Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini kieltäytyy koiralenkkivuorosta, miten toimin?

Vierailija
14.01.2025 |

Perheen 15v kieltäytyy hoitamasta omaa koiran lenkkivuoroaan ja sanoo, ettei kiinnosta koko koira ja puolestaan myykää pois. Koira 7v ja alkuvuodet siis oli innoissaan koirasta ja sovittu vuorot jolloin jokainen käy lenkillä sen kanssa kerran päivässä.

Sanon, että se on elävä olento ja kotityö, vastuu on kannettava vaikkei huvittaisi. Kotitöitä ei hänelle ole liiaksi. Sanoo että ei kiinnosta koira, hoitakaa ketä kiinnostaa. Kun sanon että siinä tapauksessa en maksa muuta harrastusta karjuu etten voi uhkailla häntä: johon vastaan ettei ole uhkailua vaan rajat että jokainen tekee osansa ja mikäli laiskottaa sekin vähä ei liene energiaa muualle. 

Mitä teen? Minulla (yh) eikä toisella nuoremmalla lapsella ole rahkeita hoitaa vielä hänenkin puolesta että hän voi senkin ajan maata puhelimella somessa. Argggh. Neuvoja?

Kommentit (579)

Vierailija
61/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini on ollut vasta lapsi silloin kun koira on tullut, eikä ole osannut ajatella asiaa. Kenen idea koiran hankinta oli?

Koiraihmiset kuvittelee että se heidän harrastus pitää olla koko perheen, sukulaisten, tuttavien ja naapureiden harrastus.

Totta kai koira on koko perheen vastuulla.

Ei ole. Koira on omistajan vastuulla.

Onko perheen muutkin kotityöt vain kodin omistajan vastuulla? 

Miettikää miten avuttomia ja vastuuttomia aikuisia tuolla asenteella kasvaa.

Ei välttämättä kasva. Teineillä on koulu hoidettavanaan itse, harrastukset hoidettavanaan itse, kaverisuhteensa jne. Tietysti hienoa, jos osallistuvat kotitöihin monipuolisesti, mutta ei se kerro vielä, kuinka he tulevat omaa kotiaan hoitamaan, vaikka lapsuuden kodissaan kapinoisivat.

Vierailija
62/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sua ei enää huvita pestä hänen pyykkejään? Saa toki itse pestä jos haluaa. Teinin pahin pelko on tyyliin haista pahalle. 

Tuo on paras, heittäydy sinä samanlaiseksi.

Kun teinisi huomaa, että hänellä ei ole puhtaita vaatteita ja tulee sinulle valittamaan, sanot, että sinua ei kiinnosta pyykin pesu..

Teini käy kertomassa tuon koulukuraattorille ja sitten ap ihmettelee, että miten hän huolehtii koirasta, kun lapset on viety sijoitukseen äidin masennuksen takia.

Teini tuskin haluaa leppoisista kotioloista sijoitukseen, eli tuskinpa menee kuraattorille!😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se some pois. Oikeasti rajat pitää olla. Teini valitsee itse, että huolehtii hommansa tai some aina illaksi pois. 

Vierailija
64/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otitte koiran? Ei koiran paikka ole sisätiloissa ja hihnan päässä

Vierailija
65/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole teinin työ koiranhoito

Kyllä on, jos niin on sovittu. Ihan kuten muutkin kodin hommat, joista sovitaan. 

Ei mielestäni silloin, kun koira otetaan silloin kun lapsi on vielä hädin tuskin koululainen. Ei pieni lapsi ymmärrä sitä, mihin sitoutuu. Ap:n teini on ollut seitsemän vuotta sitten vielä tyyliin eskarissa tai päiväkodissa. Ottaisitko sinä todella koiran sillä periaatteella, että eskari-ikäisen kanssa sovit hoitovuoroista? Vanhempien pitää ottaa koira vain, jos perheen aikuisilla on todellista tahtoa ja halua sitoutua koiraan, ei pelkästään pikkulapsen mieliksi.

Toki kotityöt kokonaisuudessaan kuuluvat kaikille ikätason mukaan, joten kannatan samaa ehdotusta, minkä joku toinen esitti: ehdota ap koiran käyttövuoron vaihtamista toiseen kotityöhön.

Vierailija
66/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin teini, niin päästäisin koiran vapauteen. Jos ei perheen ainoa aikuinen kanna vastuuta edes lemmikistä, niin miten hän pystyy kantamaan vastuuta lapsistaan?

Vierailija
67/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen sitoutuu koiraan sen ottaessaan. Lapset kasvaa ja muuttavat aikanaan pois. Sinä olet hankkinut uuden perheenjäsenen. Lapsi on ollut 8v koiran tullessa. Sen ikäinen ei ymmärrä mitä 15 vuoden sitoutuminen tarkoittaa.

Silti kotitöitä tehdään, varsinkin tuon ikäinen. Meinaatko että jos 15-vuotiasta ei huvita tehdä mitään niin hänen ei tarvi tehdä mitään?

Vierailija
68/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsastan tuota, että lapsen koira, lapsen vastuu. Kuten myös, että koiran hoito olisi kotityö. Koiran kun on ottanut, niin aikuiset siihen sitoutuu. Ei lapselta voi sellaista vaatia. Etenkään pieneltä lapselta.

Jos teini alkaisin noin käyttäytymään, niin todellakin koiravuorot pois. Mistä sä tiedät, miten se käyttäytyy koiran kanssa ulkona, mitä antaa tehdä ja ennenkaikkea käykö edes kummosesti ulkona, vaiko vaan ovelta päästää menemään ja siinä se.

