakasta ja suurta koiraa.
Kaunis ajatus mutta kyllä se nyt vaan niin on, että jos aikuinen ei sitä koiraa viime kädessä hoida, syyte tulee hänelle eikä nuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sua ei enää huvita pestä hänen pyykkejään? Saa toki itse pestä jos haluaa. Teinin pahin pelko on tyyliin haista pahalle.
Tuo on paras, heittäydy sinä samanlaiseksi.
Kun teinisi huomaa, että hänellä ei ole puhtaita vaatteita ja tulee sinulle valittamaan, sanot, että sinua ei kiinnosta pyykin pesu..
Teini käy kertomassa tuon koulukuraattorille ja sitten ap ihmettelee, että miten hän huolehtii koirasta, kun lapset on viety sijoitukseen äidin masennuksen takia.
Teini tuskin haluaa leppoisista kotioloista sijoitukseen, eli tuskinpa menee kuraattorille!😂
Miksi oletat, että sijoituksessa on
Ei sijoitukseen tahdo ellei kotiolot ole aivan sietämättömät. Minä pyysin teininä sijoitusta ja halusin laitokseen, mutta se kertookin kaiken kotioloista.
Vaikea juttu.
Mutta aikuisena olet vastuussa eläimestä, jos lapsi ei halua hoitaa niin sinun pitää hoitaa ja järjestää asia. Koira on sinun.
Aikuisella on vastuu eläimestä. Eihän kukaan usko niitä lasten lupauksia että aina hoidan. Eihän?