Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat
Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.
Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin.
Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.
Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.
Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla.
Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.
Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.
Kommentit (484)
Onko arvot ja käytöstavat muuttuneet näin rajusti, vai onko tämä vain nykynuorten itsekkyyttä kun halutaan säästää rahaa? En ole ikinä kuulutkaan tällaisesta että puolisoita ei kutsuttaisi, itselle ei tulisi kuuloonkaan kummassakaan roolissa. Mutta ehkä olen sitten setämies.
Vierailija kirjoitti:
Onko arvot ja käytöstavat muuttuneet näin rajusti, vai onko tämä vain nykynuorten itsekkyyttä kun halutaan säästää rahaa? En ole ikinä kuulutkaan tällaisesta että puolisoita ei kutsuttaisi, itselle ei tulisi kuuloonkaan kummassakaan roolissa. Mutta ehkä olen sitten setämies.
Ei tuo mikään yleinen käytäntö ainakaan vielä ole, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Onkos setämies saanut montakin hääkutsua, jotka on osoitettu, että Setämies Möttönen + avec?
Vai tuliko sentään kutsu nimellä Möttöset tai Setämies Möttänen ja Liisa Möttönen (vaimo tuskin on omaa nimeään pitänyt). Tästä on myös kyse, että kutsutaan ihan tuntemattomia ihmisiä jonain ihme avecina, joka ei kuulu henkilökohtaisten juhlien etikettiin laisinkaan. Eli vastaus: on arvot ja käytöstavat muuttuneet, molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Jotain päähenkilösyndroomaa varmaan. Sinullekin tiedoksi: ne sinun hääsi ovat tärkeät sinulle, puolisollesi ja ehkä teidän vanhemmillenne. Muille ne voivat olla iloinen juhla, mutta sen enempää normaalia ihmistä ei liikuta se että joku ystävä solmii avioliiton.
Voisitko ystävällisesti puhua vain itsestäsi ja olla ylentämättä itseäsi normaaliksi toisten yli. Kyllä minua on liikuttanut, kun ystävät solmii avioliiton.
Ja onneksi todellakaan meidän häissä ei ollut yhtään ihmistä, joka olisi ollut siellä vain iloisesti juhlimassa, vaan koin mielettömän rakkauden tulvan niissä puheissa, kohtaamisissa, jutteluissa, häiden jälkeen viestien tulvassa, jne. Me tosin pidemmekin häät, joissa oli myös yöpymismahdollisuus, koska tiesimme, että aika on se, mitä häissä pitää olla = todellakin morsiuspari ennättää viettää aikaa ihan kaikkien kanssa.
Mutta joo, tuskin sinun asenteellasi oletkaan kenellekään mi
Olen eri, mutta koin fyysisen oksetusreaktion lukiessani tuota. Bridezilla, tosiaan. Heitä on monenlaisia, tässä selkeästi yksi alalaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko niin heikkoja, ettette voi lähteä minnekään ilman puolisoa? Eikö teillä ole sosiaalisia taitoja tai mitään kiinnostusta viettää aikaa muiden kuin puolison kanssa?
Pitääkö esim. jokin serkku jättää kutsumatta vain, koska hänen puolisonsa on k**ipää?
Häät on rakkauden juhla ja miksi sinne oman rakkaan kanssa ei menisi?
Jos se oma rakas vaikka sattuu käyttäytymään huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. :D No, useisiin häihin olen ainakin kutsun saanut ja mieheni kanssa tietenkin, kuten kuuluukin. Ja hauskaa on ollut.
Uskon sen. "Normaaleilla" ihmisillä, jotka eivät paljon toisten tunteista välitä, kun eivät itse syviä tunteita osaa edes tuntea, on aina virnuvan ja hirnuvan hauskaa, olen tämän itsekin huomannut. Semmoiset ei tosin minun häitä tanssineet.
