en ymmärrä että jotkut lähes 30kymppiset eivät ole käyneet gynekologilla tsekkaamassa et kaikki kunnossa
siis onko tämä tavallista nykypäivänä että ei mennä tarkistukseen, sehän on sama kun menisi hammaslääkäriin - kyllähän sielläkin käydään lähes vuosittain. Ovaarisyöpä ei voida millään esim huomata jos ei käy gyntutkimuksissa, koska se oireilee vasta kun liian myöhäistä. Papakoe ei kerro lähes kaikkea. Itse 39v ja olen käynyt n 15v kerran vuodessa.
Kommentit (65)
Ihan oikeasti on jossain naisia, jotka eivät ole kuulleet säännöllisten gynetarkastusten, papa-kokeiden ja rintojen omatarkkailun eduista? Ei voi olla näin monta provoa samassa ketjussa... Voi teitä hölmöjä! :D
oli se, ettei kannata tuudittautua ajatukseen " olen vakituisessa parisuhteessa, eihän minulla voi mitään hätää olla" . Yllätyinpä minäkin kovasti. Eikä taas toisaalta miehenkään tarvitse kun juuri sen yhden kanssa olla ollut keneltä tämän on saanut. Eli huonoa säkää...
58
Vierailija:
Pahoitteluni, mutta kerroin vain mitä gyneni minulle kertoi. Hänen mukaansa pahalaatuiset muutokset nimenomaan johtuvat mahdollisista sukupuolitaudeista ja riski lisääntyy partnereiden määrän lisääntyessä. Vaikka sinulla on ollut vain yksi suhde 13 vuoden aikana, niin päteekö sama myös mieheesi?Vierailija:
Papa ollut viimeiset 5 vuotta III-luokkaa. (synnytyksen jälkeen) Pahalaatuisia solumuutoksia+hoitoja. Ei se partnereiden määrä vaikuta siihen voitko sairastua esim. kohdunkaulansyöpään. Käyn joka puolen vuoden välein gynellä.
Jos käy tarkastuksessa, asiaoille ehditään vielä tehdä jotain , ennen kuin on liian myöhäistä.
Neuvolassa hänet on kerran tutkittu, silleen että lääkäri sormilla tunnusteli alapäätä, ja sekin kuulemma oli ihan kauheeta. Miten siltä mahtaa sujua loppuraskaus synnytystapa-arvioineen, ja itse synnytys, siinähän alapäätä vasta ronkitaan! Ja jälkitarkastus.
Ainoa syy ekan ultran väliin jättämiseen oli siis se, että se kuitenkin sattuu. Sanoin, että jos kerran miehen vehje on ollut sisälläsi, niin ei se ultraus tunnu missään, siinä laitetaan liukastetta ja se " heppi" on pieni, mutta ei hän siltikään uskaltanut mennä :/
Miten ne muka kykenee hoitamaan ja suojelemaan lasta, kun eivät edes raskauden aikana välitä lapsensa parhaasta.
en ymmärrä että jotkut lähes 30kymppiset eivät ole käyneet gynekologilla tsekkaamassa et kaikki kunnossa
[color=pink]
Lähes 300 vuotiaita on kuitenkin nykyään jo tosi paljon. varmaan ainakin 109% maapallon väestöstä.
mulla myooma, jota on tietty hyvä seurata tiuhempaan.
No tämä ei ollut ainoa asia, jonka olen täältä oppinut... Tietäisin paljon vähemmän ihmisten tyhmyydestä, ellen kävisi av:lla.
Minä olen liian monen nähnyt kuolevan syöpään, itse käyn säännöllisissä tarkastuksissa vastaavan varalta.
Monia syöpiä näet voidaan parantaa, jos ne huomataan ajoissa. Jos parannuskeinoa ei koskaan olisi, sittenhän ei toki olisi väliä millään tarkastuksilla.
Papa ollut viimeiset 5 vuotta III-luokkaa. (synnytyksen jälkeen) Pahalaatuisia solumuutoksia+hoitoja. Ei se partnereiden määrä vaikuta siihen voitko sairastua esim. kohdunkaulansyöpään. Käyn joka puolen vuoden välein gynellä.
Jos käy tarkastuksessa, asiaoille ehditään vielä tehdä jotain , ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija:
minulle gyne sanoi, että papassa ei ole tarvetta käydä jatkuvasti jos sukupuolielämää on vain vakituisen partnerin kanssa, mutta jos panot vaihtuu jatkuvasti niin silloin on syytä käydä. En siis näe syytä miksi esimerkiksi ystäväni, joka on 25-vuotias neitsyt tulisi jossain papassa/gynellä laukata vuosittain.Minulta papa on otettu kaksi kertaa, aloittaessani ehkäisyn ja raskauden yhteydessä. Ja ikää on se 25-v minullakin.
Mutta et voi tietää oikeaa reaktiotasi. Lapsillakin luulisi olevan oikeus tuntea äitinsä.
Oman gyneni ohje on, etteivät kohtu ja munasarjat ole mikään syy käydä lääkärissä. Eiväthän miehetkään käy eturauhastaan ja kiveksiään vuosittain näyttämässä, miksi naisten pitäisi käydä gynellä.
Ymmärän toki, jos on ollut ongelmia, jotka vaativat seurantaa tai esim. papassa joskus jotain häikkää, mutta perusterveen naisen on ihan turha hypätä värkkiään vilauttelemassa vuosittain.
Todellakin käsittämätöntä, että hyvinvointivaltiossa on näin paljon tietämättömiä ihmisiä! Turha ihmetellä, että miksi suomalaiset ovat lihavaa kansaa, kun eivät pidä huolta edes omasta perusterveydenhuollostaan! Minä, kuten lähipiirinikin, käymme vuosittain terveystarkastuksissa.
