Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älypuhelimesta luopuminen oli elämäni paras päätös

Vierailija
13.01.2025 |

Sain tarpeekseni älypuhelimesta viisi vuotta sitten ja vaihdoin takaisin vanhaan näppäinpuhelimeen. Nettiasiat hoidan läppärillä. Keskittymiskyky ja mielenterveys on parantunut huomattavasti, jatkuva ärtyisyys loppunut, ja vuorokauteen tuntuu tulleen rutkasti lisää aikaa! En siis käytä myöskään mitään sosiaalisia medioita edes tietokoneen kautta.

Ilman älypuhelinta (tai muita älylaitteita) voi vielä nykyaikanakin elää, ja vieläpä erittäin mielekästä elämää.

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi äskeisestä (nro 179) kommentista pois että terveisin ap. :)

Vierailija
182/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sä olet täällä kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole alun perinkään hommannut älypuhelinta painostuksesta huolimatta ja huolimatta siitä, että Telia pakkomaksattaa puhelinliittymässä olemattoman netin.

Vai telia tekee noin. Mitenhän on muiden operaattorien laita?

Vierailija
184/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kirjoitin aloitukseenkin, että "Nettiasiat hoidan läppärillä." En ole sanonut, että en nettiä käyttäisi mihinkään. -ap

Vierailija
185/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kirjoitin aloitukseenkin, että "Nettiasiat hoidan läppärillä." En ole sanonut, että en nettiä käyttäisi mihinkään. -ap

Ei ole älypuhelinta mutta päivästä toiseen kuitenkin vauvapalstalla 😂. Ja tiedän että onnistuu tietokoneellakin, lähinnä ihmetyttää että puhelimen käytöstä huolestunut henkilö jaksaa kuitenkin täällä roikkua.

Vierailija
186/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole alun perinkään hommannut älypuhelinta painostuksesta huolimatta ja huolimatta siitä, että Telia pakkomaksattaa puhelinliittymässä olemattoman netin.

Vai telia tekee noin. Mitenhän on muiden operaattorien laita?

Taitaa olla kaikissa liittymissä netti automaattisesti nykyään. Itselläni on kaksi MOI-operaattorin 4G-liittymää, toinen kännykässä (jossa nettiä ei siis käytetä), ja toinen modeemissa. Maksavat 9 e/kpl/kk mihin sisältyy yhteensä 6 gigaa dataa/simmi (eikä datamäärää tarvitse käyttää molemmilla liittymillä erikseen, vaan koko yhteisen datapotin 12 gigaa voi käyttää vaikka vaan toisella liittymällä), ja tämän ylimenevä data on maksullista hintakattoon asti. Lisäksi puhelut ja tekstiviestit käytön mukaan, mutta vain 4 e/kk hintakattoon asti. Näin ollen molemmat liittymät maksavat yhteensä datan käytöstä riippuen 22 e - 28,22 e/kk. Tuo puheluiden ja tekstiviestien hintakatto tulee minulla joka kuukausi täyteen, datan osalta taas ei aina. -ap

Vierailija
187/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole älypuhelinta mutta päivästä toiseen kuitenkin vauvapalstalla 😂. Ja tiedän että onnistuu tietokoneellakin, lähinnä ihmetyttää että puhelimen käytöstä huolestunut henkilö jaksaa kuitenkin täällä roikkua.

Olenko sanonut, että olisin täällä yleensä päivästä toiseen? Eilen ja tänään olen ollut, kun olen kerta tehnyt tämän keskustelun. -ap

Vierailija
188/194 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somesta luopuminen olisi fiksua. Ainakin, kun ilmeisesti todellisuus yrittää näyttää ainoastaan somessa nähtyä.

Vierailija
189/194 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt itse asiassa vaihdoin sen vm. 1999  Nokian kymmenen vuotta uudempaan, eli 2009 malliin. Tuossakaan ei toimi multimediaviestit, kun 3g-verkko on lopetettu, mutta siinä sentään näkyy, että kuka oli viestin lähettäjä, jos viestiä ei voitu toimittaa. Vanhemmassa mallissa tuli vain operaattorilta viesti, että viestiä ei voi näyttää, eikä lukenut lähettäjää, jos joku laittoi esim. liian pitkän viestin, että se meni multimediamuotoon, tai yritti lähettää kuvan. Piti sitten arvailla ja kysellä, kuka viestin lähetti. Yleensä tätä ei tapahtunut kuin kerran pari vuodessa, mutta nyt tullut useampi tällainen ilmoitus operaattorilta, niin meni hermot. -ap

Vierailija
190/194 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en koe mitään tarvetta elää ilman älypuhelinta, kuuntelen sillä työmatkalla autossa musiikit, tsekkaan päivän aikana pörssikurssit, kullan hintaa ja Bitcoinin, sitten ilahduttaa, jos seuraamani artisti on postannut jotain instaan ja tietty myös jos lapset viestittelevät jotain whatsappiin. Jos oon kotona on aika se ja sama, olenko netissä läppärillä vai puhelimella, aika paljon tulee oltua. Elin onneksi kaikki aktiivivuoteni aikana ilman älykännyköitä, joten en koe jääneeni mistään paitsi nk. oikeassa elämässä. 

Edelleen teen myös muutakin kuin olen netissä, tosin katson nykyisin tv:täkin läppäriltä (tai you tubea). 