Itsehän lopetin myös meidän koiran ulkoilutuksen, kun koira käyttäytyy mun kanssa kuin imbesilli. Kunnon remmirähjä. Noiden muiden kanssa se kipittää nätisti vieressä tai haistelee ihan rauhassa. Ei kiinnitä ollenkaan huomiota muuhun maaimaan. Todellakin ulkoiluttakoot se, jota kiinnostaa.

Vierailija
69/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sua ei enää huvita pestä hänen pyykkejään? Saa toki itse pestä jos haluaa. Teinin pahin pelko on tyyliin haista pahalle. 

Kun teinisi huomaa, että hänellä ei ole puhtaita vaatteita ja tulee sinulle valittamaan, sanot, että sinua ei kiinnosta pyykin pesu..

Teini käy kertomassa tuon koulukuraattorille ja sitten ap ihmettelee, että miten hän huolehtii koirasta, kun lapset on viety sijoitukseen äidin masennuksen takia.

Sijoituksessa nuoret pesee vaatteensa itse. 

Vierailija
70/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa se koira parempaan kotiin. Koiran ulkoilutus on vähän muuta kuin tylsä kotityö. Vai onko sille tarjolla paljon muita aktiviteetteja? On väärin myös koiralle pakottaa teini väkisin viemään sitä ulos.

Vierailija
71/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin teiniä. Koiran ulkoiluttaminen on niin tylsää.

Toivottavasti imurointi, vessan jynssäys ja bioastian tyhjennys on sitten mielenkiintoista ja kivaa. 

Vierailija
72/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että sitten alennutaan lapsen tasolle? Siitähän seuraa aina hyvää.

Monia teinejä ei kiinnosta sekuntiakaan miltä ne löyhkää. Osa taas on järjettömän tarkka noista asioista.

Vierailija
73/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se some pois. Oikeasti rajat pitää olla. Teini valitsee itse, että huolehtii hommansa tai some aina illaksi pois. 

Kokonaan pois vaan! 

Vierailija
74/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin teini, niin päästäisin koiran vapauteen. Jos ei perheen ainoa aikuinen kanna vastuuta edes lemmikistä, niin miten hän pystyy kantamaan vastuuta lapsistaan?

Koiria ei saa päästä vapaaksi. Ovat uhka muille eläimille ja ihmisille.

Vierailija
75/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini tuskin haluaa leppoisista kotioloista sijoitukseen, eli tuskinpa menee kuraattorille!😂

On tää palsta mainio. :D Äkkiä sitä koiran hoidosta päästiin sijoitukseen.

Vierailija
76/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira ei ole mikään kotityö! Aikuinen ottaa koiran, tekee päätöksen ja sitoutuu siihen. 

Koira ei ole kotityö, mutta koiran lenkitys on.

Vierailija
77/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan samaa kuin muutkin: Jos koiran ulkoiluttaminen on noin vastenmielistä pojan mielestä, tilalle jokin muu päivittäin toistuva ja sen n. 30 minuuttia vievä kotihomma/vaihtoehtoisesti joku isompi homma vaikka harvemmin. Tekisin myös selväksi, että kokonaan vastuusta luistaminen ei ole vaihtoehto. 

Omassa lapsuudenkodissani veljeni ei myöskään tykännyt ulkoiluttaa koiraa. Hänen kanssaan sovimme keskenämme, että minä hoidin usein kaksi koiralenkkiä päivässä ja veli puolestaan imuroi/hoiti astianpesukoneen. Nuo siis olivat meille teineille allokoidut päivittäiset kotihommat. 

Vierailija
78/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen sitoutuu koiraan sen ottaessaan. Lapset kasvaa ja muuttavat aikanaan pois. Sinä olet hankkinut uuden perheenjäsenen. Lapsi on ollut 8v koiran tullessa. Sen ikäinen ei ymmärrä mitä 15 vuoden sitoutuminen tarkoittaa.

Silti kotitöitä tehdään, varsinkin tuon ikäinen. Meinaatko että jos 15-vuotiasta ei huvita tehdä mitään niin hänen ei tarvi tehdä mitään?

Meinaan, että yritä edes ymmärtää lukemasi

Ohis

Vierailija
79/579 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäytyy???

Kieltäydy sinä vastineeksi rahoittamasta teinisi vapaa-aikaa.

Niin se työnantajakin tulee tekemään, kun teinisi töistään kieltäytyy.

Netti pois, maksulliset harrastukset pois, menköön töihin jos rahaa haluaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

että sitten alennutaan lapsen tasolle? Siitähän seuraa aina hyvää.

Monia teinejä ei kiinnosta sekuntiakaan miltä ne löyhkää. Osa taas on järjettömän tarkka noista asioista.

Joskus se lapsen tasolle alentuminen voi jopa tehota. Kyllä mun lapsenikin aikoinaan kokeilivat, jos ei sittenkään tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Tulin kerran töistä ja roskat oli edelleen viemättä. Istahdin olohuoneen nojatuoliin ja aloin lukea kirjaa. Meni vissiin kolme varttia ja poika tulee yläkerrasta ja kysyym, mitä ruokaa. Nostin hämmästyneen oloisena katseeni kirjasta, kurkistin keittiöön ja sanoin hämmästynerellä äänellä: "Mitä ihmettä, eikö JOKU olekaan tehnyt ruokaa? Varmaan sama JOKU, joka on jättänyt roskapussitkin viemättä" . Meni noin 10 sekunttia ja poika paineli roskapussien kanssa ulos. Ja minä keittiöön laittamaan ruokaa.