Suomessa tarjotaan terveydenhoitopalveluja ei siis pelkkiä sairaanhoitopalveluja, kai ymmärrätte eron?
Miehillä ei ole kuukautisia. Miehet eivät ole raskaana, eivätkä synnytä. Toisekseen, miehen sukuelin on ulkopuolella, he voivat helposti tutkia sitä itsekin paljain silmin muutosten varalta, nainen ei voi samaa tehdä omalle emättimelleen. Miehet eivät myöskään käytä kierukkaa, syö e-pillereitä jne.
Minusta gynekäynnit ovat täysin perusteltuja. Jos ei kerran vuodessa, niin ainakin 2-3 vuoden välein.
Miten " sivistysvaltiossa" voi olla 2000-luvulla näin tietämätöntä porukkaa? (ja vieläpä synnyttäneitä naisia!)
Säännölliset gynekäynnit (vähintään 2 vuoden välein) ja varsinkin papa kuuluvat perusterveydenhuoltoon. Niiden tarkoitus on havaita riittävän ajoissa merkit sellaisten syöpien kehittymiseen, joiden SYNTY voidaan estää.
Pitäkää nyt edes sen verran itsestänne huolta, ihan jo lastenne takia.
Pahoitteluni, mutta kerroin vain mitä gyneni minulle kertoi. Hänen mukaansa pahalaatuiset muutokset nimenomaan johtuvat mahdollisista sukupuolitaudeista ja riski lisääntyy partnereiden määrän lisääntyessä. Vaikka sinulla on ollut vain yksi suhde 13 vuoden aikana, niin päteekö sama myös mieheesi?
Vierailija:
Jos käy tarkastuksessa, asiaoille ehditään vielä tehdä jotain , ennen kuin on liian myöhäistä.Vierailija:
minulle gyne sanoi, että papassa ei ole tarvetta käydä jatkuvasti jos sukupuolielämää on vain vakituisen partnerin kanssa, mutta jos panot vaihtuu jatkuvasti niin silloin on syytä käydä. En siis näe syytä miksi esimerkiksi ystäväni, joka on 25-vuotias neitsyt tulisi jossain papassa/gynellä laukata vuosittain.Minulta papa on otettu kaksi kertaa, aloittaessani ehkäisyn ja raskauden yhteydessä. Ja ikää on se 25-v minullakin.
Vierailija:
Miten " sivistysvaltiossa" voi olla 2000-luvulla näin tietämätöntä porukkaa? (ja vieläpä synnyttäneitä naisia!)Säännölliset gynekäynnit (vähintään 2 vuoden välein) ja varsinkin papa kuuluvat perusterveydenhuoltoon. Niiden tarkoitus on havaita riittävän ajoissa merkit sellaisten syöpien kehittymiseen, joiden SYNTY voidaan estää.
Pitäkää nyt edes sen verran itsestänne huolta, ihan jo lastenne takia.
Jos käy papassa kahden vuoden välein (ja jos ne ovat ok), tutkii rintansa omatoimisesti joka kuukausi (niin että tuntee ne) eikä ole muutakaan häikkää niin on aivan sama käykö gynekologisessa tutkimuksessa tk-lääkärillä vai gynekologilla.
Jos on ongelmia niin sitten ilman muuta gynekologille!
Olen nro 40 ja edelleen perään teiltä gynekologilla (vai onko kaikilla teillä kuitenkin jonkunlaisia ongelmia?) vuosittain juoksevia, että käyttekö tarkastamassa esim. kilpirauhasenne tai verikokeissa joista selviää maksan ja munuaisen toimininta, keuhkokuvissa yms. tarkastuksissa myös vuosittain? Miksi gyneloginen alue olisi yhtään sen syöpäalttiimpi? En ymmärrä?!? Kyllä elämä on kaikin puolin epävarmaa.
Ja vaikka joku sanoi, että miesten sukupuolielimet ovat kopeloitavissa niin kyllähän heilläkin on eturauhanen ihan tuolla sisäelinten puolella samoin epäilen vahvasti että miehet tutkisivat esim. kiveksensä edes kerran vuodessa omatoimisesti.
Mielenkiintoista on kyllä se jos jättää esim. rinnat kokonaan tutkimatta tai eivät halua tietää onko heillä syöpä - onko sellaisilla henkilöillä sellainen oletus, että syöpä on varma kuolemantuomio? tai että elämä on pelkkää helvettiä syöpädiagnoosin jälkeen? - näin ei kuitenkaan enää suurimmalla osalla ole. Tietysti siinä tapauksessa näin todennäköisesti on (myös omaisille) jos syöpä havaitaan liian myöhään. Miettikäähän sitä!
Ja tarkastuksessa ihan TK:ssa - juuri viimeksi selvitin tk-lääkärini kanssa sitä, että gynekologille ei tarvi mennä ellei ole jotain häikkää! Mielestäni tämä on ihan riittävää perushuolehtimista.
Ja minulla on syöpä siis ihan jossain muualla kuin alapäässä. En oikein ymmärrä - jos joku käy gynellä syövän pelossa -> kuten täällä joku sanoi, sitten pitäisi käydä myös keuhkokuvissa ja sydämen ultrassa ja kuvauttamassa kaikki muutkin vehkeensä vuosittain. Eihän monikaan käy edes perusverikokeissa vuosittain. Jotka multa otetaan säännöllisesti - sellaiset joista näkee esim. maksan ja munuaisten toiminnan jne. Järki käteen.
Siis jos ei ole mitään sukurasitetta - jos sellainen löytyy niin on täysin ymmärrettävää, mutta silloin on riskithin huomattavasti suurempaa luokkaa.