Katson muuten itsekin tv-ohjelmat läppäriltä, tv:tä en ole omistanut viiteentoista vuoteen. :) -ap

Itse en oikein koskaan ole ymmärtänyt, mitä hienoa tässä telkkarittomuudessa on. Paitsi, että telkkari vie tilaa, jos on hyvin pieni asunto. Omaa elämääni ei telkkari kuitenkaan hallitse. Mutta kun joskus haluan elokuvan katsoa, niin kyllä sen mieluummin isommalta ruudulta katson, kun tihrutan läppäriä. Se on vähän sen elokuvan pointtikin. Olla visuaalinen kokemus. 

Vierailija
191/194 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en koe mitään tarvetta elää ilman älypuhelinta, kuuntelen sillä työmatkalla autossa musiikit, tsekkaan päivän aikana pörssikurssit, kullan hintaa ja Bitcoinin, sitten ilahduttaa, jos seuraamani artisti on postannut jotain instaan ja tietty myös jos lapset viestittelevät jotain whatsappiin. Jos oon kotona on aika se ja sama, olenko netissä läppärillä vai puhelimella, aika paljon tulee oltua. Elin onneksi kaikki aktiivivuoteni aikana ilman älykännyköitä, joten en koe jääneeni mistään paitsi nk. oikeassa elämässä. 

Edelleen teen myös muutakin kuin olen netissä, tosin katson nykyisin tv:täkin läppäriltä (tai you tubea). 

Katson muuten itsekin tv-ohjelmat läppäriltä, tv:tä en ole omistanut viiteentoista vuoteen. :) -ap

Itse en oikein koskaan ole ymmärtänyt, mitä hienoa täs

Tilan säästö oli itsellänikin televisiosta luopumisessa takana, ja se, että en jaksanut katsella mainoksia. Mukavampihan se toki olisi isolta ruudulta elokuvat katsoa. -ap

Vierailija
192/194 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just maksoin laskun QR-koodilla, ja kyllä oli helppoa. En luovu älypuhelimesta. Laskut yleensä menee suoraveloitusella, mutta välillä tulee tällaisia harvinaisempia laskuja. Toisaalta ei ole koskaan ollut tarvetta roikkua puhelimessa, jota ap teki oikein kun on nyt addikti. 

Vierailija
193/194 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just maksoin laskun QR-koodilla, ja kyllä oli helppoa. En luovu älypuhelimesta. Laskut yleensä menee suoraveloitusella, mutta välillä tulee tällaisia harvinaisempia laskuja. Toisaalta ei ole koskaan ollut tarvetta roikkua puhelimessa, jota ap teki oikein kun on nyt addikti. 

Olenko vaatinut sinua tai ketään muutakaan luopumaan älypuhelimesta? Aiempaan kommenttiinkin kirjoitin, että hyvä vaan, jos joku sitä pystyy käyttämään ainoastaan tarpeellisiin asioihin, eikä koe siitä haittoja. Eihän siinä silloin ole mitään ongelmaa. Mutta minun kaltaisiani enemmän tai vähemmän älypuhelinriippuvaisia on älypuhelinten käyttäjissä paljon, väittäisin, että enemmistö. Haluan tällä ketjulla tuoda esille sitä, että ilman älypuhelinta eläminenkin on edelleen mahdollista, jos kokee oman käyttönsä ongelmalliseksi, ja sen tulisi myös tulevaisuudessakin säilyä mahdollisena. Monesti aiemmissa keskusteluissa on tullut esiin, että moni haluaisi lopettaa älypuhelimen käyttämisen, mutta kokee sen mahdottomaksi nykyaikana. Ja voi se (älypuhelimettomuus) toki vaikeuttaa joitakin asioita, mutta oman kokemukseni mukaan taas myös helpottaa elämää paljon.

Minulla itsellänikin menee laskut suoraveloituksella. Ainut mikä ei mene, on vesilasku, eikä siinä edes ole mitään QR-koodia tai edes virtuaalista viivakoodia, joten ilman älypuhelintakin joutuisin käsin näpyttelemään laskun tiedot verkkopankkiin. -ap

Vierailija
194/194 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vahvasti myös tuohon suuntaan menossa. Kaivoin laatikosta vanhan Nokian ja hankin multi-simin. Tavoitteena päästä eroon tästä $aatanan keksinnöstä.

Pakko silti käyttää "äly"puhelinta opiskeluissa (Authenticator). Miten muut kyseisestä kapistuksesta luopuneet hoidatte pankki- ja tunnistautumisasiat? Pankeilla on ainakin ollut erillisiä ID- ja tunnuslukulaitteita, onko vielä?

Kaipaan sitä aikaa, että netissä oltiin vain silloin kun fyysisesti istuit tietokoneella, muutoin olit "vapaa". Ei ollut sellaista tunnetta, että puhelin pitää olla koko ajan mukana, kotonakin sen kantaa huoneesta toiseen mukanaan. Ikinä ei oo täysin läsnä jos se vempele on lähettyvillä.

Suurin osa somealustoistakin on vaan pahaa mieltä aiheuttavia aivojen mädätyskanavia, joihin hukkuu oma aika, elämä ja mielenterveys. Blogiaikaan oli vielä inspiroivaa ja mielekästä, sisällötkin laadukkaampia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi