Rohkeiden heinäkuisten maaliskuu
Taidanpa olla ensimmäinen kirjoittamaan maaliskuussa, joten laitanpa uuden pinon pystyyn...
Kommentit (79)
... viettelen tässä ja vihdoin on aikaa istua vähän aikaa koneellakin. Viikko on mennyt taas hirveää vauhtia, kun töissä on kiirusta ja iltaisin on ollut sen verran väsy olo, etten ole jaksanut edes vilkaista koko läppäriä. Tarttis kyllä alkaa ottamaan vähän rauhallisemmin varmaan, kun mullakin on noita supisteluja ollut aika paljon. Kysyin niistä muutama viikko sitten neuvolan tädiltä, joka tuumasi vaan, että se on ihan normaalia. Hiukan kuitenkin huolestuttaa, kun lukee noita teidän kokemuksianne... ettei vaan mitään ikävää seuraisi. Mulla on supistuksia jotain 5-15 päivässä, eniten illalla. Sen olen huomannut, että autossa ja varsinkin bussissa matkustaminen lisää niitä. On vaan vähän vaikeaa välillä varata aikaa lepäämiseen, kun miehenä sattuu olemaan kalenterintäyttämisen Suomen-mestari...;)
Neuvolassa olin tiistaina ja sydänäänet ja muut oli ihan normaaleja. Sf-mitta oli muistaakseni 19 cm eli ihan keskikäyrällä. Hb oli taas vähän laskenut, mutta silti terveydenhoitaja ei suositellut raudan lisäämistä. Väsyttää kyllä aika lailla. Kysyin myös kalkin syömisestä, kun laktoosivaivaisena elän aika vähäisillä maitotuotemäärillä, mutta en saanut siihenkään oikein mitään kunnollista vastausta. Melko ympäripyöreä täti!
Käytiin tilaamassa vaunut tänään. Hinta oli huikea, mutta toivottavasti menopelit ovat kestävät ja käytännölliset. Ulkonäkö ja " tuntuma" ainakin miellytti. Ostin muuten hulluilta päiviltä ihka ekat vaatteetkin tulokkaalle: napitettavan yö/oloasun ja t-paidan vähän isompaa kokoa. On ne niin liikuttavia:´) Äitiyspakkauksienkin saisi laittaa hakuun. Kauanko sen tuleminen kestää siitä, kun vie kaavakkeen Kelaan?
Ensi tiistaina sitten 4D:hen! Jännittää aika lailla...
Ensiksi, tervetuloa BB76! Kyllä ne hyvin voi olla jo vauvan liikkeitä mitä olet tuntenut... ja kiva nähdä, että meitä endolaisiakin raskautuu tasaiseen tahtiin... Itse olen menossa 3D ultraan jo 21+0, on ehkä hieman turhan aikaisin, mutta kun seuraavana viikonloppuna olisi Lontoon matka, ja olisi kiva tietää minkälaisia vaatteita sieltä tuo kotiin :). Me menemme Felicitakelle Tapio Kurjelle ja ymmärtääkseni aikoja saa melko helposti.
Meilläkin on nyt rakenneultra takanapäin ja kaikki oli aivan kuten pitikin. Pikkuinen vastasi viikkoja (19+3) ja kaikki rakenteet juuri sellaisia kun pitääkin. Aika nopea oli ultraus mielestäni, ainakin jos vertaan np-ultraan jossa ja ultraajatkin jotenkin sulkeutuneempia. Ihanaahaan oli nähdä, että kaikki oli masussa hyvin, mutta silti olin hieman pettynyt... Onneksi on tosiaankin se 3D muutaman viikon päästä!
Liikkeitä täällä on nyt tuntunut reilu viikko - ensimmäinen varmasti vauvan liike oli 18+0, sitä ennen tunsin ehkä jotain, mutta en ollut varma...
Ihanaa kun on maaliskuu ja kohta oikea kevät! Kesää kohti mennään ja vauvan tuoksuista arkea!
Vielä mukaan mahtuu joten tervetuloa BB76! Meillä 4D-ultra viikolla 23 ja varattiin tuo aika Brunolle Femedaan aika kauan aikaa sitten, ilta-ajat olivat aika kortilla.
Ragazzina; mites teidän uusi koiruus on sopeutunut? Kiva kuulla hyviä ultra uutisia =) Kateellisena täällä lueskelen sun tulevasta Lontoon reissusta. Musta alkaa tuntua, että en pääse lähtemään enää minnekään¿
Joalin; onnea prinsessa-tiedoista. Kuulosti ihanalta tuo teidän ultra-reissu. Saitteko mukaan dvd:tä?
