Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat

Voi hyvä tavaton
14.01.2025 |

Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.

Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet  pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin. 

Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.

Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.

Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla. 

Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.

Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.

Kommentit (484)

Vierailija
201/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun juhlat niin silloin kutsun kenet haluan. En kutsu niitä ketkä mahdolliset vieraat haluaisivat paikalle

Vierailija
202/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Ei se voi mennä, kun miehen pitää päättää, mitä perheessä syödään ja mitä siteitä kommentoija käyttää.

Minkä ikäinen olet. Mihin hel-vettiin tämä maailma on menossa, jos tuollaisia ihmisiä oikeasti olemassa?! Ennen kaikkea se, että edes tuollainen kommentti tulee mieleen. 

vm-71 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan."

Mitä helvettiä? Eli koska olen sinkku, niin minun juhliin meneminen yksin on säälittävää lukioaikaista kotibilemeininkiä? Tajuatko edes hävetä. Avarra vähän maailmankuvaasi. Ihmiset ovat arvokkaita yksilöinä, eivät vain parisuhteen osapuolina.

Pitäiskö muuttaa ajatusmaailmaa? Voisi auttaa löytämään puolison rinnalle. Olet kyyninen ihminen kommentteinesi. Siksikö sinkku?! 

204/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sitä on avec tilaisuuksia ja ei avec tilaisuuksia, eikä siitä sen enempää

Häät on kyllä avec tilaisuus. Ainakin perinteiset häät.

Riippuu tietysti millaiset häät. Jos joku ei- kirkkoon kuuluva pari haluaisi pitää pikahäät jossain trampoliinipuistossa, niin sitten ymmärrän, että sellainen kokoontuminen voi olla vain kavereille. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
205/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuollaisesta kutsusta voi kieltäytyä. Voi olla, ettei hääpari halua mun puolisoa kutsua. Ihan ok. Mä en halua osallistua ilman mun puolisoa. Todennäköisesti mulla on mukavampaa kotona illalla töllöä katsellen kuin häissä.

Se on sinun valintasi.

. . .joka tulee hyväksyä. 

Vierailija
206/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen joskus naimisiin niin kutsun ketä huvittaa ja jätän pois kavereiden puolisot joita en ole koskaan tavannut. Sukulaisiakin kutsun luultavasti vain 2. Aloitus oli taas niin vanhanaikainen ja takakireä että huhhuh. Niin ja olen reilusti yli 30 vuotias itse.

Vierailija
207/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas miten taas joku jaksaa pahoittaa mielensä turhasta ja kirjoittaa siitä jonkun pamfletin. Annapa kaikkien tehdä miten parhaaksi näkee. Mitä se sun persettäs kaivelee?

Itse näin parhaaksi lopettaa yhteydenpidon miehen sukuun sen jälkeen tulin jätetyksi ulkopuolelle hänen sukunsa juhlista. Mitäpä heidän kanssaan muutenkaan mitään tekisin.

Vierailija
208/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa siltä ettei ole varaa kutsua tuntemattomia puolisoita.

Nykyään isot häät maksaa kyllä ihan sikana 

Vierailija
209/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee puolison kutsumattomuudesta ensimmäisenä mieleen rahallinen säästö, ei voi mitään. Kerran olen ollut häissä ilman puolisoa ja tiedän ettei hääpari ole mikään kovin varakas.

Omiin häihini kutsuttiin jokainen vieras avecin kanssa eli joko ihan nimetyn puolisonsa tai sitten avoin avec eli sai ottaa vaikka tuoreen tapailukumppanin mukaan jos olisi halunnut. Mielestäni hienoon juhlaan kutsutaan aina puolison tai avecin kanssa ja kutsumattomuus on etikettivirhe. Eihän etikettiä tarvitse noudattaa toki, mutta... 

Vierailija
210/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ne puolisot voivat olla se kiusallinen tekijä. Miehet usein pariutuvat sen kanssa, jota pääsevät panemaan, ja tämä saattaa olla muutoin sosiaalisesti todella ikävä tyyppi, jopa ihan noita. Miksi kukaan haluaisi pahanilman lintua omiin häihinsä tai mihinkään muuhun rooliin elämäänsä? Se törttö voi olla toki mieskin

Vierailija
211/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täti kysyi aikoinaan, että milloinka sitä sinun häitä tanssitaan? Vastasin, ei koskaan. Siihen täti tyrmistyneenä, että etkö aio naimisiin? Minä vastasin, että en niin sanonut. Kerroin vain, että niitä ei tanssita suvun kans. Minut ja mieheni vihittiin 20 vuotta sitten. Ainoa sukulainen häissäni oli sisko, koska on silloin kastetun lapseni sylikummi. 

Vierailija
212/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä mielensäpahoittamista. Jos hääpari ei halua tuntemattomia häihinsä, niin sitten ei halua. Se on heidän päätöksensä. Vaikka kutsutulla vieraalla olisi millainen lähiverkosto, joka on hänelle sosiaalisissa tilanteissa tarpeen, niin ei se tarkoita sitä, että hääparin pitää jonkun etiketin mukaan heidät kutsua.

Tosin olen ollut häissä, joissa oli lähetetty avec-kutsuja ja jo onnittelujonossa sulhanen tokaisi kaverilleen, että "ai tällainen pano tällä kertaa, mihin sä se tummatukan jätit" ja kaverilla oli mukanaan avovaimonsa. Sitä pariskunnan riitaa oli oikeastaan aika hauska seurata sivusta, koska kaikesta päätellen tämä avovaimo ei ollut mitenkään suosittu kaveriporukassa.

Kyllä se vika on tuossa kaveriporukassa jos käyttäytyy noin toisen naisen edessä, oli sitten pano tai avopuoliso.

Vierailija
213/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio on iskenyt todella pahasti hääpalveluihin. Esim ruuat on nyt 2-4 kertaisia siitä mitä oli yli 10v sitten. 

Vierailija
214/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio on iskenyt todella pahasti hääpalveluihin. Esim ruuat on nyt 2-4 kertaisia siitä mitä oli yli 10v sitten. 

Häät järjestetään sen mukaan, tai mennään naimisiin ilman häitä.

Vierailija
215/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvee besserwisseri taas äänessä.

Omiin juhliin saa kutsua ketä haluaa ja jättää kutsumatta ketä ei halua.

Ja kenenkään ei tarvitse mennä juhliin, jos ei halua.

Noin helppoa se on!

Kuka on ketä?

Vierailija
216/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Kyse ei ole pelosta vaan etiketistä. Miksi jo vihittyä paria ei voi kutsua häihin. En itsekään menisi, mikäli mieheni jätettäisiin kutsumatta. Enemmän kunnioitan puolisoani kuin ihmisiä, jotka rajaa toisen ulkopuolelle. 

Pelle oot noine kommentteinesi. -eri

Minua ja miestäni ei ole vihitty mutta en silti osallistuisi häihin jos molempia ei kutsuta. Monet eivät nykyään mene naimisiin mutta ovat silti vakiintuneessa suhtee

Oisko ollu puhdasta veetuilua? Häät ja jo vihitty, ilman, että karsii sinun valintasi? 

Vierailija
217/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole pelosta vaan etiketistä. Miksi jo vihittyä paria ei voi kutsua häihin. En itsekään menisi, mikäli mieheni jätettäisiin kutsumatta. Enemmän kunnioitan puolisoani kuin ihmisiä, jotka rajaa toisen ulkopuolelle. 

Pelle oot noine kommentteinesi. -eri

Minua ja miestäni ei ole vihitty mutta en silti osallistuisi häihin jos molempia ei kutsuta. Monet eivät nykyään m

En ymmärtänyt mitä yrität sanoa, mutta minut ja mieheni on aina kutsuttu häihin pariskuntana. Olemme juhlineet seitsemät häät viimeisen kuuden vuoden aikana, ja kutsut ovat tulleet molempien nimellä.

Vierailija
218/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮

Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.

En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi. 

12 tunnin häät?? 

Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂

Varsinais-suomalaista. Kahdelta vihkiminen, siitä siirtyminen juhlapaikkaan, syömiset, puheet, ohjelmaa, juomia, tanssia, kakunleikkuu, tanssimista, iltapala puoliltaöin ja bileet loppuvat kun

Siis mitä? En ole itse ollut juuri varsinaissuomalaisissa häissä, mutta pohjalaisissa, satakuntalaisissa, uusimaalaisissa, hämäläisissä, pirkanmaalaisissa ja lappilaisissa, ja kyllä niissä kaikissa on biletetty yli keskiyön, mutta ne olivatkin 10-30 vuotta sitten. Ehkä nykyään on kolmen tunnin häitä.

Vierailija
219/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää on täysin tilannekohtaista, kuten tuolla joku hyvin kuvasikin kaksia erilaisia työkaverin häitä kutsuineen.

Oletan, että jos olen kutsuttu, olen sellaisessa suhteessa kutsujaan, että meilä on puhevälit. Näin ollen jos tilanne olisi esim. se, että hän ei lainkaan tunne puolisoani ja rahat on tiukalla, ymmärrän täysin, jos hän lähettää minulle kutsun ja kertoo, että valitettavasti tällä kertaa emme voi kutsua puolisoita, joita emme tunne. Miksi helkkarissa mä loukkaantuisin tästä? Tai miksi puolisoni loukkaantuisi?

Käyn koko ajan vaikka missä ilman puolisoani, joten miksi häät olisi paikka, jonne en voi mennä ilman häntä. 

Olen ollut häissä, jossa oli erikseen pöytä meillä, jotka tulivat ilman puolisoa. Yksi aluksi vähän loukkaantui, että miksi hänet on laitettu sinkkupöytään, mutta totesin, että tämähän on tosi kiva, kun näin on taattu, että meillä kaikilla on seuraa. Tuli aivan mahtavan hauska ilta ja sain uusia ystäviä.

Eikä mua tippaakaan haitannut, että sinne oli kutsuttu myös pariskuntia, sillä tietysti näin, jos molemmat tunsivat heidät pariskuntana. 

Pahinta oli häissä, jossa tätä ei oltu ajateltu ollenkaan omana sinkkunaikana. Eli kutsuttiin kaikki avec ja lähdettiin oletuksesta, että siellähän ne sitten pärjää keskenäänkin. Istut sitten vaivaantuneena siinä pariskuntien välissä, jotka juttelee enimmäkseen keskenään tai sun pään yli toisilleen. Olin aivan näkymätön,  kun ei ollut sitä avecia.

Vierailija
220/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tää on täysin tilannekohtaista, kuten tuolla joku hyvin kuvasikin kaksia erilaisia työkaverin häitä kutsuineen.

Oletan, että jos olen kutsuttu, olen sellaisessa suhteessa kutsujaan, että meilä on puhevälit. Näin ollen jos tilanne olisi esim. se, että hän ei lainkaan tunne puolisoani ja rahat on tiukalla, ymmärrän täysin, jos hän lähettää minulle kutsun ja kertoo, että valitettavasti tällä kertaa emme voi kutsua puolisoita, joita emme tunne. Miksi helkkarissa mä loukkaantuisin tästä? Tai miksi puolisoni loukkaantuisi?

Käyn koko ajan vaikka missä ilman puolisoani, joten miksi häät olisi paikka, jonne en voi mennä ilman häntä. 

Olen ollut häissä, jossa oli erikseen pöytä meillä, jotka tulivat ilman puolisoa. Yksi aluksi vähän loukkaantui, että miksi hänet on laitettu sinkkupöytään, mutta totesin, että tämähän on tosi kiva, kun näin on taattu, että meillä kaikilla on seuraa. Tuli aivan m

Ei kai siitä monikaan loukkaantuisi vaan jättäisivät osallistumatta.

En minä istu pariutuneena ihmisenä missään sinkkupöydässä. Käytän sen lauantain johonkin mielekkäämpään puuhaan.