Aikuiskoulutustuen lakkautuksen tarkoituksena on mikä??
Kommentit (252)
Tunnen kolme aikuiskoulutustukea käyttänyttä henkilöä.
1. Paikallislehden päätoimittaja, joka opiskeli bussikuskiksi, palasi takaisin lehteen päätoimittajaksi, mutta voi nyt viedä lapsensa urheilujoukkueita pelimatkoille ja porukka säästää bussi kuskin palkan.
2. Musiikinopettaja, joka opiskeli floristiksi. On aina tykännyt somistaa kotiaan kukilla ja sai tehdä tätä nyt sitten 18 kuukauden ajan 80% edellisestä palkastaan. Palasi takaisin musiinkinopettajaksi.
3. Terveydenhoitaja, joka opiskeli eräoppaaksi, Oli aina halunnut päästä retkeilemään oikein kunnolla ja pääsikin sitä sitten koulutuksessaan tekemään. Palasi takaisin neuvolaterveydenhoitajaksi.
Estää alanvaihto ja hetken lepotauko paskasta työstä
Vierailija kirjoitti:
Arto Satosen mukaan aikuiskoulutustuen lakkauttamisella on 10 000 henkilön työllisyysvaikutus:
Nämä vm laskennalliset työlliset on tämän hallituksen noloin juttu. Hatusta vedetty lukuja ja päällekkäisiä "työllisiä".
Aikuiskoulutustuesta ei ollut yhteiskunnallista hyötyä. Työvoimapula-aloilla työvoimapula ei helpottanut eikä työttömien määrä vähentynyt.
Toki ihmisyksilöistä oli totta kai mukava saada ilmaista rahaa tekemättä mitään hyödyllistä. Mutta juuri tällaiset rahareiät pitääkin tukkia.
Vierailija kirjoitti:
Herätellä aikuiset ihmiset maksamaan omat lisäopintonsa
Ei ole kaikille taloudellisesti mahdollista. Joten se siitä uudelleenkouluttautumisesta ja työllistymisestä sitten. Kokoomus muka koulutusmyönteinen puolue, ja vitut!
Vierailija kirjoitti:
Estää alanvaihto ja hetken lepotauko paskasta työstä
Ei, vaan pistää oikeasti harkitsemaan ja näkemään vaivaa tämän eteen. Opiskelu on edelleen mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, itselläni oli ajatus opiskella sellainen ammatti, missä olisi töitä talvisinkin (olen raksamaalari ja lähes joka talvi lomautettuna), niin että voisin olla töissä ympäri vuoden, mutta tuen lakkautuksen takia ei ole mahdollisuuksia opiskella, koska en halua elää lainalla. Säästöjä ei ole kertynyt juuri siitä syystä, että useamman kuukauden lomautukset vievät ne säästöt, mitä on kevät-syksy välillä töissä ollessa saanut kasaan.
Sinähän saat ihan vapaasti opiskella lomautettuna??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katselen noiden nuorten opiskelijoiden ahdinkoa ja muistelen itse niitä paineita, jotka tunsin kun koko elämä tuntui olevan kiinni siitä pääseekö opiskelemaan, en oikein jaksa hermostua tästä aikuiskoulutustuen poistumisesta. Minusta se kuulostaa sellaiselta hyvien aikojen tuelta. Jos nyt samaan aikaan leikataan lähes kaikilta, niin jotenkin tuntuisi hassulta samaan aikaan tukea aikuisten ihmisten toisia mahdollisuuksia.
Nuoretkin tietää että se oli nyt tässä. Toista kertaa ei enää saa opiskella. Toivoa ei ole.
Höpö höpö. Äläpäs olkiukkoile. Toisen tutkinnon opiskelun rahoittaminen vaatii enemmän vaivaa, muuten se ei ole sen vaikeampaa kuin aiemminkaan eikä todellakaan mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, itselläni oli ajatus opiskella sellainen ammatti, missä olisi töitä talvisinkin (olen raksamaalari ja lähes joka talvi lomautettuna), niin että voisin olla töissä ympäri vuoden, mutta tuen lakkautuksen takia ei ole mahdollisuuksia opiskella, koska en halua elää lainalla. Säästöjä ei ole kertynyt juuri siitä syystä, että useamman kuukauden lomautukset vievät ne säästöt, mitä on kevät-syksy välillä töissä ollessa saanut kasaan.
Miten pystyt elämään muuten talvet työskentelemättä - mutta ei pystyisi opiskelemaan? Ei se mitään ylimääräisiä kuluja tuo
Ei taida olla mahdollista opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla, mikä myös on ihan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen voi kouluttautua työvoima koulutuksella, jos haluaa alaa vaihtaa. Mitään järkeä tuossa tuessa ei ollut.
Jos olet työtön. Aikuiskoulutustuella saattoi päästä toisiin töihin. Jos oli vaikka markitinhyllyjen täyttäjä tai 9€ tunnissa jossain tehtaassa. Tiedät ettei sinulla ole mitään tulevaisuutta nykyisessä työssä pitkien lomautusten toistuessa vähän väliä.
