Menisittekö terapeutille jolla ei ole psykoterapeutin koulutusta?
Terapeutti ei ole suojattu ammattinimike, joten kuka tahansa voi ilmoittaa olevansa terapeutti ja pistää yrityksen pystyyn tätä varten.
Mutta menisitkö tuollaiselle terapeutille, jolla ei ole psykoterapeutin koulutusta tai mitään siihen liittyvääkään?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen empaattinen ihminen osaa kuunnella. En usko, että psykoterapeutit niin paljon enempään pystyvät. En kaipaisi teoreettista tietoa, vaan ymmärtävää ihmistä. Eli menisin.
Minulla on kokemusta aika monesta terapeutista. Aika nopeaan pystyn haistamaan, kuka kestää ja kuka ei. Jos en luota terapeuttiin tarpeeksi, alan suojella häntä. En kerro kaikkea, tai kerron vain asioita, joista hänelle ei tule paha mieli. Se ei varmaan ole tarkoitus?
Ei ole. Kyllä perussairaanhoitaja on nähnyt ja kuullut niin kovia juttuja, ettei häntä tarvitse suojella. Monet lähimmäisetkin omaavat hyvät hermot kuunteluun ilman terapiakoulutuksia.
Tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen tai muu mielekäs tekeminen on aivan yhtä tehokasta kuin terapia.
Riippuu ihan siitä, mitä hoidetaan. Ainakin masenuksessa ja traumoissa on terapialla vastetta enemmän kuin luonnossa liikkumisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki terapeutit ole psykoterapeutteja. Jos psykoterapiaan haluaa menisin ihan sinne psykoterapeutille.
Mutta ihan psykoterapian kaltaisia valmennuksia myyvät myös sellaiset, jotka eivät ole psykoterapeutteja. Mm. myyvät traumaterapioita jne., eli asioita joita pitäisi käsitellä psykoterapiassa.
No en menisi traumaterapiaan, jos ei olisi koulutettu traumaterapiaan erikoistunut psykoterapeutti. Mutta usein erilaisiin ongelmiin riittää ihan vain lyhytterapia, ja niihin koulutetaan usein sote-alan ammattilaisia työpaikkakoulutuksina. Ei se maksullinen psykoterapeuttikoulutus ole mikään laadun tae.
Näin traumapotilaana mietin usein, mitä traumaterapialla edes tarkoitetaan, kun traumoja on niin monenlaisia. Minulla on sekä PTSD (josta olen parantunut) että lapsuusaikainen traumatisoituminen (mistä en ole parantunut). Noita kahta hoidetaan ihan eri tavoilla. Useimmiten traumaterapialla taidetaan tarkoittaa PTSD:n hoitoa, vaikka todella monella traumatisoituneella on C-PTSD ja hoito näillä kahdella keskenään ihan erilaista.
Jotkut hoitotahoni sanovat, että terapeuttini pitäisi osata sitä tätä ja tuota. Psykiatrini mukaan koulutuksella ei ole niin väliä, koska oleellista on vaan, että suhde on oikeanlainen.
"Onneksi millekään coachingille ei saa kela-korvaavuutta. Nämä ovat ihan oikeasti minusta vaarallisia ja vastuuttomia. Ymmärrän toki, että markkinataloudessa tulee mieleen rahastaa ja hyväksikäyttää ihmisiä ties miten, mutta johonkin luulisi ihan yksilön oman moraalin rajan vetävän. Vaan ilmeisesti ei."
Samaa mieltä.
- se, joka aloitti ketjun ja jonka tutuntuttu tekee juuri tällaista "traumavalmennusta" ja olen niin järkyttynyt että olen laittanut välit poikki
On tullut käytyä aviokriisin takia pariterapiassa, ratkaisukeskeisessä lyhytterapiassa ja kyllä myös ihan sitten laillistetulla psykoterapeutilla. Minun kokemukseni ei ole mikään jumalallinen totuus, mutta nuo käynnit psykologin vetämissä psykoterapioissa olivat kaikkein "turhimpia". Piirsi pari kertaa fläppitaululle jotain pylpyröitä ja sanoi jotenkin kylmästi "suurin osa avioliitoista nyt vain päätyy eroon, niin se vain menee". Vaihdoin toiseen henkilöön ja aika pitkälti sama meno hänenkin kanssaan. Piti seisoskella eri kohdassa huonetta, puhua ns. itselleen 10v päähän ja kaikkea tuollaista. Ne kaikkein hyödyllisimmät terapiasessiot oli "ei laillisen" terapeutin kanssa kahden kesken. Silloin oikeasti käytiin tilannetta läpi kuin aikuiset. Myös pariterapeutti oli selvästi asiansa osaava, vaikkei ammattipätevyyttä ollut.
Voisin mennä.
Psykoterapeutille taas en menisi.
Onko psykoterapeuteilla rahat tiukassa, kun kuulostaa ketju vähän niiden mainokselta?
Psykoterapia hyvä, muu terapia paha...
Vierailija kirjoitti:
Onko psykoterapeuteilla rahat tiukassa, kun kuulostaa ketju vähän niiden mainokselta?
Luulen että ei ole, niin jumalattomat jonot heillä on. Johtuisikohan siitä, ettei Suomessa ole vieläkään puoskarilakia, ja jos siellä *muussa terapiassa* jotakin sattuu, niin siitä ei vastaa yhtään kukaan. Mutta joo. Tule toki minulle vaikkapa _analyysiin_. Ei siis psykoanalyysiin, vaan pelkkään lyysiin. Teen pohjattoman syvällistä työtä, ja mua on kehuttu lähipub - siis lähipiirissä erittäin lahjakkaaksi. Olen muodollisesti pätevä ja mulla on kirjekurssisuorituksna kyökkipsykologian tohtoruus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ei ole, niin jumalattomat jonot heillä on. Johtuisikohan siitä, ettei Suomessa ole vieläkään puoskarilakia, ja jos siellä *muussa terapiassa* jotakin sattuu, niin siitä ei vastaa yhtään kukaan. Mutta joo. Tule toki minulle vaikkapa _analyysiin_. Ei siis psykoanalyysiin, vaan pelkkään lyysiin. Teen pohjattoman syvällistä työtä, ja mua on kehuttu lähipub - siis lähipiirissä erittäin lahjakkaaksi. Olen muodollisesti pätevä ja mulla on kirjekurssisuorituksna kyökkipsykologian tohtoruus!
😂
Voiko ajanvarauksen tehdä tähän?
-eri
Ei sairaanhoitajakaan voi kutsua itseään lääkäriksi tai sydänkirurgiksi, en ymmärtä miksi mielen asioiden kanssa olisi samantekevää minkälainen ammattilainen on kyseessä. Erilaiset terapeutit voivat varmasti olla hyviä hyvinvointivalmennuksen tyyppisissä tehtävissä, mutta jos puhutaan esimerkiksi traumojen hoidosta niin kyllä se vaatii ihan oikeasti asianmukaista koulutusta.
Ihan yksi lysti.
Mies käsittelee ongelmansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on minunkin kokemukseni mukaan noin, että yksilöterapia on täysin itsekeskeisyyteen tähtäävä. Siellä unohtuu täysin, että tuo yksilö on terapian ulkopuolella tekemisissä muiden ihmisten kanssa, ja että he ovat myös arvokkaita yksilöitä.
???? Siellä terapiassa ollaan kohtentamassa sen potilaan psyykettä eikä koko suvun.
Jos menet hierottavaksi niin siellä hierotaan sinua eikä samalla puolisoasi puolet ajasta.
Yleensä terve ja hyvinvoiva ihminen on parasta seuraa muutenkin, myös niille ympäröiville. Tosi sairaat ympärilläolijat ovat ihmeissään, kun vanha kynnysmatto on löytänyt selkärankansa.
Tuo on hölynpölyä. Se on vain sitä terapiajargonia, millä terapeutti perustelee asiakkaalleen, että terapiaa tulee jatkaa kaikista haitoista huolimatta. Ettei terape
Tuskin yhdenkään terapeutin tuloihin tällainen vaikuttaa millään tavalla, jonot ovat sen verran valtavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen empaattinen ihminen osaa kuunnella. En usko, että psykoterapeutit niin paljon enempään pystyvät. En kaipaisi teoreettista tietoa, vaan ymmärtävää ihmistä. Eli menisin.
Minulla on kokemusta aika monesta terapeutista. Aika nopeaan pystyn haistamaan, kuka kestää ja kuka ei. Jos en luota terapeuttiin tarpeeksi, alan suojella häntä. En kerro kaikkea, tai kerron vain asioita, joista hänelle ei tule paha mieli. Se ei varmaan ole tarkoitus?
