Miten purkaa kehollista stressiä/traumoja? Mistä voisi löytää harjoitusohjeita? Ei ole varaa mennä psykofyysiselle fysrioterapeutille
Ja onko tähän ylipäätään olemassa muita keinoja kuin hengitysharjoituksia ja rentoutumista?
Nekin ohjeet olivat melkein samanlaisia joka kirjassa: syvähengitys, laatikkohengitys, lihasten jännitys ja rentoutus lihasryhmä kerrallaan. Sulje silmät ja ajattele lempipaikkaasi jne.
Ei ole varaa ostella kolmenkympin kirjoja mielin määrin joten olisin kiitollinen jos vinkkaisitte mistä kirjoista tai nettilähteistä olette löytäneet parhat vinkit kehollisen stressin/ traumojen purkamiseen.
Kommentit (104)
En ehtinyt lukea ketjua.
Youtube on täynnä erilaisia opastajia ja ohjeita. Olen itse muutaman vuoden harjoitellut traumanpurkua eri tekniikoilla omatoimisesti ja ohjatusti.
Lihaksen tulee liikkua itse, ei mitään ulkopuolelta tulevaa liikettä. Kun tärinä tai vapina alkaa syystä tai toisesta, anna sen tulla ja jatkua niin pitkään kuin ikinä jatkuukaan. Tätä voi myös tietoisesti hakea harjoitteilla (TRE, EFD tms.)
Kuuntele kehoasi, anna sille mahdollisuus tehdä kaikki liikkeet, mitä sen mieleen ikinä tuleekaan, on se sitten itseensä ääriviivojen sively, jalan tamppaaminen maahan, jalkojen heiluttelu istuessa tai mikä ikinä. Se estää uutta energiaa patoutumasta kehoon ja päästää myös ulos sen mitä päästää. Näin voi myös säädellä vireystilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelisin että kehon ravistelu ja täristely saattaisivat hyvinkin toimia jännittyneiden lihasten ja hermolihasliitosten rentouttajina, mutta minun on vaikea kuvitella että ravistelun aloittamiseen pitäisi käyttää pakosti ammattilaisen apua (psykofyysinen fysioterepautti). Kuvittelisin että ohjeet ja neuvot TRE:n kokeiluun voisi hankkia myös ilmaisista kirjoista tai youtubevideoista. Löysin pikaisella googlauksella jo ainakin yhden kirjan sekä Suomessa tehdyn tutkimustyön TRE:stä.
Aivan varmasti TRE:kin on sellainen juttu minkä ympärillä pyörii valtavasti silkkaan huijaukseen perustuvaa rahastusta, eli nämä kaikenlaiset epämääräiset valmentajat ja terapeutit niillä useitten satojen nettikursseillaan joilla luvataan Voimien Takaisin Saaminen Juusi Sinulle sekä tietysti luvataan myös ilon, onnen, merkityksen ja menestyksenkin saavuttaminen pikavauhtia kuudessa tai kahdeksassa viikossa tms...
TRE (Tension, Stress & Trauma Releasing Exercises) on amerikkalaisen sosiaalityön tohtori David Bercelin 2000-luvun taitteessa kehittämä menetelmä, jolla hän pyrki auttamaan Lähi-idän ja Afrikan sodissa fyysisesti ja psyykkisesti traumatisoituneita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meditaatio on auttanut. Käy alkuun pääsemiseksi kerran energiahoidossa, ei maksa maltaita. Yhdistä tähän kundaliinijooga. Youtube täynnä apuja näihin.
Ja joku vielä yrittää väittää etteikö TRE ole huuhaata. Samat ihmiset, jotka harrastavat energiahoitoja.