Jollei lukupäätä ollut saatoit vaihtaa vaikka laitoshuoltajaksi. Jossain sairaalassa siivoojakin voi lisien kanssa saada sen verran että tulee toimeen jotenkuten. Pulaa on ollut sen verran että keski ikäinenkin saattaa saada vakinaisen kokoaikatyön.
Ylivoimaisesti suurin osa käyttäjistä oli korkeakoulutettuja naisia, ei todellakaan matalasti koulutettuja. Ei matalapalkkaisilla ollut varaa tuohon aikuiskoulutustukeen. 
Oli minullakin. Otin riskin lähteä ja niukasti eläen sekä opintojen aikana töitä tehden selvisin. Se todella kannatti koska työpaikka josta lähdin on lopettanut toimintansa. Nyt olen ollut töissä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kolme aikuiskoulutustukea käyttänyttä henkilöä.
1. Paikallislehden päätoimittaja, joka opiskeli bussikuskiksi, palasi takaisin lehteen päätoimittajaksi, mutta voi nyt viedä lapsensa urheilujoukkueita pelimatkoille ja porukka säästää bussi kuskin palkan.
2. Musiikinopettaja, joka opiskeli floristiksi. On aina tykännyt somistaa kotiaan kukilla ja sai tehdä tätä nyt sitten 18 kuukauden ajan 80% edellisestä palkastaan. Palasi takaisin musiinkinopettajaksi.
3. Terveydenhoitaja, joka opiskeli eräoppaaksi, Oli aina halunnut päästä retkeilemään oikein kunnolla ja pääsikin sitä sitten koulutuksessaan tekemään. Palasi takaisin neuvolaterveydenhoitajaksi.
Näitä eräoppaaksi opiskelleita on yllättävän paljon, minäkin tunnen kolme.
Tämä raha tuli työllisyysrahastosta. Ei valtiolta. Ärri varastaa meidän rahaston rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin aikuiskoulutustuella vanhempainvapaan jälkeen. Opiskelin erikoistumisopintoja omalle alalleni ja se oli erittäin hyödyllistä. Lisäksi lapseni oli kotona pidempään eikä kuormittanut päivähoitojärjestelmää. Yhteiskunta säästi rahaa paljon.
Aikuiskoulutustuen kriteerit olivat sellaiset, ettei sitä kuka tahansa edes saanut. Oli todella typerää lakkauttaa se, juurikin tulee mieleen että halutaan vaimentaa kaikki toimet joista voi olla sekä hyötyä että iloa. Tosi lannistavaa.
Siskoni tekee tätä samaa ilman aikuiskoulutustukea, eli se on edelleen mahdollista.
Meilläkin töissä opettaja opiskelee erityisopettajaksi edelleen, vaikka tukia ei saa. Ja eiköhän niitä opiskelijoita ole kokonainen opintoryhmä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin aikuiskoulutustuella vanhempainvapaan jälkeen. Opiskelin erikoistumisopintoja omalle alalleni ja se oli erittäin hyödyllistä. Lisäksi lapseni oli kotona pidempään eikä kuormittanut päivähoitojärjestelmää. Yhteiskunta säästi rahaa paljon.
Aikuiskoulutustuen kriteerit olivat sellaiset, ettei sitä kuka tahansa edes saanut. Oli todella typerää lakkauttaa se, juurikin tulee mieleen että halutaan vaimentaa kaikki toimet joista voi olla sekä hyötyä että iloa. Tosi lannistavaa.
Siskoni tekee tätä samaa ilman aikuiskoulutustukea, eli se on edelleen mahdollista.
Joo, minulle se ei olisi ollut taloudellisesti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätellä aikuiset ihmiset maksamaan omat lisäopintonsa
Ei ole kaikille taloudellisesti mahdollista. Joten se siitä uudelleenkouluttautumisesta ja työllistymisestä sitten. Kokoomus muka koulutusmyönteinen puolue, ja vitut!
Tarpeeksi pitkällä aikavälillä lähes kaikki panokset on mahdollista muuttaa. Eli siitä säästämään
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuesta ei ollut yhteiskunnallista hyötyä. Työvoimapula-aloilla työvoimapula ei helpottanut eikä työttömien määrä vähentynyt.
Toki ihmisyksilöistä oli totta kai mukava saada ilmaista rahaa tekemättä mitään hyödyllistä. Mutta juuri tällaiset rahareiät pitääkin tukkia.
No olisihan sen tuen voinut suunnata aloille joilla on tekijöistä pulaa. Armeijassakin sanottiin, että järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on mahdollista jos on rahaa. Valitettavasti moni meistä.maksaa asuntolainaa ja elättää lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyt elämään muuten talvet työskentelemättä - mutta ei pystyisi opiskelemaan? Ei se mitään ylimääräisiä kuluja tuo
Ei taida olla mahdollista opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla, mikä myös on ihan älytöntä.
Lomautettuna saa vapaasti opiskella, syksyn juuri itse näin tehneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin töissä opettaja opiskelee erityisopettajaksi edelleen, vaikka tukia ei saa. Ja eiköhän niitä opiskelijoita ole kokonainen opintoryhmä muitakin.
Niinpä. Jos on tahtoa, on keinoja