Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten purkaa kehollista stressiä/traumoja? Mistä voisi löytää harjoitusohjeita? Ei ole varaa mennä psykofyysiselle fysrioterapeutille

Vierailija
12.01.2025 |

Ja onko tähän ylipäätään olemassa muita keinoja kuin hengitysharjoituksia ja rentoutumista? 

Nekin ohjeet olivat melkein samanlaisia joka kirjassa: syvähengitys, laatikkohengitys, lihasten jännitys ja rentoutus lihasryhmä kerrallaan. Sulje silmät ja ajattele lempipaikkaasi jne.

Ei ole varaa ostella kolmenkympin kirjoja mielin määrin joten olisin kiitollinen jos vinkkaisitte mistä kirjoista tai nettilähteistä olette löytäneet parhat vinkit kehollisen stressin/ traumojen purkamiseen.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitysharjoitukset riippuu pitääkö hermostoa aktivoida vai päinvastoin. Eli millä tavalla traumasi aktivoituu tai esiintyy? Oletko lamaantunut vai onko hermostosi yliaktiivinen?

Vierailija
2/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ollut tuosta psykofyysisestä fyssarista yhtään mitään apua. Menin kansalaisopiston TRE-kurssille. Maksoi ehkä 50 euroa. Johan alkoi tapahtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ollut tuosta psykofyysisestä fyssarista yhtään mitään apua. Menin kansalaisopiston TRE-kurssille. Maksoi ehkä 50 euroa. Johan alkoi tapahtua.

Seitai, katsugen undo, japanilainen metodi

Vierailija
4/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä aiheella kyllä rahastetaan tällä hetkellä aika surutta, näin mainoksia 600-900 euron nettikursseista jotka lupasivat mahtavaa palautumista ja elpymistä ja voimien saamista pikavauhtia takaisin... 

Väsyneitä ja uuuneita ihmisiä on toki yritetty huijata kautta aikojen että eihän se mitään uutta ole. Harmittaa vaan kun hyvä asia saa ympärilleen tollasia lieveilmiöitä.

Psykfyysinen fysioterapeutti on paras ammattilainen kehollisiin harjoituksiin. Kirjoista ja netistäkin noita harjoituksia on mahdollista löytää.

Vierailija
5/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on TRE? Yritin joskus tutkia tätä netistä mutta tuli vastaan tosi monenlaista juttua? 

Olisi kiva jos sinä jota TRE on auttanut kertoisit vähän millaista TRE:tä olet tehnyt?

Vierailija
6/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on saattanut vähentyä stressi jonkin aktiviteetin avulla kuten sauvakävely metsässä, tai jotain keskittymistä vaativaa kuten villasukan neulominen, kirjan lukeminen tai tietokoneella pelaaminen.

Vierailija
7/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, psykofyysinen fysioterapia oli yhtä tyhjän kanssa. Ne liikkeet mitä neuvoi ei toimineet yhtään mutta käski vaan tekemään niitä. 🙄 Olen löytänyt omin päin keinot mitkä toimii. Tärisemistä en ole harjoitellut mutta mulla auttaa tosi hyvin niinkin yksinkertainen asia kuin selän hierominen makuulla tennispallon avulla ja hieron myös koko pään, kaulan, hartioiden ja rintakehän aluetta itse. Ahdistus vetää ihan jumiin. Laatikkohengitys on myös hyvä mutta se on semmoinen aika hetkellinen apu. Liikunta, lihaskuntojumppa vaikka pienissä erissä kotona musiikkia kuunnellen on myös must, ja tanssiminen on tosi hyvä.

Vierailija
8/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että vireystilani vaihtelee eikä ole yksin kummassakaan, yli- tai ali tilassa.  AP

Vierailija
9/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista kuulla ettei psykofyysinen fysioterapeutti ole auttanut kaikkia (kun ei siihen ole varaa). 

On mukava kuulla miten monenlaiset keinot teitä ovat auttaneet, kiitos kaikille jo tähän astisista vinkeistä.

Osaisiko joku suositella jotakin kirjaa? Tai oletteko kokeneet saavanne hyötyä joistain youtubevideoista?