TRE (Tension, Stress & Trauma Releasing Exercises) on amerikkalaisen sosiaalityön tohtori David Bercelin 2000-luvun taitteessa kehittämä menetelmä, jolla hän pyrki auttamaan Lähi-idän ja Afrikan sodissa fyysisesti ja psyykkisesti traumatisoituneita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TRE:tä käyttävät mm poliisit, sotilaat ja muut työssään traumaattisia kokemuksia keräävät ihmiset. Kuuluu postraumaterapiaan, ihan tiedepiireissäkin tunnistettu metodi. Ei siis mitään huuhaata, vaikka keskustelu siihen suuntaan kääntyikin.
Perustuu 1800-luvun psykoanalyysiin. Joka on epätieteellistä huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Kun googlaa "TRE valmennus", niin sitä tarjotaan yhdessä mm. osteopatian, hypnoosin, aromaterapia jne. ja palveluntarjoajien ovat kaikki jotain "Ihmemaa", "Ihmeparannus", "Ihmejooga" jne. tyyppisiä.
Ja kaikki väittävät löytävänsä asiakkailtaan lapsuuden traumoja ja purkavansa niitä. Jos tämä ei soita hälytyskelloja niin mikä sitten? Tuollainen vaatii oikeasti pätevän ammattilaisen, kun taas TRE-"pätevyyden" voi saada parin viikon kesäyliopiston kurssilla.
Kuka hullu tuollaisiin menee?
Tällä kanavalla on hyviä lempeitä harjoitteita
Tämä nyt ainakin on monimutkainen aihe. Sanoisin, ettei ole mitään yhtä konstia, joka toimii kaikilla takuuvarmasti, koska ihmiset luonteeltaan ja temperamentiltaan sekä kokemansa traumat ovat erilaisia. Yksi toimii yhdellä, toinen toisella. Pitää vaan avoimin mielin kokeilla niitä asioita, jotka ovat itselle saatavilla ja realistisia.
Minusta on ikävää, että ketjussa osa ei tunnu ymmärtävän, että myös kirjoittaminen, vaikka sitten tänne palstalle, jollekin toiselle palstalle, omaan päiväkirjaan jne. voi myös olla terapeuttista ja auttaa purkamaan sekä jäsentämään omia kokemuksia, ajatuksia ja tunteita. Samoin vertaistuki ja se, ettei jää asioiden kanssa yksin voi olla todella tärkeää. Vaikka omassa lähipiirissä ei olisi ketään, joka tajuaa ja kenelle on tapahtunut samanlaisia asioita, tässä maailmassa aivan varmasti on.
Itse käytän monia eri tapoja. Uskon vakaasti siihen, että trauma on MYÖS kehossa ja pitää saada sieltä ulos ihan yhtälailla kuin mielestä (erilaiset kirjoitus- ja mielikuvaharjoitteet, taide, terapia, vertaistuki jne.).
Tärisemällä. Lue miten eläimet tekee.
Osta nyrkkeilyhanskat ja hakkaa seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Osta nyrkkeilyhanskat ja hakkaa seiniä.
Tuokin auttaa, jos on säilönyt vihaa ja suuttumusta, jota ei ole saanut ilmaista. Se tärinä kyllä myös, jos on joutunut pelkäämään, jähmettymään tms.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelisin että kehon ravistelu ja täristely saattaisivat hyvinkin toimia jännittyneiden lihasten ja hermolihasliitosten rentouttajina, mutta minun on vaikea kuvitella että ravistelun aloittamiseen pitäisi käyttää pakosti ammattilaisen apua (psykofyysinen fysioterepautti). Kuvittelisin että ohjeet ja neuvot TRE:n kokeiluun voisi hankkia myös ilmaisista kirjoista tai youtubevideoista. Löysin pikaisella googlauksella jo ainakin yhden kirjan sekä Suomessa tehdyn tutkimustyön TRE:stä.
