Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat

Voi hyvä tavaton
14.01.2025 |

Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.

Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet  pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin. 

Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.

Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.

Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla. 

Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.

Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.

Kommentit (484)

Vierailija
241/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hääpari haluaisi häihinsä 50 ihmistä, mutta kaikki pitäisi kutsua avekkeineen niin budjettihan vähintään kaksinkertaistuisi. Voi jopa joutua hankkimaan isomman tilan, jolloin ei kaksinkertainenkaan budjetti ole tarpeeksi. Jos avekkeja ei tunne, niin miksi kutsua.

Totta, ihmisten kestitseminen on tyyristä lystiä.

Itse kutsuisin tuossa tapauksessa 25 ihmistä aveceineen jos häitä olisi jostain syystä pakko juhlia tietyllä aikataululla. Todennäköisemmin säästäisin vielä kasaan summan X jotta voisin pitää haluamani tasoiset häät ja kutsua ihmiset juhlimaan seuralaisineen. Eivät ne avecit minua varten juhlissa ole.

Vierailija
242/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen järjestää itselleen sen näköiset häät kuin haluaa ja jokainen kutsuttu voi päättää meneekö vai ei.

Oma avopuoliso oli syksyllä vanhan kaverinsa häissä ja minä en ollut mukana. Olisi tuntunut oudolta mennä ventovieraan ihmisen juhliin, jota tuskin tapaisin enää uudestaan noiden häiden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on siis ainakin kaksi koulukuntaa. 

Minä tutustuisin mieheni rinnalla niihin ihmisiin jotka hän tuntee.

Niin toki. Mutta sitä ennen istuskellaan asetuilla paikoilla monta tuntia. Mieluummin istun siis pöydässä, joissa kaikki ovat jo lähtökohtaisesti tutustumassa toisiin kuin pöydässä, jossa lähtökohtaisesti seurustellaan oman puolison kanssa.

Eri asiahan on ne parhaat häät, eli jossa on jo ennestään omaa kaveriporukkaa, morsiusparin sukulaisia, jotka tunnetaan jne ja jonne mennään yhdessä. Mutta tässä iässä ne alkaa olemaan jo takana tai semmoisiin harvemmin pääsee.

Nimenomaan, monta tuntia. En todellakaan vietä vapaata lauantaitani vääntäen tuntitolkulla small talkia ihmisten kanssa joiden kanssa kemiat eivät välttämättä kohtaa. Voi olla tosi hauskaakin, mutta ei välttämättä.

Vierailija
244/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kenenkään tutustuta jossain häissä. Siellä on koko ajan jotain menossa ja loppuillasta kun vapautuu, olet siinä porukassa, johon alussa jo ajauduit yleensä. Lisäksi kaikenlainen pakkotutustuminen on mälsää, eli esim. miehen harrastuskaverit on hänen omiaan, kiinnostuneita asioista, joista minä en yhtään. Niin sitten kun mä pönötän siinä, eivät voi vapaasti jutella noita, vaan kohteliaasti kyselevät multa, että miten on ilta mennyt ja miten se ja tää. Vaivaannuttavaa, kuten jo sanottiinkin.

Sama toisin päin. Paljon paremmaksi meillläkin todettu, että se menee, kuka on kutsuttu ja pitää hauskat juhlat. Toisen ei tartte roikkua mukana minään käsilaukkuna ja esittelyesineenä, vaan voi sopia vaikka omien kaverien kanssa menot tai jäädä lukemaan kirjaa.

Vierailija
245/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, monta tuntia. En todellakaan vietä vapaata lauantaitani vääntäen tuntitolkulla small talkia ihmisten kanssa joiden kanssa kemiat eivät välttämättä kohtaa. Voi olla tosi hauskaakin, mutta ei välttämättä.

Jos siellä häissä sun pointti on seurustella miehesi kanssa, etkä muuten siellä viihdy, mikä oointti sun on sinne mennä? Miksi et jää kotisohvalle seurustelemaan miehesi kanssa?

Vaikka olisin häissä mieheni kanssa, niin kyllä mä kohteliaasti vääntäisin small talkia muidenkin vieraiden kanssa enkä jurottaisi miestä kädestä pidellen jossain. Se on nääs vähän ajatus, juhlia morsiusparia muiden häävieraiden kanssa, ei viihtyä ikioman ukkosen kanssa.

Vierailija
246/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kenenkään tutustuta jossain häissä. Siellä on koko ajan jotain menossa ja loppuillasta kun vapautuu, olet siinä porukassa, johon alussa jo ajauduit yleensä. Lisäksi kaikenlainen pakkotutustuminen on mälsää, eli esim. miehen harrastuskaverit on hänen omiaan, kiinnostuneita asioista, joista minä en yhtään. Niin sitten kun mä pönötän siinä, eivät voi vapaasti jutella noita, vaan kohteliaasti kyselevät multa, että miten on ilta mennyt ja miten se ja tää. Vaivaannuttavaa, kuten jo sanottiinkin.

Sama toisin päin. Paljon paremmaksi meillläkin todettu, että se menee, kuka on kutsuttu ja pitää hauskat juhlat. Toisen ei tartte roikkua mukana minään käsilaukkuna ja esittelyesineenä, vaan voi sopia vaikka omien kaverien kanssa menot tai jäädä lukemaan kirjaa.

Ai. Minä kyllä tutustun. Myös mieheni on viime syksyisten ystäväni häiden jälkeen käynyt muutaman kerran kaljalla toisen ystäväni miehen kanssa. Tapasivat siis siellä häissä ekaa kertaa.

Vierailija
247/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nääs vähän ajatus, juhlia morsiusparia muiden häävieraiden kanssa, ei viihtyä ikioman ukkosen kanssa.

No tässä se on sanottu! Olikin aika kivaa, kun meidän häissä yksi serkku tosiaan ei tullut tuolla mielellä. Olivat kuin ravintolassa kahdestaan, juoksuttivat henkilökuntaa, keskustelivat vain keskenään, tarjoamiset kelpasi vähän liiankin kanssa ja lähtivät sanomatta meille mitään.

Väkisin kävi mielessä sättiä itseään etikettitietoisuudesta. Että jos kutsut yhden serkun, kutsut muutkin ja tietysti avec, ilman muuta, hienoja ihmisiä kun oltiin. Ja nuoria ja tyhmiä, nyt toimisin toisin.

Vierailija
248/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala juttu.  Jos budjetti on rajallinen,  kutsuuko kaikki serkut ja ystävät ilman puolisoa vai puolet serkuista ja ystävistä puolisoineen.  Teki niin tai näin,  aina joku loukkaantuu. 

Sinulla on selvästi joku muu tarkoitus häiden järjestämiseen kuin toiset huomioon ottava sivistyneisyys. Älä sitten ihmettele kun ei ole tunkua lapsen kummiksi tai perheen rapujuhliin. On hämmästyttävää, että joku järjestää häät itseään ajatellen. Jo lasten pois jättäminen on tahditonta saati puolison. 

Hyvien hääjuhlien ensimmäinen edellytys on se, että ne pidetään sen kokoisina kuin on varaa tyylikkäästi järjestää. Jos tässäkin ketjussa olevia pohdintoja on käytävä, häät on parasta järjestää oikean kokoisina. Kaikki pohdinnat siitä, onko jonkun puolisoa varaa kutsua, on sen luokan rimanalituksia, että menisi fiilis olla

Tässä on varmaan osaksi kyse myös yhteiskuntaluokista.

Läheskään kaikki eivät ole osallistuneet esim. rapujuhliin kertaakaan. Omassa suvussani niitä ei tosiaan ole ollut tapana pitää lainkaan.

Monilla tavallisilla keskipalkkaisilla työntekijöillä tulee vastaan myös kustannuskysymys. Mitään sadan vieraan 12 tuntia kestäviä hääjuhlia ei ole mielekästä järjestää, jos budjetti ei siihen riitä.

Vierailija
249/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä häissä sun pointti on seurustella miehesi kanssa, etkä muuten siellä viihdy, mikä oointti sun on sinne mennä? Miksi et jää kotisohvalle seurustelemaan miehesi kanssa?

Vaikka olisin häissä mieheni kanssa, niin kyllä mä kohteliaasti vääntäisin small talkia muidenkin vieraiden kanssa enkä jurottaisi miestä kädestä pidellen jossain. Se on nääs vähän ajatus, juhlia morsiusparia muiden häävieraiden kanssa, ei viihtyä ikioman ukkosen kanssa.

Onko sun mielestä siis tuossa tilanteessa olemassa kaksi mahdollista skenaariota; se että puhuu muille vieraille ja se että jurottaa nurkassa oman puolisonsa kyljessä ja puhuu vain sille puolisolleen?

Minä juttelen jo ruokapöydässä muille, se kuuluu asiaan ja on kohteliasta ja mukavaa. Ennen kuin muutakin yhteistä puhuttavaa kuin sitä tavallista small talkia löytyy, tuttu ihminen on kullanarvoinen apu viihtyvyyden lisäämisessä. Voin siis jutella miehelleni normaaleja juttuja ja muille small talkia kunnes paremmin tutustutaan (jos tutustutaan).

Vierailija
250/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mennään naimisiin spermatonkan kanssa, vai mitä otsikko tarkoittaa🤪

Vierailija
251/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää ne serkut ja sukulaiset kutsumatta, kummeja ja isovanhempia lukuunottamatta, niin pystytte kutsua kavereita ja heidän puolisoitaan.

Ei ole järkeä kutsua sukulaisia, joiden kanssa ei olla edes läheisiä. Taitaa olla pienten sukujen ongelma, itse olen lestadiolaissuvusta, jossa luonnollisesti ei kutsuja juhliin koko sukua. Vain ne lähimmät.

Vierailija
252/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin muutakin yhteistä puhuttavaa kuin sitä tavallista small talkia löytyy, tuttu ihminen on kullanarvoinen apu viihtyvyyden lisäämisessä.

Tässä se koulukunta ero on. Mulla ei ole mitään ongelmaa viihtyä vieraiden kanssa, vaikka ei kemiat heti kohtaisi tai jäisi koko illaksi pelkän small talkin tasolle. En tarvitse tuttua ihmistä viihdyttämään mua ja juttelemaan "normaaleja juttuja", mitä ne onkaan. Kyllä meillä miehenkin kanssa jutut siinä pöydässä aika small talkia olisi, tuskin siinä alettaisiin paljon muusta kuin yleisluontoisista asioista rupattelemaan keskenämmekään. 

Varmaan myös elämäntilanne vaikuttaa. Olen hyvin usein työasioissa miehen avecina ja se on yhtä stanaa. Nimenomaan et sä siinä vieraiden keskellä ala miehen kanssa mitään keskinäistä in-side läppää heittelemään pöydän yli, vaan pysyt kivoissa, kevyissä puheenaiheissa, jotka sopii kaikkien korville.

Vapaa-aikana emme tähän ala, vaan mennään omat menot, jos kutsu tulee. Usein häistä tms. olen sanonut että mene sinä vaan, sut ne tuntee ja sinne haluaa. Ja en todella laita pahaksi, jos en saa kutsua vain sen vuoksi, että katsotaan, että onhan mut nyt pakko kutsua.

Vierailija
253/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rajan puolison kutsumiseen voi vetää sen perusteella, millainen suhde kutsuttavaan on. 

Olisi ehkä tökeröä jättää kutsumatta Malla-serkun avomies, jonka on tavannut lukuisia kertoja sukujuhlissa viimeisen 15 v. aikana. Mutta on minusta ihan OK olla kutsumatta työkaveri Maijan puolisoa, jonka on tavannut ohimennen pari kertaa. Etenkin jos juhliin tulee useampi ihminen samasta työpaikasta. 

Esimerkiksi, äitini oli kerran hyvän työkaverinsa häissä, eikä kutsussa ollut avecia. Morsian oli kutsunut työpaikaltaan muutaman läheisen työkaverin, joten heillä oli juhlissa tuttu porukka. Ketään ei ilmeisesti haitannut, että tulivat juhliin soolona. Isäni ei ollut edes koskaan tavannut morsianta. 

Vierailija
254/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää ne serkut ja sukulaiset kutsumatta, kummeja ja isovanhempia lukuunottamatta, niin pystytte kutsua kavereita ja heidän puolisoitaan.

Ei ole järkeä kutsua sukulaisia, joiden kanssa ei olla edes läheisiä. Taitaa olla pienten sukujen ongelma, itse olen lestadiolaissuvusta, jossa luonnollisesti ei kutsuja juhliin koko sukua. Vain ne lähimmät.

Ongelmana onkin se, että moni on läheinen sukulaistensa kanssa, mutta ei puolison harraste- tai työkavereiden puolisoiden kanssa. Miksi jättää kutsumatta setä perheineen, jotta paikalle pääsee miehen harrastekavereiden tuikituntemattomat puolisot?