Olen eri, mutta mikäköhän meni nyt noin pahasti tunteisiin, kun pitää ryhtyä oman uikutuksen aikaansaamien reaktioiden jälkeen haukkumaan muita ihmisiä? Jos ihmistä naurattaa, antaa hänen nauraa. Sen perusteella on vähän paha lähteä tekemään arviota, miten syviä tunteita ko. ihminen tuntee tai osaa tuntea. Hauku ihmisen sanomisia tai mielipiteitä, jos siltä tuntuu, mutta älä hauku ihmistä. Ihan perussettiä, jonka *voisi kuvitella* tuollaista rakkauspuhetta viljelleen ihmisen nimenomaan ymmärtävän. Aika ristiriitaista on siis kommentoijan puhe. Onnea omalle rakkaudellesi ja häillesi, mutta ei sinulla ole oikeutta lähteä haukkumaan ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin sinä. Jotain on pahasti vialla, se on selvää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on suorastaan vitsikästä, että ihmiset, jotka eivät edes liikutu häistä, eivät siis tunne mitään hääparin puolesta vaativat, että heidät on sinne kutsuttava oikein kaksin kappalein.
Miksi tuommoiset ihmiset käyvät edes häissä? Ai niin, ilmainen juhla tarjoomisineen puolison kanssa. Muualla joutuis itse maksamaan juhlansa.
Aika kalliiksi tulee vaatteet, kampaukset/meikit, matkat ja mahdolliset yöpymiset. Niiden lahjan, kukan ja kortin lisäksi. Pariskunnalta jälkimmäisiä lukuun ottamatta tuplasti rahaa. En ole yksissäkään häissä käynyt, jotka olisivat tulleet "ilmaisiksi juhliksi". Päinvastoin. Tämä ei tarkoita, etteikö häät olisi olleet mukavat ja onnistuneet, jokainen omalla tavallaan, mutta vieraalle ilmaisissa häissä en ole ikänäni käynyt. Ehkä joku on, ilmoittautukoon hän!
Minä kutsuin 3 harrastuskaveria ilman avopuolisoa. En tuntenut heidän puolisoita lainkaan, ja 3 kaverusta tulivat ihan mielellään keskenään. Heistä kaikki tunsivat myös mm. siskoni ja kaason, mutta puolisoista kukaan ei olisi tuntenut ketään. Jokainen asui samassa kaupungissa, ja pääsi helposti yöksi kotiin. Tämä oli jo 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tulossa pienet häät myöhemmin keväällä ja jouduttiin karsimaan avecit pois osalta kutsuvieraista. Kukaan ei ole ainakaan päin naamaa sanonut loukkaantuneensa kun ollaan henkilökohtaisesti kerrottu rehellisesti miksi tehdään näin ja kaikki kutsutut on näillä näkymin tulossa paikalle.
Olen itse ollut avecina useissa häissä ja ihan hyvin olisin voinut olla pois niistä. Yksissä häissä en tuntenut ketään muita kuin silloisen kumppanini - en edes hääparia ja silloinen kumppani halusi sitten juhlapaikalla pitää hauskaa sen oman kaveripiirin kanssa keidät sieltä tunsi, eli olin aikalailla yksin enkä pois päässyt ilman kumppania. Silloin päätin etten enää lähde aveciksi jos en tunne ketään muita häihin tulevaa kuin oman puolison.
Olen todellakin aika hämmästyneenä seurannut tätä keskustelua. Olen mennyt naimisiin 1993 ja silloin tuo ol
Näin. Jos avec ei tunne häistä ketään, silloin on kaikkien kannalta parempi jäädä pois. Kutsu voidaan lähettää molempien kutsuttujen nimissä. Silloin se on selkeää.
On suorastaan törkeää, jos joku tuo jonkun sattumanvaraisen tinderheilan häihin aveciksi. Veikkaan, että tämän tavan yleistyminen on perimmäisenä syynä (pelkona) siihen, että aletaan suosia avecittomia kutsuja. Olisi aika kamalaa, jos häissä olisi yksikin vieras, jota kumpikaan hääparista ei tunne.
Meidän juhlatilan maksimi kapasiteetti oli 50 henkilöä. Pelkästä ydinperheestä kummeineen tuli jo yli 30 henkilöä. Siinä oli molemmille 10hlö budjetti kutsua kavereita ja muuta sukua. Todella sai pohtia ketä kutsui eikä yhtäkään plus ykköstä kutsuttu vain muodon vuoksi😅 Olisi ollut tympeää jättää joku lapsuuden parhaista kavereista kutsumatta, että joku etäinen serkku olisi päässyt osallistumaan vaan koska kutsuin siskonsa kuka on minulle hyvin läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todellakin itselläni on periaate, että en tietenkään lähde, jos kutsussa lukee vain avec = kutsuja ei tiedä edes nimeäni. Se tarkoittaa, että minut on kutsuttu pelkästään kohteliaisuudesta, jos hyvin käy, tai velvollisuudesta, jos huonommin. Minua ei ole kutsuttu minua, minua ei siis kaivata.
No juuri näin. Jos oikeasti olisi halua kutsua tämä tommin puoliso, niin tommilta kysyttäisiin, että mikäs se sun puolison nimi olikaan ja laitettaisiin kutsu tommin ja sinin nimellä. Jos heitetään vaan avec, niin se on on pelkästään tyhjä kohteliaisuus tai velvollisuus ja kutsu ei aidosti koske sinua. Tommi voi todellakin tulla vaikka kissansa kanssa ja hääparille se on yhtä arvokasta.
No hupsista todellakin. Olettamus on, että niiden ihmisten kanssa, jotka häihin kutsutaan on puhevälit. Joten kysyminen tuskin olisi mahtisvaikeaa. Mutta jos ei kysytä, se on kyllä
Jep, ja juuri tästä täällä oikeastaan väännetäänkin. Kun jotkut mustavalko-putkiaivo-minäminä-ihmiset ajattelevat, että kyllä MINUN tai MINUN puolison PITÄÄ PÄÄSTÄ HÄIHIN. Ihan riippumatta siitä, mikä on hääparin toive.
Jos ei olla niin läheisissä väleissä, että asia etukäteen selvitetään (asia=onko kumppani/puoliso myös tervetullut), niin sitten ei olla niin läheisissä väleissä, että se kumppani olisi tervetullut sinne häihin.
Vierailija kirjoitti:
Avec-kutsua ei ole korrektia koskaan lähettää henkilökohtaisiin juhliin.
Sata kertaa tämä! Mä itse olen järjestänyt aika isoja pippaloita, häät, kahdet viiskymppiset ja seuraavaksi on vuorossa kuuskymppiset.
Joka kerta olen selvittänyt paitsi osoitteet, myös osallistujat. Suurimman osan tietysti tietää, mutta ne, joista en, todellakin olen kysynyt puolison nimen edes.
Onhan se nyt helkatti siellä juhlissakin itsekin kiva tietää, että Tommin kanssa tulevan nimi on Sini, Jaskan kanssa tulevan nimi Riitta...nehän on henkilökohtaisia juttuja joten olisi älytöntä, että sinne lappaisi porukkaa, jota en edes nimeltä tunne.
Mutta enemmän on ollut kyse siitä, että myös Riitta ja Sini tietävät olevansa kutsuttu henk.koht.
Juuri näin!
Viimein tähän ketjuun tulee järjen ääntä ja selkeää argumentointia!
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Hei setämies. Tämän palstan keskusteluissa on aina se ongelma, että puurot ja vellit ovat autuaan sekaisin keskenään. Ongelmana tässä keskustelussa lienee suurimmasta päästä se, että termi "puoliso" voi nykypäivänä tarkoittaa melkein mitä tahansa. Vielä enemmän "avec"-termiä ei ymmärretä, joskin aivan ketjun loppupäässä sitä fiksusti avattiin. Eli puhutaanko 30 vuotta naimisissa/avoliitossa olevasta pariskunnasta vaiko siitä, saako serkku tuoda tindertreffinsä hääjuhlaan, jos kutsussa lukee "avec". Siinä on eroa, jonka luulisi olevan kaikille selvää, mutta silti täällä jänkätään.
Rahakysymys on tietenkin hankala, sekä se, että yhtäältä perinteet velvoittavat (=niiden koetaan velvoittavan) mutta toisaalta haluttaisiin pitää juhlat, joissa itsekin viihtyy. Eikä haluttaisi ehdottomasti, että kukaan pahoittaa mielensä.
Lisäksi vähemmälle keskustelulle on jäänyt se, mitä tehdä ei-toivotun mutta esim. sukuun kuuluvan ihmisen kanssa. Joka etikettien mukaan pitäisi kutsua häihin (on esim. aloituksessa mainittu serkun puoliso) mutta jota ei esim. huonon käytöksen, alkoholin ongelmakäytön tmv. vuoksi oikeasti haluta juhliin.
Mitä sinä, setämies, tekisit, jos rahaa on käytössä rajallinen määrä ja se määrittää vierasmäärän esim. 40 henkeen. Kutsuisitko vain puolet serkuista/ystävistä avecceineen (joista osaa et välttämättä tunne), vaikka haluaisit kaikki serkut/ystävistä paikalle, vai kutsuisitko kaikki haluamasi serkut/ystävät mutta rajaisit avecit pois?
Kukaan ei varmaan vakavissaan ajattele, että tässä olisi kyse iäkkään tädin miehestä, joka on tädin kanssa ollut aviossa 40 vuotta. Tai että mummo kutsutaan mutta vaari jätetäänkin pois. Toki uusperhekuvioissa nämäkin taistelut ja mietinnät varmasti ovat mukana vaikeuttamassa kutsulistan tekoa. Mutta jos mummo ja vaari ovat naimisissa, niin tämänkin pitkän ketjun perusteella kukaan ei ole kutsumassa heistä vain toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkullani on häät vuonna 26 heinäkuussa. Minulla ja miehelläni on 2 lasta yhdessä. Miestä ei ole kutsuttu, sillä emme ole kihloissa.
Hän kutsuu vain pariskunnnan kumppanin, jos on sormus
Omasta mielestä todella tökeroä!
Jatkan vielä. Tunnemme toisemme, olemme melkein viikoittain tekemisessä. Olemme olleet yhtä kauan yhdessä kuin serkkuni ja hänen miehensä, eli 8 vuotta. Hän ei halua riskiä, että parit eroavat, ja sitten ollaan naama norsun veellä
Siis milloin eroavat? Siellä häissä? Juuri ennen niitä? Eivätkö sormustetut voi erota?
Mielestäni tuo on törkeää enkä todellakaan osallistuisi. Te olette vakiintunut pariskunta ilman sormuksiakin. Eivät kaikki hanki niitä ikinä.
Olen naimisissa. En käytä sormusta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän juhlatilan maksimi kapasiteetti oli 50 henkilöä. Pelkästä ydinperheestä kummeineen tuli jo yli 30 henkilöä. Siinä oli molemmille 10hlö budjetti kutsua kavereita ja muuta sukua. Todella sai pohtia ketä kutsui eikä yhtäkään plus ykköstä kutsuttu vain muodon vuoksi😅 Olisi ollut tympeää jättää joku lapsuuden parhaista kavereista kutsumatta, että joku etäinen serkku olisi päässyt osallistumaan vaan koska kutsuin siskonsa kuka on minulle hyvin läheinen.
Tämän toivoisin näiden puolisoiden kutsumista toitottavien ymmärtävän. Jos on maksimikapasiteetti, niin sinne ei ylimääräisiä mahdu ilman, että joku hääparille oikeasti tärkeä joudutaan rajaamaan pois. Eri asia toki, jos jonkun puoliso kuuluu olennaisena osana vaikka kaveriporukkaan tai ollaan kavereita pariskuntana pariskunnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on tässä naurattanut, kun vaahdotaan etiketistä, eli siitä, että etikettiin kuuluu kutsua häihin puoliso. Kyllähän se on näin.
Mutta asiahan on juuri kuten edellä on sanottu: kuuluu kutsua puoliso, nimellä, ei avec.
Avec-kutsua ei ole korrektia koskaan lähettää henkilökohtaisiin juhliin. Ne ovat tapahtumia tms. varten, jossa ei voidakaan olettaa tiedettävän kutsutun puolison nimeä. Lisäksi avec-kutsu todella tarkoittaa, että voit ottaa seuraksesi kenet hyvänsä, ystävän, siskontytön, kenet vaan.
Jopa työpaikan juhliin on kyseenalaista, joskin nykyään tavallista, laittaa kutsuun avec. Jos korrektia etikettiä ajatellaan, pitäisi niihin nähdä vaiva etsiä puolisoiden nimet. Sinkut tulevat sinkkuna, eivät avec.
No juuri näin. Nykyään ei oikein taideta ymmärtää, mitä se avec tarkoittaa, ja on sekoitettu nyt normaali avio- tai avopuoliso, ja avec.
Hnkilökohtaisiin juhliin ei todellakaan edes kutsuta millään avec-määrittelyllä. Kutsu lähetetään joko kummankin nimellä tai vastaavaa tarkoittavasti esim. Herrasväki Kiljuset, jolloin se tarkoittaa itse asiassa koko perhettä tai vain molempia vanhempia, sen saa kutsuttu itse päättää. Kenellekään yksineläjille ei laiteta kutsua, mihin liitetään avec -sana. Sehän tarkoittaa seuralaista, kuka hän sitten onkin. No eihän tätä tietysti kielletty ole, ja ystävälle voi tuollaisen kutsun laittaa vaikka pilke silmäkulmassa ja varsinkin jos tietää tällä ystävällä olevan joku kumppani, mutta ei sen enempää ja haluaa nähdä heidät yhdessä. Jos haluaa, että tämä kutsuttu tulee todellakin yksin, iin silloin kutsu vain hänen nimellään ja olisi myös aika viisasta siihen kutsuun jotenkin sisällyttää kumminkin vielä ilmoitus siitä, että kutsu on vain yhdelle. Koska kaikki ei välttämättä sitä tajua, ja luulee kutsun olevan molemmille, niin kuin se ennen aikaan oli aina.
