Älypuhelimesta luopuminen oli elämäni paras päätös
Sain tarpeekseni älypuhelimesta viisi vuotta sitten ja vaihdoin takaisin vanhaan näppäinpuhelimeen. Nettiasiat hoidan läppärillä. Keskittymiskyky ja mielenterveys on parantunut huomattavasti, jatkuva ärtyisyys loppunut, ja vuorokauteen tuntuu tulleen rutkasti lisää aikaa! En siis käytä myöskään mitään sosiaalisia medioita edes tietokoneen kautta.
Ilman älypuhelinta (tai muita älylaitteita) voi vielä nykyaikanakin elää, ja vieläpä erittäin mielekästä elämää.
Kommentit (194)
Kuinka voit elää ilman TikTokia?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voit elää ilman TikTokia?
Helposti! En ole koskaan käyttänyt sitä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta töitä ei ole vieläkään löytynyt?
Töissä on älypuhelimet käytössä. Itte en tarvii.
Minä tekisin samoin, mutta tarvitse navigointisovellusta, kameraa ja laitetta, jolla lähettää kuvia, herätyskelloa, ajastinta sekä laitetta podcastien ja musiikin kuunteluun. Sosiaaliset mediat olen poistanut, ja usein pidän puhelinta älä häiritse-tilassa. Pikaviestimistä on ainoastaan Signal ja Telegram, ja niissä viestittelen vain muutaman tärkeän ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisin samoin, mutta tarvitse navigointisovellusta, kameraa ja laitetta, jolla lähettää kuvia, herätyskelloa, ajastinta sekä laitetta podcastien ja musiikin kuunteluun. Sosiaaliset mediat olen poistanut, ja usein pidän puhelinta älä häiritse-tilassa. Pikaviestimistä on ainoastaan Signal ja Telegram, ja niissä viestittelen vain muutaman tärkeän ihmisen kanssa.
Herätyskello tosiaan itseltäni löytyy siitä vm. -99 Nokiasta, noita muita ei. :D Podcasteja ja musiikkia kuuntelen tosiaan tietokoneelta (langattomilla kuulokkeilla niin voi samalla käppäillä ympäri asuntoa), ja digikameralla ottamiani valokuvia lähetän tietokoneella sähköpostilla tai Skype chatissa. Se on toki hieman vaivalloisempaa, kun pitää siirtää kuvat kameran muistikortilta ensin koneelle. -ap
Mahtavaa! En käytä itsekään somea, älypuhelin on ja kuten AP jossain kirjoitti se saa silti koukutettua googlettamaan ja tänne ymsyms. Ei ihme, että lapset ja nuoret on pulassa kun eivät pysty vastustamaan luuria edes sen vertaa kuin aikuiset, eikä vanhemmatkaan saa oltua luurilta pois. Itsekin saan aina hoksautella itseäni asiasta.
Kiva, että näin on, mutta puhelin ei ole koskaan hallinnut elämääni. Ehkä olen jo niin vanha, etten koskaan päässyt siihen älyluurinäpertämiseen mukaan. Älypuhelin kyllä on, mutta saattaa mennäkin päiviäkin, etten koske siihen. Jos kukaan ei siis soita.
Kuinka monta tuntia olet palstaillut tänään?
Hyvä. Suosittelen vielä, että poistat käytöstä kaikki suoratoistopalvelut ja kuuntelet oikeita kokonaisia levyjä ja luet oikeita kirjoja. Rajaat uutiset aitoon sanomalehteen ja telkkarista katsot sen leffan, joka sieltä sattuu tulemaan. Jätät hypermarketit, jossa on liian suuri valikoima.
Sitten elät melkein kuin 90-luvulla.
PS. Muista päiväkirja :)
Lue ja kirjoitat tännekin tietokoneella?
Kuulostaa vaikealta.
T: puhelimen käyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta tuntia olet palstaillut tänään?
