Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiskoulutustuen lakkautuksen tarkoituksena on mikä??

Vierailija
12.01.2025 |

Tyhmentää kansaa vai? 

Kommentit (252)

Vierailija
81/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikuiskoulutustuella vanhempainvapaan jälkeen. Opiskelin erikoistumisopintoja omalle alalleni ja se oli erittäin hyödyllistä. Lisäksi lapseni oli kotona pidempään eikä kuormittanut päivähoitojärjestelmää. Yhteiskunta säästi rahaa paljon.

Aikuiskoulutustuen kriteerit olivat sellaiset, ettei sitä kuka tahansa edes saanut. Oli todella typerää lakkauttaa se, juurikin tulee mieleen että halutaan vaimentaa kaikki toimet joista voi olla sekä hyötyä että iloa. Tosi lannistavaa.

Siskoni tekee tätä samaa ilman aikuiskoulutustukea, eli se on edelleen mahdollista. 

Joo, minulle se ei olisi ollut taloudellisesti mahdollista.

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot

Vierailija
82/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuesta ei ollut yhteiskunnallista hyötyä. Työvoimapula-aloilla työvoimapula ei helpottanut eikä työttömien määrä vähentynyt.

Toki ihmisyksilöistä oli totta kai mukava saada ilmaista rahaa tekemättä mitään hyödyllistä. Mutta juuri tällaiset rahareiät pitääkin tukkia.

Tottakai oli hyötyä ja nimenomaan työvoimapula-aloulle.

Arto.puhuu peetä.

Tarkoitus on vain että suomalaiset eivät kouluttaudu enää kuin kerran. Jos meni hutiin, se on voi voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, itselläni oli ajatus opiskella sellainen ammatti, missä olisi töitä talvisinkin (olen raksamaalari ja lähes joka talvi lomautettuna), niin että voisin olla töissä ympäri vuoden, mutta tuen lakkautuksen takia ei ole mahdollisuuksia opiskella, koska en halua elää lainalla. Säästöjä ei ole kertynyt juuri siitä syystä, että useamman kuukauden lomautukset vievät ne säästöt, mitä on kevät-syksy välillä töissä ollessa saanut kasaan. 

Miten pystyt elämään muuten talvet työskentelemättä - mutta ei pystyisi opiskelemaan? Ei se mitään ylimääräisiä kuluja tuo

Ei taida olla mahdollista opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla, mikä myös on ihan älytöntä.

Avoimen opintoja varmasti ainakin voi tehdä. Sitten väylän kautta sisään ja työn ohessa loput nopeasti valmiiksi

Vierailija
84/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikuiskoulutustuella vanhempainvapaan jälkeen. Opiskelin erikoistumisopintoja omalle alalleni ja se oli erittäin hyödyllistä. Lisäksi lapseni oli kotona pidempään eikä kuormittanut päivähoitojärjestelmää. Yhteiskunta säästi rahaa paljon.

Aikuiskoulutustuen kriteerit olivat sellaiset, ettei sitä kuka tahansa edes saanut. Oli todella typerää lakkauttaa se, juurikin tulee mieleen että halutaan vaimentaa kaikki toimet joista voi olla sekä hyötyä että iloa. Tosi lannistavaa.

Siskoni tekee tätä samaa ilman aikuiskoulutustukea, eli se on edelleen mahdollista. 

Kaikki on mahdollista jos on rahaa. Valitettavasti moni meistä.maksaa asuntolainaa ja elättää lapsensa.

Juuri kuten hänkin. Kolme lasta ja omakotitalo. 

Vierailija
85/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena oli se, että työssäkäyvät aikuiset pysyvät työssä eivätkä ota max 18 kk sapattivapaata, jonka aikana he opiskelevat jotain sellaista, mistä ei ole hyötyä omassa työssä. Tuossa ajassa ei ammattia vaihdeta eikä saada pätevyyttä uusiin tehtäviin, osa on joka tapauksessa pakkos opiskella työn ohessa. Liian moni käytti aikuiskoulutustukiajan työllistämättömien asioiden opiskeluun, äänimaljarentoutus on kiva juttu, mutta ei se elätä.

Kyllä saadaan, esim. ammatillisen opettajan pätevyys 12 kuukaudessa. Monilla aloilla on pulaa ammatillisista opettajista, ja on järkevä satsaus saada tämä pätevyys. Hankaloittaa  monen opettajaksi haluavan aikeita tämä aikuiskoulutustuen poisto.

T. Ammatillisten opettajien kouluttaja

Vierailija
86/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, itselläni oli ajatus opiskella sellainen ammatti, missä olisi töitä talvisinkin (olen raksamaalari ja lähes joka talvi lomautettuna), niin että voisin olla töissä ympäri vuoden, mutta tuen lakkautuksen takia ei ole mahdollisuuksia opiskella, koska en halua elää lainalla. Säästöjä ei ole kertynyt juuri siitä syystä, että useamman kuukauden lomautukset vievät ne säästöt, mitä on kevät-syksy välillä töissä ollessa saanut kasaan. 

Miten pystyt elämään muuten talvet työskentelemättä - mutta ei pystyisi opiskelemaan? Ei se mitään ylimääräisiä kuluja tuo

Ei taida olla mahdollista opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla, mikä myös on ihan älytöntä.

On jos olet aloittanut sen töissä ollessasi ja voit todistaa, että opinnot ovat edenneet myös töissäolon aikana. Vein YAMK-tapaukseni kerran paikallisen kansanedustajan kautta työministerille ja opetusministerille ja kas kummaa, työkkärin muija tuli toisiin aatoksiin.

Vierailija
87/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätellä aikuiset ihmiset maksamaan omat lisäopintonsa

Eli vähentää suomalaisten mahdollisuuksia kouluttautua. Tämä on hyvän hallitusohjelman linjaus.

Kunhan nyt nuorten ensikertalaisten opintoja ja työllistymistä saataisiin helpotettua, se minua kiinnostaa. Vaikka siis itsekin kohta toista tutkintoa opiskelen. 

Eli hallitus haluaa että.pysyt siinä mihin ensimmäisellä kerralla menit. Mitään uutta koulutusta et saa hankkia. Ja jos on jaksamisen tai muun kanssa ongelmia, se on voi voi. Jää sairaslomalle.

Ei ihme ettei nuoret uskalla ottaa sitä.ensimäistä.paikkaa vastaan, kun ensikertaisuuskiintiöt estää pääsemästä toiselle alalle. Opintotukikuukaudet on rajattu ja aikuiskoulutustuki on poistettu.

Nuorten

Mihinköhön minä menin ensimmäisen kerran? Tais olla lukiolaisena kun menin provikkapalkkaiseen puhelinmyyntiin? Vai oliko yläasteelaisena kun menin lehtiä jakamaan? Vai yläasteen TET-jaksoako tässä haetaan?

Vierailija
88/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimen opintoja varmasti ainakin voi

Mä tein itse asiassa ekan tutkinnon kohdalla näin. Ja tokan kohdalla aion myös käydä eka avoimessa. 

Vierailija
89/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä aikuiskoulutustukea tarvitaan? Itse opiskelin 2 vuoden lisäopinnot työn ohessa. Tein ihan täysipäiväistä työtä ja hoidin opinnot vapaa-ajalla. Monimuotopinnot oli tarjolla.

Lapseni opiskelee tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa. Hän valitsi lähiopinnot, mutta samat opinnot oli tarjolla myös etäopintoina. Moni nuori valitsi etäopinnot, jotta he voivat tehdä töitä opintojen ohessa.

Vierailija
90/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?

Vierailija
91/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomautettuna voi vapaasti opiskella ilman mitään rajoituksia. Tämä keinona kannattaa muistaa, kun aikuiskoulutustuki lakkautettiin. 

Vierailija
92/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätellä aikuiset ihmiset maksamaan omat lisäopintonsa

Meinasin opiskella uuden työllistävämmän alan, mutta yh:na ei ole mahdollista kiitos tuen lakkautuksen. 

Vierailija
93/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on mahdollista jos on rahaa. Valitettavasti moni meistä.maksaa asuntolainaa ja elättää lapsensa.

Juuri kuten hänkin. Kolme lasta ja omakotitalo

Ja onko puoliso? Meillä kaikilla ei ole elossa edes.

Vierailija
94/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen voi kouluttautua työvoima koulutuksella, jos haluaa alaa vaihtaa. Mitään järkeä tuossa tuessa ei ollut. 

Mutta TE-toimiston järjestämiin työvoimakoulutuksiin pitää olla joko työtön tai työttömyyden uhan alainen.

Itse en päässyt alle vuoden kestävään hoiva-avustajakoulutukseen kun tein keikkatyötä ihan eri alalla.

Vierailija
95/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katselen noiden nuorten opiskelijoiden ahdinkoa ja muistelen itse niitä paineita, jotka tunsin kun koko elämä tuntui olevan kiinni siitä pääseekö opiskelemaan, en oikein jaksa hermostua tästä aikuiskoulutustuen poistumisesta. Minusta se kuulostaa sellaiselta hyvien aikojen tuelta. Jos nyt samaan aikaan leikataan lähes kaikilta, niin jotenkin tuntuisi hassulta samaan aikaan tukea aikuisten ihmisten toisia mahdollisuuksia. 

Nuoretkin tietää että se oli nyt tässä. Toista kertaa ei enää saa opiskella. Toivoa ei ole.

Höpö höpö. Äläpäs olkiukkoile. Toisen tutkinnon opiskelun rahoittaminen vaatii enemmän vaivaa, muuten se ei ole sen vaikeampaa kuin aiemminkaan eikä todellakaan mahdotonta. 

Mäin tämä hallitus päätti. Toivoa ei nuorila enää.ole. Alaa ei voi vaihtaa. Sen ensimmäisen korkeakoulupaikan vastaanotto viivästyy. Tähän vaikuttaa kokonaisuus. Ei ole ensikertainen eli ei pääse sisään. Opintotukikuudet on mennyt eikä aikuiskoulutustukea ole.

Nuorten tilanne on kurja!

Yhteiskunta on kokonaisuus ja orpopurra on niistänyt kaiken niin kurjaksi,  että koko maa on lamassa.

Vierailija
96/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena oli se, että työssäkäyvät aikuiset pysyvät työssä eivätkä ota max 18 kk sapattivapaata, jonka aikana he opiskelevat jotain sellaista, mistä ei ole hyötyä omassa työssä. Tuossa ajassa ei ammattia vaihdeta eikä saada pätevyyttä uusiin tehtäviin, osa on joka tapauksessa pakkos opiskella työn ohessa. Liian moni käytti aikuiskoulutustukiajan työllistämättömien asioiden opiskeluun, äänimaljarentoutus on kiva juttu, mutta ei se elätä.

Kyllä saadaan, esim. ammatillisen opettajan pätevyys 12 kuukaudessa. Monilla aloilla on pulaa ammatillisista opettajista, ja on järkevä satsaus saada tämä pätevyys. Hankaloittaa  monen opettajaksi haluavan aikeita tämä aikuiskoulutustuen poisto.

T. Ammatillisten opettajien kouluttaja

Järjestäkää se koulutuksenne niin, että sen voi suorittaa työn ohessa. Niin itsekin tein.

Vierailija
97/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestakin jutusta on leikattu, koska on vaan pakko. Ja mielestäni aikuiskoulutustuki on ihan hyvä kohde.

Vierailija
98/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso oli vakavasti sairas. Ei jatkuvaa hoitoa vaativa, muttei myöskään avuksi oikein missään. Mitäs seuraavaksi kysytään? 

Vierailija
99/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimen opintoja varmasti ainakin voi

Ei voi opiskella avoimessa työttömänä.

Se väylä on muutenkin tosi heikko. Eikä rahaa ole varsinaiseen opiskeluun. Ei ole opintotukikuukausia enää eikä mitään rahoitusmahdollisuutta. 

Vierailija
100/252 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksissa kävi ilmi, ettei aikuiskoulutustuki tuottanut tuloksia esimerkiksi parempana työllisyytenä.

Minä ainakin työllistyin heti koulutuksen jälkeen ja sitä onnea on nyt jatkunut 18 vuotta yhtäjaksoisesti.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi