en ymmärrä että jotkut lähes 30kymppiset eivät ole käyneet gynekologilla tsekkaamassa et kaikki kunnossa
siis onko tämä tavallista nykypäivänä että ei mennä tarkistukseen, sehän on sama kun menisi hammaslääkäriin - kyllähän sielläkin käydään lähes vuosittain. Ovaarisyöpä ei voida millään esim huomata jos ei käy gyntutkimuksissa, koska se oireilee vasta kun liian myöhäistä. Papakoe ei kerro lähes kaikkea. Itse 39v ja olen käynyt n 15v kerran vuodessa.
Kommentit (65)
ymmärrä sitä. Oikeesti, eihän kukaan muu kun gyne (kokenut) löytää mahd syöpää joissakin paikoissa.
Tai sydänlääkärillä tarkistuttamassa sydämen, jne? Ei siellä gynellä tarvitse joka vuosi hypätä. Terveyskeskuslääkärikin osaa tehdä alatutkimuksen ja kirjoittaa lähetteen papaan. Ja minulle eräs lääkäri sanoi kerran, että ei ole mitään järkeä siinä, että terveet naiset hyppäävät alvariinsa gynellä, mutta jos haluavat maksaa siitä, niin ok...
eikä kukaan oo sanonu, miks mun muka pitäis gynellä käydä
kyllähän 28 v ikään mennessä pitäis jossain sitä alapäätänsä tutkituttaa
Kaverilla oli kohdun ulkopuolinen raskaus eikä yleislääkäri tajunnut yhtään mitään...ehkä se ei sitten näy, sitä en tiedä. Mutta luulisi, että tunnustelemalla olisi jotain saanut irti...
ravasi papa- kokeeseen, josta gynegologi vähän antoi ymmärtää ettei nyt koko ajan tarvitsisi...
Kolme vuotta sitten (vaimoni tuolloin 30) huomattiin muutoksia kohdunkaulassa. Tähän päivään mennessä eivät lekurit ole päässeet yksimielisyyteen lausunnoissa, että olivat ne muutosasteella vai jo syöpäsoluja. Joka tapauksessa hoitotoimenpiteenä oli kohdun poisto.
Tämä on vain harvinainen yksittäistapaus mutta joskus säännöllisistä lääkärikäynneistä on hyötyä.
Raskauksien myötä joutunut käymään välillä tiuhempaan.
ei ainakaan kouolussa. seksistä siellä kyllä puhutaan. mistä kummasta mun olis pitänyt saada tietooni, että mun pitäis mennä gynelle? aika noloa se on täällä kuulla. siis kun oli ajatellu, että säännölliset testailut on jotain 30-40-lähtien... tai jotain. no. ite oon vasta parikymppinen. mutta hei, sanokaa kuinka usein ja miks. miks mun pitäis?
et alapää pitää käydä tarkistamassa säännöllisesti parin vuoden välein siitä kun alottaa seksieämän, eli ottamassa papa koe jne..
tosin meillä esim lukion terveystiedontunnilla lähinnä kuunneltiin toisten tekemiä esitelmiä. eli se siitä sitten. noh.
Hammaslääkäriin olen vaivautunut kerran viimeisien 10 vuoden aikana. Ei ollut reikiä.
En ymmärrä miksi itseään pitää koko ajan syynätä, en koskaan tutki rontojakaan. No, toi 2-vuotias jota vielä imetän kyllä puristelee niitä koko ajan niin että kait sen huomais jos siellä jotain ylimääräistä olisi...
Kyllä minä käyn papassa kerran vuodessa, samoin kuin hammaslääkärillä, ihan vain tarkistuksen vuoksi. Käyn myös terveystarkastuksessa vuosittain. Mulla tuppaa esim. Hb heittelehtimään ja sitä tarkkaillakseni käyn lääkärissä ainakin sen kerran vuodessa.
ja oppimassa naisten anatomiasta. Mamma-raukat, kun eivät edes tiedä, että heillä on sisempiä ja ulompia huulia=)
mulle ainakin sanottiin viimeks et kahden vuoden päästä uusiks.
Mieheni on töissä jatkuvasti (yrittäjä) ja lapsia 2, ei ole lähimaillakaan sukulaisia tai tuttavia. Mihin laitan lapseni siksi aikaa?
Ja totta kai gynekologi tietää enemmän alapään asioista kuin yleislääkäri, onhan gyne naistentautien erikoislääkäri! Mun mielestä ne, jotka eivät käy säännöllisesti tarkistuttamassa värkkiään, saisivat sitten myös itse maksaa syöpiensä, tulehdustensa ym. hoidot.
Olisi kiva tietää missä ei tarvita.
Hänen mielestään se ei ole tarpeellista, koska hänellä on ollut vain yksi seksisuhde.