Ipanapiina; Kiitos vinkeistä, täytynee pohtia sen lääkärin arvioita uudestaan. Mä otin sut kiinni viikossa tuossa painossa, kun harmittelit sen nousua. Mulla nousi viime viikon aikana vaivaiset kolme kiloa -hui!?!
Kunpavauva; miten kotiutuminen Norjaan on startannut?
Mä palasin saikulta töihin ja olen aika kuutamolla¿Mulla on viimeisen viikon aikana olotila huonontunut ihan valtavasti. Olen koko ajan käynyt tunnin kävelylenkeillä, nyt muutaman päivän aikana jopa puolen tunnin lenkki on alkanut tekemään tosi tiukkaa. (Uiminen luonnistuu edelleen) Yöllä en saa nukutuksi kun painaa joka paikkaan, kenkiä ei saa millään jalkaan, kun menee ähistessä tosi kauan¿istua ei voi juuri ollenkaan, kun heti alkaa särkee niin pirusti. Kävinkin tuolla monikkoperhe puolella lukaisemassa uutta ketjua, jossa kerrottiin kokemuksia kaksosraskauksista ja kyllä tuo aika kalpeaksi veti. Nyt puntaroin ihan vakavissani pitäiskö sanoa neuvolassa / polilla kun kysyvät vointia todellinen tilanne? Mulla vaan on sellainen olo jos joutuu saikulle, että laiskottelen kotona? Ärsyttävää taistella itsensä kanssa¿
Pakko nousta jaloittelemaan! En kyllä saa täällä töissäkään mitään aikaiseksi¿Olipa vuodatus.
Onni rv 22+1
Kannattaa Onni-79 tosiaankin kertoa kaikki pienetkin krempat neuvolassa. Jos vähänkin tuntuu pahalta, niin kyllä sairasloma varmaankin on kaksoisraskaudessa paikallaan! Hyvä jos jaksat käydä kävelylenkillä, mutta älähän rehki liikaa! (Anna miehesi hoitaa koirat!). Tsemppiä sinne! Kun lukee näitä, niin oma normiraskaus tuntuu helpolta, vaikka ilmeisesti mulla lantion läystyminen hankaloittaa jo nyt elämää!
Meidän uusi koiruus on sopeutunut toidella mainiosti! Tulee hyvin toimeen rottiksen kanssa ja on hyvin oppinut talon tavoille! Meni itse asiassa paljon paremmin kuin olisimme voineet toivoakaan!
T. Ragazzina rv19+1
...minulla on sinulle ehdotus: Ala käydä uimassa. Minä käyn kolme kertaa viikossa Mäkelänrinteellä - ei vaivaa selkä (ainakaan vielä) ja olo on muutenkin pirteä. Kuulemma erinomaisin tapa liikkua kaksosodottajalle. Minulla on paino noussut jo 7,5 kiloa suhteessa lähtöpainoon (eli lähtö 58 kg ja nyt näytti eilen Mäkelänrinteen uimahallin vaaka 65,5 kg), mutta kremppoja on aika vähän - ja kiitän siitä tätä raskautumisesta alkanutta uimaharrastustani.
Ja samalla vastaus kysymykseesi, Onni - ei olla vielä kotiuduttu Norjaan, ollaan Suomessa vielä huhtikuun puoliväliin asti. Tultiin hiihtolomalta Norjasta tiistaina ja siellä oli tosiaan se rakenneultra. Kun olen raskausviikolla 28/tmv., palaamme Norjaan pysyvästi. Mutta saikulla olen jo raskauden loppuun asti - kuten taisin mainita, Norjassa kaksosodottajat pakkosairaslomitetaan rv 20-24. Koska minulla on helppo tutkijan työ (siis fyysisesti helppo ;), niin teen kuitenkin tutkimusta vielä oman jaksun mukaan. Mutta nyt voin siis käydä uimassa vaikka joka päivä, kun tavallaan tärkeintä on vain pitää itsensä hyvässä kunnossa! Ja eilen olin kaksi tuntia luukuttamassa Mäkelän Annan vaaliesitteitä Keravalla. Meni ihan hyvin, mutta kotiin päästyäni iski selkäsärky. Eli täytynee rajoittaa vähän kerrostaloluukuttamista. Ihana mieheni lupasikin tänään mennä luukuttamaan Järvenpään keskustan kerrostaloja. Missä sinä muuten asuitkaan, Onni? Hyvinkäällä? Ties vaikka kohta lyllerrän postilaatikollesi vaaliesitteen kanssa - jos et siis asu kerrostalossa ;).
