Jatkuvasti lihasvärinöitä/nykäyksiä joka puolella kehoa
Siis ihan päästä varpaisiin, melkein päivittäin, ainakin viikottain. Jopa kaulan alueella ja muutaman kerran kielessä. Olen lukenut, että olisi yksi ALS:in oire nuo kielessä tapahtuvat lihasnykäykset. Jopa pakaroissa on välillä hirveän voimakkaan tuntuisia lihasvärinöitä. Kipeää nämä ei siis tee, eli eivät ole mitään kramppeja. Mietin vain syytä näille. Juon aika paljon kahvia päivän aikana, liikaa. Voikohan kofeiini aiheuttaa tällaista?
Sitäkin mietin, kun olen lukenut, että ALS voi alkaa oireilla jo vuosia ennen kun puhkeaa/pahenee kunnolla. Olen 35-vuotias nainen. Mitä tekisitte minun tilanteessa, onko tässä syytä ja huolta tarpeeksi edes soittaa terkkariin?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä ensimmäinen oire aivosyövästä oli outo kihelmöinti ja värähdykset eri puolilla kehoa. Oli kuulemma epilepsiaperäistä, ja johtui siis kasvaimesta.
Epilepsia aiheuttaa kouristuskohtauksia. Se on vähän eri asia.
Aiheuttaa kyllä muunlaisiakin kohtauksia, massiiviset kouristukset vaan ovat ne tunnetuimmat. Lihasnykinät voivat olla epilepsiaa, mutta ei niitä kokoajan silloin ole. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös lähinnä yläraajoissa nytkähtelyä. Myös nieleminen tuntuu välillä vaikealta.
Tuntuuko puhuminen tai hengittäminen vaikealta?
Ei tunnu.
Minulla tuntuu välillä. Epäillään spasmodista dystoniaa.
Kyseessä saattaa olla ihan puhdas plasebo-efekti tai oikeastaan nosebo.
Luitko ALSista ennen kuin lihasnykäykset alkoivat? Erilaisten tautien lukeminen netistä ei ole terveellinen harrastus, jos on yhtään taipumusta pakko-oireisiin tai ahdistuneisiin alkaa ihminen löytämään itsestään näitä oireita.
Lääkäriin kannattaa tietenkin hakeutua, jos on huolissaan omasta terveydestään. Viimeinen paikka on tulla kyselemään keskustelupalstalta ja pahentaa oireitaan vielä entisestäänkin. Löytyykö ketään fyysistä oikeaa ihmistä kenelle puhua?
Onpa noita aina joskus. Antaa nykiä ei ole vaarallista. Joku aika sitten nyki vatsassa sitten vasenta kättä ja viikon päästä päivän nyki oikeaa peukaloa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä saattaa olla ihan puhdas plasebo-efekti tai oikeastaan nosebo.
Luitko ALSista ennen kuin lihasnykäykset alkoivat? Erilaisten tautien lukeminen netistä ei ole terveellinen harrastus, jos on yhtään taipumusta pakko-oireisiin tai ahdistuneisiin alkaa ihminen löytämään itsestään näitä oireita.
Lääkäriin kannattaa tietenkin hakeutua, jos on huolissaan omasta terveydestään. Viimeinen paikka on tulla kyselemään keskustelupalstalta ja pahentaa oireitaan vielä entisestäänkin. Löytyykö ketään fyysistä oikeaa ihmistä kenelle puhua?
Varmasti tarkoituksesi on hyvä, mutta tuollaiset vähättelevät, hieman syyttelevät ja fyysisistä oireista mielenterveyteen kääntävät suhtautumiset ja kommentit voivat olla todella vahinkoa aiheuttavia, jos kyseessä oikeasti on fyysinen sairaus. Tuollaisen takia osa ei hae/saa/löydä sitä oikeaa fysiologista apua välttämättä vuosikausiin. Kokemusta on.
Ja jotkut myös nimenomaan haluavat keskustella anonyymina keskustelupalstalla mieluummin kuin jonkun yksittäisen henkilön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi.
Pitkä sokeri tarvitsee varmasti mitata.