Vierailija
10/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on TRE? Yritin joskus tutkia tätä netistä mutta tuli vastaan tosi monenlaista juttua? 

Olisi kiva jos sinä jota TRE on auttanut kertoisit vähän millaista TRE:tä olet tehnyt?

Siinä vapautetaan stressiä kehosta tärisemällä. Ohjaaja näyttää liikesarjan, jolla tärinä saadaan käyntiin. Sitten täristellään lattialla makoilleen.

Monelle tuli itku tai muita tunnereaktioita. Itse pääsin puolessa tunnissa eroon lamauttavasta selkäkivusta. Ilmeisesti joku trauma sinnekin oli varastoitunut, joka sai lihakset jännittymään. Keho on jännä, kun se muistaa, vaikka mieli ei tiedä, mikä trauma sinne kehonosaan on pesiytynyt.

Tuossa voi nousta tosi vaikeitakin tunteita pintaan, joten jos on herkkä sellaiselle tai kärsinyt jostain todella traumaattisesta, olisi varmasti viisainta tehdä tuota alkuun ammattilaisen valvonnassa. Itsekin olen mm raiskauksen uhri, mutta sillä tavalla yksityinen ihminen, että tuntui helpommalta hoitaa ne huutoitkut omassa rauhassa.

Nykyään pystyn käynnistämään kevyen tärinän ilman tuota liikesarjaa. Saatan tehdä sitä vaikka hammaslääkärin vastaanotolla siinä odotustilan tuolissa helpottaakseni jännitystä. Minulle tulee myös helposti kehoon jumeja. Ilmeisesti jännitän lihaksiani huomaamatta. Mulla on ilmeisesti sellainen saaliseläimen hermosto, että olen joka hetki valmiina taistelemaan tai pakenemaan. TRE auttaa siihen sata kertaa paremmin kuin esim jooga tai venyttely.

Tässä ajan saatossa on puskenut kehosta pintaan jopa lapsuuden aikaisia traumoja. Jouduin onnettomuuteen ja sen seurauksena leikkaukseen lapsena ja äiti jätti mut vaan yksin sairaalaan. Siitä jäi kaikenlaista henkistä traumaa, mutta myös kehollista. Yllätti, että miten paljon sitä kehollista on. Jotenkin sitä keskittyy aina niihin mielen ongelmiin näissä jutuissa ja unohtaa, että ihminen on kokonaisuus ja sitä kehoakin pitäisi hoitaa.

Vierailija
11/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan lukenut Jukka Packalenin kirjaa Monimuotoinen traumaperäinen stressi? Kannattaako lainata ja lukea, oletteko saaneet kirjasta käytännön apuja ja vinkkejä?

Vierailija
12/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, psykofyysinen fysioterapia oli yhtä tyhjän kanssa. Ne liikkeet mitä neuvoi ei toimineet yhtään mutta käski vaan tekemään niitä. 🙄 Olen löytänyt omin päin keinot mitkä toimii. Tärisemistä en ole harjoitellut mutta mulla auttaa tosi hyvin niinkin yksinkertainen asia kuin selän hierominen makuulla tennispallon avulla ja hieron myös koko pään, kaulan, hartioiden ja rintakehän aluetta itse. Ahdistus vetää ihan jumiin. Laatikkohengitys on myös hyvä mutta se on semmoinen aika hetkellinen apu. Liikunta, lihaskuntojumppa vaikka pienissä erissä kotona musiikkia kuunnellen on myös must, ja tanssiminen on tosi hyvä.

Olet oikeilla jäljillä. Itselläni oli rintaranka niin syväjumissa, että tuntuu kuin ei saisi henkeä enää. Siitä syntyi semmoinen inhottava kehä, kun ahdistusoireet pahensi jumeja ja jumit pahensi ahdistusta potenssiin sata. Sain avattua jumia hieronnalla ja makaamalla hierontarullan päällä rintaa availlen. Olen tuo, joka kävi TRE-kurssin ja täytyy tähänkin todeta, että tuo tärinä on silti ylivoimaisesti paras keino. Pääsee vartissa jumeista paremmin eroon kuin päivien venyttelyllä ja hieronnalla.