Aivan varmasti TRE:kin on sellainen juttu minkä ympärillä pyörii valtavasti silkkaan huijaukseen perustuvaa rahastusta, eli nämä kaikenlaiset epämääräiset valmentajat ja terapeutit niillä useitten satojen nettikursseillaan joilla luvataan Voimien Takaisin Saaminen Juusi Sinulle sekä tietysti luvataan myös ilon, onnen, merkityksen ja menestyksenkin saavuttaminen pikavauhtia kuudessa tai kahdeksassa viikossa tms...
Minä olen osallistunut ihan avoimen yliopiston kurssille aiheesta. Ei mennyt paljon rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on saattanut vähentyä stressi jonkin aktiviteetin avulla kuten sauvakävely metsässä, tai jotain keskittymistä vaativaa kuten villasukan neulominen, kirjan lukeminen tai tietokoneella pelaaminen.
tämä, kroppa saa tasaista toistavaa tekemistä ja mieli rentoutuu samalla. Youtubesta löytyy somatic yoga nimellä monenlaista harjoitusta..ylipäänsä kaikki mikä saa enemmän keskittymään kehoonsa, kun mieleen, auttaa pois siitä ahdistuksen kehästä. Älä missään nimessä haksahda näihin trendikkäisiin vagus-hermo-kursseihin, siitäkin löytyy ilmaista harjoitusmatskua youtubesta riittämin.
Vierailija kirjoitti:
nää on hyviä, niitäkin löytyy monenlaista, itse kuuntelen näitä healing videoita nukahtamisapuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyl se hiljentyminen on se oikea tapa, moni ei ymmärrä mitä se tarkoittaa, se ei tarkoita sitä että ihminen istuu hiljaa tietokoneellaan ja näpyttää paskapuhettaan esim tänne palstalla yksin kotonaan, vaan se tarkoittaa sitä yksinkertaisesti että ihminen on kokonaan ilman häiriötekijöitä.
Kotona jos stressaa ja ahdistaa niin siivoaminen on yks hyvä keino purkaa sitä. Toinen on se että tekee jotain treeniä.
Se että ihminen treenaa ja meditoi samaan aikaan, tekee ihmisestä ihan helvetin vahvan, mä voin kertoo sen kokemuksesta
Jos töitä ei ole tai on kotona tekemässä etätöitä niin jotain muita rutiineja myös mukaan siihen omaan arkeen kuin pelkästään sitä tietokoneella istumista
Toki kaikki muukin vaikuttaa, esim se ruokavalio koska sekin on yhteydessä niin moniin eri asiohiin kuten esim uneen
välillä täysi hiljaisuus saattaa olla liikaa kun on liian ylikierroksilla, silloin itselläni auttaa meditaatiomusiikin kuuntelu, youtubesta löytyy vaikka ja mitä meditation music hakusanalla. Se rauhoittava musiikki yleensä katkaisee sen päänsisäisen älämölökierteen ja aivot saa lepoa.
yoga nidra harjoitukset eli ohjatut kehonskannausvideot jossa keskitytään eri kehonosiin, videoita löytyy youtubesta aina alkaen 15min kestosta ja jopa tunninkin sessioihin, itselläni yleensä varttikin tuo jo rentoutta.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on ihan tyyliin kansalaisopistoissa, ja hinta mitataan kympeissä. En suosittele maksamaan mitään monen sadan kursseja, jos sellaisia on, sillä mitään ihmeparannusta TRE ei ole vaikka hyödyllistä onkin (ainakin minulle) ja lähiopetus on vain kätevää, ei ainoa mahdollinen tapa oppia sitä.
En tiedä, toimiiko TRE keholliseen traumaan, koska en tiedä, onko minulla edes sellaista. Rentoutuksena ja mielialan kohottamiseen se kuitenkin on oikein tehokas kokemukseni mukaan.
Tehokkain keino taitaa olla psykedeelit, mutta noita ei saa suomessa keräillä(sieniä siis).
Ja siis myös halvin keino.
Voisiko lihashuoltovasaralla murjoa niitä kohtia kehossa, mihin kortisoli varastoituu?