Jos se on viitearvoissa, sitten vaan kauppaan tai apteekkiin ostamaan magnesiumia ja B-vitamiinia. Nuo illalla nautittuna parantaa myös unta.
Onko kilpirauhasen vajaatoiminta tutkittu? Verensokerit?
Joku infektiotauti tulossa? Minulla oli viikon, sitten tulo adenovirus. Voi olla vilunvärinöitä. Mittaa lämpö.
Varaa suoraan aika yksityiselle neurologille että saat asian suhteen rauhan.
Minulla nyt julkisella sektorilla kohta puolivuotta tutkittu erinäisiä lihasoireita, joihin kuuluu myös lihasnykimät vaihtelevissa lihaksissa ympäri kehoa.
Yli puoli vuotta pelkoa ALS taudista tai muusta neurologisesta sairaudesta ja vasta pari viikkoa sitten sain yleislääkäriltä lähetteen neurologian yksikköön. Ollut maanpäällinen helvetti elää epätietoisuudessa.
Neurologian yksiköstä tuli suoraan kutsu lihas hermorata mittaukseen ja asia rupesi etenemään heti.
Älä jää odottelemaan jos oireet huolettavat, parempi käydä hakemassa suoraan neurologilta mietteet asiasta niin saat oireiden suhteen rauhan. 😊
Lihas nykimät yksinään harvoin kai ovat ALS taudin oire. Elohiiriä lihaksissa esiintyy myös paljon urheilevilla.
Autonomisen hermoston ylikuormittuminen ja hermoston ylivirittyneisyys aiheuttaa myös moninaisia fyysisiä oireita, muutama lääkäri epäillyt viime kuukausina sitäkin.
ALS tauti on onneksi erittäin harvinainen ikäiselläsi ihmisellä, joten sitä ei kannata ensimmäisenä pelätä. Pelkät lihasnykimät voivat johtua niin monesta vaarattomastakin tekijästä.
Mulla tuli nuo, kun kokeilin karppausta / ketogeenistä. Asiaan liittyvällä foorumilla kehottivat syömään elektrolyyttivalmistetta, jossa magnesiumia. Värinät loppui muutamassa päivässä. Eli voi olla myös joku tuollainen puutos.
Jos ei auta magnesium, elektrolyytit, B-vitskut ja rauta, eikä verikokeista tai muista löydy mitään selittävää tekijää, niin kokeile sellaista lisää kuin NAC eli N-asetyylikysteiini.
Jos päädyt käyttää pitkäaikaisesti useita kuukausia niin kaveriksi ehdottomasti monivitamiini, koska tämä lisä ottaa elimistön vitamiineja ja hivenaineita käyttöön ja jos mistään on puutosta niin heittää uupumukset päälle. Lähtisin kokeilemaan vasta, kun olet tosiaan noita muita testaillut ja tutkittu syytä.
NAC:sta muodostuu mm. BH4-entsyymiä, jotka edistää hormonien kuten dopamiinin muodostusta. Esimerkiksi dopamiinin puutos voi aiheuttaa tärinöitä.
Joidenkin mineraalien puute voi aiheuttaa tuollaista värinää, itselläni auttoi kalsium-lisä. Monet eivät enää käytä esim. maitotuotteita (jota aikoinaan nautittiin liikaakin ja elimistö jopa alkoi tuhlata kalsiumia)
Vierailija kirjoitti:
Itse sain noita kans. Tutkittiin lääkärissä (+labrat), johtui juurikin kahvi+stressi -yhdistelmästä.
On vähempää kun en juo paljon kahvia ja palaa kun juon
Sun kahviaddiktio tuli kalliiksi meille veronmaksajille, tai toivottavasti kävit yksityisellä.
Pitäisi ensin itse älytä kokeilla jättää kahvi kahdeksi viikoksi pois ja katsoa tapahtuuko muutosta. Ei ihme, että lääkäriin ei meinaa päästä oikeidenkaan vaivojen kanssa kun sitä kuormittaa tällaiset tapaukset, itsehankitut vaivat.
Tai delirium tulossa ? Toivottavasti ei.