Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisittekö terapeutille jolla ei ole psykoterapeutin koulutusta?

Vierailija
14.01.2025 |

Terapeutti ei ole suojattu ammattinimike, joten kuka tahansa voi ilmoittaa olevansa terapeutti ja pistää yrityksen pystyyn tätä varten.

Mutta menisitkö tuollaiselle terapeutille, jolla ei ole psykoterapeutin koulutusta tai mitään siihen liittyvääkään?

Kommentit (217)

Vierailija
101/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentti: Terapeutin työstä tuli julkkisten muotivillitys ja se on vaarallista

Terapoinnista on tullut trendikästä ja moni julkisuuden henkilökin on ryhtynyt terapeutiksi. Oikeastaan kuka tahansa voi toimia terapeuttina. On eettisesti arveluttavaa, että mielenterveyden ongelmien kanssa taistelevaa ihmistä voi rahastaa kuka vain, kirjoittaa toimittaja Salli Syrjänen.

TERAPEUTTI ei ole suojattu ammattinimike, vaan sellaiseksi voi kutsua itseään kuka tahansa. Suomessa terveydenhuollon ammattihenkilöitä valvoo Valvira, jonka alaisina on vain kuusi eri terapeutti-nimikettä. Nimikesuojattuja ovat psykoterapeutti ja jalkaterapeutti, laillistettuja nimikkeitä puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti sekä toimintaterapeutti.

Pelkkää nimikettä terapeutti tai valmentaja saa kuitenkin käyttää vapaasti, tuosta noin vaan. Kuluttajalle jää yksinään vastuu erottaa, kuka on p

Minun havaintojeni mukaan media ennemminkin on selvitellyt, mitä esim. somejulkkisten ns. valmennuksissa saa (ei paljon mitään) ja mitä koulutusta näillä ns. valmentajilla on taustalla (usein vain instagram-tähtösten etäkursseja). 

Useampi tällainen juttu tullut vastaan viime vuosina. 

Vierailija
102/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen empaattinen ihminen osaa kuunnella. En usko, että psykoterapeutit niin paljon enempään pystyvät. En kaipaisi teoreettista tietoa, vaan ymmärtävää ihmistä. Eli menisin.

Minulla on kokemusta aika monesta terapeutista. Aika nopeaan pystyn haistamaan, kuka kestää ja kuka ei. Jos en luota terapeuttiin tarpeeksi, alan suojella häntä. En kerro kaikkea, tai kerron vain asioita, joista hänelle ei tule paha mieli. Se ei varmaan ole tarkoitus? 

Splittaaminen suojaa sinua itseäsi, samoin projektiot. Se mitä kirjoitin luottamuksesta on hyvin laaja alue terapian alusta loppuun, koska se on ihmissuhteiden perusta. Ei se, että luottaisit terapeutiin tai muihin ihmisiin varauksetta ole mikään tavoite, vaan se, ett

Minulla on jopa kokemus siitä sairastunut psykiatri pyysi minua treffeille vastaanotolla. Joskus voi olla hyvä vetää mutkia suoriksi. Olen hyvä ihmistuntija ja näen asioita, joista toinen ei halua puhua mielellään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aika moni pseudoterapia toimii sillä tavalla, että sekoittelee faktaa ja fiktiota. Tällaisia on ollut maailmansivu."

Sinun kokemuksesi mukaan, uskovatko nämä pseudoterapeutit omiin juttuihinsa vai huijaavatko tarkoituksella?

Kun sitä myös hämmästelen, että miten joku voi hurahtaa tuollaiseen, eli että laittaa isot rahat tuollaisiin nettikursseihin, perustaa yrityksen tuota varten, ottaa ison yrityslainan.

Se taisit olla sinä joka sanoit, että kyseessä taisi olla huijauksen uhri, mutta miten joku periaatteessa lähtökohtaisesti järkevä ihminen hurahtaa tuollaiseen? Kun kyllähän ihan jo tuon lainaamani tekstin (siis tuo englanninkielinen teksti) pitäisi soittaa hälytyskelloja, että kyseessä on silkka huijaus. Kun en kykene tajuamaan, miten hän voi uskoa tuohon, perustaa siihen toimeentulonsa (vielä korkeakorkoisella lainalla). Eli en itse ainakaan osaa arvella uskooko hän oikea

Ah - kiitos tästä! (Olen eri jolle vastasit.) Olen vuosikymmeniä kelaillut tätä mainitsemaasi ilmiötä, ja hämmästellyt. Hauskaa, että joku muukin on kiinnittänyt huomiota ko rakennelmaan gurun ympärillä. Minäkin pidän sitä hyvin markkinoituna hujaiuksena,

Vierailija
104/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ei viranomaiset voi puuttua muiden kuin terveydenhoitoalan ammattilaisten tekemisiin, koska heitä sitoo potilaslaki.