Ketju on avattu 14.38 ja ap on viimeisimmäksi kommentoinut puolisen tuntia sitten. Eli aika monta. Ei tainnut mennä ihan putkeen tuo "älypuhelin vapautti minut riippuvuudesta" asia. Rippuvuus kun ei ollut siitä laitteesta kiinni, vaan kysesssä on ihan vain nettiriippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Suosittelen vielä, että poistat käytöstä kaikki suoratoistopalvelut ja kuuntelet oikeita kokonaisia levyjä ja luet oikeita kirjoja. Rajaat uutiset aitoon sanomalehteen ja telkkarista katsot sen leffan, joka sieltä sattuu tulemaan. Jätät hypermarketit, jossa on liian suuri valikoima.
Miks tää haisee vttuilulta? Jos älypuheliton elämä on osoittautunu hyväks, nii miks suosittelet 90-luvun larppausta siihen päälle?
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että näin on, mutta puhelin ei ole koskaan hallinnut elämääni. Ehkä olen jo niin vanha, etten koskaan päässyt siihen älyluurinäpertämiseen mukaan. Älypuhelin kyllä on, mutta saattaa mennäkin päiviäkin, etten koske siihen. Jos kukaan ei siis soita.
Itse olen alle 30v ja puhelimenkäytöstäni lähes 100% on puheluita ja viestittelyä. Todella harvoin katson esim. kaupassa olessa googlaamalla jonkun yksittäisen asian. On parempaakin tekemistä kuin jatkuva puhelimen näpertäminen. En myöskään tykkää ajatuksesta, että korvissa pitäisi jatkuvasti olla joku pälättämässä tai musiikki soimassa, joten en tarvitse älypuhelinta myöskään kuuntelutarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vaikealta.
Ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin puhelimella kirjoittaminenkaan. Omasta mielestäni jopa helpompaa, koska osaan kirjoittaa huomattavasti sujuvammin näppiksellä kuin mitä kosketusnäytöllä.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks tää haisee vttuilulta? Jos älypuheliton elämä on osoittautunu hyväks, nii miks suosittelet 90-luvun larppausta siihen päälle?
No onhan se hyvinkin ysärimenoa, jos ei ole älypuhelinta ja pankkiinkin kirjaudutaan jollain paperilappusella olevilla numeroilla. No joo, ehkä ennemmin nollaria kuin ysäriä, mutta kuitenkin aika kaukaista aikaa suurelle osalle näin 2020-luvun puolivälissä.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vaikealta.
Me fossiilit on opeteltu "konekirjoitus" kauan ennen älypuhelimia. Siksi meiltä sujuu tietokoneella kirjoittaminen useimmiten helpommin kuin älyluurin tökkiminen. Ainakin minun nakkinormeni osuvat näppäimille paremmin kuin minikokoisille kirjaimille puhelimessa :D
terveisin viime vuosituhannella koulut käynyt ja vasta lähemmäs 30-vuotiaana älyluurin hommannut
Mulla on älypuhelin, enkä ymmärrä ollenkaan miksi se pitäisi koko ajan olla kädessä. Siinä on paljon hyviä ja arkea helpottavia juttuja. Käytän jos tarvitsen, mutta ei se elämääni hallitse sen enempää kuin vanha kännykkä. Miksette vaan ole räpläämättä sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se hyvinkin ysärimenoa, jos ei ole älypuhelinta ja pankkiinkin kirjaudutaan jollain paperilappusella olevilla numeroilla. No joo, ehkä ennemmin nollaria kuin ysäriä, mutta kuitenkin aika kaukaista aikaa suurelle osalle näin 2020-luvun puolivälissä.
t.eri
Tarkoitatki tunnuslukulistaa ja verkkopankkiin kirjautumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se hyvinkin ysärimenoa, jos ei ole älypuhelinta ja pankkiinkin kirjaudutaan jollain paperilappusella olevilla numeroilla. No joo, ehkä ennemmin nollaria kuin ysäriä, mutta kuitenkin aika kaukaista aikaa suurelle osalle näin 2020-luvun puoli
Ei, kun tarkoitan aapista, jonka avulla opetellaan kirjoittamaan numerot. Sitähän ap kertoi käyttävänsä, kun kirjautuu pankkiin, eikö vain? ä-
Niin, itse en omista läppäriä vaan hoidan kaikki läppäriasiani kännykällä. Pakko olla älypuhelin siis