Onni, millainen sinulla on ajatus jatkosta töiden suhteen? Miten Suomessa kaksosodottajat ylipäänsä sairaslomitetaan?
Olen muuten miettinyt vähän aikaa, että kannattaisiko tämän ryhmän kynnelle kykenevien tavata Helsingissä joku ilta esim. ensi kuussa (ennen kuin minä muutan Norjaan ;) - vai onko ihan tyhmää/liian pelottavaa/outoa tavata nettituttuja? Monesta teistä on vain tullut niin tuttuja. Kaikki ei toki asu pääkaupunkiseudulla, mutta pääkaupunkiseutulaiset voisi ainakin logistisesti suhteellisen helposti saada koolle - jos siis halua ja jaksua on. Minä tulisin mielelläni, mutta ymmärrän toki, jos kaikkia ei nappaa. Ja onhan sekin varmaan hassua, kun kunpavauva paljastuu Sannaksi ja Onni vaikka Riikaksi ja ragazzina Helenaksi. En tiedä - minun kokemukseni nettitreffeistä rajoittuvat lukioaikoihin, kun tavattiin irccikavereita Lahden torilla :).
Hauskaa loppuviikkoa kaikille! Tulipa pitkät löpinät, kun on sairaslomalla.
Kunpavauva; mulle oli jäänyt jotenkin tuo Norja mieleen ja ajattelin, että olette jo kotiutumassa sinne kovaa vauhtia¿
Kiitos ehdotuksestasi, tosin olen ehtinyt tuon uintiharrastuksen jo taas aloittaa kun tuo kutina saatiin kuriin. Tälläkin viikolla olen ehtinyt käydä jo pari kertaa tuon kilometrin uimassa ja sen jälkeen terapia-altaaseen hetkeksi rentoutumaan. Taisin laittaa jo tuolla aiemminkin, että uinti vielä luonnistuu ja tuntuukin hyvältä. Siitä on ollut jonkin verran apua, mutta jostain syystä viikon aikana olotila on kehnontunut. Käyn koiran kanssa aika usein metsässä lenkillä ja eilen kun vaapuin ylämäkeä ja tarvoin hangessa, musta tuntui että ei ole viisasta yksin taapertaa metsikössä jos jotain vaikka sattuu¿Pahinta mulla on selkeästi tuo istuminen tai tässä tapauksessa tämä ja nyt tuo käveleminen on alkanut tuntumaan tosi raskaalta. Mun hierojakin oli aika ihmeissään siitä mitä mun selälle on tapahtanut. Mä en todellakaan vielä kolme viikkoa sitten olisi uskonut, että mulle voi näin pian tulla tällainen feelis¿kurjaa rutinaa, mutta tänne on paljon helpompi purkaa tuntojaan, kun tunnustaa töissä tai kavereille kuinka rankalta on alkanut tuntumaan.
Käsittääkseni tuo kirjo miten kaksosmammoja laitetaan saikulle on Suomessa aika kirjava. Monessa paikassa laitetaan jo tuolta rv 24 eteenpäin kotiin, mutta mulle sanottiin pari viikkoa sitten, että selviän hyvän kuntoni vuoksi varmasti tuonne 30+ viikoille, nyt se kyllä vähän epäilyttää. Hetkessä tilanne voi heitellä aika paljonkin, näköjään. Toisaalta voihan tämä olla ohimenevää ja jo ensi viikolla olen taas terästä ja jaksan paremmin =)
Kiitos myös Ragazzinalle tsempistä =) Pakko jatkaa¿
Täällä yksi joka varmasti tulee tapaamiseen, jos sellainen päätetään pitää... Pk-seudulta taisi olla aika moni...
...apua, nyt sattuu selkään - auuu! Laitoin esikoisen yksikseni iltakakalle ja nukkumaan (kun mies on poissa) ja hän on sellainen 13-14 kilon klumppi. Nyt on kipeä selkä. Juuri kun pääsin kehumasta, että uinti pitää vaivat poissa. Auuuuu!
Ja joo, minulla on vähän sama juttu - uiminen kuivattaa vartalon niin, että kutittaa koko päivän. Onneksi on Niveat.
Joku toinen päivä lisää, nyt pitkäkseen ja tyyny jalkojen väliin.
Hauskaa alkavaa viikonloppua kaikille!