Nämä muut on samalla viivalla ennustajien, selvänäkijöiden ja yksisarvishoitajien kanssa. Sinnekin aina joku haluaa rahansa laittaa eikä se laitonta ole.

Mutta luulisi laillisuuden rajan ylittyvän tai ainakin lähestyvän jos tällainen henkilö markkinoi palveluitaan terveydenhoitoalan palveluina ja itseään terveydenhoitoalan asiantuntijana. 

Eikö tällaisista ole ennakkotapauksiakin? 

Terveydenhuoltoalan palveluina ei saa itseään markkinoida, jos sellainen ei ole. Tee itse hänestä ilmoitus. Onhan näistä ennakkotapauksia, esimerkiksi hi-viruksen parantajia on tuomittu

En tiedä, onko tätä asiaa tutkittu tarpeeksi. Että lääkettä kannattas vaihtaa aina välillä. Nythän kuulee usein sanottavan, että kun on löytänyt yhden toimivan lääkkeen, niin syö sitä vain. Vaikka loppuelämän. Tuo on ansa. Aivoilla ei ole mahdollisuutta parantua. 

Vierailija
105/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on saatavana myös tekoälypohjainen terapeutti ihan puhelimeen. Muutama vuosi, ja olemme näiden varassa, ellei uudet tuulet puhalla psykedeeliavusteisten terapioiden rantautuessa - etenkin traumatapauksille. 

Vierailija
106/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen empaattinen ihminen osaa kuunnella. En usko, että psykoterapeutit niin paljon enempään pystyvät. En kaipaisi teoreettista tietoa, vaan ymmärtävää ihmistä. Eli menisin.

Minulla on kokemusta aika monesta terapeutista. Aika nopeaan pystyn haistamaan, kuka kestää ja kuka ei. Jos en luota terapeuttiin tarpeeksi, alan suojella häntä. En kerro kaikkea, tai kerron vain asioita, joista hänelle ei tule paha mieli. Se ei varmaan ole tarkoitus? 

Ei ole. Kyllä perussairaanhoitaja on nähnyt ja kuullut niin kovia juttuja, ettei häntä tarvitse suojella. Monet lähimmäisetkin omaavat hyvät hermot kuunteluun ilman terapiakoulutuksia.

Eivät. Sitten tulee vertailu. Aika monella. Kun sinulla on tuokin asia paremmin. Hassuin oli ehkä kun lapsi kävi fysioterapiassa pitkäkestoisen sairauden takia. Fyssari rupesi vertaamaan oman lapsensa motorisia taitoja minun lapseeni. 

Monet hoitajat ovat sitä mieltä, että jos näkevät potilaan itseään kyvykkäämpänä, niin ei ole sairas. Katkeruus taustalla. 

Vierailija
107/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on mielenkiintoinen uskomus tai ajatus, että psykologi sen olla pitää. Olen tavannut useampia psykologeja, joilla ei ole mitään hajua mistään.

nyt en kyllä ymmärrä pointtia. Missään kohtaa en sanonut, että kaikki psykologitaustaiset psykoterapeutit olisivat hekään hyviä. Terapeutin valinnassa on monta asiaa joiden pitää osua kohdilleen, minä aloitin aikoinaan valinnan rajaamalla pois kaikki muut paitsi psykologitaustaiset, koska minusta se on bare minimum. 

Tottakai voit olla ja saat olla tätä mieltä. Pointti oli juurikin se, että koit vain psykologitaustasten olevan riittävän hyviä/itsellesi mahdollisia vaihtoehtoja. Se perustuu johonkin ajatukseen tai uskomukseen. Ja se saa olla näin. 

