Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiskoulutustuen lakkautuksen tarkoituksena on mikä??

Vierailija
12.01.2025 |

Tyhmentää kansaa vai? 

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksissa kävi ilmi, ettei aikuiskoulutustuki tuottanut tuloksia esimerkiksi parempana työllisyytenä.

Kyse oli yhdestä ETLAn tutkimuksesta. Siinä todettiin että aikuiskoulutustuella opiskelu parantaa palkkaa ja työllisyyttä, mutta korkeakoulutetuilla ei niin paljon että sitä olisi taloudellisesti kannattavaa tukea. Se että aikuiskoulutustuki kannattaisi lakkauttaa, on minusta liian yksioikoinen tulkinta. Ensinnäkin hyödyt olivat selvät korkeakouluttamattomilla. Toiseksi, sitähän ei voida tietää mikä tuella opiskelleiden tilanne olisi ollut ilman opiskelua, vaikka vertailuryhmä olikin. Minä esimerkiksi lähdin opiskelemaan koska haluan vaihtaa alaa osin terveydellisistä syistä. Tällaista ei tutkimus voi ottaa huomioon. Elämänlaadusta puhumattakaan.

https://www.etla.fi/julkaisut/kannattavatko-investoinnit-aikuiskoulutuk…

Vierailija
242/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikuiskoulutustuella vanhempainvapaan jälkeen. Opiskelin erikoistumisopintoja omalle alalleni ja se oli erittäin hyödyllistä. Lisäksi lapseni oli kotona pidempään eikä kuormittanut päivähoitojärjestelmää. Yhteiskunta säästi rahaa paljon.

Aikuiskoulutustuen kriteerit olivat sellaiset, ettei sitä kuka tahansa edes saanut. Oli todella typerää lakkauttaa se, juurikin tulee mieleen että halutaan vaimentaa kaikki toimet joista voi olla sekä hyötyä että iloa. Tosi lannistavaa.

Siskoni tekee tätä samaa ilman aikuiskoulutustukea, eli se on edelleen mahdollista. 

Kaikki on mahdollista jos on rahaa. Valitettavasti moni meistä.maksaa asuntolainaa ja elättää lapsensa.

Juuri kuten hänkin. Kolme lasta ja omakotitalo

Eli kun on niin rikas, että on varaa asuntolainaan, pitäisi yhteiskunnan antaa lisää rahaa, jotta olisi varaa opiskella ylimääräisiä tutkintoja? Mitä jos myisi asunnon, niin ei tarvitsisi maksaa kallista lainaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksissa kävi ilmi, ettei aikuiskoulutustuki tuottanut tuloksia esimerkiksi parempana työllisyytenä.

Kyse oli yhdestä ETLAn tutkimuksesta. Siinä todettiin että aikuiskoulutustuella opiskelu parantaa palkkaa ja työllisyyttä, mutta korkeakoulutetuilla ei niin paljon että sitä olisi taloudellisesti kannattavaa tukea. Se että aikuiskoulutustuki kannattaisi lakkauttaa, on minusta liian yksioikoinen tulkinta. Ensinnäkin hyödyt olivat selvät korkeakouluttamattomilla. Toiseksi, sitähän ei voida tietää mikä tuella opiskelleiden tilanne olisi ollut ilman opiskelua, vaikka vertailuryhmä olikin. Minä esimerkiksi lähdin opiskelemaan koska haluan vaihtaa alaa osin terveydellisistä syistä. Tällaista ei tutkimus voi ottaa huomioon. Elämänlaadusta puhumattakaan.

https://www.etla.fi/julkaisut/kannattavatko-investoinnit-aikuiskoulutuk…

Mutta miksi juuri sinun opintosi piti rahoittaa eri tavalla kuin muiden opiskelijoiden, jotka joutuvat ottamaan opintolainaa? Minusta tuo oli todella eriarvoistava systeemi. 

Vierailija
244/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.etla.fi/julkaisut/kannattavatko-investoinnit-aikuiskoulutu

Mutta eihän hallitus niitä opintoja rahoittanut. Säästöt valtiolle +-0 €.

Vierailija
245/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 ammattia jolla millään en saa kunnon töitä. Artesaani, kosmetologi ja myynnin ammattitutkinto. Minulla oli yritys joka meni konkurssiin korona aikana. Nyt mikään ammattini ei työllistä kunnolla,  ja istun kaupan kassalla 15h viikossa. Lisää en saa opiskella koska ei ole varaa 14 e tuntipalkalla ja pienellä sovitellulla päivärahalla. Lisää tunteja en myöskään saa. Saan luultavasti saman verran kuin työtön , enkä keksi mitään miten parantaisin tilannettani. Uutta työtä olen hakenut 3 vuotta. Haluaisin opiskella vaikka sairaanhoitajaksi, mutta ei ole mahdollista koska silloin viedään soviteltu päiväraha ja pelkästään 15 h palkalla en kyllä syötä lapsia ja maksa laskuja.

Vierailija
246/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 3 ammattia jolla millään en saa kunnon töitä. Artesaani, kosmetologi ja myynnin ammattitutkinto. Minulla oli yritys joka meni konkurssiin korona aikana. Nyt mikään ammattini ei työllistä kunnolla,  ja istun kaupan kassalla 15h viikossa. Lisää en saa opiskella koska ei ole varaa 14 e tuntipalkalla ja pienellä sovitellulla päivärahalla. Lisää tunteja en myöskään saa. Saan luultavasti saman verran kuin työtön , enkä keksi mitään miten parantaisin tilannettani. Uutta työtä olen hakenut 3 vuotta. Haluaisin opiskella vaikka sairaanhoitajaksi, mutta ei ole mahdollista koska silloin viedään soviteltu päiväraha ja pelkästään 15 h palkalla en kyllä syötä lapsia ja maksa laskuja.

Miksi et opiskele ihan normaalisti opintotuella? 

Vierailija
247/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen. Se on kivaa, T.Purra

Vierailija
248/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/?searchPhrase=lähihoitaja&announced=0&sort=1

Lähihoitajaksi koulutetaan työvoimakoulutuksena. Osa tosin verkko-opintoina??

Vierailija
249/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen arvot on syynä poistaa aikuisten opiskelun mahdollisuus. Nuortenkin opiskelu alkaa olla mahdollista vain rikkaille.

Työtä ei enää arvosteta, osa-aikatyötä.eo pystytä.tekemään.

Ennen Duomessa oli arvostusta työntekoon ja opiskeluun. Puhuttiin jatkuvan.oppimisen maasta. Kerrottiin, että tulette hankkimaan useita ammattijärjestö. Pussinperiä ei ollut.

Nyt tämä kaikki on poissa.

Aikuiskoulutustuki hyödytti vain pitkähkön työuran tehneitä joilla oli työpaikka.Muut jäi ulkopuolelle.

Vierailija
250/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen arvot on syynä poistaa aikuisten opiskelun mahdollisuus. Nuortenkin opiskelu alkaa olla mahdollista vain rikkaille.

Työtä ei enää arvosteta, osa-aikatyötä.eo pystytä.tekemään.

Ennen Duomessa oli arvostusta työntekoon ja opiskeluun. Puhuttiin jatkuvan.oppimisen maasta. Kerrottiin, että tulette hankkimaan useita ammattijärjestö. Pussinperiä ei ollut.

Nyt tämä kaikki on poissa.

Aikuiskoulutustuki hyödytti vain pitkähkön työuran tehneitä joilla oli työpaikka.Muut jäi ulkopuolelle.

Niinpä. Ihan oikein, että loppui.

T. Aikuisena opintorahalla ja -lainalla tutkinnon opiskellut

Vierailija
251/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estää aikuisia kouluttautumasta paremmin työllistävälle alalla, jotta tänne voidaan ottaa ulko maalaisia.

Ei 15 tukikuukauden aikana mitään hyvää ammattia voinut opiskella.

Vierailija
252/252 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt (vasta) jyrähtää Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL:

Aikuiskoulutustuki lakkautettiin elokuussa 2024. Päätös iski erityisen rankasti työvoimapulasta kärsivään pelastusalaan.

Aikuiskoulutustuki on ollut merkittävä kannustin pelastusalan sekä ensihoito- ja hätäkeskusalojen aikuis- ja jatko-opiskelijoille. Alipäällystötutkinnon suorittaneista 90 prosenttia ja hätäkeskuspäivystäjäksi opiskelleista 51 prosenttia on käyttänyt aikuiskoulutustukea.

https://www.ts.fi/lukijoilta/6568855

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi