Älypuhelimesta luopuminen oli elämäni paras päätös
Sain tarpeekseni älypuhelimesta viisi vuotta sitten ja vaihdoin takaisin vanhaan näppäinpuhelimeen. Nettiasiat hoidan läppärillä. Keskittymiskyky ja mielenterveys on parantunut huomattavasti, jatkuva ärtyisyys loppunut, ja vuorokauteen tuntuu tulleen rutkasti lisää aikaa! En siis käytä myöskään mitään sosiaalisia medioita edes tietokoneen kautta.
Ilman älypuhelinta (tai muita älylaitteita) voi vielä nykyaikanakin elää, ja vieläpä erittäin mielekästä elämää.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta tuntia olet palstaillut tänään?
Ketju on avattu 14.38 ja ap on viimeisimmäksi kommentoinut puolisen tuntia sitten. Eli aika monta. Ei tainnut mennä ihan putkeen tuo "älypuhelin vapautti minut riippuvuudesta" asia. Rippuvuus kun ei ollut siitä laitteesta kiinni, vaan kysesssä on ihan vain nettiriippuvuus.
En minä ole täällä ollut koko tätä aikaa päivystämässä siitä saakka kun avasin ketjun. Olen kyllä käynyt useamman kerran lukemassa kommentit, koska haluan vastailla kommentteihin. Pitäisikö vain jättää aloitus, eikä sitten lukea mitä siihen kommentoidaan? Mutta olen tänään myös syönyt, tehnyt kotitöitä, hengaillut puolison kanssa, käynyt avantouimassa ja saunonut. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on älypuhelin, enkä ymmärrä ollenkaan miksi se pitäisi koko ajan olla kädessä. Siinä on paljon hyviä ja arkea helpottavia juttuja. Käytän jos tarvitsen, mutta ei se elämääni hallitse sen enempää kuin vanha kännykkä. Miksette vaan ole räpläämättä sitä?
No miksi narkomaani ei vain ole ilman huumeita tai alkoholisti vain ole ilman viinaa. Kyse on sairaudesta, jonka nimi on addiktio. Yksi on koukussa heroiiniin, yksi seksiin ja yksi älyluuriin. Sama mekanismi taustalla, vaikka addiktion kohde on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Suosittelen vielä, että poistat käytöstä kaikki suoratoistopalvelut ja kuuntelet oikeita kokonaisia levyjä ja luet oikeita kirjoja. Rajaat uutiset aitoon sanomalehteen ja telkkarista katsot sen leffan, joka sieltä sattuu tulemaan. Jätät hypermarketit, jossa on liian suuri valikoima.
Sitten elät melkein kuin 90-luvulla.
PS. Muista päiväkirja :)
Miks tää haisee vttuilulta? Jos älypuheliton elämä on osoittautunu hyväks, nii miks suosittelet 90-luvun larppausta siihen päälle?
Ei ollut mitään vittuilua. Ihan itse tällaista elämää suurin piirtein elän ja tykkään tästä yksinkertaisuudesta. Pankkiasiat ja muut hoidan toki nykyaikaisesti, mutta muuten larppailen aika paljon. Paljon olen muuten kuullut tässä ajassa hyviä biisejä ja lukenut kirjoja, joita en olisi koskaan ehkä edes tajunnut lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta tuntia olet palstaillut tänään?
Ketju on avattu 14.38 ja ap on viimeisimmäksi kommentoinut puolisen tuntia sitten. Eli aika monta. Ei tainnut mennä ihan putkeen tuo "älypuhelin vapautti minut riippuvuudesta" asia. Rippuvuus kun ei ollut siitä laitteesta kiinni, vaan kysesssä on ihan vain nettiriippuvuus.
En minä ole täällä ollut koko tätä aikaa päivystämässä siitä saakka kun avasin ketjun. Olen kyllä käynyt useamman kerran lukemassa kommentit, koska haluan vastailla kommentteihin. Pitäisikö vain jättää aloitus, eikä sitten lukea mitä siihen kommentoidaan? Mutta olen tänään myös syönyt, tehnyt kotitöitä, hengaillut puolison kanssa, käynyt avantouimassa ja saunonut. -ap
No useimmat ihmiset, joilla on muutakin elämää kuin vauvapalsta, jättävät ketjun juteltuaan siellä hetken. Hyvin harva jaksaa päivystää koko päivää omaa ketjuaan kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ja kirjoitat tännekin tietokoneella?
Kuulostaa vaikealta.
T: puhelimen käyttäjä
Ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin puhelimella kirjoittaminenkaan. Omasta mielestäni jopa helpompaa, koska osaan kirjoittaa huomattavasti sujuvammin näppiksellä kuin mitä kosketusnäytöllä.
N40
Sama minulla, vihaan kosketusnäyttöjä yli kaiken. Kunnon näppäimistöllä on hyvä kirjoittaa, ja näppäinpuhelimen näppäimillä kirjoitan paljon nopeammin kuin kosketusnäytöllä. Oma ikäni on muuten 37 vuotta. -ap
No on kyllä suppeaa, jos joku pitää tunnuslukulistaa ja selaimen kautta verkkopankissa asiointia 2000-luvun alun juttuna. Se fyysisesti olemassaoleva paperiko siitä tekee niin muinaisen oloisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Suosittelen vielä, että poistat käytöstä kaikki suoratoistopalvelut ja kuuntelet oikeita kokonaisia levyjä ja luet oikeita kirjoja. Rajaat uutiset aitoon sanomalehteen ja telkkarista katsot sen leffan, joka sieltä sattuu tulemaan. Jätät hypermarketit, jossa on liian suuri valikoima.
Miks tää haisee vttuilulta? Jos älypuheliton elämä on osoittautunu hyväks, nii miks suosittelet 90-luvun larppausta siihen päälle?
No onhan se hyvinkin ysärimenoa, jos ei ole älypuhelinta ja pankkiinkin kirjaudutaan jollain paperilappusella olevilla numeroilla. No joo, ehkä ennemmin nollaria kuin ysäriä, mutta kuitenkin aika kaukaista aikaa suurelle osalle näin 2020-luvun puolivälissä.
t.eri
No minä sain ekat verkkopankkitunnukset joskus ehkä 2009, ei niitä vielä 90-luvulla todellakaan ollut. Vanhempani tosin käyttivät nettipankkia jo joskus 2000-luvun alussa, kun meille tuli kotiin internet, en tiedä millä tavoin he sinne kirjautuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on älypuhelin, enkä ymmärrä ollenkaan miksi se pitäisi koko ajan olla kädessä. Siinä on paljon hyviä ja arkea helpottavia juttuja. Käytän jos tarvitsen, mutta ei se elämääni hallitse sen enempää kuin vanha kännykkä. Miksette vaan ole räpläämättä sitä?
No miksi narkomaani ei vain ole ilman huumeita tai alkoholisti vain ole ilman viinaa. Kyse on sairaudesta, jonka nimi on addiktio. Yksi on koukussa heroiiniin, yksi seksiin ja yksi älyluuriin. Sama mekanismi taustalla, vaikka addiktion kohde on eri.
Ahaa, ok. En tajunnut että joku voi olla addiktoitunut koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä suppeaa, jos joku pitää tunnuslukulistaa ja selaimen kautta verkkopankissa asiointia 2000-luvun alun juttuna. Se fyysisesti olemassaoleva paperiko siitä tekee niin muinaisen oloisen?
Kyllä vain. Digitalisaatio on nykypäivää ja paperinen tunnuslukutaulukko kuulostaa jopa minun korvaani asialta, jota korkeintaan mummoni ikäluokka harrastaa. Olen itse 32-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos itse koet sen hyödylliseksi ja sinulle on helppoa rajoittaa käyttö tarpeelliseen. Kaikille se ei ole yhtä helppoa "olla vaan räpläämättä sitä", kun laite itsessään on suunniteltu mahdollisimman koukuttavaksi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se hyvinkin ysärimenoa, jos ei ole älypuhelinta ja pankkiinkin kirjaudutaan jollain paperilappusella olevilla numeroilla. No joo, ehkä ennemmin nollaria kuin ysäriä, mutta kuitenkin aika kaukaista aikaa suurelle osalle näin 2020-luvun puoli
Et sitten lukemaan ole kuitenkaan oppinut? Tuossahan korjattiin, että kyse on tosiaan enemmän NOLLARIN (=2000-luvun alku) juttu kuin ysärijuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän olet sitten liikkunut ihmisten ilmoilla, kun et ole omin silmin nähnyt maanisesti luuri kädessä joka paikassa kulkevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa pitää mielessä, ja vilkasta vaikka vuosien päästä missä kunnossa oma tilanne sillon on. Jos on uus älypuhelinten parissa, eikä ehkä oo löytäny sieltä vielä sitä omaa juttuaan joka tuottaa mielihyvää tai herättää kiinnostusta, niin silloin siihen addiktoituminen ei kyllä oo vaarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen hyvä vinkki on jättää some. Tyhjä lelu ei kiinnosta niin paljon ja puhelin palautuu omaan arvoonsa. Vaikka olisi älykäskin, se ei koukuta, jos ei siellä ole mitään.
Et taida ymmärtää miten rajusta asiasta on kyse. Tyhjiö. Ja kyvykäs ihminen menettää kaiken
Ihminen on elännyt 2000 vuotta (jaa.) ILMAN puhelinta.
Niin RAJU.
Mä en koe mitään tarvetta elää ilman älypuhelinta, kuuntelen sillä työmatkalla autossa musiikit, tsekkaan päivän aikana pörssikurssit, kullan hintaa ja Bitcoinin, sitten ilahduttaa, jos seuraamani artisti on postannut jotain instaan ja tietty myös jos lapset viestittelevät jotain whatsappiin. Jos oon kotona on aika se ja sama, olenko netissä läppärillä vai puhelimella, aika paljon tulee oltua. Elin onneksi kaikki aktiivivuoteni aikana ilman älykännyköitä, joten en koe jääneeni mistään paitsi nk. oikeassa elämässä.
Edelleen teen myös muutakin kuin olen netissä, tosin katson nykyisin tv:täkin läppäriltä (tai you tubea).
Mitä te kitsootte työnhausta.En ainootakaan oo hakenut vuosiin.Ei tartte.Tämäkin olisi siirtynyt tavis kännyyn ei semmosta saa,pitää olla netti.Voi v...
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ihminen, jolla ei ole minkäänlaista elämää. Koskaan ei tarvitse mennä uusiin paikkoihin (Maps), koskaan ei tarvitse ilmoittautua mihinkään (QR-koodi), koskaan ei tarvitse hoitaa pankkiasioita. Saahan sitä oman elämän puutteesta ylpeä olla, mutta omituista, että sitä vielä tullaan mainostamaan vauvalle.
Mitenkään sitä ennen on pärjätty. Ihmiset eivät varmaan ole käyneet missään eikä hoitaneet mitään eikä eikä eikä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen hyvä vinkki on jättää some. Tyhjä lelu ei kiinnosta niin paljon ja puhelin palautuu omaan arvoonsa. Vaikka olisi älykäskin, se ei koukuta, jos ei siellä ole mitään.
Et taida ymmärtää miten rajusta asiasta on kyse. Tyhjiö. Ja kyvykäs ihminen menettää kaiken
Itsekin joskus hetken mietin joutessani et mikä on se juttu et seurataan jotain ns. julkkua? Katsoa jonkun vieraan ihmisen lomakuvia ja seurata mitä hän on tehnyt. Jotenkin pimeetä, pimeässä huoneessa istua ja avata kone ja ruveta seuraamaan mitä hän on tehnyt tänään...-)))? Eikö se ole jotain stalkkaamisen ja sairaalloisen kiinnostuksen välimuoto? Lupa seurata on mutta miksi seurata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella ihmisellä on riippuvuus someen/puhelimeen?
No lähes kaikilla niitä käyttävillä ainakin jonkin asteinen, kun nuo laitteet ja palvelut on lähtökohtaisesti suunniteltu koukuttamaan käyttäjänsä mahdollisimman tehokkaasti, jotta Google/Apple/Meta saa mahdollisimman suuret mainostulot. Itse en näe mitään järkeä käyttää laitteita tai palveluita, joiden kanssa täytyy ponnistella valtavasti pysyäkseen niistä erossa, kun ei-koukuttavia vaihtoehtojakin on tarjolla. Mitkään käytön rajoitussovellukset ei myöskään itseäni auttaneet, koska ne saa yhdellä klikkauksella pois päältä. -ap
"Itse en näe mitään järkeä käyttää laitteita tai palveluita, joiden kanssa täytyy ponnistella valtavasti pysyäkseen niistä erossa"
= Riippuvuus
_____
Tämä koskee ruokaa (lihavuus), aineita (alkoholisti, heroenisti, jne.), työtä (työnarkomaani), jne, jne.
Mikään RIIPPUVUUS ei ole ihmiselle hyväksi. Oli se sitten seksi, ruoka, työ...
Taitaa alkoholisteiltakin onnistua raittius todennäköisemmin, jos ei pyöri jatkuvasti joku viinapullo näkösällä. Se, että alkoholilla on kohtuukäyttäjiäkin, ei tarkota että se olis kaikille toimiva vaihtoehto.