Vierailija
108/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Se että jollakin on omaa kokemusta elämän vaikeista asioista ei riitä. Tiedän erään tutun joka opiskeli lyhyt terapeutiksi ihan toinen tutkinto pohjalla. Ihmisenä passiivis aggressiivinen monine ongelmineen.

Miten tuollainen toiminta on edes mahdollista? 

Vierailija
109/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi enää yhdellekään terapeutille, koska olen tullut siihen tulokseen, että hyödyllisyydestään huolimatta terapia aiheutti siinä määrin ja sellaista haittaa, että hyötyjen ja haittojen suhde ei enää olisi riittävässä tasapainossa. Huomaan nykyään myös tavallaan terapioivani itse itseäni toisinaan nyt, kun terapian lopettamisesta on pidemmän aikaa. 

Vierailija
110/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

101. Lainaukset eivät toimi, mutta minusta terapeutiksi itseään nimittäviä on kohdeltu silkkihansikkain mediassa. Eräskin eroihin erikoistunut terapeutti on antanut varmasti satoja haastetteluja asiantuntijan roolissa, on kirjoittanut useamman kirjan mediajulkisuuden avittamana jne. Osa hänen jutuistaan on kertakaikkiaan päin honkia, osa taas on ihan asiallista kamaa. Kuitenkin on olemassa myös niitä, joilla on erinomaisen painavaa ja pätevää sanottavaa pitkän, vuosikymmenten asiakastyön pohjalta.

Miksi näitä kirjoja julkaisevia ja selkeästi bisnestä tekeviä harrastelijoita suositaan? Se on kyllä jäänyt arvoitukseksi. Terapia-alalta kertynyt kokemus on monessakin mielessä aika ainutlaatuinen ikkuna ihmisen mieleen ja toimintaan. Miten edes tiedetään, että kyseisillä itse itsensä terapeutiksi nimittäneillä on ollut ensimmäistäkään asiakasta? 

En vain ymmärrä tuota logiikkaa. Tietyt vakiokasvot, jotka ovat ammattilaisia, olisivat kuitenkin käytettävissä ja uusiakin voisi kysyä mukaan. Luulisi toimittajan tietävän, että terapeutin nimikettä ei ole suojattu.

Vierailija
111/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tämä menee niinkuin muissakin asioissa. Jos on maksavia asiakkaita niin mitä tahansa voi myydä. 

Vierailija
112/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on minunkin kokemukseni mukaan noin, että yksilöterapia on täysin itsekeskeisyyteen tähtäävä. Siellä unohtuu täysin, että tuo yksilö on terapian ulkopuolella tekemisissä muiden ihmisten kanssa, ja että he ovat myös arvokkaita yksilöitä.

Vierailija
113/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kyllä perussairaanhoitaja on nähnyt ja kuullut niin kovia juttuja, ettei häntä tarvitse suojella. Monet lähimmäisetkin omaavat hyvät hermot kuunteluun ilman terapiakoulutuksia.

Eivät. Sitten tulee vertailu. Aika monella. Kun sinulla on tuokin asia paremmin. Hassuin oli ehkä kun laps

Siksi kannattaakin mennä riittävän rikkaalle ja koulutetulle ihmiselle niin hän ei ole kateellinen sinulle ja pystyy asettumaan auttamaan. 

Vierailija
114/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on minunkin kokemukseni mukaan noin, että yksilöterapia on täysin itsekeskeisyyteen tähtäävä. Siellä unohtuu täysin, että tuo yksilö on terapian ulkopuolella tekemisissä muiden ihmisten kanssa, ja että he ovat myös arvokkaita yksilöitä.

???? Siellä terapiassa ollaan kohtentamassa sen potilaan psyykettä eikä koko suvun. 

Jos menet hierottavaksi niin siellä hierotaan sinua eikä samalla puolisoasi puolet ajasta. 

Yleensä terve ja hyvinvoiva ihminen on parasta seuraa muutenkin, myös niille ympäröiville. Tosi sairaat ympärilläolijat ovat ihmeissään, kun vanha kynnysmatto on löytänyt selkärankansa. 

Vierailija
115/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja hän markkinoi näitä valmennuksiaan nimenomaan sairauden hoitoina, väittää mullistavansa niissä asiakkaan koko psyyken ja fysiikan. Väittää olevansa neurotieteiden huippuasiantuntija."

Lisään vielä: markkinoinnissaan väittää mullistavansa psyyken ja fysiikan lisäksi asiakkaan koko elämän, ihmissuhteet, työelämän, jne. Jos tuo ei jonkun mielestä kuulosta vaaralliselta niin en tiedä mikä. En käsitä, miksi viranomaiset eivät puutu tuollaiseen.

Viranomaiset eivät puutu tjollaiseen, koska kukaan viranomainen ei valvo tuota. Toimintaan ei tarvita lupaa, joten toiminta ei ole minkään viranomaisen alaisuudessa.

Vain psyko-, puhe-, fysio-, ravitsemus-, ym. terapeuttien toimintaa valvotaan. Sekin tapahtuu vain periaatteessa. Mitään valvontatoimiahan näihinkään terapeutteihin ei kohdistu.

Vierailija
116/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa tämä menee niinkuin muissakin asioissa. Jos on maksavia asiakkaita niin mitä tahansa voi myydä. 

Sehän koko aloituksen pointtini oli. Onko tällaiselle huuhaa-terapialle/valmennukselle (eli joka siis ei ole psykoterapiaa tms. nimikesuojattua terapiaa) maksavia asiakkaita? Jos on, niin miksi? Miksi ottaa tuo riski ja miksi maksaa rahat huijarille?

Vierailija
117/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

101. Lainaukset eivät toimi, mutta minusta terapeutiksi itseään nimittäviä on kohdeltu silkkihansikkain mediassa. Eräskin eroihin erikoistunut terapeutti on antanut varmasti satoja haastetteluja asiantuntijan roolissa, on kirjoittanut useamman kirjan mediajulkisuuden avittamana jne. Osa hänen jutuistaan on kertakaikkiaan päin honkia, osa taas on ihan asiallista kamaa. Kuitenkin on olemassa myös niitä, joilla on erinomaisen painavaa ja pätevää sanottavaa pitkän, vuosikymmenten asiakastyön pohjalta.

Miksi näitä kirjoja julkaisevia ja selkeästi bisnestä tekeviä harrastelijoita suositaan? Se on kyllä jäänyt arvoitukseksi. Terapia-alalta kertynyt kokemus on monessakin mielessä aika ainutlaatuinen ikkuna ihmisen mieleen ja toimintaan. Miten edes tiedetään, että kyseisillä itse itsensä terapeutiksi nimittäneillä on ollut ensimmäistäkään asiakasta? 

En vain ymmärrä tuota logiikkaa. Tietyt vakiokasvot, jotka ovat ammattilaisia, ol

Tämä henkilö, josta itse kirjoitin, on saanut myös huomattavasti palstatilaa mediassa.

Eli olen tuo, jonka tutuntuttu markkinoi neurotransformaatioterapiaa.

Vierailija
118/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän koko aloituksen pointtini oli. Onko tällaiselle huuhaa-terapialle/valmennukselle (eli joka siis ei ole psykoterapiaa tms. nimikesuojattua terapiaa) maksavia asiakkaita? Jos on, niin miksi? Miksi ottaa tuo riski ja miksi maksaa rahat huijarille?

Kaikki eivät jaksa ottaa asiasta selvää. Kela-psykoterapiaan on hankala hakeutua, joten tuollaisesta voi ajatella saavansa nopeasti apua. Kai sitä tarttuu epätoivoisena kaikenlaisiin oljenkorsiin. Mistä asiakas edes voi tietää mikä on huuhaata ja mikä ei? 

Vierailija
119/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät. Sitten tulee vertailu. Aika monella. Kun sinulla

Luulen, että kyse on myös sukupuolierosta. Sosiaalialalle hakeutuvat miehet ovat kiinnostuneita enemmän yhteiskunnallisesta epäoikeudenmulaisuudesta. Naiset taas yksilötasolla. Jos he näkevät toisen naisen menestyneempänä kuin itsensä, iskee katkeruus. 

Miehet ajattelevat asioita enemmän kokonaisuutena, johtuisko armeijasta tai siitä, että miehet harrastaa yleensä muutenkin enemmän joukkuelajeja. 

Vierailija
120/217 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin en. Psykologi on koulutettu alan ammattilainen, toisin kuin some aasintuntijat. Voi auttaa vähän, mutta mieluummin menen lääkärille kuin hierojalle akuutissa vaivassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme