en ymmärrä että jotkut lähes 30kymppiset eivät ole käyneet gynekologilla tsekkaamassa et kaikki kunnossa
siis onko tämä tavallista nykypäivänä että ei mennä tarkistukseen, sehän on sama kun menisi hammaslääkäriin - kyllähän sielläkin käydään lähes vuosittain. Ovaarisyöpä ei voida millään esim huomata jos ei käy gyntutkimuksissa, koska se oireilee vasta kun liian myöhäistä. Papakoe ei kerro lähes kaikkea. Itse 39v ja olen käynyt n 15v kerran vuodessa.
Kommentit (65)
omalle terveydenhoitajalle. Helsingissä labratkin ovat nykyään " yhteiskäytössä" , ajanvarauksenkin voi tehdä labraan, jos menee otattamaan kokeet Malmin tai Marian sairaalaan. Jokaisella on OLTAVA 10 minuuttia satsata itseensä kerran vuodessa tai parissa.
Raskauksia ja joukkoseulontapapoja lukuun ottamatta en ole missään rutiinitarkastuksissa gynellä käynyt. Ikää on pian 47 vuotta. En muuten käy hammaslääkärilläkään ennen kuin on asiaa enkä millään muullakaan erikoislääkärillä paitsi urologilla kerran vuodessa.
En tiedä kuinka paljon muut äidit puhuu gynekäynneistään poikiensa kanssa, mutta musta tuntuu, että niitä tuskin kiinnostaa.
28
säännöllisesti. Itse olen papassa käynyt 4 kertaa elämäni aikana (kävin aika tiuhaan nuo neljä kertaa, sillä minulla oli kondylooma). Ja nykyään käyn tosi harvoin, mutta muistan silti että näin opetettiin.
Siinä asiantuntija mainitsi, että oikeastaan papa-kokeessa ei tarvitse käydä kuin ensimmäisen kerran silloin kun seksielämän aloittamisesta on n. 5 vuotta ja sen jälkeen parin vuoden välein, jos ei mitään häikkää ole ollut.
Itse olen 32-vuotias, enkä ole koskaan ollut papa-kokeessa, tämän raskauden jälkeen on tarkoitus mennä. Mitenkään riskiryhmään en kuulu, koska on ollut vain yksi kumppani (ja olen kuulemma ainoa, jonka kanssa hän on ollut suojaamattomasti) ja eka yhdyntä oli peräti niin myöhään kuin 26-vuotiaana.
niitä ihomuutoksia voi olla muuallakin kuin sukupuolielimissä.
minulle gyne sanoi, että papassa ei ole tarvetta käydä jatkuvasti jos sukupuolielämää on vain vakituisen partnerin kanssa, mutta jos panot vaihtuu jatkuvasti niin silloin on syytä käydä. En siis näe syytä miksi esimerkiksi ystäväni, joka on 25-vuotias neitsyt tulisi jossain papassa/gynellä laukata vuosittain.
Minulta papa on otettu kaksi kertaa, aloittaessani ehkäisyn ja raskauden yhteydessä. Ja ikää on se 25-v minullakin.
sanoa, kuinm että olen todella todella huolissani tämän palstan naisista. Nytpä tiedän ainakin, mihin on työssäni kiinnitettävä huomiota lisää.
terveisin th
Alkaako sukunimi P:llä?
Vierailija:
Oman gyneni ohje on, etteivät kohtu ja munasarjat ole mikään syy käydä lääkärissä. Eiväthän miehetkään käy eturauhastaan ja kiveksiään vuosittain näyttämässä, miksi naisten pitäisi käydä gynellä.
Vierailija:
sanoa, kuinm että olen todella todella huolissani tämän palstan naisista. Nytpä tiedän ainakin, mihin on työssäni kiinnitettävä huomiota lisää.terveisin th
Mutta täällä heidät leimataan tyhmiksi. Totta kai monet gynet ylipuhuvat ihmiset käymään rutiinitarkastuksissa, koska heidän oma leipänsä riippuu juuri näistä hyväuskoisista. Ja aika hurjalta tuntuu sekin, että tk-aikoja viedään niiltä, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.
eturauhassyöpä on tosi yleinen. Ja kivessyöpä on melko tappava.
Nyt otettiin molemmissa jälkitarkastuksissa.
En käy myöskään hammaslääkärissä jos ei ole asiaa. Kävin kun kuopusta odotin tuli elämäni ensimmäinen reikä hampaaseen.
Mä odottelen tietoa siitä onko mulla syöpä ja minkä laatuinen!? Ja joku kertoo että ei haluaisi syöpään mitään hoitoja. Mä otan kaikki hoidot, jos vaan saan mahdollisuuden elää ja lapset saavat pitää äitinsä, mies vaimonsa.
Hoitakaa itseänne!
En minäkään ole säännöllisesti PAPA:ssa käynyt, mutta sen olen päättänyt että tän jälkeen pidän itsestäni paljon paljon parempaa huolta.
Mulla ei epäillä kohdunkaulansyöpää, mutta muutoksia on imusolmukkeissa. Kurjaa!!
että ei terveen ihmisen tarvitse tarkastuksissa käydä. Tule sitten, jos on jotakin vialla.
tosin tänä vuonna menen joko tarkistuttamaan tai otattamaan kierukan pois.
Itse olen halunnut aina säännöllisesti käydä papassa, en nyt vuosittain, mutta sopivin väliajoin. En todellakaan käsitä sitä, ettei kävisi, edes seuloissa 25v =>
ja minua on ohjeistettu, että seulontojen välissä voisi kerran käydä testissä, jos kaikki on muuten kunnossa.
Vierailija:
Sittenhän kaikkien pitäisi ravata vuoden välein jokaisella erikoislääkärillä tutkituttamassa itsensä päästä varpaisiin.