Vierailija
255/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮

Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.

En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi. 

12 tunnin häät?? 

Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂

Varsinais-suomalaista. Kahdelta vihkiminen, siitä siirtyminen juhlapaikkaan, syömiset, puh

Miksi ihmeessä häät kestäisivät yöhön saakka? Ei kukaan jaksa olla koko päivää häissä.

Vierailija
256/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hääpari haluaisi häihinsä 50 ihmistä, mutta kaikki pitäisi kutsua avekkeineen niin budjettihan vähintään kaksinkertaistuisi. Voi jopa joutua hankkimaan isomman tilan, jolloin ei kaksinkertainenkaan budjetti ole tarpeeksi. Jos avekkeja ei tunne, niin miksi kutsua.

Totta, ihmisten kestitseminen on tyyristä lystiä.

Itse kutsuisin tuossa tapauksessa 25 ihmistä aveceineen jos häitä olisi jostain syystä pakko juhlia tietyllä aikataululla. Todennäköisemmin säästäisin vielä kasaan summan X jotta voisin pitää haluamani tasoiset häät ja kutsua ihmiset juhlimaan seuralaisineen. Eivät ne avecit minua varten juhlissa ole.

Minä kutsuisin tuossa tapauksessa 50 itselleni ja puolisolleni tärkeää ihmistä miettimättä pätkääkään, haluavatko he ottaa omat tärkeät ihmisensä mukaan. Meidän häät, meidän juhlat. Kutsuttu vieras voi aina ilmoittaa, ettei tule mukaan.

Itse asiassa meillä oli viime kesänä häät, joissa toimittiin juuri noin. 80 kutsuttua, kaksi ilmoitti, että ei pääse ja heistä toinen sai vauvan kaksi päivää ennen häitämme ja toinen oli työn takia ulkomailla. Kukaan ei pyytänyt, että saanhan ottaa lapset ja puolison mukaan, jos kutsu oli vain yhdelle.

Vierailija
257/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana onkin se, että moni on läheinen sukulaistensa kanssa, mutta ei puolison harraste- tai työkavereiden puolisoiden kanssa. Miksi jättää kutsumatta setä perheineen, jotta paikalle pääsee miehen harrastekavereiden tuikituntemattomat puolisot?

Miksi ei jättäisi kutsumatta niitä harrastekavereita? Tai vielä parempaa; lykkäisi juhlia sen verran että on varaa järjestää kunnolliset häät eikä mitään minibudjetin pikkukekkereitä?

Vierailija
258/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮

Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.

En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi. 

12 tunnin häät?? 

Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂

Varsinais-suomalaista. Kahdelta vihkimin

Kaikissa niissä häissä joihin minä olen osallistunut, ihmiset kyllä jaksoivat. Edelliset häät taisivat hiipua siinä kolmen maissa yöllä, sitä edeltävät jatkuivat aamukuuteen. Itse lähdin mieheni kanssa pois neljän pintaan.

Toki osa vieraista lähti jo aiemmin.

Vierailija
259/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei jättäisi kutsumatta niitä harrastekavereita? Tai vielä parempaa; lykkäisi juhlia sen verran että on varaa järjestää kunnolliset häät eikä mitään minibudjetin pikkukekkereitä?<

Miksi hyvät kaverit pitäisi jättää kutsumatta vain siksi, että sinä haluat juhliisi tuntemattomia somettamaan? Oletko niitä, jotka varaavat hoplopin koko päiväksi ja ilmoittavat ovella, että tänään kaikille maksuton sisäänpääsy, meidän Maijalla on synttärit.

Vierailija
260/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei jättäisi kutsumatta niitä harrastekavereita? Tai vielä parempaa; lykkäisi juhlia sen verran että on varaa järjestää kunnolliset h

Ei todellakaan pidä. Ihmettelen vain miksi järjestää häät ylipäätään, jos ei ole varaa kutsua edes setää perheineen.

Tuo HopLop-ideahan on kerrassaan avokätinen. Olen lapseton joten en ota siitä koppia.

P.S. Meillä ei miehen kanssa kummallakaan ole tapana mennä kenenkään juhliin somettamaan. Ehkä se on teilläpäin normaalia.