Varsinaisesti Avec-kutsut lähetetään virallisiin juhliin, joissa todella ei tiedetäkään puolisoista tai kumppaneista mitään, ei edes ovatko olemassa. Esimerkkinä nuo Linnan juhlat. Tai vaikka jotkut kuntien tai kaupunkien viskaalien isot juhlat, jotka mennään protokollan mukaan. Avec ei tarkoita vain puolioa, vaan yleensä seuralaista. Kukaan ei kiellä, vaikka veisi sitten sinne jonkun jostain seuralaispalvelusta. Tämän on tarkoitus vain edustaa puolisonsa rinnalla. Eli varsinainen kutsuttava on se, jolle kutsu lähetetään ja hänellä on sitten oikeus tuoda mukanaan yksi henkilö "aveccinaan."
Minulle olisi exäni kanssa ollut suuresti suotavaa, jos hänet todellakin olisi kutsuttu juhliin ilman minua. Ei olisi tarvinnut hänen kanssaan riidellä siitä, että en aio lähteä. Kun kerran kutsussakin on vain yhden nimi. Siinäpähän olisivat sitä hullua juoppoa siellä paimentaneet, ei olisi ollut minun tehtäväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän toivoisin näiden puolisoiden kutsumista toitottavien ymmärtävän. Jos on maksimikapasiteetti, niin sinne ei ylimääräisiä mahdu ilman, että joku hääparille oikeasti tärkeä joudutaan rajaamaan pois. Eri asia toki, jos jonkun puoliso kuuluu olennaisena osana vaikka kaveriporukkaan tai ollaan kavereita pariskuntana pariskunnan kanssa.
Miksei sen kaveriporukan kanssa voi sitten juhlia keskenään jossain muualla jotain muuta asiaa, jos tarkoitus on häissäkin vain olla omassa porukassa, kuten täällä on annettu monesti ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko 48 henkilöön edes sitä etäistä serkkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todellakin itselläni on periaate, että en tietenkään lähde, jos kutsussa lukee vain avec = kutsuja ei tiedä edes nimeäni. Se tarkoittaa, että minut on kutsuttu pelkästään kohteliaisuudesta, jos hyvin käy, tai velvollisuudesta, jos huonommin. Minua ei ole kutsuttu minua, minua ei siis kaivata.
No juuri näin. Jos oikeasti olisi halua kutsua tämä tommin puoliso, niin tommilta kysyttäisiin, että mikäs se sun puolison nimi olikaan ja laitettaisiin kutsu tommin ja sinin nimellä. Jos heitetään vaan avec, niin se on on pelkästään tyhjä kohteliaisuus tai velvollisuus ja kutsu ei aidosti koske sinua. Tommi voi todellakin tulla vaikka kissansa kanssa ja hääparille se on yhtä arvokasta.
No hupsista todellakin. Olettamus on, että niiden ihmisten kanssa, jotka häihin kutsutaan on puhevälit. Joten kysyminen tuskin olis
En minä ainakaan ajattele että minun ja puolisoni PITÄÄ päästä osallistumaan häihin, ja tuskin kovin moni muukaan niin ajattelee. Minä en osallistu ellei puolisoani kutsuta. Hyvin yksinkertaista, eikä herätä sen kummempia tunteita tai tarvetta vaatia puolisolleni sitä kutsua.
En halua osallistua häihin joissa rahat on tiukassa. Parempi että jään pois niin ne arvokkaat viimeiset pennoset voidaan käyttää jonkun toisen vieraan kestitsemiseen. Osallistun sitten niihin joissa parilla on riittävästi massia juhlia kunnolla.
No tuskin. Pitävät jääkaappinsa ovessa kuvia omista häistään ja häissä yleensä tapaa olla muitakin ihmisiä, joten he ovat kuvassa myös.