Jatkuvasti lihasvärinöitä/nykäyksiä joka puolella kehoa
Siis ihan päästä varpaisiin, melkein päivittäin, ainakin viikottain. Jopa kaulan alueella ja muutaman kerran kielessä. Olen lukenut, että olisi yksi ALS:in oire nuo kielessä tapahtuvat lihasnykäykset. Jopa pakaroissa on välillä hirveän voimakkaan tuntuisia lihasvärinöitä. Kipeää nämä ei siis tee, eli eivät ole mitään kramppeja. Mietin vain syytä näille. Juon aika paljon kahvia päivän aikana, liikaa. Voikohan kofeiini aiheuttaa tällaista?
Sitäkin mietin, kun olen lukenut, että ALS voi alkaa oireilla jo vuosia ennen kun puhkeaa/pahenee kunnolla. Olen 35-vuotias nainen. Mitä tekisitte minun tilanteessa, onko tässä syytä ja huolta tarpeeksi edes soittaa terkkariin?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mulla anemia aiheutti tuon
Onko runsaat menkat, raskauksia, synnytyksiä kuinka monta?
Minulla taas on hemoglobiini aina ylärajoilla. Kahvia en juo koskaan. Olen syönyt monivitamiineja nyttemmin ja magnesiumia. Kalsium mitattiin verestä ja ei ollut poikkeava. Edelleen nykii päivittäin. Kramppeja myös välillä.
Neurologilla tein kaikenlaisia temppuja alusvaatteisillani. Sanottiin että ei ole alsia tai ms:ää. Ymmärtääkseni myös jotain reuman, syövän ja autoimmuunitautien merkkiaineita katsottiin ja kilpirauhasarvot. Aivoperäistä taitaa olla minulla, mutta ei kuolemaa aiheuttavaa.
Mulla alko kans nykinät joskus 6-vuotta sitten, kun olin 22v. Edelleen jatkuu. Neurologilla käyty ja tehty kaikki tutkimukset ja ENMG = ei mitään. Hyvälaatuista nykinää, sanoi 2 neurologia. Joskus nykii enemmän, joskus on päiviä kun ei tunnu ollenkaan. Nykyään ajattelen, että ihan sama vaikka joskus tulis ALS. En jaksa enää elää pelossa ja ahdistella asiaa, me kaikki kuitenkin kuollaan joskus johonkin. Nuorempana pelotti helvetisti.
"Olen lukenut, että olisi yksi ALS:in oire nuo kielessä tapahtuvat lihasnykäykset."
Kielen nykäykset eivät ole tavanomaisia. Tunsitko kielen nykinät? Vai seisoitko peilin edessä tuijotellen kielesi liikkumista?
Minulla alkoi vuonna 1997 pohkeissa nykimään ajoittain. Levisi sitten pakaroihin ja käsissäkin tuntui. Välillä lakkasi ja alkoi uudestaan. En mennyt lääkäriin. Sitä on ilmennyt siitä lähtien siellä sun täällä. Pääosin alaraajoissa. Nyt en enää kiinnitä huomiota. Kaipa 27 vuodessa on tottunut. Olen kova kahvin juoja ja herkkä stressaamaan.
Minulla on myös lähinnä yläraajoissa nytkähtelyä. Myös nieleminen tuntuu välillä vaikealta.
En käytä e-pillereitä, enkä koronaa ole ainakaan tietääkseni sairastanut. Anemian mahdollisuus ei taida tulla kyseeseen, kun mulla on nippa nappa hB viitearvojen sisällä, korkea siis on. Kuukautisetkaan eivät ole mitenkään runsaat. En käytä mitään lääkitystä, en alkoa.
Ja kielen nykäisyt tosiaan ihan tunnen, elohiirimäisenä. En ole kieltäni mistään peilistä tällöin tuijotellut. Kaulalla tuntuvat nykäykset ovat vähän kuin uusi oire, kun en ainakaan muista, että niitä olisi aiemmin ollut. Varmaankin koitan nyt ainakin ensialkuun vähentää kahvin juontia, vaikka se vaikeaa onkin ja ostan varmaankin jonkun labran testipaketin, jossa katsotaan kaikki vitamiini, hivenaine ym, pitoisuudet.