Vierailija
13/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengitysharjoitukset riippuu pitääkö hermostoa aktivoida vai päinvastoin. Eli millä tavalla traumasi aktivoituu tai esiintyy? Oletko lamaantunut vai onko hermostosi yliaktiivinen?

En ole ap, mutta mulla esiintyy kumpaakin oireilua. Mä lamaannun/menen ihan lukkoon konfliktitilanteessa mutta hermosto ei todellakaan mene vaan alan vapista/täristä ja oikein tunnen kuinka verenpaine on tapissa kun korvissa suhisee eikä tuolle pysty itse yhtään mitään. Lopulta tulee järkky palelu ja usein myös päänsärky. Samaten jälkeenpäin kyllä tiedän montakin asiaa / lausetta mitä olisi pitänyt tilanteessa sanoa (ja olen yleensä niin täynnä raivoa ja vihaa, että voisin sillä hetkellä vaikka aiheuttaa tuolle vastapuolelle fyysistä kipuakin).

Voin kertoa, että hengittelyt ei auta.

Vierailija
14/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, onpa hieno kuulla kokemuksiasi tuosta TRE:stä, kiitos. Vaikuttaa tosi kiinnostavalta.

Onko se alussa tehtävä liikesarja sellainen että siinä ensin ikään kuin väsytetään lihakset raskailla staattisilla pidoilla tms, ja alussa tärinä tulee siis lihasten väsymisestä? Vai tekeekö ihminen itse sen tärinän heiluttelemalla vapaasti raajojaan ja kehoaan?

AP 

Vierailija
15/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tre.

Vierailija
16/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri jutut toimii eri ihmisille.

Mulle on ollut hyötyä irene lyionin "orienting"-videoista. 

Vierailija
17/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamppailulajitreeneissä laukeaa niin fyysiset kuin henkisetkin stressit.

Vierailija
18/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on saattanut vähentyä stressi jonkin aktiviteetin avulla kuten sauvakävely metsässä, tai jotain keskittymistä vaativaa kuten villasukan neulominen, kirjan lukeminen tai tietokoneella pelaaminen.

Mä en oikein kykene enää keskittymään, mutta aiemmin mullakin toimi neulominen älyttömän hyvin. Nyt se on kaukana rentouttavasta kun joutuu jatkuvasti purkuhommiin koska en kykene keskittymään ja sitten tulee virheitä. Sen sijaan nyt tuntuu siltä että parasta olisi jokin pitkä ja rauhallinen hiihto/lumikenkäily/vaellusreissu jossain luonnon keskellä missä ei ole ainuttakaan muuta ihmisitä, mutta tuota ei tässä pk-seudulla toteuta mitenkään. Mihinkään reissuun pidemmälle ei ole mahdollisuutta.

Vierailija
19/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se hiljentyminen on se oikea tapa, moni ei ymmärrä mitä se tarkoittaa, se ei tarkoita sitä että ihminen istuu hiljaa tietokoneellaan ja näpyttää paskapuhettaan esim tänne palstalla yksin kotonaan, vaan se tarkoittaa sitä yksinkertaisesti että ihminen on kokonaan ilman häiriötekijöitä. 

Kotona jos stressaa ja ahdistaa niin siivoaminen on yks hyvä keino purkaa sitä. Toinen on se että tekee jotain treeniä.

Se että ihminen treenaa ja meditoi samaan aikaan, tekee ihmisestä ihan helvetin vahvan, mä voin kertoo sen kokemuksesta

Jos töitä ei ole tai on kotona tekemässä etätöitä niin jotain muita rutiineja myös mukaan siihen omaan arkeen kuin pelkästään sitä tietokoneella istumista

Toki kaikki muukin vaikuttaa, esim se ruokavalio koska sekin on yhteydessä niin moniin eri asiohiin kuten esim uneen

Vierailija
20/104 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukusuositus: 

Jäljet kehossa - trauman parantaminen aivojen, mielen ja kehon avulla

Kirja, Bessel van der Kolk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme