Älypuhelimesta luopuminen oli elämäni paras päätös
Sain tarpeekseni älypuhelimesta viisi vuotta sitten ja vaihdoin takaisin vanhaan näppäinpuhelimeen. Nettiasiat hoidan läppärillä. Keskittymiskyky ja mielenterveys on parantunut huomattavasti, jatkuva ärtyisyys loppunut, ja vuorokauteen tuntuu tulleen rutkasti lisää aikaa! En siis käytä myöskään mitään sosiaalisia medioita edes tietokoneen kautta.
Ilman älypuhelinta (tai muita älylaitteita) voi vielä nykyaikanakin elää, ja vieläpä erittäin mielekästä elämää.
Kommentit (194)
Tietoturva-asiantuntijakin suositteli älykännykästä luopumista eli "tavallista puhelinta vaan". Nettiä voi käyttää muulla laitteella.
Tämä eläkemummo (78 v.) on ollut älypuhelimen käyttäjä ainakin parikymmentä vuotta. Puhelin ei ole liimattu käteeni, ulos lähtiessäni se on laukussani ja käytän sitä, mikäli se sattuu soimaan tuolloin, silloin otan sen esille. Soittaa ei ole pakko esim. ostoksilla ollessani, ei kaikkien kaupassa olijoiden tarvitse kuulla, mitä kulloinkin kailotan. Puhelin on soittamista varten, toisinaan laitan ja saan viestejä. Mihin muuhun sitä tarvitaan? Jotkut seurailevat ns. julkkujen tekemisiä, mitähän se tänään söi, on ihan pakko tietää.
Opiskeleva tyttärenpoikani (30 v.) ei suostu ottamaan älypuhelinta, olen monesti tarjoutunut ostamaan, mutta ei halua.
Mobiilivarmennetta käytän ja pankkiohjelmaan menen käyttäen puhelimessa olevaa appia. Joku kirjoittaa tunnuslukutaulukoiden olevan mennyttä kalua, juuri testasin säästöpankin nettipankkia. Halusin vaihtaa salasanan, mutta saan vastaukseksi, että muuttaminen onnistuu vain, kun olen kirjautunut tunnuslukutaulukolla, siis sellainen pitää olla.
Kyllä ilman älypuhelinta tulee toimeen, mutta pitäisikö sääliä näitä reppanoita, joille se puhelin on liimattu käteen, työnteko on hankalaa yksikätisenä. Ja mitä ihmetta minä tekisin tiedolla, mitä mikäkin julkku on tänään syönyt vai olisiko tuo ollut ihan Välimeressä uimassa. Toki se pitää tietää, seuraajan elämä on siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tämä eläkemummo (78 v.) on ollut älypuhelimen käyttäjä ainakin parikymmentä vuotta. Puhelin ei ole liimattu käteeni, ulos lähtiessäni se on laukussani ja käytän sitä, mikäli se sattuu soimaan tuolloin, silloin otan sen esille. Soittaa ei ole pakko esim. ostoksilla ollessani, ei kaikkien kaupassa olijoiden tarvitse kuulla, mitä kulloinkin kailotan. Puhelin on soittamista varten, toisinaan laitan ja saan viestejä. Mihin muuhun sitä tarvitaan? Jotkut seurailevat ns. julkkujen tekemisiä, mitähän se tänään söi, on ihan pakko tietää.
Opiskeleva tyttärenpoikani (30 v.) ei suostu ottamaan älypuhelinta, olen monesti tarjoutunut ostamaan, mutta ei halua.
Mobiilivarmennetta käytän ja pankkiohjelmaan menen käyttäen puhelimessa olevaa appia. Joku kirjoittaa tunnuslukutaulukoiden olevan mennyttä kalua, juuri testasin säästöpankin nettipankkia. Halusin vaihtaa salasanan, mutta saan vastaukseksi, että muuttaminen onnistuu vain, kun olen kirj
Sääliminen on ei hyödytä ja on jopa negatiivista, koska se voi viestittää säälijän ylemmyyttä ja säälittävän alemmuutta. Myötätunto olis parempi, jos jotain haluaa tuntea puhelin kädessä eläviä kohtaan.