Käväisin eilen neuvolassa. Olipas taas...noo, mielenkiintoista. Sain taas ootella 15 minuuttia omaa aikaani kun päättivät yhtäkkiä pitää jonkun palaverin perhetyöntekijän kanssa. En tietysti tiennyt kuka se ihminen oli, joka huoneesta poistui, mutta ah niin avulias terkkarini kertoi että hän on perhetyöntekijä ja minäkin varmasti tulen olemaan hänen kanssaan tekemisissä kun vauva on syntynyt??? Siinäpä sitten kysymysmerkkinä olin, että ilmeisesti meillä tulee niin tiukkaa kun on kaksoset ja vauva että heti ollaan perhetyöntekijää vailla... Noo. Sitten sain kuulla kuinka varmasti on raskausdiabetes, olen iso nainen (170cm ja painoindeksi oli normaali kun aloin odottaan), kuinka vatsassani on makkara jota ei ennen ollut... (niin, muistaakseni synnytin täysiaikaiset kaksoset, voipi olla että vatsani ei ole ihan samanlainen kuin ennen) ja doblerikin upposi monta senttiä mahaan! Lisäksi rautalääkkeeni rauta-arvo on ihan mitätön (minä tyhmä ihminen en sitten sitäkään tiennyt). Oikeasti terkkarini on ihan mukava ihminen, mutta nyt tuli kyllä semmoisia sammakkoja suusta että jos oisi herkempi ihminen ollut niin itku ois päässyt. Lisäksi kun oli se alun myöhästyminen, niin eipä sitten ehtinyt mulle niitä kelan papereitakaan täyttää, laittaa sitten ensi viikolla postissa (jos muistaa).
Anteeksi vuodatus mutta kyllä sitä tunsi itsensä vähän höntiksi ja tyhmäksi, kun on kaikki pielessä.
Paino on siis noussut noin 8 kiloa, vielä vähän vähemmän kuin kaksosista tähän mennessä. Ei mulla kaksosetkaan olleet mitään jättiläisiä vaikka mulla paino nousikin, joten enpä jaksa tästä stressata, ja sanoinkin sen terkkarille. Niin kauan kuin pissa pysyy puhtaana ja lääkäri sanoo että vauva kasvaa normaalista aion elää ihan tavallisesti enkä murehtia joka suupalaa. SF-mitta oli 22cm ja siellä yläkäyrällä edelleen. Sydänäänet oli tasaiset ja hyvät, ja vauva potki terkkaria kun vatkasi ja paineli hänen yksiötään.OIsin minäkin potkinut, jos oisin kehdannut, tuo on jotenkin tosi kovakourainen, painelee aina niin että sattuu masuun. Verenpaineet oli kanssa ihan normaalit. Hemoglobiini oli vain 107 joten sille pitäs nyt tehdä jotain sitten =(
Onni, vauvat kasvaa sulla just nyt niin kovaa, että siitä johtuu tukala olosi. Mulla oli kanssa noilla viikoilla jo tosi hankala olo. Ota tosi varovaisesti, nyt alkaa oleen ne supistusherkimmät kaudet tuplaodotuksessa. Samoin kunpavauva! Levätkää aina kun pystytte.Sitten kun pääsee 30+ viikoille niin olo hetkeksi helpottaa, mullakin supistukset loppui lähes täysin 32+. Sitten porskuteltiinkin loppuun asti jättimahan kanssa =)
Hei mä kanssa voisin tulla tapaamiseen, jos vain aikataulut menee yksiin =)
Joalin, onnea prinsessanäkymistä =)
Nyt täytyy lähteä asioille, palailen vielä ehkä myöhemmin, ei millään muista kaikkien odotuksen vaiheita, ainakin joku uusi oli tulllut, tervetuloa!
T:IPanapiina ja Sisu 23+0
minäkin osallistua keskusteluun, kun vihdoinkin alkaa pahoinvointi sen verran hellittää, että jaksaa ajatellakin jotain.
Tuli mieleeni tuosta Ipanapiinan aika ikävän kuuloisesta neuvolakokemuksesta oma lääkärillä käyntini tammikuussa. Olin np-ultrassa missä kaikki vaikutti olevan hyvin, mitat oikein ja vauva oli liikkuvainen jne. Mutta koska olen hieman ylipainoinen lääkäri määräsi minut sokerirasitustestiin ihan vaan sen takia. Neuvolassa taas kätilö piti sokerirasitustestiä ihan turhana, koska pissatestit ovat olleet puhtaat. Kuulemma on aika poikkeuksellista, että raskauden tässä vaiheessa pitää mennä sokerirasitustestiin. Mutta pitihän mun sinne testiin mennä, koska lääkäri niin oli määrännyt. Ja voi sitä kammottavaa pahoinvointia mikä minuun iski siellä labrassa, en jaksanut istua ja olin oksentaa pienestäkin liikahduksesta, onneksi pääsin tyhjään huoneeseen makaamaan sängylle odottelemaan aina ne väliajat. Ja testin tulos oli odotetusti aivan normaali. Olin todella kiukkuinen, koska jouduin tuolla tavalla kärsimään labrakäynnistä, joka oli etukäteen tiedossa turhaksi.
Ja ei tässä vielä kaikki. Tuo samainen lääkäri oli todella ikävällä tavalla painostava. Olen yli 35-vuotias ja hän suorastaan hyökkäsi ihan fyysisesti mua kohti, kun sanoin etten ole aikonut mennä mihinkään veriseulontaan (siis trisomia-seulonta), kun hän sanoi miten se tarjotaan kaikille ikäisilleni ja miten se on tarpeellinen ja muuta mielestäni täysin soopaa. Lääkäri jatkoi painostamista niin kauan kunnes sanoin, että ehkä harkitsen asiaa uudestaan. Se siitä vapaaehtoisuudesta sitten! Enkä tietenkään mennyt mihinkään seulontaan, koska en sitä halua. Ja tosiaan, menen jatkossa mieluummin yksityiselle lääkärille kuin tuolle idiootille. Onneksi seuraava ultran, siis rakenneultran, tekee kätilö, niin ei tarvi pelätä joutuvansa tuon lääkärin kynsiin.
Ja vielä yksi esimerkki tuolta samaiselta lääkärikäynniltä. Minua on ihmetyttänyt ja huolestuttanutkin se miten vatsani on raskauden alusta saakka ollut turvoksissa kuin potkupallo ja näytän paljon pitemmällä raskaana olevalta kuin olen. Kysyin lääkäriltä, että mistä johtuu, että ylävatsani on niin turvonnut ja kipeäkin. Hän vastasi siihen ivallisesti " Mutta sinähän olet raskaana!" Ei siis mitään selitystä asialle. Tuo vastaus oli tosiaan sen verran " tyhjentävä" , että en kysynyt lääkäriltä enää yhtään mitään, vaikka mielessä oli montakin asiaa ennen ultraan menoa.
Neuvolassa käynnit taas ovat olleet oikein miellyttäviä. Kätilö on hyvin asiallinen eikä tuo omia mielipiteitään esille vaan suhtautuu asiakkaisiinsa heidän tarpeisiinsa ja kysymyksiinsä arvostavasti ja osaa kuunnella.
Nyt täällä siis odotellaan rakenneultraa, joka on reilun viikon päästä. Enkä ole tuntenut vielä mitään liikkeitä masusta, että niitäkin tässä jo vähän kaipailen.
Voimia ja aurinkoa odotukseen kaikille tasapuolisesti.
terkuin Laureta ja Tiiti rv 18+4
Käytiin aamulla rakenneultrassa ja kaikki näytti olevan niin kuin pitääkin. :) Kokoa vastaavat viikot oli 19+5, meneillään nyt 19+2. Hauska oli nähdä että siellä se liikkui ja potkiskeli ja kiva nähdä miten ruudulla näkyvät liikkeet vastasivan niitä tuntemuksia, mitä mulla on nyt noin viikon ajan välillä ollut. Itse huomasin ekan tukevamman potkun samaan aikaan kuiN ragazzina eli 18+0 päivänä ja sen jälkeen niitä on tullut etenkin iltaisin kun makaa käsi mahan pääll' ä tv:n ääressä. Nyt olen parina yönä huomannut aamuyöllisen vessakäynnin jälkeen elämää alavatsassa. :)
Ajattelimme myös mennä Femedaan 4d-ultraan jossakin vaiheessa, ihan kiva nähdä masutyyppiä aina välillä, kun nämä julkiset käynit ovat niin vähissä. Olin todella yllättynyt ettei tässä välissä ole enää ainuttakaan lääkärikäyntiä ennen sitten ihan loppuraskauden tapaamisia!
Ajattelin myös kokeilla varovaista uinti- /vesijuoksuharrastuksen aloittamista. Paino on onneksi nyt pysynyt hallinnassa pienellä tarkkailulla. Sain kilon alas ja nyt se on pysähtynyt " lähes siedettävään" +7 kg normaalipainoon nähden.
Tervetuloa uudelle tulokkaalle!
