en ymmärrä että jotkut lähes 30kymppiset eivät ole käyneet gynekologilla tsekkaamassa et kaikki kunnossa
siis onko tämä tavallista nykypäivänä että ei mennä tarkistukseen, sehän on sama kun menisi hammaslääkäriin - kyllähän sielläkin käydään lähes vuosittain. Ovaarisyöpä ei voida millään esim huomata jos ei käy gyntutkimuksissa, koska se oireilee vasta kun liian myöhäistä. Papakoe ei kerro lähes kaikkea. Itse 39v ja olen käynyt n 15v kerran vuodessa.
Kommentit (65)
Kyllä, käyn myös säännöllisesti otattamassa verikokeista, sekä käyn säännöllisesti hammaslääkärissä, sekä tietysti siellä gynellä. Ne ovat minulle sitä omasta (perus)terveydestä huolehtimista!
Nro55
tätä ketjua, kuten muutama muukin edellä. Kyllä gynekologilla toki saa käydä vuosittain niin halutessaan. Papa kokeet, mammografiat, terveystarkastukset jne järkevällä aikataululla ovat tarpeellisia ja järkeviä.
Syöpiä on kuitenkin olemassa omansa ihan jokaista elinryhmää varten. Rintasyöpä ja gynekologiset syövät ovat toki naisilla yleisiä. Saman logiikan mukaan meidän pitäisi sitten käydä vuosittain suolisto- ja mahalaukun tutkimuksissa esim. sisätautilääkärillä, keuhkokuvalla keuhkotautien erikoislääkärillä, luomien tarkastuksessa melanooman varalta ihotautilääkärillä, aivojen kuvantamistutkimuksissa aivokasvainta peläten neurokirurgilla ja luustotutkimuksissa sarkooman varalta ortopedillä jne. Terveydestään saa ja pitää huolehtia, mutta mielestäni ei ole sivistymätöntä käytöstä toimia toisinkaan. Kaikkea elämässämme ei pysty kontrolloimaan.
on parempi olla käymättä vuosittaisissa tarkastuksissa kuin olla käymättä?
Ei se syöpä ole ainoa tauti/vaiva mitä ihmisillä voi olla!
No kuten ole aikaisemmissa viesteissäni todennut, niin minä+perheeni käymme säännölliseti tarkastuksissa. Ja tulemme jatkossakin käymään. Se on siis meillä sitä itsestään huolehtimista.
Ja tämä ketju on osoittanut sen ettei osa suomalaisista (synnyttäneistä!)
naisita edes tiedä, että gynellä tulisi käydä vuoden-kahden välein! Ja se, ettei osa edes tiedä MIKSI! Tai, että osa ei käy edes hammaslääkärissä...Kyllä tässä voidaan sitten jo puhua sivistyksen puutteestakin!
nro 55
eli voiko joku väittää, että on parempi olla käymättä vuosittaisissa tarkastuksissa kuin käydä niissä?
Nimittäin erikoislääkäreiden tutkimukset eivät kuulu perusterveydenhuoltoon, ei edes ennaltaehkäisevään sellaiseen.