Nythän on nuoria aikuisia, jotka on jo ihan lapsesta asti ollut älypuhelinten kanssa tekemisissä. Heidän lähtökohdat puhelinaddiktiolle on aivan erilaiset, kuin sinulla, joka oot saanut elää suurimman osan elämästä ilman. Jos lapsesta asti oppii tietynlaisia käytösmalleja, vaikkapa puhelimen esiin ottamisen, niin ne jää aika syvälle ihmiseen.
Tuohon mihin muuhun kuin soittamiseen tai viestittelyyn sitä puhelinta tarvitaan, vastaukseksi voisin antaa, että nimenomaan viestittelyyn se onkin nykyään kovassa käytössä. On ties mitä whatsapp-ryhmiä, joissa saattaa tulla tiheäänkin turhaa viestiä, mutta ne "pitää" silti lukea. Erilaiset kuva-viesti palvelut on kans varsinkin nuoremmalla väellä käytössä. Siellä lähetetään kuvia päivittäin kymmenille tai pahimmillaan sadoille henkilöille ja näiltä tulee tietenkin myös takaisin päin viestiä. Ja sittenhän nää yleisimmät sosiaalisen median alustat on kovalla käytöllä, koska nehän on rakennettu tutkittua psykologista tietämystä käyttäen mahdollisimman paljon ihmisen huomiota vieviksi. Saatetaan siellä niitä julkimoitakin seurailla, mutta pääsääntöisesti siellä nää ihan vain kiinnostusta herättävät kuvat ja videot on niitä mitä katsellaan, omien kuvien lisäilyn ja niihin tykkäysten saamisen lisäksi. Että käytännössä sitä puhelinta tarvii näihin jos kokee näitä tarvivansa. Jotkuthan voi tarvita sosiaalista mediaa esimerkiksi yrityksensä näkyvyyden lisäämiseksi.
Vierailija kirjoitti: "No useimmat ihmiset, joilla on muutakin elämää kuin vauvapalsta, jättävät ketjun juteltuaan siellä hetken. Hyvin harva jaksaa päivystää koko päivää omaa ketjuaan kommentoimassa."
Vai niin ne tekee. :D Johtuisiko siitä älypuhelinten aiheuttamasta keskittymiskyvyttömyydestä, ettei jakseta keskittyä yhteen asiaan pitkäjänteisesti? :D
Kun vielä palstalta pääsisi irti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä suppeaa, jos joku pitää tunnuslukulistaa ja selaimen kautta verkkopankissa asiointia 2000-luvun alun juttuna. Se fyysisesti olemassaoleva paperiko siitä tekee niin muinaisen oloisen?
Kyllä vain. Digitalisaatio on nykypäivää ja paperinen tunnuslukutaulukko kuulostaa jopa minun korvaani asialta, jota korkeintaan mummoni ikäluokka harrastaa. Olen itse 32-vuotias.
Digitalisaatioon suhtaudutaan mielestäni turhan luottavaisesti. Toki se on varmaan helpottanut ihmisten elämää joiltakin osin, mutta myös tuonut mukanaan liudan uusia ongelmia. Itse kannatan sitä, että digitaaliset kanavat voivat olla mukana vaihtoehtoina, mutta myös vanhat asiointitavat tulee säilyttää edelleen siinä rinnalla. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kitsootte työnhausta.En ainootakaan oo hakenut vuosiin.Ei tartte.Tämäkin olisi siirtynyt tavis kännyyn ei semmosta saa,pitää olla netti.Voi v...
Tori.fi tai huuto.net löytyy myynnistä näppäinpuhelimia ilman internettiä. :) -ap
Minulla on ollut aina ihan perus näppäinpuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä suppeaa, jos joku pitää tunnuslukulistaa ja selaimen kautta verkkopankissa asiointia 2000-luvun alun juttuna. Se fyysisesti olemassaoleva paperiko siitä tekee niin muinaisen oloisen?
Kyllä vain. Digitalisaatio on nykypäivää ja paperinen tunnuslukutaulukko kuulostaa jopa minun korvaani asialta, jota korkeintaan mummoni ikäluokka harrastaa. Olen itse 32-vuotias.