Ja kysyjälle, jäi kirjoittamatta, että useana päivänä viikossa, ainakin mielestäni menee kategoriaan jatkuvasti. Tai ainakin luulisin, että keskivertoihmisellä niitä on harvemmin.
Ehkä en nyt sitten lääkäriin heti ryntää. Kun stressiäkin on vähän ilmassa, ja kyllä ehkä vähän huomaa, että se pahentaa nykimistä. Kiitos vastauksista!
ap
Vierailija kirjoitti:
Myös pelkkä stressi voi tehdä tuota. Minulla auttaa rautalisä, vaikka varastorauta oli kuitenkin 58.
Tuohon raudan hrc 58 kannattaa tehdä kaksi päästöä ainakin puukon terässä. Muuten katkeaa turhan helposti ja hankala teroittaa.
Vierailija kirjoitti:
En käytä e-pillereitä, enkä koronaa ole ainakaan tietääkseni sairastanut. Anemian mahdollisuus ei taida tulla kyseeseen, kun mulla on nippa nappa hB viitearvojen sisällä, korkea siis on. Kuukautisetkaan eivät ole mitenkään runsaat. En käytä mitään lääkitystä, en alkoa.
Ja kielen nykäisyt tosiaan ihan tunnen, elohiirimäisenä. En ole kieltäni mistään peilistä tällöin tuijotellut. Kaulalla tuntuvat nykäykset ovat vähän kuin uusi oire, kun en ainakaan muista, että niitä olisi aiemmin ollut. Varmaankin koitan nyt ainakin ensialkuun vähentää kahvin juontia, vaikka se vaikeaa onkin ja ostan varmaankin jonkun labran testipaketin, jossa katsotaan kaikki vitamiini, hivenaine ym, pitoisuudet.
Ja kysyjälle, jäi kirjoittamatta, että useana päivänä viikossa, ainakin mielestäni menee kategoriaan jatkuvasti. Tai ainakin luulisin, että keskivertoihmisellä niitä on harvemmin.
Ehkä en nyt sitten lääkäriin heti ryntää. Kun
Jossain luki että kielen nykinät ovat lähes aina poikkeavia. En tiedä tarkemmin, mitä tuo tarkoittaa. Alssissa niitä on, en tiedä missä muissa tiloissa on. Itse en ole tuntenut kielessä mitään, vaikka minulla on nykinää muuten ympäri kroppaa. Myös pientä kipuilua. Olen yksi aiemmin vastanneista. Seisoin pitkiä aikoja peilin edessä ja mietin, onko se normaali...
Minulla tuli myös koronan jälkitilana, ja siihen liittyi aivan massiiviset jalkakrampit urheilun yhteydessä. Ei auttanut vitamiinit, magnesiumit tai mitkään. Enmg otettiin varuiksi.
2-3 vuotta niin poissa. Kieli saattaa nykiä nykyäänkin kun on tulossa vaikka flunssaan. Joku herkkyys jäi
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös lähinnä yläraajoissa nytkähtelyä. Myös nieleminen tuntuu välillä vaikealta.
Tuntuuko puhuminen tai hengittäminen vaikealta?
Mun äidillä ensimmäinen oire aivosyövästä oli outo kihelmöinti ja värähdykset eri puolilla kehoa. Oli kuulemma epilepsiaperäistä, ja johtui siis kasvaimesta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sairastanut koronaa hiljattain? Se aiheuttaa myös tätä.
Moniko tekee vielä koronatestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko puhuminen tai hengittäminen vaikealta?
Ei tunnu.
Magnesiumin puute aiheuttaa lihasnykäyksiä. Saatko tarpeeksi suolaa päivän aikana? Jos juot paljon suola huuhtoutuu pois.
Minulla ollut noita värinöitä kehossa, silmissä, kielessä ja jopa sisäelimissä (?) viimeiset 36 vuotta.
Stressi (puolison kuolema) aikoinaan laukaisi tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä ensimmäinen oire aivosyövästä oli outo kihelmöinti ja värähdykset eri puolilla kehoa. Oli kuulemma epilepsiaperäistä, ja johtui siis kasvaimesta.
Epilepsia aiheuttaa kouristuskohtauksia. Se on vähän eri asia.
Alkoholin vierotus oire selkeesti.