En halua maksaa siitä, että juttelen niitä näitä. Tavallisia voin jutella kaverin kanssa. Vankilapsykologina toiminut olisi hyvä terapeutti. Ei tarvitse miettiä, että terapeutti menettää yöunet takiani.
Periaatteessa kuka tahansa kelpaa terapeutiksi, joka jaksaa kuunnella ja pystyy
Psykoterapia ei ole vain asioiden kuuntelua ja vastaanottamista.
Vierailija kirjoitti:
En. Enkä menisi terapeutille joka ei ole psykologi. Kaikenmaailman teologeja ja psykiatrisia sairaanhoitajia on Kelan listalla, mutta juuri kenestäkään en ole hyvää kuullut.
Ei se psykologius välttämättä hyvää terapeuttia takaa. Ja sama toisinpäin.
En menisi/mene minkäänlaiselle terapeutille, koska olen erittäin älykäs.
Vierailija kirjoitti:
En menisi/mene minkäänlaiselle terapeutille, koska olen erittäin älykäs.
Miten älykkyys liittyy siihen ettei mene terapiaan? Aika monesti ne terapiassa käyvät ihmiset ovat siellä sellaisten ihmisten takia jotka kuvittelevat olevansa terapioiden yläpuolella eivätkä tunnista tai myönnä omia puutteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki terapeutit ole psykoterapeutteja. Jos psykoterapiaan haluaa menisin ihan sinne psykoterapeutille.
Mutta ihan psykoterapian kaltaisia valmennuksia myyvät myös sellaiset, jotka eivät ole psykoterapeutteja. Mm. myyvät traumaterapioita jne., eli asioita joita pitäisi käsitellä psykoterapiassa.
No en menisi traumaterapiaan, jos ei olisi koulutettu traumaterapiaan erikoistunut psykoterapeutti. Mutta usein erilaisiin ongelmiin riittää ihan vain lyhytterapia, ja niihin koulutetaan usein sote-alan ammattilaisia työpaikkakoulutuksina. Ei se maksullinen psykoterapeuttikoulutus ole mikään laadun tae.
"Traumavalmennus" on nyt viimeisin life coaching muoti-ilmiö joka on rantautunut Suom
Googlasin tuon "traumavalmennuksen". Sitähän myyvät tosiaan lukemattomat tahot, myös nimellä "traumanpurkuvalmennus".
Esimerkiksi tämä: https://www.seiska.fi/kotimaa/playboy-tahti-susanna-tannilta-pysayttava…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Psykoterapiassa voivat asiat myös mennä pieleen, mutta siellä on edes jotain säätelyä. Kun taas jos joku menee "tunnistamaan ja purkamaan traumojaan" jollekin täydelle puoskarille, niin vaarat ovat aivan valtavat.
Ja tuolla aikaisemmin joku totesi, ettei näe että suomalaiset haksahtaisivat tällaisiin vaihtoehtohoitoihin. No näköjään haskahtavat koska tuskin niitä muuten kaupittelisivat lukuisat yrittäjät.
Tottakai voisin mennä. Terapiat ovat erilaisia, eivätkä kaikki tarvitse psykoterapiaa, kelakorvauksista nyt puhumattakaan. Joskus paikallaan on lyhyt, nopea keskusteluapu. En ymmärrä, mitä huijausta tässä olisi. Kyllä palvelun ostajallekin on vastuuta, täytyyhän hänen tietää mitä on hankkimassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei, tuohan on vielä vaatimaton lupaus. Sinä et sentään lupaa purkaa edellisen elämän traumoja, kuten yksi tällainen traumavalmentaja!
"Traumanpurkuvalmennus on tiivis hoitopaketti, joka auttaa sinua vapautumaan pahimmista traumoistasi sekä niiden aiheuttamista hankalista käytösmalleista ja rajoittavista uskomuksista.
Kyseessä voivat olla mitkä tahansa traumat syntymätrauma, lapsuuden kehityksellinen trauma, muut lapsuuden ja nuoruuden traumat, aikuisiällä muodostuneet traumat, taakkasiirtymä tai ns. edellisen elämän traumat."
Onneksi millekään coachingille ei saa kela-korvaavuutta. Nämä ovat ihan oikeasti minusta vaarallisia ja vastuuttomia. Ymmärrän toki, että markkinataloudessa tulee mieleen rahastaa ja hyväksikäyttää ihmisiä ties miten, mutta johonkin luulisi ihan yksilön oman moraalin rajan vetävän. Vaan ilmeisesti ei.