Digitalisaatioon suhtaudutaan mielestäni turhan luottavaisesti. Toki se on varmaan helpottanut ihmisten elämää joiltakin osin, mutta myös tuonut mukanaan liudan uusia ongelmia. Itse kannatan sitä, että digitaaliset kanavat voivat olla mukana vaihtoehtoina, mutta myös vanhat asiointitavat tulee säilyttää edelleen siinä rinnalla. -ap
Kyllähän ne vanhat vaihtoehdot säilyy, jos te suostutte niistä maksamaan. Mutta kalliiksi tulee pitää pankissa tiskiä auki, että Inkeri pääsee maksamaan laskut konttorissa.
Minä en ole alun perinkään hommannut älypuhelinta painostuksesta huolimatta ja huolimatta siitä, että Telia pakkomaksattaa puhelinliittymässä olemattoman netin.
Vierailija kirjoitti:
Tietoturva-asiantuntijakin suositteli älykännykästä luopumista eli "tavallista puhelinta vaan". Nettiä voi käyttää muulla laitteella.
Ja liikenneonnettomuudet vähenisivät, jos kaikki käyttäisivät julkisia vaan.
Tästä palstasta pitäisi kyllä päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mutta töitä ei ole vieläkään löytynyt?
Miten tämä aloitus liittyy työn löytymiseen tai töissä käyntiin? Tarkoitatko että vain työttömälllä olisi peruspuhelin vai mitä trollausta taas..?
Vierailija kirjoitti:
Mä en koe mitään tarvetta elää ilman älypuhelinta, kuuntelen sillä työmatkalla autossa musiikit, tsekkaan päivän aikana pörssikurssit, kullan hintaa ja Bitcoinin, sitten ilahduttaa, jos seuraamani artisti on postannut jotain instaan ja tietty myös jos lapset viestittelevät jotain whatsappiin. Jos oon kotona on aika se ja sama, olenko netissä läppärillä vai puhelimella, aika paljon tulee oltua. Elin onneksi kaikki aktiivivuoteni aikana ilman älykännyköitä, joten en koe jääneeni mistään paitsi nk. oikeassa elämässä.
Edelleen teen myös muutakin kuin olen netissä, tosin katson nykyisin tv:täkin läppäriltä (tai you tubea).
Katson muuten itsekin tv-ohjelmat läppäriltä, tv:tä en ole omistanut viiteentoista vuoteen. :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen hyvä vinkki on jättää some. Tyhjä lelu ei kiinnosta niin paljon ja puhelin palautuu omaan arvoonsa. Vaikka olisi älykäskin, se ei koukuta, jos ei siellä ole mitään.
Millaisella ihmisellä on riippuvuus someen/puhelimeen?
No lähes kaikilla niitä käyttävillä ainakin jonkin asteinen, kun nuo laitteet ja palvelut on lähtökohtaisesti suunniteltu koukuttamaan käyttäjänsä mahdollisimman tehokkaasti, jotta Google/Apple/Meta saa mahdollisimman suuret mainostulot. Itse en näe mitään järkeä käyttää laitteita tai palveluita, joiden kanssa täytyy ponnistella valtavasti pysyäkseen niistä erossa, kun ei-koukuttavia vaihtoehtojakin on tarjolla. Mitkään käytön rajoitussovellukset ei myöskään itseäni auttaneet, koska ne saa yhdellä klikkauksella
Kyllä, en ole käsittääkseni väittänytkään, etten olisi kärsinyt riippuvuudesta älypuhelimeen. Niin kärsii moni muukin, koska nuo laitteet on lähtökohtaisesti suunniteltu koukuttamaan käyttäjänsä mahdollisimman tehokkaasti, jotta Google/Apple/Meta saisi mahdollisimman paljon rahaa. Kaikilla se ei tosin täytä riippuvuuden kriteerejä, mutta ongelmallista käyttöä on silti suurimmalla osalla. Vähemmistössä ovat ne, jotka pystyvät käyttämään älypuhelinta vain niihin tarpeellisiin toimintoihin jumittumatta tuijottamaan sitä sen kauemmaksi aikaa. He ovat luultavasti immuuneja näille koukuttaville mekanismeille. -ap
Olen yksi älypuhelimen hylkääjistä ja tajusin vasta näin aikuisena päiväkirjojen parhauden, siis se että voi kirjoittaa asiat jotka on mielessä ilman että tarvitsee kaataa koko 'kakkalastia' jonkun niskaan ellei välttämättä halua. Samalla saa itse käydyksi asiaa läpi ja monesti se auttaa ihan ilman että tarvitsee kenellään kertoa edes. Tuskinpa olisin ymmärtänyt tätä jos olisin vain näppäillyt luuriani alati.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut aina ihan perus näppäinpuhelin.
Itsellänikään ei alunperin ollut tarkoitusta älypuhelinta koskaan hankkiakaan, vielä vuonna 2016 käytin näppäinpuhelinta. Sitten hankin älypuhelimen Pokemon Gon takia, koska se kuulosti niin siistiltä, että halusin sitä päästä pelaamaan (ja toki siihenkin koukutuin voimakkaasti). Vain neljä vuotta ehdin älypuhelinta käyttää, eli en ole sitä käyttänyt kovin isoa osaa elämästäni. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne vanhat vai
Ymmärrän tuon, että pankissa tulee kalliiksi pitää virkailijaa jatkuvasti päivystämässä (voisiko silti olla vaikka kerran viikossa siellä paikalla?), mutta miten vaikka tunnuslukulistojen säilyttäminen tulee kalliimmaksi kuin pankkisovellukset? Pitäähän niitä sovelluksia vartenkin olla työvoimaa joka niitä päivittää ja tietoturva-asioista huolehtii. Tai viimeisin aivopieru oli Postnordin uusi Lähiboksi, joka ei toiminutkaan tekstiviestikoodilla, kuten muut pakettiautomaatit, vaan olisi pitänyt olla älypuhelin, joka bluetoothilla yhdistää automaattiin ja avaa lokeron. Tuntuu, että tuollainen on tehty vain siitä ilosta, että voidaan. Mikä vika olisi ollut tavallisessa pakettiautomaatissa, joka toimisi kaikilla puhelimilla? Tuskin se tekstiviestikoodi yhtään sen kalliimmaksi tulee kuin sovelluksella toimiva automaatti. Ihmeellistä, että halutaan tarkoituksella hankaloittaa niiden elämää, jotka eivät älypuhelinta käytä. Ilmeisesti joillakin paikkakunnilla ei saa enää bussilippuakaan kuin sovelluksella. Miten se tulisi kalliimmaksi, että lipun voisi maksaa pankkikortilla bussissa tai lippuautomaatissa, tai ostaa bussikortin etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ja kirjoitat tännekin tietokoneella?
Kuulostaa vaikealta.
T: puhelimen käyttäjä
Ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin puhelimella kirjoittaminenkaan. Omasta mielestäni jopa helpompaa, koska osaan kirjoittaa huomattavasti sujuvammin näppiksellä kuin mitä kosketusnäytöllä.
N40
Sama minulla, vihaan kosketusnäyttöjä yli kaiken. Kunnon näppäimistöllä on hyvä kirjoittaa, ja näppäinpuhelimen näppäimillä kirjoitan paljon nopeammin kuin kosketusnäytöllä. Oma ikäni on muuten 37 vuotta. -ap
Minäkin kirjoitan paremmin näppiksellä ja siksi valitsen näppiksen aina kun tarkoitus on kirjoittaa jotain wa-viestiä pidempää tekstiä. Läppärin sijasta tosin käytän nykyään tablettia ja bluetooth-näppäimistöä, kun en enää viitsinyt ostaa uutta läppäriä.
Toimiiko mobiilivarmenne siis sim-kortin kautta, vai netin kautta? Olihan puhelimissa netti olemassa ennen "älypuhelimia", että sinällään sen ei tartte olla "älypuhelin", mutta veikkaan, että 25 vuotta vanhassa Nokiassa ei taida olla nettiä. Matopeli korkeintaan. En siis käytä mobiilivarmennetta mihinkään, kun en tarvitse.