Kirsu rv 19+2
Kiitokset ragazzina ja onni vinkeistänne 4D-ultraan! Taidanpa alkaa kohta kyselemään aikoja, ettei lopu kesken!
Minäkin voisin mielelläni osallistua tapaamiseen, sillä olen oikeastaan vähän mammakavereita vaille. Pk-seudulla siis minäkin asustelen.
Hurjalta kuulostaa kyllä tuo kaksosraskaus, vielä on kuitenkin aika pitkä matka odotettavana, kirjaimellisestikin:) Tsemppiä kovasti tuplien saajille!
Laureta: melko samoissa mennään, mulla nyt rv 18+3. Mulla oli kanssa vatsa melkoisen turvonnut heti alkuraskaudesta ja se johtui kyllä ihan selvästi ivf-hoidoissa käytetyistä hormoneista ja niiden avulla turvotetuista munasarjoista. Ja niinhän siinä kävi, että kun siitä turvotuksesta selvittiin, alkoi raskaus näkyä eli maha pulleana on kuljettu jo reilu neljä kuukautta...:/ No nyt se ei enää haittaa, mutta silloin alussa se tuntui aika kiusalliselta. Mahakipujakin mulla on ollut oikeastaan hoidoista alkaen, paitsi aivan viime viikkoina vähemmän. Kannattaa tietysti kysyä vaikka toiselta lääkäriltä, jos asia huolestuttaa.
Katsoin muuten pari viikkoa sitten mielenkiintoisen dokumentin äidin raskausajan stressin vaikutuksesta syntyvään lapseen ja muistaakseni tutkimuksien tulos oli se, että varsinkin loppuraskaudessa äidin stressitason nousu voi vaikuttaa pysyvästi lapsen stressihormonin määrään, siis nostaa sitä. Sanoinkin miehelleni, että tästä eteenpäin mua täytyy pitää ekstrahyvänä, että saisimme onnellisen ja stressaamattoman vauvan;) Toisaalta kyllähän noita tutkimustuloksia löytyy joka lähtöön... Ei siis stressata ainakaan siitä:)
Olipas Ipanapiina tosiaan surkea neuvolakäynti. Olen muuten huomannut, että kaikilla ammattilaisilla tuntuu olevan negatiivinen käsitys arjesta kaksosten ja vauvan kanssa. Mutta toisaalta kaksosiakin odottaessa minun annettiin ymmärtää, etten voi pärjätä ilman ulkopuolista apua, kun ovat kerran esikoiset. Hienosti kuitenkin miehen kanssa pärjättiin/pärjätään eli eiköhän sitten vauvankin kanssa.
Seuraava neuvola on maanantaina ja silloin saan todistukset sun muut. Liikkeet ovat alkaneet pikku hiljaa voimistua, joten aikas luottavaisella mielellä ollaan.
Tervetuloa uudelle kirjoittelijalle ja onnea kaikille vielä mukavista ultranäkymistä!
Peerit rv 21+0
p.s. Meiltä ei ole mahdoton matka Helsinkiin, mutta lastenhoitojärjestelyt niin, että pääsisin ajoissa matkaan eivät taida onnistua. Hauskaa tapaamista kuitenkin teille, jotka pääsette :)
Tervehdys..
Täällä ryydytään flunssan kourissa sekä minä, esikko ja mieskin aamulla valitteli kurkkukipua. Harmi, meillä kun ois pitkästä aikaa ollu yhteinen viikonloppuvapaa ja kaikkea kivaa suunnitteilla-- ystävien tapaamista ja muuta mukavaa.
Tervetuloa mukaan uudet, ainakin BB76 ja Laureta taisivat olla tuleet mukaan. Mukavaa kun porukka kasvaa.
Kannatan kunpavauvan tapaamisehdotusta mikäli vain ajankohdat ja lapsenhoito järjestyvät. Ei pelota nettituttujen tapaaminen ja mukava saana nikeille kasvot.
Kirsulla ainakin oli ultraterkkuja-- onnea hyvistä näkymistä.
Mekin käytiin esikon aikaa 2004 tuolla Felicitaksessa ja Tapio Kurjella 4D:ssä-- asiallinen kaveri ja tarkkaan kertoi näkymät ja dvd mukaan.
Me muutettiin tuossa joulun tienoilla uuteen kotiin, siis v. 2004 valmistuneeseen mutta paljon elämää nähneeseen taloon ja remontti- ja sisustuspuuhat menossa; ne kun eivät tunnu loppuvan lainkaan. Tästä tulikin mieleen missä on Weimar-- etkös se ollut sinä joka käynnistelit omaa yritystä juuri tuon pintaremontoinnin parissa??
Entä missä RuuPikkuinen, tulkaahan kertomaan kuulumisianne.
Painon nousu alkanut täälläkin ja vaikka kuinka yritän pyristellä niin ruokahalu on kova ja painoa tulee.. liikaa. Ensi viikolla neuvola ja töihinkin todistus luvassa että voivat virallisesti laskea tuon äl alkamisen.
Mukavaa viikonloppua kaikille toivoo toivo rv 22+2
Puhelin soi vihdoinkin tänään aamupäivällä, kauan sitä odotettiinkin, 2 viikkoa ja 2 päivää (päivät tuli laskettua tarkkaan). Lapsivesitutkimuksessa oli kaikki kromosomit normaaleja ja sukupuolikin haluttiin saada tietoomme. Meille on siis tulossa pieni tyttö kaksospoikien jälkeen. Olin niin onnesta sekaisin kun jännityskin purkaantui, itkin onnesta, tärisin, kävelin taloa hermostuneesti edestakaisin ja odotin miestä koirien ulkoilutuslenkiltä, jotta pääsisin kertomaan uutiset suoraan kasvokkain. Hetken teki jo mieli kiusata sukupuolen kertomisen pihtaamisella. Tänään sitten onnessani uskaltauduin tekemään ensimmäisen ostoksen tulevalle pienokaiselle. Ostin pienenpienen valkoisen bodyn, jossa lukee vaaleanpunaisella My Princess.
Meillä täällä Tampereen naapurissa rakenneultra ei kuulu julkisenpuolen palveluihin, mutta mulle se tehdään tuon lapsivesipunktion takia. Siihen on vielä parin viikon odottelu. Kävin tosin viime perjantaina neuvolakäynnillä ja siellä kaikki oli ok. Mulla on kans tosi mukava kätilö ja nyt oli mukana vielä opiskelija. Pääasiassa keskustelimme asioista ja kuuntelimme vahvoja sydänääniä.
Olisi tietenkin mukava tavatakin teitä, mutta en taida täältä asti kuitenkaan lähteä tapaamiseen.
Tsemppiä myös kaikille kaksosten odottajille, vaikka itselläni kaikki menikin tosi helposti. Tämä yksösen odottaminen tuntuukin nyt paljon raskaammalta ja vaikeammalta, mutta toisaalta onhan mulle tullut ikääkin ja ylipainoakin lisää sitten edellisen raskauden.
Joku olikin jo käynyt sokeritesteissä. Minkälainen juttu se oikein on? Mulla se on kuitenkin ylipainon takia edessä. Kätilö mainitsi siitä hienovaraisesti jo ensimmäisellä käynnillä.
Taidankin lähteä miehen seuraksi saunaan, kun saimme yllättäin ¿vapaaillan¿. Pojat päättivät lähteä mummulaan yökylään. Alkaa hiihtoloma lähestymään loppua ja viikonloppuna on muita kiireitä.
-Masuasukki (rv 18+)
Onnea siis huojentavista uutisista!! Nyt voit nauttia raskaudestasi täysin siemauksin.. Mukavaa vapaailtaa.. toivo
Nyt on vuorossa taas sellainen yö, kun herään kolmen aikaan nukuttuani 4-5 tuntia enkä enää saa unta. Nämä yöt ovat todella väsyttäviä, valvon aamuun ja sitten vihdoin nukahdan ja nukun puoleen päivään. Seuraavan päivän työt menee piloille, kun on aivan tokkurassa. (Teen töitä omaan tahtiin kotona, niin nukkuminen aamulla ylipäänsä on mahdollista). En ole seurannut tätä listaa/keskustelua niin tarkasti, että muistaisin olisko jollakin muulla tällaista yövalvomista. Jos on niin, olisi kiva kuulla vinkkejä miten välttyä tältä. Nyt aivan viimeisen viikon aikana minulle on myös tullut kipuja kylkiin niin ettei yöllä sängyssä kääntyminen ole ihan vaivatonta. Kuvittelin, että tällaiset kivut tulisivat vasta loppuraskaudessa, mutta aika vaivaisena täällä ollaan jo nyt. Muilla vastaavaa ongelmaa?
BB76: Hauskaa, että meillä samoihin aikoihin laskettu aika. (Muistaakseni täällä oli joku muukin, joka samoissa ajoissa). Minulla myös ivf-raskaus ja on hyvin mahdollista, että ylävatsan turvotus johtuu hormonilääkityksestä. Minulla oli punktiosta lähtien monta viikkoa tosi kovat alavatsakivut ja kramppeja ja maha turvoksissa ja siksi en ikinä olisi uskonutkaan olevani raskaana. Alkuraskauden ultrassa kahdeksannella viikolla huomattiin hurjan kokoiset munarakkulat (viisi senttiä halkaisijaltaan!) ja lääkäri sanoi, ettei mikään ihme, että on ollut kovat kivut. Vielä np-ultrassakin munarakkulat olivat isot, mutta kuitenkin pienentyneet jo kolmannekseen tuosta koosta. Kysyin tästä vatsan turvotuksesta neuvolassakin, mutta eivät oikein osanneet sanoa siihen mitään, niin ajattelin sitten ettei se varmaan kovin vaarallista ole. Eikä mahan näkyminen enää mitenkään haittaa, koska useimmat lähipiirini ihmiset tietävät raskaudestani ja kutsuvatkin minua nätisti " pallomahaksi" .
Masuasukkiko: kyselit sokeritestistä. Näin se meni minulla: Sitä ennen täytyy olla paastolla edellisestä illasta klo 22 lähtien (joten kannattaa varata labra-aika mahdollisimman aikaisin aamuun), vain vettä saa juoda lasillisen aamulla. Ekassa verikokeessa otetaan paastoarvot, sitten pitää juoda imelää, mutta mielestäni aika epämiellyttävän makuista juomaa, jonka jälkeen otetaan aika ja tunnin päästä tuosta taas verikoe. Ja vielä yksi verikoe toisen tunnin päästä. Labrassaoloon menee noin 2,5-3 tuntia ja syödä saa heti viimeisen verikokeen jälkeen, joten eväitä kannattaa ottaa mukaan. Itse sain kuulla tulokset neuvolastani seuraavana päivänä.
Parempia öitä ja unenlahjoja teille muille!
Laureta
Hienoa Masuasukkiko, että saitte hyviä uutisia! Eilen viimeksi mietin juuri, että jokohan olet tulokset saanut.
Laureta en osaa vinkkejä antaa, mutta minä myös usein valvon aamuyöstä. En tosin noin pitkiä aikoja, vaan esim. neljästä kuuteen. Aika rassaavaa, mutta josko olis jokin vaihe. Ylävatsan turvotusta on myös minulla ollut koko ajan, vaikka PAS-alkuinen tämä raskaus. Joku sanoikin, että se olisi hormonaalisista muutoksista johtuvaa turvotusta?!
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Peerit rv 21+1
Tähän voipi omansa lisäillä jos haluaa ja vaikka synnärinkin...
Ipanapiina la 29.6.
Weimar la 2.7.
Joalin la 3.7.
Toivo2 la 4.7.
Onni-79 la 4.7.
Ruupikkuinen la 5.7.
Taru07 la 5.7.
Oikku72 la 10.7.
Peerit la 13.7. PHKS
Ronsu75 la 14.7.
Inka76 la 22.7.
Kirsu73 la 25.7.
Ragazzina la 25.7.
s-a-a-r-a la 27.7.
Laureta la 30.7.
Masuasukkiko la 30.7.
Vaavahaaveet la 31.7.
... Kaikki ovat varmaan nauttimassa ihanista kevät päivistä.
Tulin vain pikaisesti kertomaan, että eilen sain äitiyspakkauksen. Oli mallia -06. Siitä on hirveästi puhuttu poikamaisena ja enemmän kyllä pojalle se talvihaalari ja töppöset sekä hanskat menevät, mutta vaikka meille olisi se poika tulossa epäilen ettei se haalari tulisi edes käyttöön. Meinaan vaan sitä, että sehän on lähinnä tarkoitettu noin vuoden ikäiselle ja tietääkseni ensi vuoden heinäkuussa on jo sen verran lämmintä ettei haalari tarvitse. Muut vaatteet olivat mielestäni enemmän tytömäisiä kuin poikamaisia. Siellä oli aika monet potkarit jotka omasta mielestäni ovat mahdottoman epäkäytännöllisiä, itse kun suosin enemmän sellaista mallia missä ei koko lasta tarvitse riisua vaipanvaihdon yhteydessä. Makunsa ja mieltymyksensä tietysti jokaisella on omansa. Pakkauksessa oli ihanat lakanat, jotka sopivat kuin nenänpäähän meidän lastenhuoneen teemaan samoin, kun makuupussi.
Onko muille jo tullut paketti?
t. joalin rv26+1